Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #26 Skrevet 7. oktober 2015 Alltid noen som ikke vil innse at verden går videre, og alt er ikke likt som når de selv var barn. Bare tull å ikke følge utviklingen. Halloween er kommet for å bli. Når barna, til dere som stritter imot, blir voksne, kommer de til å lure på hvorfor de ble frarøvet dette. Det er jo kjempegøy, og veldig sosialt for barna. Å si at vi har julebukk isteden for, er som å gi et gammelt tv spill til barna og si at dette klarte vi oss med. På tide å innse at verden går videre. Kanskje på tide å spør seg selv om en skal ta følge? Anonymous poster hash: 052e4...cf4 Må være det dummeste argumentet jeg noensinne har lest om å gå Halloween Utviklingen? Den utviklingen mardekskreftene har kommet med for å kunne selge en masse ræl man ikke har bruk for? Å si at julebukk/nyttårsbukk blir som å gi barna et gammel tv-spill er jo en ufattelig merkelig sammenligning, da Halloween og julebukk går ut på nøyaktig det samme! Maner utkledt, ringer på døren til folk og samler inn godteri. Her vi bor går alle julebukk/nyttårsbukk på nyttårsaften. Kler seg ut og synger julesanger og samler inn i posene sine. Hvorfor er det så mye kjipere enn å gjøre nøyaktig det samme et par mnd tidligere? Ikke at jeg har noe i mot Halloween i og for seg, jeg har bodd i USA og feiret skikkelig Halloween, men hvorfor i all verden skal man se på å gå "trick or treating" som en utvikling i forhold til julebukk/nyttårsbukk? Halloween kan man feire på mange andre måter om man ønsker det, man behøver ikke "tvinge" hele nabolaget til å passe på å handle inn en masse godteri så ungene kan komme på døren å forlange. Da jeg var i USA på Halloween var det ikke der fokuset med Halloween-feiringen lå for å si det sånn. Det var bonfires, hay-rides og koselig-skumle fester og sammenkomster som var fokuset. Anonymous poster hash: 9112a...b43
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #27 Skrevet 7. oktober 2015 Nei, det er heldigvis ikke en veldig utbredt skikk her vi bor. Vi går julebukk på nyttårsaften, det får holde. Anonymous poster hash: 9112a...b43 Julebukk gås jo ikke på nyttårsaften da! Ifølge tradisjonen. Julebukk gås i romjulen! Anonymous poster hash: 7a775...39b He he, jo - her vi bor kalles det julebukk selv om vi går nyttårsaften. I følge tradisjonen går man ikke "trick or treating" i Norge heller, men what do you know! Mange gjør det visst likevel. Anonymous poster hash: 9112a...b43 Man kan ikke argumentere sånn. I følge tradisjonen går man ikke "trick og treat" i Norge sier du, men de fleste norske tradisjoner kommer faktisk fra utlandet. Hva tror du surpompene sa da de første juletrærne ble "dratt inn i stua bare fordi de rike gjør det i Tyskland", eller når de første julestrømpene ble hengt opp her i Norge "bare fordi de gjør det i England", eller de første luciatogene gikk "bare fordi vi hermer etter svenskene". Det er sånn tradisjoner blir innført, noen begynner og andre tar etter. Verden har blitt liten og barna våre ser TV-programmer og filmer hvor halloween vises frem i all sin prakt, selvfølgelig har de også lyst til å være med på dette. Kle seg ut og få godteri, det er jo to av de morsomste tingene barn vet, selvfølgelig er denne skikken kommet for å bli, selv om den ikke opprinnelig var norsk Anonymous poster hash: 46b45...fcf
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #28 Skrevet 7. oktober 2015 Alltid noen som ikke vil innse at verden går videre, og alt er ikke likt som når de selv var barn. Bare tull å ikke følge utviklingen. Halloween er kommet for å bli. Når barna, til dere som stritter imot, blir voksne, kommer de til å lure på hvorfor de ble frarøvet dette. Det er jo kjempegøy, og veldig sosialt for barna. Å si at vi har julebukk isteden for, er som å gi et gammelt tv spill til barna og si at dette klarte vi oss med. På tide å innse at verden går videre. Kanskje på tide å spør seg selv om en skal ta følge? Anonymous poster hash: 052e4...cf4 Må være det dummeste argumentet jeg noensinne har lest om å gå Halloween Utviklingen? Den utviklingen mardekskreftene har kommet med for å kunne selge en masse ræl man ikke har bruk for? Å si at julebukk/nyttårsbukk blir som å gi barna et gammel tv-spill er jo en ufattelig merkelig sammenligning, da Halloween og julebukk går ut på nøyaktig det samme! Maner utkledt, ringer på døren til folk og samler inn godteri. Her vi bor går alle julebukk/nyttårsbukk på nyttårsaften. Kler seg ut og synger julesanger og samler inn i posene sine. Hvorfor er det så mye kjipere enn å gjøre nøyaktig det samme et par mnd tidligere? Ikke at jeg har noe i mot Halloween i og for seg, jeg har bodd i USA og feiret skikkelig Halloween, men hvorfor i all verden skal man se på å gå "trick or treating" som en utvikling i forhold til julebukk/nyttårsbukk? Halloween kan man feire på mange andre måter om man ønsker det, man behøver ikke "tvinge" hele nabolaget til å passe på å handle inn en masse godteri så ungene kan komme på døren å forlange. Da jeg var i USA på Halloween var det ikke der fokuset med Halloween-feiringen lå for å si det sånn. Det var bonfires, hay-rides og koselig-skumle fester og sammenkomster som var fokuset. Anonymous poster hash: 9112a...b43 Det er så mange som sier at det er HANDELSTANDEN sin skyld at vi har fått halloween i Norge, men det er virkelig ikke sant. Det som styrer markedskreftene er jo etterspørselen. Jeg driver selv en butikk som selger ting til halloween, og da vi først fikk tilbud fra leverandører om å ta inn slike effekter sa vi nei, vi hadde aldri hatt spørsmål etter sånt. Men så fikk vi spørsmål etter det, folk skulle ha halloween-bursdag o.l. og spurte etter effekter. Så vi handlet inn litt til butikken, ikke så mye for vi hadde ikke helt troa. Men varene forsvant, lenge før halloween var vi utsolgt og folk spurte etter mer. Så året etter tok vi inn litt mer, og igjen ble vi utsolgt. Sånn har det fortsatt. Jeg har drevet butikk i 16 år og etterspørselen etter halloweenprodukter har økt noe helt vannvittig, fra de første forsiktige årene hvor vi ikke turte ta inn nesten noen ting til i dag hvor vi har en hel avdeling med slike produkter nå i oktober. Det er etterspørselen som bestemmer hva slags varer vi har i butikken, hadde ingen kjøpt det hadde vi ikke tatt det inn heller..... Anonymous poster hash: 46b45...fcf
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #29 Skrevet 7. oktober 2015 Nei, det er heldigvis ikke en veldig utbredt skikk her vi bor. Vi går julebukk på nyttårsaften, det får holde. Anonymous poster hash: 9112a...b43 Julebukk gås jo ikke på nyttårsaften da! Ifølge tradisjonen. Julebukk gås i romjulen! Anonymous poster hash: 7a775...39b He he, jo - her vi bor kalles det julebukk selv om vi går nyttårsaften. I følge tradisjonen går man ikke "trick or treating" i Norge heller, men what do you know! Mange gjør det visst likevel. Anonymous poster hash: 9112a...b43 Man kan ikke argumentere sånn. I følge tradisjonen går man ikke "trick og treat" i Norge sier du, men de fleste norske tradisjoner kommer faktisk fra utlandet. Hva tror du surpompene sa da de første juletrærne ble "dratt inn i stua bare fordi de rike gjør det i Tyskland", eller når de første julestrømpene ble hengt opp her i Norge "bare fordi de gjør det i England", eller de første luciatogene gikk "bare fordi vi hermer etter svenskene". Det er sånn tradisjoner blir innført, noen begynner og andre tar etter. Verden har blitt liten og barna våre ser TV-programmer og filmer hvor halloween vises frem i all sin prakt, selvfølgelig har de også lyst til å være med på dette. Kle seg ut og få godteri, det er jo to av de morsomste tingene barn vet, selvfølgelig er denne skikken kommet for å bli, selv om den ikke opprinnelig var norsk Anonymous poster hash: 46b45...fcf Jeg er ikke i mot å innføre nye tradisjoner, men denne Halloween-greia virker veldig "påtvunget" om jeg kan si det sånn. Folk får feire hva de vil for meg, men å på den måten Halloween legges opp, å "tvinge" hele nabolaget til å stå parat med godteriet så de ikke blir egga ned, er bare tåpelig. Det er jammen ikke mange år siden ingen visste hva Halloween var, og nå spyr butikkene ut oransje gresskar-dekorasjoner og stygge utkledningsklær. Jeg tror nok at julebukk/nyttårsbukk er noe helt annet mange steder i landet enn det er her (Vestlandet), og at det er ganske så utvannet, men her går alle på nyttårsaften og svært, svært få på 31. oktober - så her er det ikke blitt tradisjon å gå på Halloween i hvert fall. Anonymous poster hash: 9112a...b43
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #30 Skrevet 7. oktober 2015 Alltid noen som ikke vil innse at verden går videre, og alt er ikke likt som når de selv var barn. Bare tull å ikke følge utviklingen. Halloween er kommet for å bli. Når barna, til dere som stritter imot, blir voksne, kommer de til å lure på hvorfor de ble frarøvet dette. Det er jo kjempegøy, og veldig sosialt for barna. Å si at vi har julebukk isteden for, er som å gi et gammelt tv spill til barna og si at dette klarte vi oss med. På tide å innse at verden går videre. Kanskje på tide å spør seg selv om en skal ta følge? Anonymous poster hash: 052e4...cf4 Må være det dummeste argumentet jeg noensinne har lest om å gå Halloween Utviklingen? Den utviklingen mardekskreftene har kommet med for å kunne selge en masse ræl man ikke har bruk for? Å si at julebukk/nyttårsbukk blir som å gi barna et gammel tv-spill er jo en ufattelig merkelig sammenligning, da Halloween og julebukk går ut på nøyaktig det samme! Maner utkledt, ringer på døren til folk og samler inn godteri. Her vi bor går alle julebukk/nyttårsbukk på nyttårsaften. Kler seg ut og synger julesanger og samler inn i posene sine. Hvorfor er det så mye kjipere enn å gjøre nøyaktig det samme et par mnd tidligere? Ikke at jeg har noe i mot Halloween i og for seg, jeg har bodd i USA og feiret skikkelig Halloween, men hvorfor i all verden skal man se på å gå "trick or treating" som en utvikling i forhold til julebukk/nyttårsbukk? Halloween kan man feire på mange andre måter om man ønsker det, man behøver ikke "tvinge" hele nabolaget til å passe på å handle inn en masse godteri så ungene kan komme på døren å forlange. Da jeg var i USA på Halloween var det ikke der fokuset med Halloween-feiringen lå for å si det sånn. Det var bonfires, hay-rides og koselig-skumle fester og sammenkomster som var fokuset. Anonymous poster hash: 9112a...b43 Jeg tenkte mer på hele Halloween feiringen. Å gå julebukk i forhold til å være på halloween party med utkledning, fest god mat, (og at barna får gå runden med posen sin). Så er det å gå julebukk stusslige greier. Anonymous poster hash: 052e4...cf4
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #31 Skrevet 7. oktober 2015 Alltid noen som ikke vil innse at verden går videre, og alt er ikke likt som når de selv var barn. Bare tull å ikke følge utviklingen. Halloween er kommet for å bli. Når barna, til dere som stritter imot, blir voksne, kommer de til å lure på hvorfor de ble frarøvet dette. Det er jo kjempegøy, og veldig sosialt for barna. Å si at vi har julebukk isteden for, er som å gi et gammelt tv spill til barna og si at dette klarte vi oss med. På tide å innse at verden går videre. Kanskje på tide å spør seg selv om en skal ta følge? Anonymous poster hash: 052e4...cf4 Må være det dummeste argumentet jeg noensinne har lest om å gå Halloween Utviklingen? Den utviklingen mardekskreftene har kommet med for å kunne selge en masse ræl man ikke har bruk for? Å si at julebukk/nyttårsbukk blir som å gi barna et gammel tv-spill er jo en ufattelig merkelig sammenligning, da Halloween og julebukk går ut på nøyaktig det samme! Maner utkledt, ringer på døren til folk og samler inn godteri. Her vi bor går alle julebukk/nyttårsbukk på nyttårsaften. Kler seg ut og synger julesanger og samler inn i posene sine. Hvorfor er det så mye kjipere enn å gjøre nøyaktig det samme et par mnd tidligere? Ikke at jeg har noe i mot Halloween i og for seg, jeg har bodd i USA og feiret skikkelig Halloween, men hvorfor i all verden skal man se på å gå "trick or treating" som en utvikling i forhold til julebukk/nyttårsbukk? Halloween kan man feire på mange andre måter om man ønsker det, man behøver ikke "tvinge" hele nabolaget til å passe på å handle inn en masse godteri så ungene kan komme på døren å forlange. Da jeg var i USA på Halloween var det ikke der fokuset med Halloween-feiringen lå for å si det sånn. Det var bonfires, hay-rides og koselig-skumle fester og sammenkomster som var fokuset. Anonymous poster hash: 9112a...b43 Det er så mange som sier at det er HANDELSTANDEN sin skyld at vi har fått halloween i Norge, men det er virkelig ikke sant. Det som styrer markedskreftene er jo etterspørselen. Jeg driver selv en butikk som selger ting til halloween, og da vi først fikk tilbud fra leverandører om å ta inn slike effekter sa vi nei, vi hadde aldri hatt spørsmål etter sånt. Men så fikk vi spørsmål etter det, folk skulle ha halloween-bursdag o.l. og spurte etter effekter. Så vi handlet inn litt til butikken, ikke så mye for vi hadde ikke helt troa. Men varene forsvant, lenge før halloween var vi utsolgt og folk spurte etter mer. Så året etter tok vi inn litt mer, og igjen ble vi utsolgt. Sånn har det fortsatt. Jeg har drevet butikk i 16 år og etterspørselen etter halloweenprodukter har økt noe helt vannvittig, fra de første forsiktige årene hvor vi ikke turte ta inn nesten noen ting til i dag hvor vi har en hel avdeling med slike produkter nå i oktober. Det er etterspørselen som bestemmer hva slags varer vi har i butikken, hadde ingen kjøpt det hadde vi ikke tatt det inn heller..... Anonymous poster hash: 46b45...fcf Det er jo det. Hadde ikke butikkene tatt inn dette rælet, hadde jo ingen spurte etter det heller. Klart det selger når folk føler de "må" kjøpe for ikke å være utenfor og ikke være "kjip og gammeldags". Er en evig sirkel det der, du kan ikke skylde på etterspørselen alene, det begynner jo et sted. Noen har jo vært de første til å ta inn dette greiene, som gjør at folk spør etter det. Nei, jeg er ikke i mot Halloween som sådan, men syns hele denne høytiden er noe påtvunget og at man blir sett på som skikkelig kjip om man ikke syns det er rasende festlig med sukkehøye barn som roper at de skal gjøre knep om de ikke får godteriet de vil ha. Ikke så veldig koselig det da, for gamle Olga som aldri har hørt om denne tradisjonen før og ikke har masse godteri liggende når det ringer på, får egga ned ytterdøra si eller knust et vindu (ja, sånt skjer!) Da syns jeg foreldrene har et ansvar å forklare ungene sine at dette ikke er noe alle feirer, og at man bør resdpektere det. Sånn er det nok dessverre ikke. Anonymous poster hash: 9112a...b43
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #32 Skrevet 7. oktober 2015 Alltid noen som ikke vil innse at verden går videre, og alt er ikke likt som når de selv var barn. Bare tull å ikke følge utviklingen. Halloween er kommet for å bli. Når barna, til dere som stritter imot, blir voksne, kommer de til å lure på hvorfor de ble frarøvet dette. Det er jo kjempegøy, og veldig sosialt for barna. Å si at vi har julebukk isteden for, er som å gi et gammelt tv spill til barna og si at dette klarte vi oss med. På tide å innse at verden går videre. Kanskje på tide å spør seg selv om en skal ta følge? Anonymous poster hash: 052e4...cf4 Må være det dummeste argumentet jeg noensinne har lest om å gå Halloween Utviklingen? Den utviklingen mardekskreftene har kommet med for å kunne selge en masse ræl man ikke har bruk for? Å si at julebukk/nyttårsbukk blir som å gi barna et gammel tv-spill er jo en ufattelig merkelig sammenligning, da Halloween og julebukk går ut på nøyaktig det samme! Maner utkledt, ringer på døren til folk og samler inn godteri. Her vi bor går alle julebukk/nyttårsbukk på nyttårsaften. Kler seg ut og synger julesanger og samler inn i posene sine. Hvorfor er det så mye kjipere enn å gjøre nøyaktig det samme et par mnd tidligere? Ikke at jeg har noe i mot Halloween i og for seg, jeg har bodd i USA og feiret skikkelig Halloween, men hvorfor i all verden skal man se på å gå "trick or treating" som en utvikling i forhold til julebukk/nyttårsbukk? Halloween kan man feire på mange andre måter om man ønsker det, man behøver ikke "tvinge" hele nabolaget til å passe på å handle inn en masse godteri så ungene kan komme på døren å forlange. Da jeg var i USA på Halloween var det ikke der fokuset med Halloween-feiringen lå for å si det sånn. Det var bonfires, hay-rides og koselig-skumle fester og sammenkomster som var fokuset. Anonymous poster hash: 9112a...b43 Jeg tenkte mer på hele Halloween feiringen. Å gå julebukk i forhold til å være på halloween party med utkledning, fest god mat, (og at barna får gå runden med posen sin). Så er det å gå julebukk stusslige greier. Anonymous poster hash: 052e4...cf4 Har det ganske kjekt på nyttårsaften vi altså Å feire Halloween med pynt og fest er jo helt opp til hver enkelt, det jeg syns er feil er å plutselig forvente (og forlange) at alle andre i nabolaget skal være med på leker å kjøpe inn masse godteri til unger som har fått for seg å gå på dørene å spørre etter det 31. oktober. Anonymous poster hash: 9112a...b43
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #33 Skrevet 7. oktober 2015 Alltid noen som ikke vil innse at verden går videre, og alt er ikke likt som når de selv var barn. Bare tull å ikke følge utviklingen. Halloween er kommet for å bli. Når barna, til dere som stritter imot, blir voksne, kommer de til å lure på hvorfor de ble frarøvet dette. Det er jo kjempegøy, og veldig sosialt for barna. Å si at vi har julebukk isteden for, er som å gi et gammelt tv spill til barna og si at dette klarte vi oss med. På tide å innse at verden går videre. Kanskje på tide å spør seg selv om en skal ta følge? Anonymous poster hash: 052e4...cf4 Må være det dummeste argumentet jeg noensinne har lest om å gå Halloween Utviklingen? Den utviklingen mardekskreftene har kommet med for å kunne selge en masse ræl man ikke har bruk for? Å si at julebukk/nyttårsbukk blir som å gi barna et gammel tv-spill er jo en ufattelig merkelig sammenligning, da Halloween og julebukk går ut på nøyaktig det samme! Maner utkledt, ringer på døren til folk og samler inn godteri. Her vi bor går alle julebukk/nyttårsbukk på nyttårsaften. Kler seg ut og synger julesanger og samler inn i posene sine. Hvorfor er det så mye kjipere enn å gjøre nøyaktig det samme et par mnd tidligere? Ikke at jeg har noe i mot Halloween i og for seg, jeg har bodd i USA og feiret skikkelig Halloween, men hvorfor i all verden skal man se på å gå "trick or treating" som en utvikling i forhold til julebukk/nyttårsbukk? Halloween kan man feire på mange andre måter om man ønsker det, man behøver ikke "tvinge" hele nabolaget til å passe på å handle inn en masse godteri så ungene kan komme på døren å forlange. Da jeg var i USA på Halloween var det ikke der fokuset med Halloween-feiringen lå for å si det sånn. Det var bonfires, hay-rides og koselig-skumle fester og sammenkomster som var fokuset. Anonymous poster hash: 9112a...b43 Jeg tenkte mer på hele Halloween feiringen. Å gå julebukk i forhold til å være på halloween party med utkledning, fest god mat, (og at barna får gå runden med posen sin). Så er det å gå julebukk stusslige greier. Anonymous poster hash: 052e4...cf4 Har det ganske kjekt på nyttårsaften vi altså Å feire Halloween med pynt og fest er jo helt opp til hver enkelt, det jeg syns er feil er å plutselig forvente (og forlange) at alle andre i nabolaget skal være med på leker å kjøpe inn masse godteri til unger som har fått for seg å gå på dørene å spørre etter det 31. oktober. Anonymous poster hash: 9112a...b43 Det er jo ingen som forventer at hele nabolaget skal ha godteri å dele ut. Man velger helt selv om man vil delta! Anonymous poster hash: a9e3b...a4e
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #34 Skrevet 7. oktober 2015 Nei, det er heldigvis ikke en veldig utbredt skikk her vi bor. Vi går julebukk på nyttårsaften, det får holde. Anonymous poster hash: 9112a...b43 Julebukk gås jo ikke på nyttårsaften da! Ifølge tradisjonen. Julebukk gås i romjulen! Anonymous poster hash: 7a775...39b Der jeg er fra gikk vi julebukk 13.dag jul, altså siste juledag Anonymous poster hash: 5734c...08e
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #35 Skrevet 7. oktober 2015 Ja det skal de.. har en med bursdag på halloween, så da er det ekstra gøy for henne.. hun har planlagt det i laaaang tid nå 😂 hehe Anonymous poster hash: 180c5...ab2
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #36 Skrevet 7. oktober 2015 Alltid noen som ikke vil innse at verden går videre, og alt er ikke likt som når de selv var barn. Bare tull å ikke følge utviklingen. Halloween er kommet for å bli. Når barna, til dere som stritter imot, blir voksne, kommer de til å lure på hvorfor de ble frarøvet dette. Det er jo kjempegøy, og veldig sosialt for barna. Å si at vi har julebukk isteden for, er som å gi et gammelt tv spill til barna og si at dette klarte vi oss med. På tide å innse at verden går videre. Kanskje på tide å spør seg selv om en skal ta følge? Anonymous poster hash: 052e4...cf4 Må være det dummeste argumentet jeg noensinne har lest om å gå Halloween Utviklingen? Den utviklingen mardekskreftene har kommet med for å kunne selge en masse ræl man ikke har bruk for? Å si at julebukk/nyttårsbukk blir som å gi barna et gammel tv-spill er jo en ufattelig merkelig sammenligning, da Halloween og julebukk går ut på nøyaktig det samme! Maner utkledt, ringer på døren til folk og samler inn godteri. Her vi bor går alle julebukk/nyttårsbukk på nyttårsaften. Kler seg ut og synger julesanger og samler inn i posene sine. Hvorfor er det så mye kjipere enn å gjøre nøyaktig det samme et par mnd tidligere? Ikke at jeg har noe i mot Halloween i og for seg, jeg har bodd i USA og feiret skikkelig Halloween, men hvorfor i all verden skal man se på å gå "trick or treating" som en utvikling i forhold til julebukk/nyttårsbukk? Halloween kan man feire på mange andre måter om man ønsker det, man behøver ikke "tvinge" hele nabolaget til å passe på å handle inn en masse godteri så ungene kan komme på døren å forlange. Da jeg var i USA på Halloween var det ikke der fokuset med Halloween-feiringen lå for å si det sånn. Det var bonfires, hay-rides og koselig-skumle fester og sammenkomster som var fokuset. Anonymous poster hash: 9112a...b43 Det er så mange som sier at det er HANDELSTANDEN sin skyld at vi har fått halloween i Norge, men det er virkelig ikke sant. Det som styrer markedskreftene er jo etterspørselen. Jeg driver selv en butikk som selger ting til halloween, og da vi først fikk tilbud fra leverandører om å ta inn slike effekter sa vi nei, vi hadde aldri hatt spørsmål etter sånt. Men så fikk vi spørsmål etter det, folk skulle ha halloween-bursdag o.l. og spurte etter effekter. Så vi handlet inn litt til butikken, ikke så mye for vi hadde ikke helt troa. Men varene forsvant, lenge før halloween var vi utsolgt og folk spurte etter mer. Så året etter tok vi inn litt mer, og igjen ble vi utsolgt. Sånn har det fortsatt. Jeg har drevet butikk i 16 år og etterspørselen etter halloweenprodukter har økt noe helt vannvittig, fra de første forsiktige årene hvor vi ikke turte ta inn nesten noen ting til i dag hvor vi har en hel avdeling med slike produkter nå i oktober. Det er etterspørselen som bestemmer hva slags varer vi har i butikken, hadde ingen kjøpt det hadde vi ikke tatt det inn heller..... Anonymous poster hash: 46b45...fcf Det er jo det. Hadde ikke butikkene tatt inn dette rælet, hadde jo ingen spurte etter det heller. Klart det selger når folk føler de "må" kjøpe for ikke å være utenfor og ikke være "kjip og gammeldags". Er en evig sirkel det der, du kan ikke skylde på etterspørselen alene, det begynner jo et sted. Noen har jo vært de første til å ta inn dette greiene, som gjør at folk spør etter det. Nei, jeg er ikke i mot Halloween som sådan, men syns hele denne høytiden er noe påtvunget og at man blir sett på som skikkelig kjip om man ikke syns det er rasende festlig med sukkehøye barn som roper at de skal gjøre knep om de ikke får godteriet de vil ha. Ikke så veldig koselig det da, for gamle Olga som aldri har hørt om denne tradisjonen før og ikke har masse godteri liggende når det ringer på, får egga ned ytterdøra si eller knust et vindu (ja, sånt skjer!) Da syns jeg foreldrene har et ansvar å forklare ungene sine at dette ikke er noe alle feirer, og at man bør resdpektere det. Sånn er det nok dessverre ikke. Anonymous poster hash: 9112a...b43 Hvor bor dere hen dere som har et så negativt syn på halloween? Her snakker de om halloween på skolen, så når jeg forklarte mine barn at de som har slukket utelyset eller ikke lukker opp ikke er med på feiringen hadde de allerede lært det på skolen. Har enda ikke møtt en eneste som har opplevd egg på døra eller andre "trick", får ikke ungene snop løper de videre til neste hus. Selv "gamle Olga" som aldri hadde hørt om dette før synes det er koselig med alle barna i gata og har begynt kjøpe inn snop til denne dagen, svigermor som er 86 år gammel ble skuffet i fjor fordi det bare hadde vært 4-5 unger der å ringt på... Her vi bor er de fleste med, de som ikke er med slipper rampestreker, og flesteparten synes dette er et koselig avbrudd i høstmørket... Anonymous poster hash: 46b45...fcf
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #37 Skrevet 7. oktober 2015 Her er det ikke så vanlig med Halloween ennå. Så lenge ungen min ikke ytrer ønske selv om å delta på tiggekalaset fronter jeg ingenting. Selv skrur vi av utelys for sikkerhetsskyld. Anonymous poster hash: 15515...8fb
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #38 Skrevet 7. oktober 2015 4-åringen skal få gå hvis han vil, men tror ikke han tør. Han foretrekker nok å være hjemme og dele ut godteri når noen ringer på. Med spiderman-drakten sin på. (Kan man bruke det på halloween?) Anonymous poster hash: 57264...cdb
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2015 #39 Skrevet 7. oktober 2015 Alltid noen som ikke vil innse at verden går videre, og alt er ikke likt som når de selv var barn. Bare tull å ikke følge utviklingen. Halloween er kommet for å bli. Når barna, til dere som stritter imot, blir voksne, kommer de til å lure på hvorfor de ble frarøvet dette. Det er jo kjempegøy, og veldig sosialt for barna. Å si at vi har julebukk isteden for, er som å gi et gammelt tv spill til barna og si at dette klarte vi oss med. På tide å innse at verden går videre. Kanskje på tide å spør seg selv om en skal ta følge? Anonymous poster hash: 052e4...cf4 Må være det dummeste argumentet jeg noensinne har lest om å gå Halloween Utviklingen? Den utviklingen mardekskreftene har kommet med for å kunne selge en masse ræl man ikke har bruk for? Å si at julebukk/nyttårsbukk blir som å gi barna et gammel tv-spill er jo en ufattelig merkelig sammenligning, da Halloween og julebukk går ut på nøyaktig det samme! Maner utkledt, ringer på døren til folk og samler inn godteri. Her vi bor går alle julebukk/nyttårsbukk på nyttårsaften. Kler seg ut og synger julesanger og samler inn i posene sine. Hvorfor er det så mye kjipere enn å gjøre nøyaktig det samme et par mnd tidligere? Ikke at jeg har noe i mot Halloween i og for seg, jeg har bodd i USA og feiret skikkelig Halloween, men hvorfor i all verden skal man se på å gå "trick or treating" som en utvikling i forhold til julebukk/nyttårsbukk? Halloween kan man feire på mange andre måter om man ønsker det, man behøver ikke "tvinge" hele nabolaget til å passe på å handle inn en masse godteri så ungene kan komme på døren å forlange. Da jeg var i USA på Halloween var det ikke der fokuset med Halloween-feiringen lå for å si det sånn. Det var bonfires, hay-rides og koselig-skumle fester og sammenkomster som var fokuset. Anonymous poster hash: 9112a...b43 Det er så mange som sier at det er HANDELSTANDEN sin skyld at vi har fått halloween i Norge, men det er virkelig ikke sant. Det som styrer markedskreftene er jo etterspørselen. Jeg driver selv en butikk som selger ting til halloween, og da vi først fikk tilbud fra leverandører om å ta inn slike effekter sa vi nei, vi hadde aldri hatt spørsmål etter sånt. Men så fikk vi spørsmål etter det, folk skulle ha halloween-bursdag o.l. og spurte etter effekter. Så vi handlet inn litt til butikken, ikke så mye for vi hadde ikke helt troa. Men varene forsvant, lenge før halloween var vi utsolgt og folk spurte etter mer. Så året etter tok vi inn litt mer, og igjen ble vi utsolgt. Sånn har det fortsatt. Jeg har drevet butikk i 16 år og etterspørselen etter halloweenprodukter har økt noe helt vannvittig, fra de første forsiktige årene hvor vi ikke turte ta inn nesten noen ting til i dag hvor vi har en hel avdeling med slike produkter nå i oktober. Det er etterspørselen som bestemmer hva slags varer vi har i butikken, hadde ingen kjøpt det hadde vi ikke tatt det inn heller..... Anonymous poster hash: 46b45...fcf Det er jo det. Hadde ikke butikkene tatt inn dette rælet, hadde jo ingen spurte etter det heller. Klart det selger når folk føler de "må" kjøpe for ikke å være utenfor og ikke være "kjip og gammeldags". Er en evig sirkel det der, du kan ikke skylde på etterspørselen alene, det begynner jo et sted. Noen har jo vært de første til å ta inn dette greiene, som gjør at folk spør etter det. Nei, jeg er ikke i mot Halloween som sådan, men syns hele denne høytiden er noe påtvunget og at man blir sett på som skikkelig kjip om man ikke syns det er rasende festlig med sukkehøye barn som roper at de skal gjøre knep om de ikke får godteriet de vil ha. Ikke så veldig koselig det da, for gamle Olga som aldri har hørt om denne tradisjonen før og ikke har masse godteri liggende når det ringer på, får egga ned ytterdøra si eller knust et vindu (ja, sånt skjer!) Da syns jeg foreldrene har et ansvar å forklare ungene sine at dette ikke er noe alle feirer, og at man bør resdpektere det. Sånn er det nok dessverre ikke. Anonymous poster hash: 9112a...b43 Hvor bor dere hen dere som har et så negativt syn på halloween? Her snakker de om halloween på skolen, så når jeg forklarte mine barn at de som har slukket utelyset eller ikke lukker opp ikke er med på feiringen hadde de allerede lært det på skolen. Har enda ikke møtt en eneste som har opplevd egg på døra eller andre "trick", får ikke ungene snop løper de videre til neste hus. Selv "gamle Olga" som aldri hadde hørt om dette før synes det er koselig med alle barna i gata og har begynt kjøpe inn snop til denne dagen, svigermor som er 86 år gammel ble skuffet i fjor fordi det bare hadde vært 4-5 unger der å ringt på... Her vi bor er de fleste med, de som ikke er med slipper rampestreker, og flesteparten synes dette er et koselig avbrudd i høstmørket... Anonymous poster hash: 46b45...fcf greit nok at ungene lærer regelen om utelyset, men hvordan skal gamle tante Olga vite at hun må slukke utelyset for å ikke bli sett på som en sur grinebiter? Det med å slukke utelyset har jeg aldri hørt om utenom her inne Anonymous poster hash: ba72c...d03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå