Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2015 #26 Skrevet 14. oktober 2015 Ingen som bruker sin fagforening lengre? Kvinner og deres løsninger.. Spre sladder, ta bilder, sladre til ektefeller.. Vi er vår verste fiende, og det er trist lesing! Anonymous poster hash: 2fefd...73a
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2015 #27 Skrevet 14. oktober 2015 Ingen som bruker sin fagforening lengre? Kvinner og deres løsninger.. Spre sladder, ta bilder, sladre til ektefeller.. Vi er vår verste fiende, og det er trist lesing! Anonymous poster hash: 2fefd...73a Har du gjort det selv? Dersom din egen sjef gjør feilen er det av liten betydning hva fagforeningen gjør. Sjefen kan gjøre livet ekstremt surt for deg uansett. Jeg har vært i en slik jobbsetting selv og kjenner til to andre tilfeller der også Arbeidstilsynet var innblandet. Alle måtte finne seg ny jobb da de ble syke av det miljøet sjefen skapte, mens lederen over sjefen brukte ett til tre år på å forstå hvor problemet lå. Fagforeningene kunne ikke gjøre så mye annet enn å være med i møter, men forsuringen av arbeidsmiljøet skjer jo utenom disse møtene. Jeg kommer aldri mer til å ta sjansen på å fortelle om sjefer som er helt på jordet. Da finner jeg meg heller en ny jobb. Anonymous poster hash: 814d7...196
the amazing spidermamma Skrevet 14. oktober 2015 #28 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg tror ikke det vil falle heldig ut for noen om du truer med at du har bilder, kommer til å si det til ektefellene, sende anonyme brev osv. Dette er arbeidsplassen din, ikke en halvdårlig såpeopera. Og selv om det er uproft, er det jo ikke sikkert at de gjør noe galt, det er mange bedrifter som ikke har noe forbud mot å ha et forhold med kollegaer (om de er utro i tillegg, er det jo umoralsk, men ikke egentlig ulovlig) Selv om de i høyeste grad opptrer uryddig, betyr ikke det at det er smart av deg å gjøre det. Men blir du urettferdig behandlet, så er det jo det du bør ta tak i. Er det flere som har opplevd det samme? Det kan jo hende at det er stressende nok i seg selv for sjefen din, at dere reagerer på at fordelinga av arbeidsoppgaver har endret seg pga denne kollegaen? Samtidig høres det jo ikke ut som om denne sjefen er en som har det aller beste gangsynet. Gjetter egentlig på at disse to kommer til å dumme seg ut like godt uten din hjelp.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2015 #29 Skrevet 14. oktober 2015 Skikkelig kinkig dillemma. Det spørs selvsagt på hvordan organisasjonen er bygd opp ifht ledd over osv og om du har god kontakt med leddet over der osv. Lederen kan gjøre livet ditt til et helvete, eller han kan innse hva han har gjort. Kan du ikke komme "overraskende" over dem en annen gang og gi deg til kjenne med et "å unnskyld!". Da har ikke du gjort noe "aktivt", men de vet at du vet. Anonymous poster hash: 89cff...696
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2015 #30 Skrevet 14. oktober 2015 Takk for tips. Jeg kjenner sjefen min godt nok til å vite at om jeg tar opp at jeg blir "fratatt" oppgaver vil hun begrunne det med at den andre er bedre skikket eller må få lov til å prøve seg. Det er jo heller ikke prosjekter som ligger til stillingen direkte, de fordeles etter skjønn. Poenget er at mine resultater tilsier at de skulle gått til meg, men hun sier hun vil la ekstrahjelpen prøve seg. Sjefen har virket veldig begeistret for henne fra dag én og syns alle ideene hennes er glittrende selv om hun har avfeiet samme idé før når den kom fra en annen. Jeg tror også at det vil virke usannsynlig at min sjef på 45 skulle ha et seksuellt forhold til en ung student. Av alle forslag her tror jeg egentlig det å ta dem på ferskenslik at de vet at jeg vet er best. Sjefen over kjenner meg som sagt ikke og har tidligere henvist meg til "tjenestevei" da jeg hadde et enkelt spørsmål mens min nærmeste sjef var på ferie og jeg var fungerende leder. Effektivitet er med andre ord ikke verdsatt høyere enn det å holde fotsoldatene på sin plass. Anonymous poster hash: a3ef1...afa
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2015 #31 Skrevet 14. oktober 2015 Legger til at jeg isolert sett skjønner at folk finner hverandre på arbeidsplassen. Det jeg reagerer på er at forholdet går utover arbeidsplassen og mine muligheter i organisasjonen. Anonymous poster hash: a3ef1...afa
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2015 #32 Skrevet 14. oktober 2015 Legger til at jeg isolert sett skjønner at folk finner hverandre på arbeidsplassen. Det jeg reagerer på er at forholdet går utover arbeidsplassen og mine muligheter i organisasjonen. Anonymous poster hash: a3ef1...afa Du VET ikke at der er deres seksuelle forhold som gjør at han får flere prosjekter. Det kan faktisk tenkes at det er slik at din leder ønsker at flere skal prøve seg. Så du bør være voksen og profesjonell nok og ta opp problemet ditt med enten leder eller din fagforening. Ikke drive med privatetterforskning på hvem leder puler og ikke puler. Pinlig! Spesielt hvis det ikke er tydelig spesifisert at leder ikke kan inngå seksuelle forhold til noen av de ansatte.. Og slik du holder på, så begynner jeg nesten å forstå hvorfor din leder går til andre med nye prosjekter, du virker veldig umoden... Anonymous poster hash: 2fefd...73a
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2015 #33 Skrevet 14. oktober 2015 Legger til at jeg isolert sett skjønner at folk finner hverandre på arbeidsplassen. Det jeg reagerer på er at forholdet går utover arbeidsplassen og mine muligheter i organisasjonen. Anonymous poster hash: a3ef1...afa Du VET ikke at der er deres seksuelle forhold som gjør at han får flere prosjekter. Det kan faktisk tenkes at det er slik at din leder ønsker at flere skal prøve seg. Så du bør være voksen og profesjonell nok og ta opp problemet ditt med enten leder eller din fagforening. Ikke drive med privatetterforskning på hvem leder puler og ikke puler. Pinlig! Spesielt hvis det ikke er tydelig spesifisert at leder ikke kan inngå seksuelle forhold til noen av de ansatte.. Og slik du holder på, så begynner jeg nesten å forstå hvorfor din leder går til andre med nye prosjekter, du virker veldig umoden... Anonymous poster hash: 2fefd...73a Slik jeg holder på? Jeg tror ikke helt du forstår situasjonen her. For det første har jeg ikke drevet etterforsking, at det skulle være noe mellom dem hadde ikke falt meg inn. Jeg kom tilfeldigvis over dem. For det andre så er jeg ansatt som høyt utdannet fagperson med relevant utdanning og en stillingsbeskrivelse som definerer ansvaret mitt. Det er blant annet å utvikle tilbudet vårt gjennom prosjekter. Sjefens nye kjæledegge (som forøvrig er en hun) er ansatt for å gjøre forefallende arbeid og har ingen relevante kvalifikasjoner, det hun studerer er heller ikke relevant. Derfor er det ikke aktuelt at hun skal ansettes i full stilling og med slike arbeidsoppgaver i fremtiden. Jeg har også en agenda, nemlig mine egne muligheter for å avansere. Om jeg så et potensielt positivt utfall av å gjøre dette på den riktige måten, hadde jeg nok gjort det. Beklageligvis ser jeg kun negative effekter både for meg og bedriften. Og nei, jeg VET ikke. Likevel er situasjonen så påfallende at jeg mistenker det veldig sterkt. Fordi jeg er voksen velger jeg å ta ansvar ved å gjøre det jeg tror tjener både meg og bedriften. Om det ikke virker, søker jeg ny jobb. Jeg er faktisk ganske ettertraktet på arbeidsmarkedet, men det aller beste stedet for meg å jobbe skulle vært i denne organisasjonen. Jeg bryr meg ikke om at de har sex, jeg bryr meg om at resultatene jeg har jobbet hardt for går til H før de er målbare. Anonymous poster hash: a3ef1...afa
Førstemann Skrevet 14. oktober 2015 #34 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg kan ikke se noe annen måte enn at du må ta det på resultatene, når situasjonen er slik du beskriver den. Du må forsøke å finne en måte å synliggjøre at lederen din gjør dårlig valg ved å la denne personen få ansvar for oppgaver hun klart ikke er kvalifisert for. Vi hadde for en tid tilbake tilsvarende situasjon hos oss, der en mellomleder hadde seg titt og ofte (på hotellet som ligger nesten vegg i vegg med arbeidsplassen) med en medarbeider. Lederen over der igjen fikk vite om det, og det ble RAMASKRIK. Han har absolutt nulltoleranse for forhold mellom leder og medarbeider, uansett om dette er nedfelt i en retningslinje eller ikke så er det umoralsk og det er helt umulig å ikke la det påvirke arbeidsforholdet.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2015 #35 Skrevet 14. oktober 2015 De siste månedene har jeg opplevd at en kollega som er deltidsansatt uten formell kompetanse på merkelig vis har blitt forfordelt (vi som er fast ansatt må ha master). Det har oftest gått ut over mine ansvarsområder og jeg har begynt å tvile på min egen kompetanse og vurderingsevne når jeg tenker at jeg gjør en klart bedre jobb. I går måtte jeg innom jobb etter stengetid og observerte sjefen og denne kollegaen i en mildt sagt avslørende positur på kontoret hennes. Jeg angrer på at jeg ikke sørget for at de så meg, for da hadde hun kanskje ikke turt å gi kollegaen alle de beste prosjektene lenger... Hva gjør jeg med dette? Det blir jo ord mot ord selv om jeg tror at brikkene vil falle på plass for en del kollegaer. Vi har liksom ikke forstått hva som er så fantastisk med denne kollegaen, Anonymous poster hash: a3ef1...afa Liten rettelse: det er du som er forfordelt, og ikke kollegaen din. Anonymous poster hash: 9587f...15a http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=3127 Anonymous poster hash: cc88d...5af Det betyr fortsatt ikke at det er brukt rett. Fordi noen bruker et ord på feil måte mange nok ganger er ikke det ensbetydende med at det blir rett. Ordet forfordelt er helt malplassert i denne settingen. Anonymous poster hash: 9587f...15a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå