Gå til innhold

Dere som velger alternativ stavemåte på barnets navn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere lyst til å fortelle hvorfor?

Møtte en jente for en stund siden som het Diana. Ble litt overrasket når jeg oppdaget det blir stavet Dijana.

Hun er etnisk norsk som sine foreldre så det er ingen kulturell forskjell her.

Anonymous poster hash: 03210...c5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke svar på spørsmålet akkurat, men jeg vet om en Roberth. Målet må jo være å gjøre barnet til latter :(

Anonymous poster hash: 8a787...0a6

Skrevet

Kjenner en lite Cevin. 

Han er også norsk med norske foreldre. Aner ikke hvorfor i alle dager de har valgt denne stavemåten. De uttaler det Kevin. 

Anonymous poster hash: 70f4c...30c
Skrevet

Jeg har ei jente med navn stavet på en "uvanlig" måte. Grunnen er at hun bare er halvt norsk og når vi valgte skrivemåte på navnet tok vi den som kunne leses på begge språk uten å høres helt feil ut. Bokstavkombinasjonene i den norske skrivemåten høres utrolig feil ut på farens språk.

Skrevet

Min sønn heter Mikael. Her er det ingen som vet hvordan de skal uttale det 🙈 Noen sier Mikaél, MikAl, Maikel... Jeg blir så oppgitt, jeg som trodde vi valgte et ganske "vanlig" navn... Vi sier M I K A E L !!

Anonymous poster hash: d1f1a...52a

Skrevet

Min datter heter Izabellha Sjanett, valgte å skrive det slik fordi det er kult

Anonymous poster hash: dadb6...7f2

Skrevet

Det var eneste navn vi begge likte og begge ville ha det stavet det denne måten:Tea. Stumme bokstaver liker jeg ikke.

Utrolig få som klarer å skrive navnet hennes riktig. Nå er det snart julekortsesong igjen, og da ramler det inn julekort med navnet hennes stavet feil. Tanten min klarer enda ikke å skrive mitt navn riktig etter 33år. På julekortet til henne står det alltid : til Kamilla og Thea, når det er Camilla og Tea.

Jents mi har funnet sin måte for wt folk skal huske at hun ikke skrives med h. Stav navnet mitt som drikken tea.

Skrevet

Haha...ja, ikke sant.

Min gutt heter Mariussh

Anonymous poster hash: 6b1ec...0d8

Skrevet

Min sønn heter Mikael. Her er det ingen som vet hvordan de skal uttale det 🙈 Noen sier Mikaél, MikAl, Maikel... Jeg blir så oppgitt, jeg som trodde vi valgte et ganske "vanlig" navn... Vi sier M I K A E L !!

Har alltid trodd det uttales Mikel på norsk. Alle jeg har møtt uttaler navnet slik. Men sånn blir det jo når man fornorsker et engelsk navn, og alle har sin versjon.

Har ikke gitt uvanlig stavemåte på mine barn. De heter type Ole og Stian så det er ikke så mye som kan gå feil der.

Kjenner derimot en Chanet, en Sjanett, og en Jeanette. Alle uttaler navnet likt.

Anonymous poster hash: 7757f...d70

Skrevet

Haha...ja, ikke sant.

Min gutt heter Mariussh

Anonymous poster hash: 6b1ec...0d8

Hva mener du med det? Djizez!

Skrevet

Kjenner en lite Cevin.

Han er også norsk med norske foreldre. Aner ikke hvorfor i alle dager de har valgt denne stavemåten. De uttaler det Kevin.

Anonymous poster hash: 70f4c...30c

Sevin...

Anonymous poster hash: 03006...b41

Skrevet

Fordi det er oppkalling.

Anonymous poster hash: 79328...bb1

Skrevet

Fordi det er oppkalling.

Hilsen mor til Isaac

Skrevet

Min datter heter Carolina fordi det er slik man staver det i Sverige og jeg er svensk.

Skrevet

Jeg kjenner både en liten Thor og en liten Eric. Begge foreldreparene sier det er for at barnet skulle få være litt spesiell og litt ekstra. Tror dessverre ikke barna opplever det slik...

Anonymous poster hash: ed181...95a

Skrevet

Min sønn heter Mikael. Her er det ingen som vet hvordan de skal uttale det Noen sier Mikaél, MikAl, Maikel... Jeg blir så oppgitt, jeg som trodde vi valgte et ganske "vanlig" navn... Vi sier M I K A E L !!

Har alltid trodd det uttales Mikel på norsk. Alle jeg har møtt uttaler navnet slik. Men sånn blir det jo når man fornorsker et engelsk navn, og alle har sin versjon.

Har ikke gitt uvanlig stavemåte på mine barn. De heter type Ole og Stian så det er ikke så mye som kan gå feil der.

Kjenner derimot en Chanet, en Sjanett, og en Jeanette. Alle uttaler navnet likt.

Anonymous poster hash: 7757f...d70

Mikael er jo ikke et engelsk navn som noen plutselig har gjort norsk.Har blitt brukt i Norge leeenge. Michael og Mikkel og Mikael etc kommer jo fra samme hebraiske(tror jeg) stamme og de har utviklet seg forskjellig i Europa. Har varianter av dette navnet i de fleste land tror jeg, på samme måte som mange av de andre gamle bibelske/hebraiske navnene. 

Skrevet

Jeg har et vanlig fornavn, men uvanlig skrivemåte på etternavn, og det er utrolig plagsomt. Må stave det hver gang. Min datter heter Alice, som er den vanligste skrivemåten, men det hender at noen skriver Alise likevel... (Uttales nemlig Alise)

Anonymous poster hash: fef9f...9c0

Skrevet

Jeg har valgt en anderledes stavemåte til mitt barn da jeg har en utenlandsk mor, og et utenlandsk navn selv. Jeg ville ikke hun skulle bli "en i mengden" samtidig som jeg ikke ville det skulle være helt "norsk".

Anonymous poster hash: 7d75e...d14

Skrevet

Ricce så jeg her en dag. Begge foreldrene er hel norske... Det uttales rikke..

Anonymous poster hash: 56c57...6f7

Skrevet

Jeg kjenner både en liten Thor og en liten Eric. Begge foreldreparene sier det er for at barnet skulle få være litt spesiell og litt ekstra. Tror dessverre ikke barna opplever det slik...

Thor er da ikke rart...? Helt vanlig å skrive det navnet med h.

Anonymous poster hash: d61c8...8b5

Skrevet

Kjenner faktisk en norsk Michael som uttaler det Maikel, så ikke så rart man blir forvirra 😄

Skrevet

Men ikke så vanlig som Tor. Det enkleste er ofte det beste.

Skrevet

Det tenkte jeg også, pappa heter det til og med. Og han er godt over 60 😊

Nå måtte jeg faktisk sjekke, og det er 7666 i norge som skriver det Thor, så det er vel ikke sååå uvanlig 😂

Anonymous poster hash: 52c2c...7d9

Skrevet

Men ikke så vanlig som Tor. Det enkleste er ofte det beste.

Ikke nødvendigvis. Jeg heter Elisabeth. Synes det ser mye mer "riktig" ut enn Elisabet.

Skrevet

Vi har gjort det fordi det er riktig i landet mye av familien er fra.

Anonymous poster hash: 3ab83...e86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...