Gå til innhold

Tror du på Gud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva fikk deg til å bli troende? En hendelse?

Jeg har vært delvis troende selv hele livet, men absolutt mer nå i voksenlivet. Ønsker å høre om andres vei til troen, og tryggheten og godheten de finner i den?

Anonymous poster hash: a80ed...b95
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Ingen spesiell hendelse :) bare livet og tanker rundt livet.

Anonymous poster hash: 363c3...a8b

Skrevet

Ja.. men ingen rundt meg er klar over hvor mye.. det er på en måte ikke så veldig akseptert. Men så lenge jeg har den indre roen gjør det meg ingenting hva andre mener og tror. Jeg har nok alltid hatt en liten form for tro, men etter jeg fikk barn ble den sterkere. Kanskje fordi barna mine er så verdifulle at det gir en trygghet i at "noen" hjelper meg å holde de trygge?

Av de 4 barna, er det kun en som tror hun tror på gud, hun har, av egen vilje, gått søndagsskole, og kristen fritidsklubb når hun ble eldre, og syntes kirken er et fint sted å være

De får velge helt selv, men jeg legger nok mer tilrette for at de skal bli kjent med kirken enn noe annen religion. .

Anonymous poster hash: 6e919...c18

Skrevet

Nei

Anonymous poster hash: 6add0...5c1

Skrevet

Gud kan ikke hjelpe deg i hverdagen

Ting skjer

Anonymous poster hash: af1fc...339

Skrevet

Ja :-) ingen spesiell hendelse, har vokst opp i et kristent hjem :-) og opp gjennom oppveksten så jeg hvor viktig troen er for meg :-) har selv blitt helbredet også, og det styrket troen min enda mer :-)

Skrevet

Nei, absolutt ikke

Anonymous poster hash: bed87...74b

Skrevet

Ja, men ikke den guden som er beskrevet i Bibelen. Jeg fant Gud gjennom meditasjon.

Skrevet

Tror ikke sånn spesifikt på Gud tror jeg...men tror absolutt der skjer mer mellom himmel og jord enn vi kan forklare eller skjønne.

Skrevet

Nei. For meg er religion menneskeskapt. Men jeg kan lett se hvorfor mennesket har behov for å tro. Hvis noen finner to og balanse i livet ved å tro tenker jeg det er greit, på samme måte som jeg tenker det er greit at noen mediterer og andre går til terapeut for å finne ro i sitt indre.

Skrevet

Tror ikke på noen Gud nei.

Anonymous poster hash: fa6bf...185
Skrevet

Ja. Jeg trenger å tro på en kraft sterkere og viktigere enn meg selv.

Anonymous poster hash: 0214e...437

Skrevet

Jeg tror på "noe", på noe som er større enn oss. Men jeg kaller det ikke for Gud men for universet.

Anonymous poster hash: 6399b...182

Skrevet

Ja, jeg tror det finnes en gud, men at det er mer eller mindre umulig for oss mennesker å forstå helt hvordan det henger sammen. Jeg har valgt kristendommens gud for å ha et mer konkret bilde å forholde meg til. Selv om jeg ikke egentlig tror at det finnes en gud som sitter oppe i himmelen og ser ut som en hvit gammel mann med skjegg er det det bilde jeg har valgt som symbol på Gud.

Jeg har altid trodd.

Anonymous poster hash: 5b28b...028
Skrevet

En del av neg ønsker å tro. Jeg hadde troen i barne- og ungdomsårene.

Men de logiske bristene ble for store for meg...

Jeg synes dessuten det blir helt feil å kalle seg kristen og si at man tror på Gud, men ikke på bibelen... I dag er det sånn at man tilpasser religionen etter samfunn og eget behov. Det blir helt tullete etter mitt syn... Da har man jo egentlig skapt en ny religion. Og det er jo nødvendig også for at religionen skal passe inn og overleve, men er samtidig et bevis på at den er menneskeskapt ;)

Anonymous poster hash: d2ff9...251

Skrevet

Nei, abslutt ikke. Derimot er jeg agnostiker og er åpen for at jeg kan ta feil, og jeg tror det er "noe", som f.eks. at vi har en sjel og at denne lever videre i en eller annen form etter døden.

Anonymous poster hash: 20b8b...62a
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 95043...59b

Skrevet

Nei, er ateist. Har gått hele veien fra barnetro og søndagsskole, via agnostiker og interesse for det paranormale til å ikke tro på noe som helst. Min trygghet ligger i at hvordan livet blir kommer helt an på meg selv, jeg er min egen lykkes smed :)

Skrevet

Ja, jeg er kristen. Er oppdratt i et kristent hjem og har sett at det har gjort besteforeldre og foreldre lykkelig tross i mange hendelser som kunne gjort de bitre og sinte på livet. Jeg har valgt å tro på Gud gjennom alt selv, og merker at det sparer meg også for mye bitterhet.

Jeg har opplevd mye "utilgivelig" fordi vi har en psykopat i familien, men fordi jeg tror på at man skal tilgi selv de som ikke ber om det, kan jeg tilgi. Og det sparer meg for mye vondt!

Skrevet

Nei, er ateist. Har gått hele veien fra barnetro og søndagsskole, via agnostiker og interesse for det paranormale til å ikke tro på noe som helst. Min trygghet ligger i at hvordan livet blir kommer helt an på meg selv, jeg er min egen lykkes smed :)

hvem er vi da? Kun en kropp? Hvordan kan vi da føle/tenke?

Anonymous poster hash: f5e8a...a5e

Skrevet

Jeg vokste opp i et pinsehjem. I voksen alder så er jeg ikke kristen/pinsevenn, selv om jeg kjenner at det stikker litt i hjertet når jeg sier det. 

Jeg tror verden er så mye større enn bare EN gud. Vi er alle gud og gud er alle oss, hvis du skjønner? :) Jeg tror heller ikke at vi blir å komme til himmelen eller helvette. Jeg tror at når vi dør så blir vi født på ny og alt dette er bare for at sjelen skal lære seg hva enn en sjel trenger å lære. Jeg mener også at sjelen er ikke bare forbeholdt oss mennesker, alt har en sjel. Kort kort fortalt :)

Anonymous poster hash: f9262...e41
Skrevet

ja, jeg tror på Gud... Hvis jeg ikke trodde på Gud hadde det vært umulig å tro at jeg selv finnes.. gir det mening? Denne verden og resten av universet... Det kan jo ikke komme fra ingenting?

Jeg forstår ikke hvordan ting henger sammen, men er ikke sikkert vi trenger det heller :)

Skrevet

Nei, er ateist. Har gått hele veien fra barnetro og søndagsskole, via agnostiker og interesse for det paranormale til å ikke tro på noe som helst. Min trygghet ligger i at hvordan livet blir kommer helt an på meg selv, jeg er min egen lykkes smed :)

hvem er vi da? Kun en kropp? Hvordan kan vi da føle/tenke?

Ja. Vi er (dessverre) ikke viktigere enn det. Vi er kun et resultat av evolusjon, på lik linje med glassmaneter og grantrær. Personlig synes jeg det fort kan bli litt arrogant og selvforhøyende å være religiøs. På den andre siden kjenner jeg mange nydelige, religiøse mennesker der religionen er med på å forme dem vakre. Jeg setter pris på at vi mennesker tar godt vare på hverandre og naturen. Men det er fordi jeg er glad i mennesker og natur 👍

Anonymous poster hash: 38d0f...397

Skrevet

ja, jeg tror på Gud... Hvis jeg ikke trodde på Gud hadde det vært umulig å tro at jeg selv finnes.. gir det mening? Denne verden og resten av universet... Det kan jo ikke komme fra ingenting?

Jeg forstår ikke hvordan ting henger sammen, men er ikke sikkert vi trenger det heller :)

Veldig enig med deg :) Vi trenger nok ikke å vite alt. Men jaggu er det spennende å prøve å finne ut av det ;)

Er det sånn at religiøse har lett for å lene seg tilbake og "skylde" på Gud i gode og onde saker (alt fra eksistens til kjærelighet til sykdom), eller kan man som religiøs være vitenskapelog nysgjerrig?

Hilsen oppriktig undrende ateist.

Anonymous poster hash: 38d0f...397

Skrevet

Nei, det er liksom ikke mulig etter å ha lært litt naturfag osv på skolen. Religion er menneskeskapt.

Anonymous poster hash: 1972f...2f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...