Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #26 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19år, og har hatt perioder etter dette hvor jeg har bodd noen måneder hjemme også. Men foreldrene mine har aldri nevnt en gang at jeg må betale husleie for å bo i mitt eget hjem hos foreldrene mine. Og det er jeg VIRKELIG glad for! Betale for å bo hjemme?! Jeg ryddet, laget middag, vasket, etc. Men det er jo en selvfølge, uansett om man er 14 år eller 22 år? I tillegg har jeg hatt jobb utenom skolen hele tiden, og har hatt opp til 3 jobber samtidig og tjent gode penger. Men foreldrene mine har aldri krevd en krone verken for mat eller "husleie". Jeg har derimot vært flink med penger og spurte aldri om ukepenger eller lignende ettersom jeg tjente mine egne penger og brukte dem på det jeg ønsket (klær, sminke, lunsj på skole/jobb, fest og sparing selvfølgelig). De sa aldri noe på det, jeg spurte aldri etter penger og det var slik jeg lærte å bli godt rustet økonomisk. Jeg visste hvor fort pengene kunne forsvinne, og jeg visste at jeg måtte spare om jeg skulle ha noe eller klare å betale alt som skulle betales når jeg flyttet for meg selv. Foreldrene mine ønsket at hjemmet vårt skulle være en plass vi (ungene) ønsket å komme hjem til, og at vi alltid følte oss velkommne. Det var jo like mye vårt hjem, som deres. Både jeg og broren min har blitt svært ansvarsfulle oppegående mennesker som aldri tigger om penger av foreldrene våre, og har jobbet knallhardt til tider for å få endene til å møtes økonomisk. Men selv da har vi vært for stolte til å be andre om penger, vi har heller jobbet hardere og snudd på krona til vi kom ovenpå igjen. Om jeg måtte betalt for meg for å få være i mitt eget hjem med foreldrene mine, ville jeg ikke følt meg så veldig velkommen altså.. Anonymous poster hash: 02f96...16c Regner med at foreldrene dine måtte betale for å få bo i sitt eget hjem?(huslån etc) Merkelig argument at det er ditt hjem også? Anonymous poster hash: 32faf...401 Ja selvfølgelig betaler de for huset. Men de har jo valgt å få barn, og visste hvilken ekstra kostnader det medfører. Regner med folk ikke får barn for å øke husleieinntekter... Jeg kan iallefall aldri tenke meg til å ta betalt for at mine egne barn skal bo hjemme. Har de behov for å bo hjemme etter fylte 18 år skal de selvfølgelig få lov til det uten å måtte betale husleie for soverommet sitt... Anonymous poster hash: 02f96...16c
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #27 Skrevet 6. oktober 2015 Datteren min på 18 år bor hjemme enda. Hun betaler ingenting, men hjelper litt til i huset. Jobber litt ved siden av og sparer mest mulig av de pengene. Flytter neste år for å studere, og kommer til å sponse henne med noen tusenlapper hver mnd. Anonymous poster hash: 4e523...5e3
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #28 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg har svart tidligere. Vår betaler 1000 kr, i tillegg har han åpna en sparekonto som jeg har innsyn tul. Dit skal han sette 3000 kr i mnd. Opparbeide seg en buffer, vise banken at han kan spare og være bevisst.det får han ikke dersom vi «sparer» for han... Anonymous poster hash: 85c1e...ba5
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #29 Skrevet 6. oktober 2015 Hjemme hadde vi følgende ordning - som jeg akter å gjøre med vårt barn også. Alt dekket til etter artium. Deretter kost og losji mot at man følger "husregler" og bidrar til fellesskapet i form av f.eks. litt husarbeid osv. Anonymous poster hash: 8399a...e63
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 6. oktober 2015 #30 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19år, og har hatt perioder etter dette hvor jeg har bodd noen måneder hjemme også. Men foreldrene mine har aldri nevnt en gang at jeg må betale husleie for å bo i mitt eget hjem hos foreldrene mine. Og det er jeg VIRKELIG glad for! Betale for å bo hjemme?! Jeg ryddet, laget middag, vasket, etc. Men det er jo en selvfølge, uansett om man er 14 år eller 22 år? I tillegg har jeg hatt jobb utenom skolen hele tiden, og har hatt opp til 3 jobber samtidig og tjent gode penger. Men foreldrene mine har aldri krevd en krone verken for mat eller "husleie". Jeg har derimot vært flink med penger og spurte aldri om ukepenger eller lignende ettersom jeg tjente mine egne penger og brukte dem på det jeg ønsket (klær, sminke, lunsj på skole/jobb, fest og sparing selvfølgelig). De sa aldri noe på det, jeg spurte aldri etter penger og det var slik jeg lærte å bli godt rustet økonomisk. Jeg visste hvor fort pengene kunne forsvinne, og jeg visste at jeg måtte spare om jeg skulle ha noe eller klare å betale alt som skulle betales når jeg flyttet for meg selv. Foreldrene mine ønsket at hjemmet vårt skulle være en plass vi (ungene) ønsket å komme hjem til, og at vi alltid følte oss velkommne. Det var jo like mye vårt hjem, som deres. Både jeg og broren min har blitt svært ansvarsfulle oppegående mennesker som aldri tigger om penger av foreldrene våre, og har jobbet knallhardt til tider for å få endene til å møtes økonomisk. Men selv da har vi vært for stolte til å be andre om penger, vi har heller jobbet hardere og snudd på krona til vi kom ovenpå igjen. Om jeg måtte betalt for meg for å få være i mitt eget hjem med foreldrene mine, ville jeg ikke følt meg så veldig velkommen altså.. Anonymous poster hash: 02f96...16c Regner med at foreldrene dine måtte betale for å få bo i sitt eget hjem?(huslån etc) Merkelig argument at det er ditt hjem også? Anonymous poster hash: 32faf...401 Ja selvfølgelig betaler de for huset. Men de har jo valgt å få barn, og visste hvilken ekstra kostnader det medfører. Regner med folk ikke får barn for å øke husleieinntekter... Jeg kan iallefall aldri tenke meg til å ta betalt for at mine egne barn skal bo hjemme. Har de behov for å bo hjemme etter fylte 18 år skal de selvfølgelig få lov til det uten å måtte betale husleie for soverommet sitt... Anonymous poster hash: 02f96...16c Så da synes du det er rimelig å ha en 19åring boende hjemme som tjener 20 000 i mnd og ikke har utgifter? Lære ungdommen at det beste er å bli hjemme for da kan du bruke alle pengene på deg selv?
kristinehufine Skrevet 6. oktober 2015 #31 Skrevet 6. oktober 2015 Når mine barn blir myndige hadde jeg ikke forventet betaling. Men, husarbeid fikk de gjøre. De kan også skaffe seg en jobb så de tjener egne penger og kan betale for personlige ting som klær, kino, sminke- og evt. hygieneprodukter som er dyre (hårvoks og lignende), bensin og bilutgifter hvis de har bil osv... Hadde nok også krevd at de sparte noe av lønna si. Sparer de og er flinke til det vil jeg heller at pengene skal gå inn på en sparekonto eller BSU og at de slipper å betale noe hjemme (om vi har økonomi til det, vet jo aldri). Tenker at mat, utgifter til hus og forbruk, shampoo og balsam, tannkrem og lignende ville vært noe vi voksne betalte for. Var sånn hjemme før jeg flytta. Men det var ikke akseptert at jeg satt på ræva. Jeg måtte gå på skolen og jobbe, og betale for ting som ikke var helt nødvendige selv. Det syns jeg er helt ok. Men jeg fikk såklart litt ytterklær, sko og andre ting som trengtes til jeg gikk ut av vgs. Da var jeg 19 år! 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå