Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #26 Skrevet 9. oktober 2015 Her er det mange som ikke vet hva de snakker om, og det er forsåvidt greit det, da jeg antar at ingen av dere jobber ombord i fly. Det gjør jeg, og jeg kan "avsløre" følgende. Ombord i flyet har vi noe som kalles doctors kit. Det er plombert, og skal kun benyttes av medisinsk personell hvis det er nødvendig, dvs leger, sykepleiere etc. Crewet skal ikke åpne dette kittet, det har vi rett og slett ikke lov til. Kittet skal kun benyttes dersom det er fare for liv og helse, og er gjemt unna et sted slik at ikke passasjerene kan få tak i det. En gang i året må vi inn til refresh på hlr, bruk av oksygen osv, men doctors kit får vi ikke bruke.Anonymous poster hash: 39477...8a4 Så hvis en person om bord i flyet får anafalytisk sjokk så dør denne personen hvis ikke det tilfeldigvis er en lege/sykepleier blant passasjerene? Til tross for epi-pennen få meter unna. Ikke med kontakt med en lege på landjorden heller?Syns det er veldig rart at crewet ikke har opplæring i epi-pen. Hvorfor forklarte de ikke greia med doctors kitet i stedet for "nja men vi vet ikke om vi vet hvordan og tørr bruke det" til damen? Jeg aner ikke hvorfor ikke dette har kommet ut til media, men erfaringsmessig plukker media ut det som er interessant, og vrir saken i den retningen. Jeg har selv vært med på en flight der en liten jente fikk allergisk sjokk ombord. Hun hyperventilerte, ble svett og klam, og sa hun ikke fikk puste. Cockpit ble umiddelbart informert, og det ble ropt etter lege på høytaleranlegget. Ingen meldte seg, verken lege eller sykepleier. Ingen helsepersonell var ombord. Cockpit hadde da kun ett valg, og ryddet luftrommet for fly før de stupte ned til den nærmeste byen. Der sto sykebilene klare, og jenta fikk de medisinene hun trengte. Det var virkelig close call. Likevel, ingen ombord kunne gjøre noe. Vi har så strenge retningslinjer, vi kan saksøkes og tiltales for det minste, så hvis vi er i tvil om en passasjer er skikket til å fly eller ikke, er vi egentlig ikke i tvil. Det er bare for alles beste.Anonymous poster hash: 39477...8a4 Jeg har ingen problemer med at damen ikke fikk bli med. Det er kaptainens eneveldige beslutning. Men jeg syns det er trist at redselen for å bli saksøkt er større enn redselen for at et menneske dør. Det er ikke bare flyselskapenes sin feil det er slik da. Men i dette tilfellet kommer det jo ut på ett. Hun fikk ikke fly, fordi hun sa hun hadde fått i seg noe som representerer en livsfare for henne. Hun ville jo ha satt dem alle i den klemma hvis de hadde latt henne fly. Jenta som ble behandlet på bakken: jeg syns det er riktig at ikke rørleggere og arkitekter og filologer og kabinpersonale skal kludre nedi doktorveska og dele ut litt adrenalin her og der, altså. Enten grunnen er fare for liv eller fare for rettssak... Anonymous poster hash: fa712...b5a
Mpus Skrevet 9. oktober 2015 #27 Skrevet 9. oktober 2015 Her er det mange som ikke vet hva de snakker om, og det er forsåvidt greit det, da jeg antar at ingen av dere jobber ombord i fly. Det gjør jeg, og jeg kan "avsløre" følgende. Ombord i flyet har vi noe som kalles doctors kit. Det er plombert, og skal kun benyttes av medisinsk personell hvis det er nødvendig, dvs leger, sykepleiere etc. Crewet skal ikke åpne dette kittet, det har vi rett og slett ikke lov til. Kittet skal kun benyttes dersom det er fare for liv og helse, og er gjemt unna et sted slik at ikke passasjerene kan få tak i det. En gang i året må vi inn til refresh på hlr, bruk av oksygen osv, men doctors kit får vi ikke bruke.Anonymous poster hash: 39477...8a4 Så hvis en person om bord i flyet får anafalytisk sjokk så dør denne personen hvis ikke det tilfeldigvis er en lege/sykepleier blant passasjerene? Til tross for epi-pennen få meter unna. Ikke med kontakt med en lege på landjorden heller?Syns det er veldig rart at crewet ikke har opplæring i epi-pen. Hvorfor forklarte de ikke greia med doctors kitet i stedet for "nja men vi vet ikke om vi vet hvordan og tørr bruke det" til damen? Jeg aner ikke hvorfor ikke dette har kommet ut til media, men erfaringsmessig plukker media ut det som er interessant, og vrir saken i den retningen. Jeg har selv vært med på en flight der en liten jente fikk allergisk sjokk ombord. Hun hyperventilerte, ble svett og klam, og sa hun ikke fikk puste. Cockpit ble umiddelbart informert, og det ble ropt etter lege på høytaleranlegget. Ingen meldte seg, verken lege eller sykepleier. Ingen helsepersonell var ombord. Cockpit hadde da kun ett valg, og ryddet luftrommet for fly før de stupte ned til den nærmeste byen. Der sto sykebilene klare, og jenta fikk de medisinene hun trengte. Det var virkelig close call. Likevel, ingen ombord kunne gjøre noe. Vi har så strenge retningslinjer, vi kan saksøkes og tiltales for det minste, så hvis vi er i tvil om en passasjer er skikket til å fly eller ikke, er vi egentlig ikke i tvil. Det er bare for alles beste.Anonymous poster hash: 39477...8a4 Jeg har ingen problemer med at damen ikke fikk bli med. Det er kaptainens eneveldige beslutning. Men jeg syns det er trist at redselen for å bli saksøkt er større enn redselen for at et menneske dør. Det er ikke bare flyselskapenes sin feil det er slik da. Men i dette tilfellet kommer det jo ut på ett. Hun fikk ikke fly, fordi hun sa hun hadde fått i seg noe som representerer en livsfare for henne. Hun ville jo ha satt dem alle i den klemma hvis de hadde latt henne fly. Jenta som ble behandlet på bakken: jeg syns det er riktig at ikke rørleggere og arkitekter og filologer og kabinpersonale skal kludre nedi doktorveska og dele ut litt adrenalin her og der, altså. Enten grunnen er fare for liv eller fare for rettssak... Anonymous poster hash: fa712...b5a Nei personer uten utdannelse skal ikke administrere medisiner. Men jeg er fortsatt overrasket og skuffet over at ikke minst en av crewet er i stand til å benytte utstyret om bord hvis uhellet skulle være ute. Med assistanse fra en lege på landjorden. Hvis en person hadde svart "jeg er lege". Hvordan vet crewet at det er korrekt? Får da denne personen full tilgang uten noen vet om det vil gjøre mer skade enn gavn?Helt greit så lenge ingen kan saksøke flyselskapet? Hva hvis mitt barn hadde fått anafalytisk sjokk og jeg som mor hadde påtatt meg ansvaret og selv administrert adrenalinen selv om jeg ikke er lege? Hadde det vært greit? Eller en voksen nøtteallergiker, som hadde glemt epi-pennen, kom til å spise nøtter og ville gi pennen fra flyet til seg selv? Ok det? Eller skal disse dø ved siden av den livreddende medisinen? Det er godt mulig det er slik det er, men jeg er fortsatt overrasket og skuffet...
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #28 Skrevet 9. oktober 2015 Her er det mange som ikke vet hva de snakker om, og det er forsåvidt greit det, da jeg antar at ingen av dere jobber ombord i fly. Det gjør jeg, og jeg kan "avsløre" følgende. Ombord i flyet har vi noe som kalles doctors kit. Det er plombert, og skal kun benyttes av medisinsk personell hvis det er nødvendig, dvs leger, sykepleiere etc. Crewet skal ikke åpne dette kittet, det har vi rett og slett ikke lov til. Kittet skal kun benyttes dersom det er fare for liv og helse, og er gjemt unna et sted slik at ikke passasjerene kan få tak i det. En gang i året må vi inn til refresh på hlr, bruk av oksygen osv, men doctors kit får vi ikke bruke.Anonymous poster hash: 39477...8a4 Så hvis en person om bord i flyet får anafalytisk sjokk så dør denne personen hvis ikke det tilfeldigvis er en lege/sykepleier blant passasjerene? Til tross for epi-pennen få meter unna. Ikke med kontakt med en lege på landjorden heller?Syns det er veldig rart at crewet ikke har opplæring i epi-pen. Hvorfor forklarte de ikke greia med doctors kitet i stedet for "nja men vi vet ikke om vi vet hvordan og tørr bruke det" til damen? Jeg aner ikke hvorfor ikke dette har kommet ut til media, men erfaringsmessig plukker media ut det som er interessant, og vrir saken i den retningen. Jeg har selv vært med på en flight der en liten jente fikk allergisk sjokk ombord. Hun hyperventilerte, ble svett og klam, og sa hun ikke fikk puste. Cockpit ble umiddelbart informert, og det ble ropt etter lege på høytaleranlegget. Ingen meldte seg, verken lege eller sykepleier. Ingen helsepersonell var ombord. Cockpit hadde da kun ett valg, og ryddet luftrommet for fly før de stupte ned til den nærmeste byen. Der sto sykebilene klare, og jenta fikk de medisinene hun trengte. Det var virkelig close call. Likevel, ingen ombord kunne gjøre noe. Vi har så strenge retningslinjer, vi kan saksøkes og tiltales for det minste, så hvis vi er i tvil om en passasjer er skikket til å fly eller ikke, er vi egentlig ikke i tvil. Det er bare for alles beste.Anonymous poster hash: 39477...8a4 Jeg har ingen problemer med at damen ikke fikk bli med. Det er kaptainens eneveldige beslutning. Men jeg syns det er trist at redselen for å bli saksøkt er større enn redselen for at et menneske dør. Det er ikke bare flyselskapenes sin feil det er slik da. Men i dette tilfellet kommer det jo ut på ett. Hun fikk ikke fly, fordi hun sa hun hadde fått i seg noe som representerer en livsfare for henne. Hun ville jo ha satt dem alle i den klemma hvis de hadde latt henne fly. Jenta som ble behandlet på bakken: jeg syns det er riktig at ikke rørleggere og arkitekter og filologer og kabinpersonale skal kludre nedi doktorveska og dele ut litt adrenalin her og der, altså. Enten grunnen er fare for liv eller fare for rettssak...Anonymous poster hash: fa712...b5a Nei personer uten utdannelse skal ikke administrere medisiner. Men jeg er fortsatt overrasket og skuffet over at ikke minst en av crewet er i stand til å benytte utstyret om bord hvis uhellet skulle være ute. Med assistanse fra en lege på landjorden. Hvis en person hadde svart "jeg er lege". Hvordan vet crewet at det er korrekt? Får da denne personen full tilgang uten noen vet om det vil gjøre mer skade enn gavn?Helt greit så lenge ingen kan saksøke flyselskapet? Hva hvis mitt barn hadde fått anafalytisk sjokk og jeg som mor hadde påtatt meg ansvaret og selv administrert adrenalinen selv om jeg ikke er lege? Hadde det vært greit? Eller en voksen nøtteallergiker, som hadde glemt epi-pennen, kom til å spise nøtter og ville gi pennen fra flyet til seg selv? Ok det? Eller skal disse dø ved siden av den livreddende medisinen? Det er godt mulig det er slik det er, men jeg er fortsatt overrasket og skuffet... "Eller en voksen nøtteallergiker, som hadde glemt epi-pennen, kom til å spise nøtter og ville gi pennen fra flyet til seg selv" ... javel. Sannsynlig, mener du? Og når personen er iferd med å gå i sjokk, skal han hun i gang med å gi seg selv medisin...? Anonymous poster hash: fa712...b5a
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2015 #29 Skrevet 9. oktober 2015 Her er det mange som ikke vet hva de snakker om, og det er forsåvidt greit det, da jeg antar at ingen av dere jobber ombord i fly. Det gjør jeg, og jeg kan "avsløre" følgende. Ombord i flyet har vi noe som kalles doctors kit. Det er plombert, og skal kun benyttes av medisinsk personell hvis det er nødvendig, dvs leger, sykepleiere etc. Crewet skal ikke åpne dette kittet, det har vi rett og slett ikke lov til. Kittet skal kun benyttes dersom det er fare for liv og helse, og er gjemt unna et sted slik at ikke passasjerene kan få tak i det. En gang i året må vi inn til refresh på hlr, bruk av oksygen osv, men doctors kit får vi ikke bruke. Anonymous poster hash: 39477...8a4 Så hvis en person om bord i flyet får anafalytisk sjokk så dør denne personen hvis ikke det tilfeldigvis er en lege/sykepleier blant passasjerene? Til tross for epi-pennen få meter unna. Ikke med kontakt med en lege på landjorden heller? Syns det er veldig rart at crewet ikke har opplæring i epi-pen. Hvorfor forklarte de ikke greia med doctors kitet i stedet for "nja men vi vet ikke om vi vet hvordan og tørr bruke det" til damen? Nå vet ikke vi hva de faktisk sa til damen, vi vet hvordan damen oppfattet/fremstiller det. Når det gjelder opplæring i bruk av epi penn ville jeg funnet det veldig merkelig om crwet hadde opplæring og tillatelse til å bruke denne. Epi penn er reseptbelagt. Det er bare leger, og til en viss grad ambulansearbeidre, som er kvalifisert til å vurdere om en pasient trenger medisiner. Selv en sykepleier, som har tre års helsefaglig høyskoleutdanning, har ikke lov til å administrere reseptbelagte medisiner til en pasient med mindre disse er skrevet ut av en lege. Det sier seg selv at dette ikke er noe kabinpersonalet skal drive med. Anonymous poster hash: 01e79...b85 Det der høres rart ut. Jeg er lærer, og på min skole har vi en alvorlig nøtteallergisk elev. Alle lærere har fått opplæring i bruk av pennen, samt alle elever hun har time ned. Det er jo ikke noe hokus pokus med en slik penn. Den er temmelig selvforklarende. Jeg vil tro at nøtteallergikere (som jo ifte er de som er mest hyperallergiske) noen ganger reiser alene med fly. Da er det litt ekkelt at ingen ombord evt kan stikke denne personen i låret med den pennen den har med seg. Det er virkelig ikke noe hokus pokus. Man har jo ikke tid til å lande flyet (vår elev har maks 3 minutter før hun kveles om hun får et kraftig anfall).. Anonymous poster hash: fab37...f02
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #30 Skrevet 10. oktober 2015 Ett sted må man sette grenser for hva kabincrewet skal få opplæring i. De lærer å servere mat og drikke, de lærer å evakuere flyet ved en nødlanding, de lærer brannslokking, de lærer enkel psykologi, de lærer førstehjelp, de lærer å vise omsorg for små barn som reiser alene, de lærer hvordan de kan være best mulig guider osv osv. Lista er lang. Når det kommer til avanserte, alvorlige medisinske tilfeller, er det nesten alltid medisinsk personell ombord som kan hjelpe. Såvidt jeg har fått informasjon om, må disse vise noen form for legitimasjon før de setter epipenn, adrenalin, stesolid ol på syke passasjerer. Man kan få hjelp av lege på bakken via radioen, men det er ingen garanti. Det beste, for å unngå å havne i slike situasjoner, er å være årvåken ved boarding, og faktisk stole på at folk vil seg selv det beste. Føler man seg dårlig før en flight, må man gå en runde med seg selv om man vil opp på 35000 fot inni et metallrør. Alle kan være uheldige og plutselig bli syke, men det var ikke tilfelle med denne damen. Så nei, hun har ikke min sympati i alle fall. Anonymous poster hash: 39477...8a4
Mpus Skrevet 10. oktober 2015 #31 Skrevet 10. oktober 2015 Her er det mange som ikke vet hva de snakker om, og det er forsåvidt greit det, da jeg antar at ingen av dere jobber ombord i fly. Det gjør jeg, og jeg kan "avsløre" følgende. Ombord i flyet har vi noe som kalles doctors kit. Det er plombert, og skal kun benyttes av medisinsk personell hvis det er nødvendig, dvs leger, sykepleiere etc. Crewet skal ikke åpne dette kittet, det har vi rett og slett ikke lov til. Kittet skal kun benyttes dersom det er fare for liv og helse, og er gjemt unna et sted slik at ikke passasjerene kan få tak i det. En gang i året må vi inn til refresh på hlr, bruk av oksygen osv, men doctors kit får vi ikke bruke.Anonymous poster hash: 39477...8a4 Så hvis en person om bord i flyet får anafalytisk sjokk så dør denne personen hvis ikke det tilfeldigvis er en lege/sykepleier blant passasjerene? Til tross for epi-pennen få meter unna. Ikke med kontakt med en lege på landjorden heller?Syns det er veldig rart at crewet ikke har opplæring i epi-pen. Hvorfor forklarte de ikke greia med doctors kitet i stedet for "nja men vi vet ikke om vi vet hvordan og tørr bruke det" til damen? Jeg aner ikke hvorfor ikke dette har kommet ut til media, men erfaringsmessig plukker media ut det som er interessant, og vrir saken i den retningen. Jeg har selv vært med på en flight der en liten jente fikk allergisk sjokk ombord. Hun hyperventilerte, ble svett og klam, og sa hun ikke fikk puste. Cockpit ble umiddelbart informert, og det ble ropt etter lege på høytaleranlegget. Ingen meldte seg, verken lege eller sykepleier. Ingen helsepersonell var ombord. Cockpit hadde da kun ett valg, og ryddet luftrommet for fly før de stupte ned til den nærmeste byen. Der sto sykebilene klare, og jenta fikk de medisinene hun trengte. Det var virkelig close call. Likevel, ingen ombord kunne gjøre noe. Vi har så strenge retningslinjer, vi kan saksøkes og tiltales for det minste, så hvis vi er i tvil om en passasjer er skikket til å fly eller ikke, er vi egentlig ikke i tvil. Det er bare for alles beste.Anonymous poster hash: 39477...8a4 Jeg har ingen problemer med at damen ikke fikk bli med. Det er kaptainens eneveldige beslutning. Men jeg syns det er trist at redselen for å bli saksøkt er større enn redselen for at et menneske dør. Det er ikke bare flyselskapenes sin feil det er slik da. Men i dette tilfellet kommer det jo ut på ett. Hun fikk ikke fly, fordi hun sa hun hadde fått i seg noe som representerer en livsfare for henne. Hun ville jo ha satt dem alle i den klemma hvis de hadde latt henne fly. Jenta som ble behandlet på bakken: jeg syns det er riktig at ikke rørleggere og arkitekter og filologer og kabinpersonale skal kludre nedi doktorveska og dele ut litt adrenalin her og der, altså. Enten grunnen er fare for liv eller fare for rettssak...Anonymous poster hash: fa712...b5a Nei personer uten utdannelse skal ikke administrere medisiner. Men jeg er fortsatt overrasket og skuffet over at ikke minst en av crewet er i stand til å benytte utstyret om bord hvis uhellet skulle være ute. Med assistanse fra en lege på landjorden. Hvis en person hadde svart "jeg er lege". Hvordan vet crewet at det er korrekt? Får da denne personen full tilgang uten noen vet om det vil gjøre mer skade enn gavn?Helt greit så lenge ingen kan saksøke flyselskapet? Hva hvis mitt barn hadde fått anafalytisk sjokk og jeg som mor hadde påtatt meg ansvaret og selv administrert adrenalinen selv om jeg ikke er lege? Hadde det vært greit? Eller en voksen nøtteallergiker, som hadde glemt epi-pennen, kom til å spise nøtter og ville gi pennen fra flyet til seg selv? Ok det? Eller skal disse dø ved siden av den livreddende medisinen? Det er godt mulig det er slik det er, men jeg er fortsatt overrasket og skuffet... "Eller en voksen nøtteallergiker, som hadde glemt epi-pennen, kom til å spise nøtter og ville gi pennen fra flyet til seg selv" ... javel. Sannsynlig, mener du? Og når personen er iferd med å gå i sjokk, skal han hun i gang med å gi seg selv medisin...? Anonymous poster hash: fa712...b5a Så du mener det er helt usannsynlig at en person kan få et anafalytisk sjokk under en flytur? Hvorfor ha epi-penn ombord i det hele tatt hvis det er helt usannsynlig det kan skje? Hvorfor kan ikke personalet på flyet (og andre transportmidler som er langt unna annen helsehjelp) få opplæring i slike enkle, livreddende tiltak som administrering av epi-pen? Lærere og SFO-ansatte klarer det. Jeg tror ikke du egentlig ønsker å forstå hva jeg mener...
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #32 Skrevet 10. oktober 2015 Er det epi penn eller bare adrenalin som må settes med vanlig sprøyte i doktorkittet? For er det vanlig adrenalin som må doseres skjønner jeg problemet. Da kan ikke hvem som helst rote med det. Anonymous poster hash: c2e4e...36f
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #33 Skrevet 10. oktober 2015 Her er det mange som ikke vet hva de snakker om, og det er forsåvidt greit det, da jeg antar at ingen av dere jobber ombord i fly. Det gjør jeg, og jeg kan "avsløre" følgende. Ombord i flyet har vi noe som kalles doctors kit. Det er plombert, og skal kun benyttes av medisinsk personell hvis det er nødvendig, dvs leger, sykepleiere etc. Crewet skal ikke åpne dette kittet, det har vi rett og slett ikke lov til. Kittet skal kun benyttes dersom det er fare for liv og helse, og er gjemt unna et sted slik at ikke passasjerene kan få tak i det. En gang i året må vi inn til refresh på hlr, bruk av oksygen osv, men doctors kit får vi ikke bruke.Anonymous poster hash: 39477...8a4 Så hvis en person om bord i flyet får anafalytisk sjokk så dør denne personen hvis ikke det tilfeldigvis er en lege/sykepleier blant passasjerene? Til tross for epi-pennen få meter unna. Ikke med kontakt med en lege på landjorden heller?Syns det er veldig rart at crewet ikke har opplæring i epi-pen. Hvorfor forklarte de ikke greia med doctors kitet i stedet for "nja men vi vet ikke om vi vet hvordan og tørr bruke det" til damen? Jeg aner ikke hvorfor ikke dette har kommet ut til media, men erfaringsmessig plukker media ut det som er interessant, og vrir saken i den retningen.Jeg har selv vært med på en flight der en liten jente fikk allergisk sjokk ombord. Hun hyperventilerte, ble svett og klam, og sa hun ikke fikk puste. Cockpit ble umiddelbart informert, og det ble ropt etter lege på høytaleranlegget. Ingen meldte seg, verken lege eller sykepleier. Ingen helsepersonell var ombord. Cockpit hadde da kun ett valg, og ryddet luftrommet for fly før de stupte ned til den nærmeste byen. Der sto sykebilene klare, og jenta fikk de medisinene hun trengte. Det var virkelig close call. Likevel, ingen ombord kunne gjøre noe. Vi har så strenge retningslinjer, vi kan saksøkes og tiltales for det minste, så hvis vi er i tvil om en passasjer er skikket til å fly eller ikke, er vi egentlig ikke i tvil. Det er bare for alles beste.Anonymous poster hash: 39477...8a4 Jeg har ingen problemer med at damen ikke fikk bli med. Det er kaptainens eneveldige beslutning.Men jeg syns det er trist at redselen for å bli saksøkt er større enn redselen for at et menneske dør. Det er ikke bare flyselskapenes sin feil det er slik da. Men i dette tilfellet kommer det jo ut på ett. Hun fikk ikke fly, fordi hun sa hun hadde fått i seg noe som representerer en livsfare for henne. Hun ville jo ha satt dem alle i den klemma hvis de hadde latt henne fly.Jenta som ble behandlet på bakken: jeg syns det er riktig at ikke rørleggere og arkitekter og filologer og kabinpersonale skal kludre nedi doktorveska og dele ut litt adrenalin her og der, altså. Enten grunnen er fare for liv eller fare for rettssak...Anonymous poster hash: fa712...b5a Nei personer uten utdannelse skal ikke administrere medisiner. Men jeg er fortsatt overrasket og skuffet over at ikke minst en av crewet er i stand til å benytte utstyret om bord hvis uhellet skulle være ute. Med assistanse fra en lege på landjorden.Hvis en person hadde svart "jeg er lege". Hvordan vet crewet at det er korrekt? Får da denne personen full tilgang uten noen vet om det vil gjøre mer skade enn gavn?Helt greit så lenge ingen kan saksøke flyselskapet? Hva hvis mitt barn hadde fått anafalytisk sjokk og jeg som mor hadde påtatt meg ansvaret og selv administrert adrenalinen selv om jeg ikke er lege? Hadde det vært greit? Eller en voksen nøtteallergiker, som hadde glemt epi-pennen, kom til å spise nøtter og ville gi pennen fra flyet til seg selv? Ok det? Eller skal disse dø ved siden av den livreddende medisinen? Det er godt mulig det er slik det er, men jeg er fortsatt overrasket og skuffet... "Eller en voksen nøtteallergiker, som hadde glemt epi-pennen, kom til å spise nøtter og ville gi pennen fra flyet til seg selv"... javel. Sannsynlig, mener du? Og når personen er iferd med å gå i sjokk, skal han hun i gang med å gi seg selv medisin...? Anonymous poster hash: fa712...b5a Så du mener det er helt usannsynlig at en person kan få et anafalytisk sjokk under en flytur? Hvorfor ha epi-penn ombord i det hele tatt hvis det er helt usannsynlig det kan skje? Hvorfor kan ikke personalet på flyet (og andre transportmidler som er langt unna annen helsehjelp) få opplæring i slike enkle, livreddende tiltak som administrering av epi-pen? Lærere og SFO-ansatte klarer det. Jeg tror ikke du egentlig ønsker å forstå hva jeg mener... Usannsynligheten var vel heller at den som holder på å gå i sjokk skulle være klar nok i hodet til å klare å sette medisinen selv. Synes for øvrig det er merkelig at det ikke er noen i crewet som er opplært på epi-pen. Jobber selv i bhg, og er opplært på dette pga et barn med alvorlig nøtteallergi, har også et barn i bhg med diabetes, vi er derfor også opplært på dette, tilfelle føling mens h*n er i bhg. Anonymous poster hash: f0784...2de
Mamma_til_2 Skrevet 10. oktober 2015 #34 Skrevet 10. oktober 2015 Altså en epi-penn er ikke noe hokus pokus, en kompis av jenta mi har nøteallergi og hr pennen med over alt, første gangen han var her så fulgte far han og viste meg pennen og fort sa hvordan den skulle brukes, vi bodde da 500meter unna akuttmotaket på sykehuset men vi fikk beskjed om at det var for langt og at får gutten nøtter i seg så skal epi-penne brukes.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #35 Skrevet 10. oktober 2015 Adrenalin kan brukes til så mangt, både hjertestans, anafylaktisk sjokk mm, og dosen vil være avhengig av sykdomsårsak, barn/voksen etc. Så mest sannsynlig er det adrenalin på små ampuller som finnes i "doctor-citet", slik det også foreligger i en vanlig legevaktskoffert. Så må man selv finne dosering og trekke opp riktig mengde i sprøyta. Du som jobber på fly vet kanskje om det er slik? Jeg synes det er litt skremmende at så mange tror at cabinpersonalet kan utføre slik avansert medisinsk behandling. Når det gjelder eleven med nøtteallergi: det er da snakk om en spesiell pasient med kjent allergi, og man kan vel da lære opp både foreldre og andre personer hun er nær, som lærere, trenere osv, til å sette epipen. Det blir noe helt annet når man er i lufta og ikke kjenner personen som plutselig blir dårlig. Det er ikke alltid man vet hvorfor pasienter er dårlige - er det anafylaksi eller annen årsak til at personen blir dårlig? Det kreves mange års skolegang for å stille diagnoser, og det er en grunn til det. Anonymous poster hash: 6b0aa...e89
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #36 Skrevet 10. oktober 2015 Dette blir litt som en skulle hatt hjertestans ved siden av en hjerte starter,men ikke lege til stede. Anonymous poster hash: 6bd7f...27d
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #37 Skrevet 10. oktober 2015 Om saken er slik så har det vel ingen betydning om hennes EPI-penn hadde gått ut på dato? Hun kunne vel satt pennen sjøl enten det var flyets eller hennes? Og om hun ikke greide det så gjorde det vel heller ingen forskjell ettersom ingen andre kunne gi den heller? Hverken hennes eller flyets.... Om de generelt var redde for en alergisk reaksjon så var det vel her underordnet om hennes medisin var gått ut på dato. Samme medisin og samme personer på flyet uansett, kun eierforholdet til medisinen som var ulikt. Anonymous poster hash: 624e0...985
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #38 Skrevet 10. oktober 2015 Her er det mange som ikke vet hva de snakker om, og det er forsåvidt greit det, da jeg antar at ingen av dere jobber ombord i fly. Det gjør jeg, og jeg kan "avsløre" følgende. Ombord i flyet har vi noe som kalles doctors kit. Det er plombert, og skal kun benyttes av medisinsk personell hvis det er nødvendig, dvs leger, sykepleiere etc. Crewet skal ikke åpne dette kittet, det har vi rett og slett ikke lov til. Kittet skal kun benyttes dersom det er fare for liv og helse, og er gjemt unna et sted slik at ikke passasjerene kan få tak i det. En gang i året må vi inn til refresh på hlr, bruk av oksygen osv, men doctors kit får vi ikke bruke. Anonymous poster hash: 39477...8a4 Så hvis en person om bord i flyet får anafalytisk sjokk så dør denne personen hvis ikke det tilfeldigvis er en lege/sykepleier blant passasjerene? Til tross for epi-pennen få meter unna. Ikke med kontakt med en lege på landjorden heller? Syns det er veldig rart at crewet ikke har opplæring i epi-pen. Hvorfor forklarte de ikke greia med doctors kitet i stedet for "nja men vi vet ikke om vi vet hvordan og tørr bruke det" til damen? Nå vet ikke vi hva de faktisk sa til damen, vi vet hvordan damen oppfattet/fremstiller det. Når det gjelder opplæring i bruk av epi penn ville jeg funnet det veldig merkelig om crwet hadde opplæring og tillatelse til å bruke denne. Epi penn er reseptbelagt. Det er bare leger, og til en viss grad ambulansearbeidre, som er kvalifisert til å vurdere om en pasient trenger medisiner. Selv en sykepleier, som har tre års helsefaglig høyskoleutdanning, har ikke lov til å administrere reseptbelagte medisiner til en pasient med mindre disse er skrevet ut av en lege. Det sier seg selv at dette ikke er noe kabinpersonalet skal drive med. Anonymous poster hash: 01e79...b85 Det der høres rart ut. Jeg er lærer, og på min skole har vi en alvorlig nøtteallergisk elev. Alle lærere har fått opplæring i bruk av pennen, samt alle elever hun har time ned. Det er jo ikke noe hokus pokus med en slik penn. Den er temmelig selvforklarende. Jeg vil tro at nøtteallergikere (som jo ifte er de som er mest hyperallergiske) noen ganger reiser alene med fly. Da er det litt ekkelt at ingen ombord evt kan stikke denne personen i låret med den pennen den har med seg. Det er virkelig ikke noe hokus pokus. Man har jo ikke tid til å lande flyet (vår elev har maks 3 minutter før hun kveles om hun får et kraftig anfall).. Anonymous poster hash: fab37...f02 Men det er noe annet. Da har dere medisin som er utskrevet av lege spesifikt til denne jenta. Legen har avgjort hvilke medisin jenta skal ha, og i hvilken dose. Dermed har dere lov til å gi den medisinen til denne jenta. Adrenalinpennen som ligger i flyet er ikke skrevet ut til en bestemt pasient, og kan dermed ikke gis av personer uten kompetanse. Anonymous poster hash: 01e79...b85
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #39 Skrevet 10. oktober 2015 Dette blir litt som en skulle hatt hjertestans ved siden av en hjerte starter,men ikke lege til stede.Anonymous poster hash: 6bd7f...27d Nei, det er ikke det samme. Vi er opplært til å bruke hjertestartere, og har en ombord i hvert eneste fly. Anonymous poster hash: 39477...8a4
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #40 Skrevet 10. oktober 2015 Dette blir litt som en skulle hatt hjertestans ved siden av en hjerte starter,men ikke lege til stede. Anonymous poster hash: 6bd7f...27d Man behøver ikke lege for å bruke hjertestarter. Anonymous poster hash: 2a28b...8e0
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #41 Skrevet 10. oktober 2015 Så dere klarer å diagnostisere og behandle hjertestans. Det er helt greit og innafor. Men å utlevere en epi-pen til en person som sier jeg har fått i meg nøtter og har 3 minutter igjen før jeg kreperer er uff så skummelt. Anonymous poster hash: a60e1...706
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2015 #42 Skrevet 10. oktober 2015 Så dere klarer å diagnostisere og behandle hjertestans. Det er helt greit og innafor. Men å utlevere en epi-pen til en person som sier jeg har fått i meg nøtter og har 3 minutter igjen før jeg kreperer er uff så skummelt. Anonymous poster hash: a60e1...706 Den typen hjertestarter som kan brukes av ufaglærte har sensorer som registrerer hjerterytme. Man kobler til maskinen, også gjør den jobben selv. Maskinen vil ikke gi støt til en pasient som ikke trenger det. Epipenen er dessverre ikke like intelligent... Anonymous poster hash: 01e79...b85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå