Gå til innhold

Hva er ditt beste gjærdeig-tips? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fersk gjær, lunken melk... forheving og etterheving... noe mer? 

Anonymous poster hash: 23b8b...962
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Elte lenge lenge. .

Gjerne 15 min :)

Anonymous poster hash: 7b9df...527

Skrevet

Elte lenge lenge. .

Gjerne 15 min :)

Anonymous poster hash: 7b9df...527

Ja, det skal jeg prøve :)

Skrevet

Rød eller blå gjær etter sukkerinnhold i deigen.

Pleier å ha litt sukker i den lunkne melka før jeg har i gjæren, for å optimere vekstforholdene til soppen. 😊

Anonymous poster hash: f9f11...5a6

Skrevet

God tid, kald væske og lite gjær gir alltid best resultat hos meg.

Lang forheving og etterheving. Etterheving gjerne over vannbad (fylle kjøkkenvasken med varmt vann, dekke stekebrettet med plast og håndkle, sette det over vannbad mens baksten hever. )

Spraye vann inn i stekeovnen når man setter baksten inn, så det blir høy luftfuktighet i stekeovnen. Slippe ut dampen de siste 4-5 minuttene av steketiden. (Åpne ovnsdøra raskt et par ganger)

Anonymous poster hash: bfef6...2c2

Skrevet

God tid!

Anonymous poster hash: 83ff0...c3a

Skrevet

God tid, kald væske og lite gjær gir alltid best resultat hos meg.

Lang forheving og etterheving. Etterheving gjerne over vannbad (fylle kjøkkenvasken med varmt vann, dekke stekebrettet med plast og håndkle, sette det over vannbad mens baksten hever. )

Spraye vann inn i stekeovnen når man setter baksten inn, så det blir høy luftfuktighet i stekeovnen. Slippe ut dampen de siste 4-5 minuttene av steketiden. (Åpne ovnsdøra raskt et par ganger)

Anonymous poster hash: bfef6...2c2

Hvor lenge hever du en deig da, med kald veske? 

Har forsøkt dette med glutenfritt, men ikke med vanlig mel :) Da hever jeg i 18 timer ca.

Skrevet

Bedre med litt for løs deig enn litt for hard! Umulig å få luftig å fin bakst med kompakte deiger.

Kjøkkenmaskin! Eventuelt prøv eltefri bakst!

Tørrgjær til brød, fersk gjær til alt annet.

Litt sukker piffer opp hevinga.

Anonymous poster hash: 3ce6b...d5a

Skrevet

Elting, elting, elting og elting. Og lang nok heving. Minimum 1,5t.

Anonymous poster hash: d9449...ebe

Skrevet

Deigen hever bedre når den er litt klissete.

Gjest Skrekkøgla
Skrevet

Eltefritt brød- en latsekk blir mesterbaker! (Tenker altså på meg sjøl..)

Skrevet (endret)

Jeg er kjempegod på gjærbakst 😄

En god oppskrift er alfa og omega. Noen ting går fint på slump, men feks kanelboller kan bli stor forskjell. Jeg liker best de oppskriftene det smøret tilsettes kaldt på slutten. Elter 10 min før smør og 10 min etter smør.

Som de andre sier, elt lenge

Om det er oppskrift med vann, feks brød, tar jeg alltid 40 grader på vannkokeren, tilsetter tørrgjær og litt sukker i vannet og ser at gjæren begynner å boble før jeg heller vannet i melet. Da vet jeg at gjæren ikke er død.

Jeg hever alltid litt lenger enn oppskriften sier. Ser på deigen at den har hevet til dobbel størrelse.

Jeg hever ikke over vannbad da bakst blir bedre av å ikke "lynheve"

Etterhev alltid, selvom det står at det ikke er nødvendig. Jeg etterhever også lenger enn det det står, ser på feks bollene at de har vokst fint.

Har alltid litt sukker i oppskriftet som ikke ber om det (til gjæren)!

Hvis du tilsetter mer mel fordi deigen virker løs, må dette få tid til å elte skikkelig inn.

Bak ut med litt nøytral olje (evt ingenting om deigen er god).

Endret av chocolate
Skrevet (endret)

Jeg hever inni bakeovnen. Setter den på 50 grader mens jeg lager til deigen som skal heves og skrur den av når jeg setter deigen inn til heving. Perfekt resultat hver gang. Jeg bruker bare tørrgjær da, så mulig man med ferskgjær vil drepe gjæren pga det blir for varmt...? Funker i hvertfall veldig fint med tørrgjær :)

Når jeg baker boller bruker jeg en oppskrift med melis i stede for sukker. Koker opp melis, melk og smør og kjøler dette ned til ca 40 grader før jeg blander i det tørre, elter godt og lenge med kjøkkenmasin. Baker bollene rett ut uten å forheve. Etterhever (inni ovnen) i en time. Bollene blir superluftige og store.

Endret av MTF
Skrevet

En god oppskrift er alfa og omega. Noen ting går fint på slump, men feks kanelboller kan bli stor forskjell. Jeg liker best de oppskriftene det smøret tilsettes kaldt på slutten. Elter 10 min før smør og 10 min etter smør.

Om det er oppskrift med vann, feks brød, tar jeg alltid 40 grader på vannkokeren, tilsetter tørrgjær og litt sukker i vannet og ser at gjæren begynner å boble før jeg heller vannet i melet. Da vet jeg at gjæren ikke er død.

Jeg hever alltid litt lenger enn oppskriften sier. Ser på deigen at den har hevet til dobbel størrelse.

Etterhev alltid, selvom det står at det ikke er nødvendig. Jeg etterhever også lenger enn det det står, ser på feks bollene at de har vokst fint.

Hvis du tilsetter mer mel fordi deigen virker løs, må dette få tid til å elte skikkelig inn.

Hvilken vannkoker har du som kan stille inn temp???😀😀
Skrevet

Philips kan stille temp, veldig greit. Når du elter kan du se på deigen om den er ferdig eltet. Hvis du tar litt deig og drar den skal den bli tynne slintrer og du kan dra lenge i den før den bryter. For å få til det må du elte lenge. Gjerne 7 min i kjøkkenmaskin. Gjæren spiser sukker eller salt når den hever, så sørg for at du har endten eller i deigen. Jeg baker ofte med stevia, men for at deigen skal heve har jeg allikevel en skje sukker i. Ja, det blir jo ikke helt sukkerfritt, men det blir mye mindre enn uten bruk av stevia. Hvis jeg har god tid halverer jeg mengden gjær og lar det heller stå en time ekstra. Liker ikke at det blir gjærsmak på baksten..

Skrevet

"jeg baker boller bruker jeg en oppskrift med melis i stede for sukker. Koker opp melis, melk og smør og kjøler dette ned til ca 40 grader før jeg blander i det tørre, elter godt og lenge med kjøkkenmasin. Baker bollene rett ut uten å forheve. Etterhever (inni ovnen) i en time. Bollene blir superluftige og store."

Enig! Men jeg forhever også, da blir de perfekte 😀

Anonymous poster hash: a66d8...7ed

Skrevet

Jeg er kjempegod på gjærbakst

Hvilken vannkoker har du som kan stille inn temp???

Jeg har vannkoker som jeg kan stille temperaturen inn på, Kitchen Aid - men den kan jeg stille på minimum 50 grader da, men jeg bruker å gjøre det når leg lager pizzadeig, foccacia ol. I og med at jeg bruker tørrgjær, funker det helt fint :)

Skrevet (endret)

"jeg baker boller bruker jeg en oppskrift med melis i stede for sukker. Koker opp melis, melk og smør og kjøler dette ned til ca 40 grader før jeg blander i det tørre, elter godt og lenge med kjøkkenmasin. Baker bollene rett ut uten å forheve. Etterhever (inni ovnen) i en time. Bollene blir superluftige og store."

Enig! Men jeg forhever også, da blir de perfekte

Anonymous poster hash: a66d8...7ed

Jeg syns de blir perfekte uten ;) Dessuten har jeg sjelden tid eller tåmlodighet til all den for- og etterhevingen, så da er denne oppskriften perfekt :)

Endret av MTF
Skrevet

Hvilken vannkoker har du som kan stille inn temp???😀😀

Philips

Skrevet (endret)

Man kan få like pent og luftig resultat ved kun etterheving, MEN det blir en bedre aroma i baksten ved å heve to ganger.

Endret av chocolate
Skrevet

Sukker i melken sammen med gjær. Har i halvparten av melet først og rører heftig til jeg ser glutentrådene er seige og fine, så tilsetter jeg resten av melet og jobber det godt inn. Tilsetter alltid fett til slutt.

Anonymous poster hash: f3972...198

Skrevet

Philips kan stille temp, veldig greit. Når du elter kan du se på deigen om den er ferdig eltet. Hvis du tar litt deig og drar den skal den bli tynne slintrer og du kan dra lenge i den før den bryter. For å få til det må du elte lenge. Gjerne 7 min i kjøkkenmaskin. Gjæren spiser sukker eller salt når den hever, så sørg for at du har endten eller i deigen. Jeg baker ofte med stevia, men for at deigen skal heve har jeg allikevel en skje sukker i. Ja, det blir jo ikke helt sukkerfritt, men det blir mye mindre enn uten bruk av stevia. Hvis jeg har god tid halverer jeg mengden gjær og lar det heller stå en time ekstra. Liker ikke at det blir gjærsmak på baksten..

"tyggegummiprøven" pleier jeg å kalle det for å sjekke om deigen er ferdig elta - når du drar den utover er den ferdig når den ser ut som en tyggis som er dratt utover :)
Skrevet

Salt har faktisk motsatt effekt av sukker på gjæren

Skrevet

Jeg starter med det våte og rører mel og gjær i. Elter aldri, har perfekte brød.

Anonymous poster hash: 0d0d8...61e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...