Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #1 Skrevet 13. oktober 2015 De siste månedene har jeg opplevd at en kollega som er deltidsansatt uten formell kompetanse på merkelig vis har blitt forfordelt (vi som er fast ansatt må ha master). Det har oftest gått ut over mine ansvarsområder og jeg har begynt å tvile på min egen kompetanse og vurderingsevne når jeg tenker at jeg gjør en klart bedre jobb. I går måtte jeg innom jobb etter stengetid og observerte sjefen og denne kollegaen i en mildt sagt avslørende positur på kontoret hennes. Jeg angrer på at jeg ikke sørget for at de så meg, for da hadde hun kanskje ikke turt å gi kollegaen alle de beste prosjektene lenger... Hva gjør jeg med dette? Det blir jo ord mot ord selv om jeg tror at brikkene vil falle på plass for en del kollegaer. Vi har liksom ikke forstått hva som er så fantastisk med denne kollegaen, Anonymous poster hash: a3ef1...afa
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #2 Skrevet 13. oktober 2015 Du kan ta det videre til sjefen til din sjef. Anonymous poster hash: 62587...262
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #3 Skrevet 13. oktober 2015 Hehe, jeg har vært der sjefen din er. Hatt en ansatt som dro fordeler av at han bidro litt ekstra etter arbeidstid... 😉 Jeg hadde dødd om noen hadde sett oss, men samtidig hadde det nok gitt meg en vekker å vite at vi hadde blitt observert. Anonymous poster hash: b2949...f5b
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #4 Skrevet 13. oktober 2015 Hehe, jeg har vært der sjefen din er. Hatt en ansatt som dro fordeler av at han bidro litt ekstra etter arbeidstid... Jeg hadde dødd om noen hadde sett oss, men samtidig hadde det nok gitt meg en vekker å vite at vi hadde blitt observert. Anonymous poster hash: b2949...f5b Du burde skamme deg. Å bruke ufaglærte til prosjekter når det i tillegg går ut over andre, dyktige, ansatte, er bare så utrolig uprofesjonelt. Du risikerer jo at de som faktisk er dyktige og utdannelse ikke gidder å jobbe for deg lenger. Jeg ville tatt dette rett opp med sjefen, og sagt at jeg skjønner at hun har et personlig forhold til denne ansatte, men dersom hun fortsetter å gi ham fordeler før dere andre blir du nødt til å gå til sjefen hennes, og du håper hun kan være mer profesjonell framover. I tillegg ville jeg sagt fra til andre ansatte hvordan det ligger an. Anonymous poster hash: 96b33...ae8
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #5 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg syns det er veldig lite morsomt. Jeg har stått på og gjort en strålende jobb, snudd avdelingens resultater egenhendig. Så kommer han og ødelegger tallene, samt at jeg om jeg søker forfremmelse må argumentere for hvorfor sjefen har gitt prosjekt som helt klart skulle tilfalt meg til ham. Det fremstår jo som om jeg ikke er kompetent når det egentlig er hun som er kåt. Anonymous poster hash: a3ef1...afa
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #6 Skrevet 13. oktober 2015 I august sendte jeg henne ein invitasjon jeg hadde fått til et seminar som kunne åpnet dører for både meg og avdelingen om jeg fikk reise. Hun svarte meg aldri, men det viste seg at hun hadde meldt kollegaen og seg selv på for at han skulle "lære". Med overnatting selvsagt. Jeg syns det var rart, for temaet for seminaret var kun relevant for min jobb på vår avdeling.. Jeg trodde jo seriøst at jeg ikke gjorde så god jobb som jeg hadde trodd og at hun av faglige grunner ville erstatte meg med ham... SÅ feil kan en ta, hun ville bare ha betalt for å ha sex og vi gikk glipp av alle fordelene seminaret kunne gitt oss. Anonymous poster hash: a3ef1...afa
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #7 Skrevet 13. oktober 2015 Så uprofesjonelt av sjefen din! Her hadde jeg nok vært minst like uprofesjonell, og muligens litt manipulerende, og enten sagt ifra til sjefen hva jeg vet, eller spredd rykter. Sørget for å snakke med en kollega (en som absolutt ikke klarer å holde på en hemmelighet) om noe "vanskelig", og snakket med han/hun om det du så. Anonymous poster hash: 50071...a30
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #8 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg tror du har mest å tjene på å være veldig ryddig når det gjelder dette. Å spre sladder er ikke en god løsning. Jeg ville ha fortalt sjefen om hva du så da du var innom jobben, og at det nå blir veldig tydelig hvorfor en del avgjørelser er tatt, og at du kommer til å be om et møte med hennes leder og legge fram saken. Om det bare hadde vært at de hadde et gryende kjærlighetsforhold eller en snuskete affære på si, så hadde det jo ikke vært noe å snakke om, men siden det går ut over både arbeidsplassen og deg, så er det brått en sak som bør ha interesse for ledelsen. Anonymous poster hash: 630f6...a27
TPK Skrevet 13. oktober 2015 #9 Skrevet 13. oktober 2015 Snakk med sjefen din, si at du tok bilde, og gi klar beskjed om at er klar for å ta det videre hvis det ikke tar slutt.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #10 Skrevet 13. oktober 2015 HAr jeg egentlig noe å vinne på å ta det videre? Jeg håper å avansere i organisasjonen etter hvert, så trenger ikke å ha lederne mot meg... Anonymous poster hash: a3ef1...afa
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #11 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg tror ikke det er lurt av hi å ta det med din sjef først. Da får hun mulighet til å gjøre det vannskelig for henne og snu om på ting og i ettertid si at hun bare lyver om forholdet og ting rundt det. Ja har jobbet for psykopat tidligere. Så stoler ikke på sjefer. Best å ta det ett skritt videre med en gang. Anonymous poster hash: 62587...262
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #12 Skrevet 13. oktober 2015 HAr jeg egentlig noe å vinne på å ta det videre? Jeg håper å avansere i organisasjonen etter hvert, så trenger ikke å ha lederne mot meg... Anonymous poster hash: a3ef1...afa Hun blir vel å fortsette å gi han jobbene så lenge hun får sitt.Og du kommer lengere og lengere bak. Anonymous poster hash: 62587...262
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #13 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg tror ikke det er lurt av hi å ta det med din sjef først. Da får hun mulighet til å gjøre det vannskelig for henne og snu om på ting og i ettertid si at hun bare lyver om forholdet og ting rundt det. Ja har jobbet for psykopat tidligere. Så stoler ikke på sjefer. Best å ta det ett skritt videre med en gang. Anonymous poster hash: 62587...262 Dette er noe av grunnen til at jeg er skeptisk. På en tidligere arbeidsplass ble det gjort en avtale som leder ikke overholdt og det hadde store konsekvenser for meg. Jeg sa i fra til en annen leder på samme nivå og deres sjef igjen. Det slo kun tilbake på meg selv, lederen som brøt avtalen (for å fremme egne interesser) løy og ble trodd fordi han tross alt hadde jobbet der 10 år lenger enn meg og de kjente ham bedre. Slik er det her og, all kontakt med neste leder går gjennom mellomleder slik at vedkommende ikke kjenner meg. Anonymous poster hash: a3ef1...afa
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #14 Skrevet 13. oktober 2015 Jeg tror ikke det er lurt av hi å ta det med din sjef først. Da får hun mulighet til å gjøre det vannskelig for henne og snu om på ting og i ettertid si at hun bare lyver om forholdet og ting rundt det. Ja har jobbet for psykopat tidligere. Så stoler ikke på sjefer. Best å ta det ett skritt videre med en gang. Anonymous poster hash: 62587...262 Dette er noe av grunnen til at jeg er skeptisk. På en tidligere arbeidsplass ble det gjort en avtale som leder ikke overholdt og det hadde store konsekvenser for meg. Jeg sa i fra til en annen leder på samme nivå og deres sjef igjen. Det slo kun tilbake på meg selv, lederen som brøt avtalen (for å fremme egne interesser) løy og ble trodd fordi han tross alt hadde jobbet der 10 år lenger enn meg og de kjente ham bedre. Slik er det her og, all kontakt med neste leder går gjennom mellomleder slik at vedkommende ikke kjenner meg. Anonymous poster hash: a3ef1...afa Møt opp på kontoret på kvelden igjen og sørg for å bli sett. Håp at dette setter en stopper for ting. Jeg tror som deg at du løper stor risiko ved å gå videre til sjefen over sjefen med dette. Anonymous poster hash: 814d7...196
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #15 Skrevet 13. oktober 2015 Har de partnere som sitter hjemme å lurer på hvorfor de bestandig er en time forseine hjem fra jobb? Isåfall hadde jeg tatt bakveien og fortalt hva du så til de. Tror problemet løser seg selv når en av de bestemmer seg for å overraske partner på jobb etter stenge tid Anonymous poster hash: 932e2...b5d
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #16 Skrevet 13. oktober 2015 Finn en måte å avsløre at de har blitt observert på, uten åavsløre at der er du som har sett dem. Ellers vil det kanskje falle tilbake på deg. Brev anonymt i hylla feks. " til opplysning er du og xxx observert etter arbeidstid i en 'uheldig' situasjon. Bildemateriale fins. Foreslår at du prompte slutter særbehandling av denne mht arbeidsoppgaver og utviklingsmuligheter " Anonymous poster hash: 3b72d...abd
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #17 Skrevet 13. oktober 2015 Min mann opplevde noe lignende på jobben. Der var det en nyansatt mannlig sjef og en ansatt på økonomi som plutselig måtte jobbe sammen hele tiden. Hun måtte være med han på salgsoppdrag (ikke overnatting) stadig vekk og de møttes veldig tidlig på jobben for å "forberede" seg. De løste det ved å tipse mannen hennes som hadde mye med firmaet å gjøre, om hva som foregikk. De er vistnok sammen enda, men forholdet mellom hun og sjefen ble ihvertfall slutt på. Mannen hennes har visstnok slitt i ettertid, men de er glade for at de valgte å tipse om det. Aner ikke om sjefens kone fikk vite om det siden ingen av dem kjenner henne. Sjefen sluttet for øvrig kort tid etterpå. Jeg ville opplyst en eller begge de respektive partnere som er ført bak lyset om saken så løser det seg nok. Hvis ingen har kontakt med noen av disse så går det an å tipse anonymt selvom det etter min mening, blir litt feil. Anonymous poster hash: d7c7e...1a5
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #18 Skrevet 13. oktober 2015 Hvorfor plager det deg at hun blir forfordelt? Om hun mener hun fortjener bedre kan hun sikkert ta opp det selv... Anonymous poster hash: 7c8e3...8d0
Gjest Muji81 Skrevet 13. oktober 2015 #19 Skrevet 13. oktober 2015 Hm...dette er kinkig. Du risikerer å få en fiende i lederrollen. Hun blir neppe sparket for dette. Jeg ville avslørt dem i det skjulte. Lagt en pakke med kondomer på pulten hennes? Hun burde bli stresset av det >
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #20 Skrevet 13. oktober 2015 De siste månedene har jeg opplevd at en kollega som er deltidsansatt uten formell kompetanse på merkelig vis har blitt forfordelt (vi som er fast ansatt må ha master). Det har oftest gått ut over mine ansvarsområder og jeg har begynt å tvile på min egen kompetanse og vurderingsevne når jeg tenker at jeg gjør en klart bedre jobb. I går måtte jeg innom jobb etter stengetid og observerte sjefen og denne kollegaen i en mildt sagt avslørende positur på kontoret hennes. Jeg angrer på at jeg ikke sørget for at de så meg, for da hadde hun kanskje ikke turt å gi kollegaen alle de beste prosjektene lenger... Hva gjør jeg med dette? Det blir jo ord mot ord selv om jeg tror at brikkene vil falle på plass for en del kollegaer. Vi har liksom ikke forstått hva som er så fantastisk med denne kollegaen, Anonymous poster hash: a3ef1...afa Liten rettelse: det er du som er forfordelt, og ikke kollegaen din. Anonymous poster hash: 9587f...15a
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2015 #21 Skrevet 13. oktober 2015 De siste månedene har jeg opplevd at en kollega som er deltidsansatt uten formell kompetanse på merkelig vis har blitt forfordelt (vi som er fast ansatt må ha master). Det har oftest gått ut over mine ansvarsområder og jeg har begynt å tvile på min egen kompetanse og vurderingsevne når jeg tenker at jeg gjør en klart bedre jobb. I går måtte jeg innom jobb etter stengetid og observerte sjefen og denne kollegaen i en mildt sagt avslørende positur på kontoret hennes. Jeg angrer på at jeg ikke sørget for at de så meg, for da hadde hun kanskje ikke turt å gi kollegaen alle de beste prosjektene lenger... Hva gjør jeg med dette? Det blir jo ord mot ord selv om jeg tror at brikkene vil falle på plass for en del kollegaer. Vi har liksom ikke forstått hva som er så fantastisk med denne kollegaen, Anonymous poster hash: a3ef1...afa Liten rettelse: det er du som er forfordelt, og ikke kollegaen din. Anonymous poster hash: 9587f...15a Nei, det er absolutt kollegaen som har blitt forfordelt. HI har blitt forbigått. Anonymous poster hash: 87c29...6de
3 i april Skrevet 13. oktober 2015 #22 Skrevet 13. oktober 2015 Du burde ha tatt bilder 😛 og hengt de opp på pauserommet 😉 Bare tuller, men kinki sak for sprer du ryktet så kan dette fort gå utover deg selv.. Men du kan skrive et anonymt brev til sjefen din og true med og informere eventuelle bedratre partnere om hva du har sett om ikke forskjells behandlingen avsluttes strax. Tenker at de blir stresset av det 😂
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2015 #23 Skrevet 14. oktober 2015 De siste månedene har jeg opplevd at en kollega som er deltidsansatt uten formell kompetanse på merkelig vis har blitt forfordelt (vi som er fast ansatt må ha master). Det har oftest gått ut over mine ansvarsområder og jeg har begynt å tvile på min egen kompetanse og vurderingsevne når jeg tenker at jeg gjør en klart bedre jobb. I går måtte jeg innom jobb etter stengetid og observerte sjefen og denne kollegaen i en mildt sagt avslørende positur på kontoret hennes. Jeg angrer på at jeg ikke sørget for at de så meg, for da hadde hun kanskje ikke turt å gi kollegaen alle de beste prosjektene lenger... Hva gjør jeg med dette? Det blir jo ord mot ord selv om jeg tror at brikkene vil falle på plass for en del kollegaer. Vi har liksom ikke forstått hva som er så fantastisk med denne kollegaen, Anonymous poster hash: a3ef1...afa Liten rettelse: det er du som er forfordelt, og ikke kollegaen din. Anonymous poster hash: 9587f...15a http://tux.aftenposten.no/spraak/spraak?action=question&id=3127 Anonymous poster hash: cc88d...5af
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2015 #24 Skrevet 14. oktober 2015 Jeg hadde nok vurdert å sikre meg bevis eller å ha andre som også kunne vitne, og så tatt opp skriftlig med sjefen at å gi en fordeler fordi hun ligger med ham er uprofesjonelt, og at du håper at hun fremover vil sette bedriftens behov først. Anonymous poster hash: 5d0d4...535
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2015 #25 Skrevet 14. oktober 2015 Tror jeg ville forsøkt å få bevis for det som foregår, slik noen andre har nevnt. Og så er det faktisk en ide å varsle partnerne til sjefen/kollegaen om det som foregår. Hvis ikke sjefens leder er særdeles ryddig av seg så risikerer du at det går mot deg selv om du varsler, Hi. Men har du bevis og kan legge frem det med at personen + sjef har dratt på kurs som ikke er relevante for dem + at prosjekt kollegaen ikke har kompetanse til blir gitt til ham + at avdelingens resultat er blitt dårligere etter at denne kollegaen har fått ansvar for prosjekt som har gått dårligere... da har du muligens en sjanse. Men heller ikke det er sikkert. Jeg var i en situasjon som ikke er helt ulik, la frem en hel rekke bevis for kollegas inkompetanse og hva dette kostet bedriften. Jeg var den som måtte slutte, for som varsler var den "plagsomme" for bedriften. I etterkant angret ledelsen bittert, bedriften ble rasert, mistet mange andre dyktige fagpersoner pga. den saken. Anonymous poster hash: 06b12...804
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå