Gå til innhold

eks. "vi er mennesker, vi trenger ikke kumelk"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra en annen tråd her.

Men hva TRENGER vi da? Hva skal mennesker spise og hva kan vi kutte ut?

Anonymous poster hash: b5ad1...84f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi trenger fett, protein, vitaminer, mineraler og litt sukker. Alt dette finnes i andre matvarer enn kumelk og meiereprodukter.

Anonymous poster hash: 212f6...b8b

Skrevet

Du får rikelig med kalsium fra grønne grønnsaker som brokkoli og spinat.

I tilegg er vegetabilsk kalsium lettere og benytte seg av. Grunnen til at vi i skandinavia trenger et høyt kalsium inntak er fordi vi trenger vitamin D for å kunne ta til oss kalsium. Så spis feit fisk med grønne grønnsaker til så er det gule godt.

Skrevet

Melk er godt. Så om jeg trenger kumelk eller ei er meg revnende likegyldig. Jeg liker det, så jeg drikker det.

Skrevet

Hadde ikke drukket melk selv om jeg hadde synes det smakte godt. Melk er ekkelt, og vet du hva jeg ville heller drukket en kopp med brystmelk. Selv om jeg også synes det hadde vært litt ekkelt.

Skrevet

Fra en annen tråd her.

Men hva TRENGER vi da? Hva skal mennesker spise og hva kan vi kutte ut?

Anonymous poster hash: b5ad1...84f

Mennesker trenger et variert kosthold, grovt og grønt er en god rettesnor. Spiser du korn bør de være grove også kan du spise alt du ønsker at grønnsaker og en del frukt.

Det vi ikke trenger er sukker og hvitt hvetemel, vi trenger heller ikke noe særlig salt.

Melk er en helt grei næringskilde, men du må ikke drikke melk, næringen du finner i melk finner du også i andre matvarer som du kan spise isteden.

Spiser du varierte grønsaker og frukt, grove kornprodukter, kjøtt, fisk og fugl så får du garantert i deg det du trenger. Det er når man fyller magen med tomme kalorier, og spiser næringsfattig mat det ikke blir bra.

Anonymous poster hash: edc7c...3b0

Skrevet

Detvi iallfall ikke trenger eller bør spise er kjøtt, som er betennelsesfremmende og gir økt kreftfare. I tillegg er det en klimaversting. Så jeg dropper kjøttet og tar meg heller ett glass melk hver dag, men ikke mer. Fordi jeg liker det til knekkebrødene jeg spiser til kveldsmat. Sunt eller ikke 😊

Anonymous poster hash: 2b294...8d4

Skrevet

Detvi iallfall ikke trenger eller bør spise er kjøtt, som er betennelsesfremmende og gir økt kreftfare. I tillegg er det en klimaversting. Så jeg dropper kjøttet og tar meg heller ett glass melk hver dag, men ikke mer. Fordi jeg liker det til knekkebrødene jeg spiser til kveldsmat. Sunt eller ikke

Kjempebra det :) Kjøtt er hverken bra for folkehelsa eller miljøet.

Må dessverre også skyte inn at melk faktisk ikke spesielt bra for miljøet det heller, ost er versting.

Det tar rundt 3800liter vann å lage 3,8liter melk. En gård med 2500 melkekyr produserer like mye søppel som 411 000 personer. Forskjellen ligger i at vi behandler og sorterer søpla. 1000 melkekyr spiser mat tilsvarende en by med 164 500 personer. 

Så melk er virkelig ikke noe bra for miljøet det heller......

Skrevet

Jeg er 43 år og i ferd med å utvikle beinskjørhet fordi jeg ikke har drukket melk i barneårene.

Anonymous poster hash: ec39b...5c7

Skrevet

Detvi iallfall ikke trenger eller bør spise er kjøtt, som er betennelsesfremmende og gir økt kreftfare. I tillegg er det en klimaversting. Så jeg dropper kjøttet og tar meg heller ett glass melk hver dag, men ikke mer. Fordi jeg liker det til knekkebrødene jeg spiser til kveldsmat. Sunt eller ikke

Må dessverre også skyte inn at melk faktisk ikke spesielt bra for miljøet det heller, ost er versting.

Det tar rundt 3800liter vann å lage 3,8liter melk. En gård med 2500 melkekyr produserer like mye søppel som 411 000 personer. Forskjellen ligger i at vi behandler og sorterer søpla. 1000 melkekyr spiser mat tilsvarende en by med 164 500 personer. 

Mener du at gresset og klaftforet kuene spiser kan gjøres om til mat for 164.000 personer?

Skrevet

Jeg er 43 år og i ferd med å utvikle beinskjørhet fordi jeg ikke har drukket melk i barneårene.

Da er det i tilfelle fordi du ikke fikk i deg kalk som barn, ikke fordi du ikke drakk melk. Hadde du spise en yoghurt hadde den gjort samme nytta...

Skrevet

Vi trenger primære aminosyrer, karbohydrater og ulike fettsyrer/lipider. I tillegg trenger vi vitaminer og noen sporsoffer. Hvor du får dette fra er kroppen likegyldig til. Det er svært miljøvennlig og dyrevennlig å holde seg unna anomalske produkter, derfor velger mange det.

Argumentet "jeg bryr meg ikke om hva som er rett og galt, kjøtt og melk er godt" har gått ut på dato, ass. Du må gjerne spise og drikke det du vil, men å bedyre at du gir blanke i dyr og miljø fordi noe er godt slutta å være kult på 90-tallet, synes jeg.

Anonymous poster hash: e5e43...841

Skrevet

Mener du at gresset og klaftforet kuene spiser kan gjøres om til mat for 164.000 personer?

Ja, de spiser mat tilsvarende 164 500 personer. Det krever resurser, resurser vi kunne brukt på å produsere mat til feks. verdens sultrammede. Rundt 800 millioner sulter i verden i dag, det tilsvarer rundt 4 878 048 melkekyr. Det er rundt 264 millioner melkekyr i verden i dag! De kyra krever areal for å leve og areal for at maten de spiser skal bli produsert. 

Så ja! Selv om jeg jo forstår du er sarkastisk når du skriver gress og kraftfor, men det er et større bilde her. 

Skrevet

Jeg liker ikke melk, men jeg elsker kjøtt ☺ Skal skaffe meg litt elgkjøtt nå 😁 mmm

Skrevet

Detvi iallfall ikke trenger eller bør spise er kjøtt, som er betennelsesfremmende og gir økt kreftfare. I tillegg er det en klimaversting. Så jeg dropper kjøttet og tar meg heller ett glass melk hver dag, men ikke mer. Fordi jeg liker det til knekkebrødene jeg spiser til kveldsmat. Sunt eller ikke Anonymous poster hash: 2b294...8d4

La meg først si at jeg er vegetarianer og spiser vegansk 3-4 dager i uka, så jeg er ingen storforbruker av animalske produkter eller har noen stor interesse av å forsvare melkeproduksjoen.

Men tallene dine virker for høye basert på det jeg har lest.

Jeg vet at de årlige nitrogenutslippene fra 200 fabrikkfarmede kyr (etter amerikansk modell) tilsvarer utslippet fra 5000-10000 mennesker, men disse tallene blir lavere når man snakker om lavbestandsgårder med gressende dyr, slik de fleste melkebønder i norge faktisk driver.

Og når det kommer til hva kyrne spiser og hvilke matressurser som forsvinner inn i melkeproduksjonen er det også enorm forskjell på dyr som føes opp på mais og dyr som går på fribeite.

Jeg for min del mener at et moderat konsum av økologisk produsert melk og ost ikke er et stort problem hverken miljømessig eller etisk.

Anonymous poster hash: accde...983

Skrevet

I tilegg er vegetabilsk kalsium lettere og benytte seg av. Grunnen til at vi i skandinavia trenger et høyt kalsium inntak er fordi vi trenger vitamin D for å kunne ta til oss kalsium. Så spis feit fisk med grønne grønnsaker til så er det gule godt.

Hadde det bare vært så enkelt... For å dekke kalsiumbehovet med grønne grønnsaker må det spises urealistisk store mengder, eksempelvis over et kg brokkoli daglig. Det er mer eller mindre umulig å få i seg anbefalt mengde kalsium uten meieripridukter, med mindre man tar kalsiuntilskudd. Hilsen ernæringsfysiolog.

Anonymous poster hash: 46c65...ec4

Skrevet

Detvi iallfall ikke trenger eller bør spise er kjøtt, som er betennelsesfremmende og gir økt kreftfare. I tillegg er det en klimaversting. Så jeg dropper kjøttet og tar meg heller ett glass melk hver dag, men ikke mer. Fordi jeg liker det til knekkebrødene jeg spiser til kveldsmat. Sunt eller ikke Anonymous poster hash: 2b294...8d4

La meg først si at jeg er vegetarianer og spiser vegansk 3-4 dager i uka, så jeg er ingen storforbruker av animalske produkter eller har noen stor interesse av å forsvare melkeproduksjoen.

Men tallene dine virker for høye basert på det jeg har lest.

Jeg vet at de årlige nitrogenutslippene fra 200 fabrikkfarmede kyr (etter amerikansk modell) tilsvarer utslippet fra 5000-10000 mennesker, men disse tallene blir lavere når man snakker om lavbestandsgårder med gressende dyr, slik de fleste melkebønder i norge faktisk driver.

Og når det kommer til hva kyrne spiser og hvilke matressurser som forsvinner inn i melkeproduksjonen er det også enorm forskjell på dyr som føes opp på mais og dyr som går på fribeite.

Jeg for min del mener at et moderat konsum av økologisk produsert melk og ost ikke er et stort problem hverken miljømessig eller etisk.

Anonymous poster hash: accde...983

Det er nye tall ute nå, som har tatt hensyn til alle aspektene med kvegindustrien. Og det siste du nevnte om gress, det er nå kommet fram til at (grassfed) faktisk er verre sett ut ifra miljøhensyn. Kyra gjør mer enn å fjerte, se spiser og drikker enorme mengder mat. Men alt i alt om alle levde som deg ville det gått helt greit på alle aspekter. Det er jo mer summa sumarium av alt i verden, så det hjelper mye å få ned forbruket til den enkelte

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å se cowspiracy siden du alerede er inne på tankegangen, den ligger ute på netflix. Gratis ute på youtube også med spansk oversettelse og dårligere kvalitet.

Her er link til en av raportene med tallene:

http://nepis.epa.gov/Exe/ZyNET.exe/901V0100.txt?ZyActionD=ZyDocument&Client=EPA&Index=2000%20Thru%202005&Docs=&Query=&Time=&EndTime=&SearchMethod=1&TocRestrict=n&Toc=&TocEntry=&QField=&QFieldYear=&QFieldMonth=&QFieldDay=&UseQField=&IntQFieldOp=0&ExtQFieldOp=0&XmlQuery=&File=D%3A%5CZYFILES%5CINDEX%20DATA%5C00THRU05%5CTXT%5C00000011%5C901V0100.txt&User=ANONYMOUS&Password=anonymous&SortMethod=h%7C-&MaximumDocuments=1&FuzzyDegree=0&ImageQuality=r75g8/r75g8/x150y150g16/i425&Display=p%7Cf&DefSeekPage=x&SearchBack=ZyActionL&Back=ZyActionS&BackDesc=Results%20page&MaximumPages=1&ZyEntry=1

Skrevet

Takk for svar jenter :)

Anonymous poster hash: 161c5...9ed

Skrevet

Hadde det bare vært så enkelt... For å dekke kalsiumbehovet med grønne grønnsaker må det spises urealistisk store mengder, eksempelvis over et kg brokkoli daglig. Det er mer eller mindre umulig å få i seg anbefalt mengde kalsium uten meieripridukter, med mindre man tar kalsiuntilskudd. Hilsen ernæringsfysiolog.

Vel, mulig du er ernæringsfysiolog så da burde det ikke komme som en overaskelse at mange er sterkt uenige i det :)

Forsto for lenge siden at dess mer du lærer dess mer forstår du hvor lite du kan, og det gjelder virkelig ernæring! Så kanskje du lærte noe nytt i dag da, man er aldri ferdig med å lære vettu ;)

Skrevet

Skrevet

Vel, mulig du er ernæringsfysiolog så da burde det ikke komme som en overaskelse at mange er sterkt uenige i det :)

Forsto for lenge siden at dess mer du lærer dess mer forstår du hvor lite du kan, og det gjelder virkelig ernæring! Så kanskje du lærte noe nytt i dag da, man er aldri ferdig med å lære vettu ;)

Helt riktig,det er mange som er uenige i de offisielle kostrådene:-) nå er det likevel en gang sånn at disse rådene baserer seg på de tilgjengelige studiene som er av best kvalitet,så enn så lenge er det nok tryggest for de fleste å holde seg til disse:-)

Skrevet

Ikke vanskelig i det hele tatt. Nøtter og bønner inneholder også kalsium. Mange veganske produkter er også tilsatt kalsium. Man må overhodet ikke ta tilskudd eller drikke melk.

Skrevet

Ikke vanskelig i det hele tatt. Nøtter og bønner inneholder også kalsium. Mange veganske produkter er også tilsatt kalsium. Man må overhodet ikke ta tilskudd eller drikke melk.

Har du regnet på det? Det har jeg. Et normalt, variert kosthold uten meieripridukter dekker sjelden mer enn halvparten av kalsiumbehovet. Det er med dette jeg påstår at det er vanskelig å dekke behovet uten meieripridukter eller tilskudd for mannen i gata,men om man er svært bevisst er det selvsagt mulig. Kalsiumberikede produkter hjelper selvfølgelig på regnskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...