Gå til innhold

Kan noen forklare meg problemet til denne kvinnen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår heller ikke når dette ble flyselskapets problem...

Skrevet

Nei, dette forstod ikke jeg heller... Hennes ansvar å ha medisin når hun er så allergisk.

Skrevet

Det der ble bare teit. Måtte faktisk le når hun begynner å skryte av at hun er ressurssterk og fremstiller det som at hun kjører en sak for alle de "svakere" som har vært misfornøyd med Norwegian.

Tror vel de fleste forstår hvorfor kapteinen tok det valget han gjorde.

Anonymous poster hash: c3218...3b0

Skrevet

Herregud så pinlig!! Sutre og klage på andre over noe som er hennes egen feil. I tillegg fremstår hun som frekk og arrogant.

Anonymous poster hash: 72937...40f
Skrevet

En slik ressurssterk dame bør vel ha kontroll over sin livsviktige medisin 😂

Anonymous poster hash: c5c83...fe0

Skrevet

Det Norwegian bør ta selvkritikk på er at personalet ikke har opplæring i å bruke førstehjelpsutstyret de har ombord. Det er kritikkverdig!

Ut over det så er det absolutt passasjerens eget ansvar å ha livsviktig medisin tilgjengelig. Kapteinen kan når som avvise passasjerer hun/han ikke ønsker å ta ansvar for. Hun framstår som en sutrekopp.

Skrevet

Hun må være litt dum altså.

Min venninne er allergisk mot veps og hun har alltid medisinen i orden.

Hvis du har slik frykt så sørger du for medisinene dine altså.

Anonymous poster hash: b29f1...37a

Skrevet

Blir faktisk flau på hennes vegne når jeg leste dette, snakk om å bomme big time! Hennes ansvar å ha medisinen i orden! Måten hun fremstiller seg selv som denne "resurssterke" kvinnen på, som gjør dette til en prinsippsak og tar på seg å kjempe de "svakes" kamp gjør meg faktisk en smule kvalm...

Anonymous poster hash: 87593...96b
Skrevet

Åh herregud så pinlig! Synd det ikke er et kommentarfelt man kan si sin mening under saken

Anonymous poster hash: 995d5...f3f

Skrevet

Pengene burde hun jo gi til vennen i USA som brukte bonuspoengene sine på henne. 

Hvis hun var så bekymret, burde hun heller reist til legevakten, ikke spørre etter legemiddel på flyplassen. Og hvorfor gikk resten av familien på flyet uten henne? Hadde dette vært meg og mannen hadde han gått av flyet, vi hadde bedt om plass på neste fly, og det hele ville skjedd uten dramatikk.

Skrevet

Joda, norwegian trener crewet sitt i førstehjelp. Det er de lovpålagt, og det følger de.

Anonymous poster hash: 39477...8a4

Skrevet

Hun hadde fått det i seg 30 minutter før, kjente ikke ubehag men ville alikevel gjøre et nummer ut av at epi-pennen hadde gått ut på dato? Vel, et anafalyktisk sjokk kommer ikke flere timer etter eksponering.

Anonymous poster hash: 9f30a...1ca

Skrevet

Joda, norwegian trener crewet sitt i førstehjelp. Det er de lovpålagt, og det følger de.

I artiklen står det at crewet ikke viste hvordan epi-pennen fungerte.

Skrevet

Spiller det egentlig noen rolle?

Hun kommer til flyet ETTER at hun har fått i seg noe hun er kjempeallergisk mot, og furter på flyselskapet for at de verken stiller med faglært helsepersonell eller riktig medisin. Hvorfor pokker drar hun på flyplassen og ikke til legen...?!

Jeg flyr aldri Norwegian selv, altså, fordi de behandler folk som kveg generelt. Men denne dama har jo primadonnanykker.

Anonymous poster hash: fa712...b5a

Skrevet

Norwegian burde absolutt ta kritikk fordi:

1. De ansatte hadde ikke opplæring i førstehjelpsutstyret ombord. De hadde altså utstyr til å behandle allergisk sjokk, men de ansatte var ikke kvalifisert til å benytte utstyret og de visste ikke om de turte å bruke det om de skulle kommenopp i en situasjon hvor det ble nødvendig å bruke det. DET i seg selv er sterkt kritikkverdig!

2. De dumper kvinnen og koffertene hennes på flyplassen uten å hjelpe henne med hverken mat, overnatting, legetilsyn. De sjekker ikke engang om hun har telefon, om hun har noen hun kan kontakte, om hun har kontanter eller kredittkort hun kan benytte seg av slik at kun kan klare seg da de ikke vil ha henne ombord i flyet. Denne kvinnen var faktisk heldig både fordi hun hadde bekjente hun kunne overnatte hos, hun hadde en telefon som fungerte, hun hadde kanskje et kredittkort og ikke minst - hun er ressurssterk og talefør. Hva hvis dette var en person uten kredittkort og som kanskje ikke var særlig god i engelsk? Man dumper rett og slett ikke passasjerer alene på en flyplass uten å sørge for dem!

3. Det var tydeligvis HELT GREIT for norwegian at hun fløy med de dagen etter - selv om medisinene hennes da fortsatt var utgått på dato. Altså tok de en helt annen avgjørelser trekant når saken kom i media. Selv om hun da var like allergisk og like gjerne kunne fått en allergisk reaksjon på neste flytur......... Men så lenge media var involvert, så kunne de plutselig håndtere både allergi, utgått medisin og de kunne førstehjelp ombord.....

Anonymous poster hash: 14bad...f48

Skrevet

Joda, norwegian trener crewet sitt i førstehjelp. Det er de lovpålagt, og det følger de.Anonymous poster hash: 39477...8a4

Spiller det egentlig noen rolle?

Hun kommer til flyet ETTER at hun har fått i seg noe hun er kjempeallergisk mot, og furter på flyselskapet for at de verken stiller med faglært helsepersonell eller riktig medisin. Hvorfor pokker drar hun på flyplassen og ikke til legen...?!

Jeg flyr aldri Norwegian selv, altså, fordi de behandler folk som kveg generelt. Men denne dama har jo primadonnanykker.Anonymous poster hash: fa712...b5a

Hun oppdaget at hun hadde fått i seg SPOR av noe som kunne gi henne en allergisk reaksjon. Det er faktisk noe som kan forekomme dersom du er allergisk. Spor av nøtter finnes i veldig mye, og du skal være ekstremt oppmerksom om du skal klare å unngå alt - spesielt når du er i utlandet.

Hun var på vei inn i flyet da hun oppdaget at medisinen - som hun hadde med seg - hadde gått ut på dato. Det er vel ikke så veldig enkelt å oppsøke en lege inne på en flyplass mens du er på vei til å borde flyet eller....??

Anonymous poster hash: 14bad...f48

Skrevet

Tror det er mange som misforstår her. Hun sa at hun tidligere hadde fått i seg noe hun ikke tålte, og hadde oppdaget at epi-pennen hennes hadde gått ut på dato. Det var jo gått litt tid siden hun fikk i seg allergenene, så noen fare for anafylaktisk sjokk var jo minimal. Det som derimot da kunne være en stor risiko på en så lang flyvning, det var at hun fikk i seg noe hun ikke tålte, eller at andre passasjerer spiste noe hun ikke tålte og at hun kunne reagere på det. Hvis hun da ikke hadde hatt en fungerende epi-penn kunne det vært alvorlig. Jeg tolket det ikke dithen at hun var redd for en reaksjon på det hun nylig hadde spist, men på en ev. reaksjon på noe mens de var i lufta.

Når de ombort i flyet hadde en slik epi-penn, men ikke kunne å bruke den, da har flyselskapet et problem. Da har de ikke kunnskap til å gi god nok hjelp. I en slik situasjon kan man forstå kapteinen, han kunne ikke ta sjansen på å stole på at hun visste hva hun gjorde, for han ville sittet med ansvaret om noe skjedde.

Det som imidlertid er pussig, det er at ingen i crewet kunne bruke den epi-pennen. Denne damen som visste hvordan hun skulle bruke den (vil tro mannen hennes også visste det) var jo ikke noe problem. Crewet kunne ikke vite at andre på flyet ikke ville få en uventet alvorlig allergisk reaksjon - og da hadde de faktisk akkurat kastet av den kanskje eneste personen som kunne satt en slik penn ;)

Jeg håper Norwegian kommer på banen og umiddelbart oppdaterer sine crew i den førstehjelp de skal ha kunnskaper om og det førstehjelpsutstyret de skal kunne å bruke.

Siden damen selv hadde ansvar for å ha nødvendig medisin, synes jeg at hun i utgangspunktet skal dekke kostnadene selv. Men hun har gjort Norwegian en stor tjeneste ved å avdekke en ganske stor mangel i førstehjelpskunnskapene til dette (og sikkert andre) crew i selskapet, og for det så bør Norwegian av goodwill dekke billettkostnadene til den som betalte billettene - og gi det samme beløpet til Leger uten Grenser. Om Norwegian gjør det vinner de mer enn de taper. Sørger de i tillegg for at de ansatte i luften kan det de skal, da vil de slippe saker mot seg i fremtiden hvor det kunne blitt fatalt at de ikke kunne det de skulle.

Anonymous poster hash: 5615f...144
Skrevet

Her er det mange som ikke vet hva de snakker om, og det er forsåvidt greit det, da jeg antar at ingen av dere jobber ombord i fly.

Det gjør jeg, og jeg kan "avsløre" følgende. Ombord i flyet har vi noe som kalles doctors kit. Det er plombert, og skal kun benyttes av medisinsk personell hvis det er nødvendig, dvs leger, sykepleiere etc. Crewet skal ikke åpne dette kittet, det har vi rett og slett ikke lov til. Kittet skal kun benyttes dersom det er fare for liv og helse, og er gjemt unna et sted slik at ikke passasjerene kan få tak i det.

En gang i året må vi inn til refresh på hlr, bruk av oksygen osv, men doctors kit får vi ikke bruke.

Skrevet

Her er det mange som ikke vet hva de snakker om, og det er forsåvidt greit det, da jeg antar at ingen av dere jobber ombord i fly.

Det gjør jeg, og jeg kan "avsløre" følgende. Ombord i flyet har vi noe som kalles doctors kit. Det er plombert, og skal kun benyttes av medisinsk personell hvis det er nødvendig, dvs leger, sykepleiere etc. Crewet skal ikke åpne dette kittet, det har vi rett og slett ikke lov til. Kittet skal kun benyttes dersom det er fare for liv og helse, og er gjemt unna et sted slik at ikke passasjerene kan få tak i det.

En gang i året må vi inn til refresh på hlr, bruk av oksygen osv, men doctors kit får vi ikke bruke.

Er det slik hadde det jo vært en enkel sak for kapteinen å informere kvinnen om dette. Da hadde det trolig aldri blitt en sak i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: 5615f...144

Skrevet

Så hvis en person om bord i flyet får anafalytisk sjokk så dør denne personen hvis ikke det tilfeldigvis er en lege/sykepleier blant passasjerene? Til tross for epi-pennen få meter unna. Ikke med kontakt med en lege på landjorden heller?

Syns det er veldig rart at crewet ikke har opplæring i epi-pen.

Hvorfor forklarte de ikke greia med doctors kitet i stedet for "nja men vi vet ikke om vi vet hvordan og tørr bruke det" til damen?

Skrevet

Så hvis en person om bord i flyet får anafalytisk sjokk så dør denne personen hvis ikke det tilfeldigvis er en lege/sykepleier blant passasjerene? Til tross for epi-pennen få meter unna. Ikke med kontakt med en lege på landjorden heller?

Hvorfor forklarte de ikke greia med doctors kitet i stedet for "nja men vi vet ikke om vi vet hvordan og tørr bruke det" til damen?

Nå vet ikke vi hva de faktisk sa til damen, vi vet hvordan damen oppfattet/fremstiller det. 

Når det gjelder opplæring i bruk av epi penn ville jeg funnet det veldig merkelig om crwet hadde opplæring og tillatelse til å bruke denne. Epi penn er reseptbelagt. Det er bare leger, og til en viss grad ambulansearbeidre, som er kvalifisert til å vurdere om en pasient trenger medisiner. Selv en sykepleier, som har tre års helsefaglig høyskoleutdanning, har ikke lov til å administrere reseptbelagte medisiner til en pasient med mindre disse er skrevet ut av en lege. Det sier seg selv at dette ikke er noe kabinpersonalet skal drive med.   

Anonymous poster hash: 01e79...b85

Skrevet

En gang i året må vi inn til refresh på hlr, bruk av oksygen osv, men doctors kit får vi ikke bruke.Anonymous poster hash: 39477...8a4

Jeg aner ikke hvorfor ikke dette har kommet ut til media, men erfaringsmessig plukker media ut det som er interessant, og vrir saken i den retningen.

Jeg har selv vært med på en flight der en liten jente fikk allergisk sjokk ombord. Hun hyperventilerte, ble svett og klam, og sa hun ikke fikk puste. Cockpit ble umiddelbart informert, og det ble ropt etter lege på høytaleranlegget. Ingen meldte seg, verken lege eller sykepleier. Ingen helsepersonell var ombord. Cockpit hadde da kun ett valg, og ryddet luftrommet for fly før de stupte ned til den nærmeste byen. Der sto sykebilene klare, og jenta fikk de medisinene hun trengte. Det var virkelig close call. Likevel, ingen ombord kunne gjøre noe. Vi har så strenge retningslinjer, vi kan saksøkes og tiltales for det minste, så hvis vi er i tvil om en passasjer er skikket til å fly eller ikke, er vi egentlig ikke i tvil. Det er bare for alles beste.

Skrevet

En gang i året må vi inn til refresh på hlr, bruk av oksygen osv, men doctors kit får vi ikke bruke.Anonymous poster hash: 39477...8a4

Jeg aner ikke hvorfor ikke dette har kommet ut til media, men erfaringsmessig plukker media ut det som er interessant, og vrir saken i den retningen.

Jeg har selv vært med på en flight der en liten jente fikk allergisk sjokk ombord. Hun hyperventilerte, ble svett og klam, og sa hun ikke fikk puste. Cockpit ble umiddelbart informert, og det ble ropt etter lege på høytaleranlegget. Ingen meldte seg, verken lege eller sykepleier. Ingen helsepersonell var ombord. Cockpit hadde da kun ett valg, og ryddet luftrommet for fly før de stupte ned til den nærmeste byen. Der sto sykebilene klare, og jenta fikk de medisinene hun trengte. Det var virkelig close call. Likevel, ingen ombord kunne gjøre noe. Vi har så strenge retningslinjer, vi kan saksøkes og tiltales for det minste, så hvis vi er i tvil om en passasjer er skikket til å fly eller ikke, er vi egentlig ikke i tvil. Det er bare for alles beste.

Jeg har ingen problemer med at damen ikke fikk bli med. Det er kaptainens eneveldige beslutning.

Men jeg syns det er trist at redselen for å bli saksøkt er større enn redselen for at et menneske dør. Det er ikke bare flyselskapenes sin feil det er slik da.

Skrevet

Jeg har selv vært med på en flight der en liten jente fikk allergisk sjokk ombord. Hun hyperventilerte, ble svett og klam, og sa hun ikke fikk puste. Cockpit ble umiddelbart informert, og det ble ropt etter lege på høytaleranlegget. Ingen meldte seg, verken lege eller sykepleier. Ingen helsepersonell var ombord. Cockpit hadde da kun ett valg, og ryddet luftrommet for fly før de stupte ned til den nærmeste byen. Der sto sykebilene klare, og jenta fikk de medisinene hun trengte. Det var virkelig close call. Likevel, ingen ombord kunne gjøre noe. Vi har så strenge retningslinjer, vi kan saksøkes og tiltales for det minste, så hvis vi er i tvil om en passasjer er skikket til å fly eller ikke, er vi egentlig ikke i tvil. Det er bare for alles beste.Anonymous poster hash: 39477...8a4

Jeg har ingen problemer med at damen ikke fikk bli med. Det er kaptainens eneveldige beslutning.

Men jeg syns det er trist at redselen for å bli saksøkt er større enn redselen for at et menneske dør. Det er ikke bare flyselskapenes sin feil det er slik da.

Det har du helt rett i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...