Gå til innhold

Tror du på Gud?


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

Nei, er ateist. Har gått hele veien fra barnetro og søndagsskole, via agnostiker og interesse for det paranormale til å ikke tro på noe som helst. Min trygghet ligger i at hvordan livet blir kommer helt an på meg selv, jeg er min egen lykkes smed :)

hvem er vi da? Kun en kropp? Hvordan kan vi da føle/tenke?

 

Anonymous poster hash: f5e8a...a5e

 

Tja, jeg vet ikke med deg, men jeg har i hvert fall en hjerne som (tidvis) gjør den jobben ganske greit  :danse:  

 

For å sitere en av mine favorittforfattere Douglas Adams: "I find the whole business of religion profoundly interesting, but it does mystify me that otherwise intelligent people take it seriously."

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg tror ikke på gud. Om den kristne allmektige gud skulle finnes, så gjør han en katastrofalt shitty jobb. Og nei, jeg godtar ikke den fine finta om at "mennesker har fri vilje -derav all ondskap i verden" og gud står maktesløs og god på sidelinjen.

 

Anonymous poster hash: 969b4...047

Skrevet

Jeg tror på Gud, er kristen, og går i kirken nesten hver søndag :)

 

Anonymous poster hash: 8e372...d1b

Skrevet

 

 

Nei, er ateist. Har gått hele veien fra barnetro og søndagsskole, via agnostiker og interesse for det paranormale til å ikke tro på noe som helst. Min trygghet ligger i at hvordan livet blir kommer helt an på meg selv, jeg er min egen lykkes smed :)

hvem er vi da? Kun en kropp? Hvordan kan vi da føle/tenke?

 

Anonymous poster hash: f5e8a...a5e

Hjernen? Nerver? Ren biologi?

 

Anonymous poster hash: fead4...428

Skrevet

 

 

Nei, er ateist. Har gått hele veien fra barnetro og søndagsskole, via agnostiker og interesse for det paranormale til å ikke tro på noe som helst. Min trygghet ligger i at hvordan livet blir kommer helt an på meg selv, jeg er min egen lykkes smed :)

hvem er vi da? Kun en kropp? Hvordan kan vi da føle/tenke?

 

Anonymous poster hash: f5e8a...a5e

 

Tja, jeg vet ikke med deg, men jeg har i hvert fall en hjerne som (tidvis) gjør den jobben ganske greit  :danse:  

 

For å sitere en av mine favorittforfattere Douglas Adams: "I find the whole business of religion profoundly interesting, but it does mystify me that otherwise intelligent people take it seriously."

 

 

Men det er jo ganske interessant, da, at forskerne ikke vet hva bevissthet er :)

Bevissthetsforskningen er i sin spede begynnelse, og forskerne som jobber med dette sier flere at de ikke vet om de tror at vi noen gang vil kunne forstå det fullt ut, at det kanskje er en faktor når det kommer til bevissthet som vi aldri vil forstå.

 

Jeg tror det er en universell kraft. Jeg er døpt og konfirmert og tenker for såvidt at det er en Gud, men jeg føler meg ikke kristen, går ikke i kirken. Jeg tror ulike religioner er kulturelle utslag for en felles "viten", at det er noe, en kraft, utenfor oss selv.

Alt det vonde som gjøres i en eller annen guds navn, det er mennesker som ikke tar ansvar for egne handlinger, men prøver å oppheve seg selv og rettferdiggjøre sin egen ondskap for å få makt, tror jeg.

 

Jeg kjenner meg igjen i det babybuddha skrev om å finne Gud i meditasjon. Og jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen til nr. 21, hun som var vokst opp i et pinsehjem, jeg kjenner igjen det hun tror på i dag. Jeg tror Gud/kraften/energien er i alt.

 

Av og til skulle jeg ønske at jeg hadde en slik dyp, inderlig tro som enkelte kristne jeg kjenner, har. De har en usvikelig tro på Gud som en allmektig og god fader, og jeg tror det må være godt å ha en slik tro i livskriser.

Men å tro på en slik Gud blir for enkelt - eller problematisk, alt ettersom ;)

 

Jeg så nylig et program hvor S. Hawkins var intervjuet. Det gikk på hans syn på om Gud finnes. Kort fortalt mente han at det er vitenskapelig belegg for å si at universet har oppstått av ingenting - og forklarte det med masse innviklet forskning som jeg forstod mindre av. Før intet består heller ikke tid. Og derfor mente han at det ikke kan finnes en Gud, for om det ikke var noe før universet så kan det heller ikke vært en Gud som skapte det.

Fascinerende å følge tankene, forskningen og resonnementene, men jeg følte det ble for mye "svarte hull" også i den forklaringen ;) Men spennende er det!

 

Anonymous poster hash: 73814...917

Skrevet

Ja ❤️

 

Anonymous poster hash: 3e48d...bbc

Skrevet

Jeg sier som Nesbø. "Jeg trenger ingen Gud, kun egen styrke. Og håp." 

Skrevet

Nei. Jeg kan kanskje ikke avvise ideen om en spirituell kraft 100%, men er nok ikke så langt unna. Har studert religion, og mener det er helt åpenbart at religioner er mennekseskapte. Hvis det finnes noe slikt som en Gud, så har det ingen ting med eksisterende religioner å gjøre.



Anonymous poster hash: 6f3c6...461
Skrevet

 

Nei, er ateist. Har gått hele veien fra barnetro og søndagsskole, via agnostiker og interesse for det paranormale til å ikke tro på noe som helst. Min trygghet ligger i at hvordan livet blir kommer helt an på meg selv, jeg er min egen lykkes smed :)

hvem er vi da? Kun en kropp? Hvordan kan vi da føle/tenke?

 

Anonymous poster hash: f5e8a...a5e

 

Er du kun troen din? Hvorfor skal man ikke kunne føle om man ikke tror på Gud? Og om man tror på Gud da, hvem skapte denne? Kom ikke her med "Gud er alt" eller "Gud var først". Alt har en start og en slutt det er noe av det sikreste vi lærer i livet. 

Skrevet

 

 

Nei, er ateist. Har gått hele veien fra barnetro og søndagsskole, via agnostiker og interesse for det paranormale til å ikke tro på noe som helst. Min trygghet ligger i at hvordan livet blir kommer helt an på meg selv, jeg er min egen lykkes smed :)

hvem er vi da? Kun en kropp? Hvordan kan vi da føle/tenke?

 

Anonymous poster hash: f5e8a...a5e

 

Er du kun troen din? Hvorfor skal man ikke kunne føle om man ikke tror på Gud? Og om man tror på Gud da, hvem skapte denne? Kom ikke her med "Gud er alt" eller "Gud var først". Alt har en start og en slutt det er noe av det sikreste vi lærer i livet. 

 

men uansett tar du jo feil da.. hvis alt har en start? for det kan ikke bli noe der det ikke finnes noe?

 

Anonymous poster hash: f5e8a...a5e

Skrevet

 

 

 

Nei, er ateist. Har gått hele veien fra barnetro og søndagsskole, via agnostiker og interesse for det paranormale til å ikke tro på noe som helst. Min trygghet ligger i at hvordan livet blir kommer helt an på meg selv, jeg er min egen lykkes smed :)

hvem er vi da? Kun en kropp? Hvordan kan vi da føle/tenke?

 

Anonymous poster hash: f5e8a...a5e

 

Er du kun troen din? Hvorfor skal man ikke kunne føle om man ikke tror på Gud? Og om man tror på Gud da, hvem skapte denne? Kom ikke her med "Gud er alt" eller "Gud var først". Alt har en start og en slutt det er noe av det sikreste vi lærer i livet. 

 

men uansett tar du jo feil da.. hvis alt har en start? for det kan ikke bli noe der det ikke finnes noe?

 

Anonymous poster hash: f5e8a...a5e

Hva finnes ikke? Universet? Big Bang? Noe var før Big Bang også.. Og å si at noen tar feil i en diskusjon religion er vel litt sinnrikt? Hvordan vet du at du har rett? Snakker vi ikke om TRO her?

Skrevet

 

Hva finnes ikke? Universet? Big Bang? Noe var før Big Bang også.. Og å si at noen tar feil i en diskusjon religion er vel litt sinnrikt? Hvordan vet du at du har rett? Snakker vi ikke om TRO her?

 

 

Iflg. Hawkins så var det ikke noe før The Big Bang. Det oppstod av intet, iflg. ham.

Jeg har vanskelig for å tro akkurat det...

 

Anonymous poster hash: 73814...917

Skrevet

Nei, jeg tror ikke på Gud, men respekterer folk som gjør det.

 

Anonymous poster hash: cc132...07c

Skrevet

 

 

 

 

Hva finnes ikke? Universet? Big Bang? Noe var før Big Bang også.. Og å si at noen tar feil i en diskusjon religion er vel litt sinnrikt? Hvordan vet du at du har rett? Snakker vi ikke om TRO her?

Iflg. Hawkins så var det ikke noe før The Big Bang. Det oppstod av intet, iflg. ham.

Jeg har vanskelig for å tro akkurat det...

 

Anonymous poster hash: 73814...917

Ja, det er mye synsing uten bevis på det, men uansett så tviler jeg sterkt på at det er Gud som har skapt noka..

 

Og til dere troende, hva er Gud egentlig? En kraft eller 'han'? Om Gud finnes hvorfor fins det så mye elendigheter i denne verden? Og hvordan klarer Gud å la være og gripe inn!? For meg er det helt uforståelig... Kan ramse opp mange konkrete eksempler, men da blir jeg nok sittendes her nokså lenge...

 

Dette innlegget er ikke noe angrep mot noen av dere troende, jeg respekterer fullt og helt deres tro, men for meg sitter jeg igjen med altfor mange spørsmål enn svar. Når det er sagt så kommer jeg fra et helt normal kristen hjem, men valgte å melde meg helt ut. Vi er tre søsken, både lillebroren min og jeg valgte å ikke være troende.

 

Anonymous poster hash: cc132...07c

Skrevet

 

 

 

 

Hva finnes ikke? Universet? Big Bang? Noe var før Big Bang også.. Og å si at noen tar feil i en diskusjon religion er vel litt sinnrikt? Hvordan vet du at du har rett? Snakker vi ikke om TRO her?

Iflg. Hawkins så var det ikke noe før The Big Bang. Det oppstod av intet, iflg. ham.

Jeg har vanskelig for å tro akkurat det...

 

Anonymous poster hash: 73814...917

Så du tror på Gud fordi det er mest logisk? Den var faktisk ny :)

 

Jeg liker Hawking. Han mener at det spiller ingen rolle om man tror på Gud eller ikke. Sannheten finnes. Men den er så vanskelig for oss å få tak i. De religiøse leter på sin måte, filosofer på sin og vitenskapsmenn pp sin. Detver bare den siste gruppen som nekter å gi seg før de har bevis 😂

 

Anonymous poster hash: 38d0f...397

Skrevet

 

 

 

 

 

Hva finnes ikke? Universet? Big Bang? Noe var før Big Bang også.. Og å si at noen tar feil i en diskusjon religion er vel litt sinnrikt? Hvordan vet du at du har rett? Snakker vi ikke om TRO her?

Iflg. Hawkins så var det ikke noe før The Big Bang. Det oppstod av intet, iflg. ham.

Jeg har vanskelig for å tro akkurat det...

 

Anonymous poster hash: 73814...917

Så du tror på Gud fordi det er mest logisk? Den var faktisk ny :)

 

Jeg liker Hawking. Han mener at det spiller ingen rolle om man tror på Gud eller ikke. Sannheten finnes. Men den er så vanskelig for oss å få tak i. De religiøse leter på sin måte, filosofer på sin og vitenskapsmenn pp sin. Detver bare den siste gruppen som nekter å gi seg før de har bevis 😂

 

Anonymous poster hash: 38d0f...397

Mangen som tror på ein GUD men ikkje den GUDEN men kanskje dei GUDANE.

 

Og kva gjør REGILIONEN med verden ?

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 17778...cb3

Skrevet

Nei, jeg er ateist og har ingen personlig grunn til å tro på Gud(er). Hvorfor skulle jeg det?

Skrevet

Jeg trodde vel kanskje litt en gang i tiden, har lenge vært agnostiker. Nå tror jeg ikke lengre. I mitt hode er det ikke mye vits i å tro på en Gud som gjør små barn alvorlig syke. Jeg tror på vitenskap og synes det er utrolig nok.



Anonymous poster hash: d320b...171
Skrevet

 

 

Iflg. Hawkins så var det ikke noe før The Big Bang. Det oppstod av intet, iflg. ham.

Jeg har vanskelig for å tro akkurat det...

 

Anonymous poster hash: 73814...917

Så du tror på Gud fordi det er mest logisk? Den var faktisk ny :)

 

Jeg liker Hawking. Han mener at det spiller ingen rolle om man tror på Gud eller ikke. Sannheten finnes. Men den er så vanskelig for oss å få tak i. De religiøse leter på sin måte, filosofer på sin og vitenskapsmenn pp sin. Detver bare den siste gruppen som nekter å gi seg før de har bevis

 

Anonymous poster hash: 38d0f...397

 

 

Hvordan du greide å tolke det jeg skrev dithen at jeg tror på Gud fordi det er mest logisk, det er din egen tolkning. Både det med om jeg tror på Gud og det med logikken ;)

 

Jeg har stor respekt for Hawkins, min uttalelse over var at jeg synes det er vanskelig å tro - eller les forstå - at noe så stort som universet kan oppstå av ingenting. Jeg sier ikke at det ikke er mulig, jeg synes bare det er vanskelig. Og selv om Hawkins sikkert har rett i alt han forklarte i det programmet så er det likevel et faktum at det meste av universet består av svart masse som ingen vet sikkert hva er. Der kan det ligge ting som pr. i dag er helt utenfor vanlige folks - og Hawkins - forståelsesevne pr. i dag.

 

Jeg er fascinert av at uansett hva man tror eller ikke tror, vet eller ikke vet så mener så mange å sitte med sannheten. Ja, sannheten finnes, hva den er vet ingen ;)

 

Anonymous poster hash: 73814...917

Skrevet

 

 

 

 

Iflg. Hawkins så var det ikke noe før The Big Bang. Det oppstod av intet, iflg. ham.

Jeg har vanskelig for å tro akkurat det...

 

Anonymous poster hash: 73814...917

Så du tror på Gud fordi det er mest logisk? Den var faktisk ny :)

 

Jeg liker Hawking. Han mener at det spiller ingen rolle om man tror på Gud eller ikke. Sannheten finnes. Men den er så vanskelig for oss å få tak i. De religiøse leter på sin måte, filosofer på sin og vitenskapsmenn pp sin. Detver bare den siste gruppen som nekter å gi seg før de har bevis

 

Anonymous poster hash: 38d0f...397

Hvordan du greide å tolke det jeg skrev dithen at jeg tror på Gud fordi det er mest logisk, det er din egen tolkning. Både det med om jeg tror på Gud og det med logikken ;)

 

Jeg har stor respekt for Hawkins, min uttalelse over var at jeg synes det er vanskelig å tro - eller les forstå - at noe så stort som universet kan oppstå av ingenting. Jeg sier ikke at det ikke er mulig, jeg synes bare det er vanskelig. Og selv om Hawkins sikkert har rett i alt han forklarte i det programmet så er det likevel et faktum at det meste av universet består av svart masse som ingen vet sikkert hva er. Der kan det ligge ting som pr. i dag er helt utenfor vanlige folks - og Hawkins - forståelsesevne pr. i dag.

 

Jeg er fascinert av at uansett hva man tror eller ikke tror, vet eller ikke vet så mener så mange å sitte med sannheten. Ja, sannheten finnes, hva den er vet ingen ;)

 

Anonymous poster hash: 73814...917

Tror vi er enige, jeg.

 

Anonymous poster hash: 38d0f...397

Skrevet

Nei. Ser på religion som likestilt med eventyr. Underholdende på sin egen måte, men ikke noe å basere livet sitt på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...