Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #26 Skrevet 10. oktober 2015 Altså, jeg har hatt mye problemer med å takle støy, lys, mange ukjente mennesker, ubehagelige klær, etc etc i 40 år. Etter at jeg hadde en jobb hvor vi innførte åpent kontorlandskap og jeg tilslutt måtte slutte, deltok jeg helt tilfeldig på et foredrag om høysensitivitet. Jeg hadde aldri hørt om det før. Men alle brikkene falt på plass! Jeg er høysensitiv! Og jeg har vært det i maaaange år før jeg fikk et navn på det. Så ja, det er reelt. 100% sikkert. Men det blir jo selvsagt ikke lettere åforstå for de som ikke er høysensitive selv om det har vært mye om det i media idet siste.... Anonymous poster hash: 78afb...642
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #27 Skrevet 10. oktober 2015 Høysensitive er noe curlingnammaer bruker for å dille med unger og slippe sette grenser for oppførselen. De vil ofte at alle skal ta spesielt hensyn og ha deres barn i fokus. Hmmm...den der kjenner jeg meg ikke igjen i i det hele tatt!! Jeg har 5 barn, bla. en sønn på 16, som er høysenitiv. Han er verdens snilleste person. Han har alltid vært en nysgjerrig, filosofisk, undrende, spørrende gutt, som ikke klarer disse "voldsomme" (vanlige) gutteleker. Helt fra han var helt liten, kunne han ense det meste, han var den eneste som bla. så om jeg hadde bytta gardiner, duker, kjøpt nye planter/blomster etc.. I dag er han en følsom gutt (homofil, ja, men utrolig følsom). Han er snill som dagen er lang, klarer ikke ta livet en bitte liten edderkopp engang. (Han er og vegetarianer, da han synes det er ille å ta livet av dyr, for at vi skal få mat) Han sliter når det er mye folk, lyder etc etc. Dermed har det vært litt tøft når det gjelder skole, familiesammenkomster etc etc. Han kjeder seg sjeldent i sitt eget selskap. Han er kreati, flink til å tegne, male, synge, lese om verdens historie/samfunn Oscar.... . Ekstra var over andre menneskers stemningsleie, og føyer seg deretter. Han sliter endel psykisk, som f.eks at han ikke liker at andre tar på tingene hans, om det gjelder vannglass, nyvasket klær etc. Han har tannbørsten på rommet sitt, da han er "redd" for bakterier fra do (at vi andre ikke legger ned lokket når vi drar ned) etc.. Sliter med selvfølelse (selv om andre ikke ser det). Han er alle sine veninner psykolog (dessverre) Dette å blande inn curling foreldre her, skjønner jeg ikke!! For selv om man er høysensitiv (ja, jeg er det selv også), er det ikke dermed sagt at man er blitt "banet vei" for. Noen ganger kanskje heller det helt motsatte! At man har vært igjennom mye, og dermed klarer å sette seg inn i andre menneskers følelser, på godt og vondt. Blir vel nesten som "snill-pike-syndrom". Synes du bør lese deg mere til om emne, før du kaller dette for "å dille med unger"!! Høres ut som han har en utviklingsforstyrrelse og tvangstanker. Håper han får hjelp. Anonymous poster hash: e5e5e...1d5
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #28 Skrevet 10. oktober 2015 Jeg for min del synes det er rart at en person høyt utdannet innen psykiatri søker svar på dette spørsmålet på et forum med en masse sladrekjærringer. Burde du ikke ta opp dette i fagmiljøet ditt? Anonymous poster hash: 5713a...419 Gjorde det fordi jeg har ikke hørt noen i fagmiljøet nevne høysensitiv noen gang. Anonymous poster hash: e5e5e...1d5
Gjest Antarctica Skrevet 10. oktober 2015 #29 Skrevet 10. oktober 2015 Jeg for min del synes det er rart at en person høyt utdannet innen psykiatri søker svar på dette spørsmålet på et forum med en masse sladrekjærringer. Burde du ikke ta opp dette i fagmiljøet ditt? Anonymous poster hash: 5713a...419 Gjorde det fordi jeg har ikke hørt noen i fagmiljøet nevne høysensitiv noen gang. Anonymous poster hash: e5e5e...1d5 Men da skal jeg jammen spørre min kjenning som sendte sønnen til Bodø, om jeg kan få info om stedet der han tilbragte hele forrige skoleår. Så kan du sende meg en PM, og jeg skal gladelig dele alt jeg har fra fagmiljøet der. For de vet veldig godt hva de gjør, og det er ikke nytt av året.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #30 Skrevet 10. oktober 2015 Jeg for min del synes det er rart at en person høyt utdannet innen psykiatri søker svar på dette spørsmålet på et forum med en masse sladrekjærringer. Burde du ikke ta opp dette i fagmiljøet ditt? Anonymous poster hash: 5713a...419 Gjorde det fordi jeg har ikke hørt noen i fagmiljøet nevne høysensitiv noen gang. Anonymous poster hash: e5e5e...1d5 Men da skal jeg jammen spørre min kjenning som sendte sønnen til Bodø, om jeg kan få info om stedet der han tilbragte hele forrige skoleår. Så kan du sende meg en PM, og jeg skal gladelig dele alt jeg har fra fagmiljøet der. For de vet veldig godt hva de gjør, og det er ikke nytt av året. Men tenker at en kaller det helt andre ting da, men det betyr det samme. Det at trekk i personligheten gjør en mer sårbar for påkjenninger. Anonymous poster hash: e5e5e...1d5
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #31 Skrevet 10. oktober 2015 Teorien om at 15-20 prosent av befolkningen er høysensitive er grunnlagt av forskeren Elaine Aron på slutten av 90-tallet. Aron har skrevet flere bøker om temaet, blant annet flere selvhjelpsbøker. Det er i stor grad Aron selv, og miljøet rundt henne som er opptatt av høysensitivitet i tillegg til et par andre forskningsmiljøer i verden. Årsaken til at dette begrepet har blitt relativt kjent kan være delvis at det har blitt popularisert gjennom media, eller fordi det gir umiddelbar gjenklang hos mange mennesker. Mennesker som leser om høysensitivitet og kjenner igjen seg selv eller sine nærmeste, føler at de får en dypere forståelse av seg selv. Dette er i seg selv harmløst, og på linje med mye annet innen for oppslag om ulike helsetema i media. Psykologforeningen i Norge har uttalt at man pr i dag er for dårlig forskningsmessig dekket på dette feltet. Anonymous poster hash: 88188...e2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå