Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #1 Skrevet 5. oktober 2015 Er inne å leser der en gang i blandt, og lurer på følgende: - hvorfor mister man omsorgen for barna sine - klarer man ikke å se selv at en trenger hjelp? -99% tilfellene så er det en grunn til at de blir fratatt omsorgen, men klarer ikke å se dette selv? Kjnner du noen som har blitt fratt barna sine og grunnen var? Selv kjenner jeg INGEN og derfor jeg spør. Anonymous poster hash: 97710...ece
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #2 Skrevet 5. oktober 2015 En gutt jeg gikk med i grunnskolen ble flyttet med sine søsken. Årsaken var vold fra far. Mor beskyttet ikke barna, og var vel på en måte nesten delaktig fortalte han senere. En nabo mistet omsorgen for sitt lite barn. Hun klaget til alle, og viste dessverre hvorfor barnet antakelig ble flyttet. Ingen innsikt i egen atferd og ingen sperrer på hva hun fortalte om barnet, faren, seg selv etc.. Anonymous poster hash: 4c05e...baf
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #3 Skrevet 5. oktober 2015 Ei ble fratatt ungene fordi hun selv er lettere utviklingshemmet, man merker det ikke men hun har lavere iq og klarer ikke helt å ta vare på seg selv. Ei fordi hun har en sønn med kraftig adhd og hun klarte ikke å tilrettelegge for ham overhodet.og tok han i tillegg ut i lange perioder fra bhg slik at han måtte tilvennes gang på gang i et par år... i bhg fikk han jo også den oppfølgingen han trengte, da er det ikke supert at mor fratok ham det. Andre jeg vet av er rusmisbrukere, noen andre jeg vet hav har mishandlet barnet sitt. Alle har neglisjert ungene sine, det er felles, alle har tatt mer hensyn til seg selv og sine egne behov enn barnets. Det er først når barnevernet avgjør en bedre bosituasjon for ungen at mor eller far eller begge plutselig påberoper seg å være verdens beste foreldre og begynner å snakke om ungene konstant på face, hvorpå før var det hele tiden "Helg, partyyy" eller "Kan noen være barnevakt for *****" osv. ... Anonymous poster hash: 88c31...f4e
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #4 Skrevet 5. oktober 2015 Kjenner til flere tilfeller dessverre. To mistet barna pga alkoholmisbruk. Ei pga narkotikamisbruk. Et par pga festing i boligen fra fredag til søndag hver helg. Naboen pga vold mot barna, (der var det vi som ringte politiet etter at eldste barnet kom forslått løpende inn til oss). Dessverre har de fleste som blir fratatt barna lite eller ingen selvinnsikt. Anonymous poster hash: 59aa6...ce2
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #5 Skrevet 5. oktober 2015 En mistet barna fordi hun valgte å fortsatt bo med barnefaren etter han var dømt for å ha voldtatt alle barna sine samt venner og søskenbarn av de gjennom 10 år. Både hun og barnefaren roper høyt om urettferdighet og er medlem av den gruppa der. En annen mistet barnet sitt fordi hun nektet å slutte å røyke hasj og bf var pyroman og brente ned tre leiligheter de leide (tok en stund før de skjønte at det var han som tente på hver gang det brant der de bodde). Hun er også med i den gruppa og spammer ned facebook med artikler og statuser om hvor urettferdige barnevernet er osv. Hun fikk faktisk mange sjanser før de tok barnet også (bla mødrehjem). Tredje jeg vet om som mistet barna sine som også er medlem i gruppa og mener han er urettferdig behandlet mistet dem fordi barna ble mishandlet av både han og mor, samt fordi han hadde kokain liggende overalt hjemme, drakk seg full nesten hver dag og solgte tyvegods. Får lyst til å kaldkvele dem når jeg ser hvordan de "kjemper mot det korrupte systemet som stjeler barn" som de selv kaller det. Men har naturligvis blokkert dem på face nå så jeg slipper å forholde meg til sånne mennesker mer. Anonymous poster hash: 164fe...206
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #6 Skrevet 5. oktober 2015 Vet om ei som ble fratatt barnet sitt, hun sier bare at de tok barnet fordi hun var for ung da hun ble gravid... Anonymous poster hash: 903ef...563
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #7 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg vet om to tilfeller. Begge tilfeller gjelder det psykisk utviklingshemming hos foreldre. De klarer knapt å ta vare på seg selv. Klarer ikke ha jo b, har opplevd mishandling og misbruk selv, lite penger, osv. Begge tilfeller prøvde seg som foreldre i et par år før barna ble tatt. Bleier ble ikke skiftet, ungene fikk ikke mat, ikke klær, osv. Da par nr. en fikk en baby noen år etter de to første ble tatt så ble babyen hentet på fødestuen. Anonymous poster hash: 4f379...8b9
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #8 Skrevet 5. oktober 2015 Det er mange barnevernsgrupper på Facebook. -Man mister omsorgen for barna sine fordi man vurderes av barneverntjenesten og rettsinstans(er) å ikke ha tilstrekkelig omsorgsevne til å dekke det omsorgsbehovet barna har, og heller ikke potensiale for å endre seg raskt nok til at barna kan tåle ventingen. -Mange ser at de behøver hjelp, noen ser at de ikke kan ha omsorgen, noen gjør litt av begge deler, noen ser det overhodet ikke, noen ser det egentlig, men orker ikke innse det helt osv. Nyansene er mange. -Det er alltid en grunn til at man fratas omsorgen. Det er jo til dels subjektivt hvorvidt grunnen er tilstrekkelig, men jeg føler meg helt overbevist om at det er et problem at barn flyttes for sent bort fra foreldre som ikke virker. Det er ikke et utbredt problem at de flyttes fra foreldre med god omsorgsevne, selv om ett og annet justismord nok kan forekomme all den tid det er mennesker som bemanner barnevern, fylkesnemnd og rettsvesen videre. Jeg kjenner privat bare en som har mistet omsorgen for barnet sitt. Hun er psykisk utviklingshemmet. I jobbsammenheng kjenner jeg mange. Jeg jobber i barneverntjenesten. Anonymous poster hash: 568ca...622
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #9 Skrevet 5. oktober 2015 Hva heter gruppen igjen? Anonymous poster hash: 155f0...8df
Gjest Skrevet 5. oktober 2015 #10 Skrevet 5. oktober 2015 Er det den "vi som ønsker gransking av barnevernet "?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #11 Skrevet 5. oktober 2015 Er selv tidligere barnevernsbarn, og kjenner flere som idag har mistet sine barn, både på veldig legitim grunn - rus, og ikke fullt så legitimt - fare for fremtidig omsorgssvikt, dette da i et tilfelle hvor mor er forhåndsdømt til å ikke kunne følge opp sin sønn etterhvert som han vokser til pga. lett funksjonshemning. Anonymous poster hash: 88d2f...f04
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #12 Skrevet 5. oktober 2015 Jeg vet om en hjerteskjærende sak hvor mor er mildt psykiske utviklingshemmet og som ikke skjønner hvorfor hun ikke kan få være mamma for barnet sitt. Hun er snill og god og elsker å jobbe med barn (har en tilrettelagt stilling i en barnehage), men det er helt tydelig for alle andre at hun ikke evner å gi et barn omsorg og stabilitet nok til å få ha det selv. Det er helt riktig av barnevernet å overta omsorgen, men for mor er det en sorg på linje med at barnet døde. Mange vanskelig saker og jeg beundrer dem som orker å jobbe i bv. Anonymous poster hash: a97e2...6ca
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #13 Skrevet 5. oktober 2015 Nå er jeg selv barnevernsbarn, så kjenner jo mange saker. Og de hadde alle god grunn. Barnevernet flyttet meg først ut etter 3 år, ennå de var fullstendig klar over at mine foreldre var alkoholikere, slo meg og bedrev psykisk terror mot meg. Det de ikke visste var at min far hadde voldtatt meg i mange år. Det turte jeg ikke å si. Anonymous poster hash: 679f6...4c6
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #14 Skrevet 5. oktober 2015 Takk og liv for at barnevernet finnes da jeg leser alt det grusomme dere skriver her om medlemmer fra gruppen. Jeg er inne der selv å leser å alle har jo blitt frastjålet sine barn. Blir helt matt når heg leser om folk dere kjenner som har blitt fratatt barna av gode og grusomme grunner. Heia bv. Anonymous poster hash: c3dcc...7d1
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2015 #15 Skrevet 5. oktober 2015 Synes nesten det verste på den gruppa er når større barn takker barnevernet for å få komme i et hjem med grenser og omsorg, mens voksne folk kommenterer at det aldri burde skjedd og at barnevernet ødela familien. Å ødelegge familien har da visst foreldrene fått til på egen hånd. Anonymous poster hash: 337ca...d57
februarprins2013 Skrevet 6. oktober 2015 #16 Skrevet 6. oktober 2015 Utrolig glad for at barnevernet finnes . men man må huske på at de som mister barnet,ser ikke feilen i dem selv,men hva alle andre gjør mot dem.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #17 Skrevet 6. oktober 2015 Kjenner én. Hun ble fratatt jenta hennes etter tre timer på føden, og visste at de kom for å ta barnet henne. Hun hadde selv tatt kontakt med barnevernet da hun fant ut at hun var gravid, grunnet anoreksi og ADHD. Hun var helt åpen med barnevernet om hva utfordringene hennes var og hva hun trengte hjelp med, og fikk sjokk da hun dager før fødsel fikk vite at jenta hennes hadde fått en fosterfamilie. Barnefaren forsvant så fort hun fortalte at hun var gravid. I denne saken var det ikke barnevernet som var problemet, men nemnda (jeg vet ikke helt hva som er hva, egentlig?). Ble stor sak, men hun fikk tilbake datteren etter fire mnd - fjerde måneden var de på mødrehjem. Sårt å miste en så viktig tid i barnets liv, men heldigvis ordnet seg seg på relativt kort tid, og de klarer seg helt supert i dag. Eneste "senskaden" hos mor er at hun nå gjør ALT etter boka. Tillater lite av det folk flest "slurver" med, som å la ungen se TV, gi hot dog til middag en gang i blant osv. Jeg kan egentlig forstå hvorfor det kom så kraftige reaksjoner, men at hun mistet omsorgen allerede før barnet var født mener jeg er for drastisk. Her var hun åpen for hjelp og alt, der hun selv tok kontakt, men så fikk hun ikke en sjanse til å bevise noe heller. Jojo, diagnosene hennes var jo der, men hun hadde kjempet mot anoreksien slik at hun klarte måltider og å holde vekten, mens ADHD'en slår mest ut i konsentrasjonsproblemer. Anonymous poster hash: 4f89f...135
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #18 Skrevet 6. oktober 2015 Det finnes dessverre litt for mange justis mord. For veldig mange bør man tenke alternative løsninger, ikke rene omsorgsovertakelser. Anonymous poster hash: 37ab8...ff8
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2015 #19 Skrevet 6. oktober 2015 Jeg vet om en hjerteskjærende sak hvor mor er mildt psykiske utviklingshemmet og som ikke skjønner hvorfor hun ikke kan få være mamma for barnet sitt. Hun er snill og god og elsker å jobbe med barn (har en tilrettelagt stilling i en barnehage), men det er helt tydelig for alle andre at hun ikke evner å gi et barn omsorg og stabilitet nok til å få ha det selv. Det er helt riktig av barnevernet å overta omsorgen, men for mor er det en sorg på linje med at barnet døde. Mange vanskelig saker og jeg beundrer dem som orker å jobbe i bv. Anonymous poster hash: a97e2...6ca Uff, selv om det sikkert er en riktig avgjørelse, så er det hjerteskjærende når mor egentlig ikke har gjort noe galt. Anonymous poster hash: 32601...56f
Gjest Antarctica Skrevet 6. oktober 2015 #20 Skrevet 6. oktober 2015 Det finnes dessverre litt for mange justis mord. For veldig mange bør man tenke alternative løsninger, ikke rene omsorgsovertakelser. Anonymous poster hash: 37ab8...ff8 Tror du kan være HELT trygg på at det er absolutt siste utvei... ikke noe som er dyrere enn omsorgsovertakelser!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2015 #21 Skrevet 8. oktober 2015 Er det den "vi som ønsker gransking av barnevernet "? Jeg ble litt nysgjerrig så har vært der inne å lest en god del og og idag. Har også vært inne på forskjellige profiler på enkelte jeg synes skiller seg ut. Og mye av det samme går igjen på disse profilene. Var inne på ei nettopp, halvpornografiske bilder, rasistiske uttalelser, elendig ordforråd (banning og flere 100 !!!!! på alt hun skriver). Vitner om elendig selvinnsikt. Caps på alle profilbildene (veldig white trash-aktig (beklager dømmende uttalelse)), nye profilbilder hele tiden, posting hele tiden osv. En annen profil var det sikkert 20-30 postinger på veggen iløpet av en dag, hver dag. For ikke å snakke om all informasjonen de legger ut på en ÅPEN gruppe! Ja, bv gjør nok noen feil dessverre. Men det er nok flere eksempler på at de gjør ting rett. Men fremgangsmåten kunne nok vært litt mildere når de henter barn i hjemmene sine. Anonymous poster hash: 75999...fdc
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2015 #22 Skrevet 8. oktober 2015 Det er veldig mange ulike grunner til at noen kan miste - midlertidig eller mer permanent- omsorgen for barna sine. Man har de åpenbare tilfellene der det er rus og/eller vold inni bildet, man har tilfeller der en eller begge foreldrene sliter med psykisk sykdom, man har innvandrere som sliter med omstilling etter krig eller flukt, og man har nok også en del tilfeller som faktisk går på misforståelser og feiltolkninger fra barnevernets side. Det finnes like mange historier som familier i barnevernet, og hver eneste en er unik. Man må passe seg for å svartmale barnevernet - men også for å helliggjøre dem. De som jobber i barnevernet er også bare mennesker. Mennesker med en god intensjon, men like fullt mennesker som kan begå feil eller forverre situasjoner. Når det er sagt, så tenker jeg også at foreldrene til de som mister barna sine går igjennom en enorm sorg. Å måtte se i øynene at man ikke er god nok for sine egne barn, på toppen av det at man ikke får se dem hver dag, det skjønner jeg godt at ikke alle orker. Så når de går bananas på facebook eller hvor det nå måtte være - vær rause med dem. Du vet ikke selv hvordan du hadde reagert om det var du som opplevde det de gjør. Anonymous poster hash: b0194...7c2
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2015 #23 Skrevet 8. oktober 2015 Det er veldig mange ulike grunner til at noen kan miste - midlertidig eller mer permanent- omsorgen for barna sine. Man har de åpenbare tilfellene der det er rus og/eller vold inni bildet, man har tilfeller der en eller begge foreldrene sliter med psykisk sykdom, man har innvandrere som sliter med omstilling etter krig eller flukt, og man har nok også en del tilfeller som faktisk går på misforståelser og feiltolkninger fra barnevernets side. Det finnes like mange historier som familier i barnevernet, og hver eneste en er unik. Man må passe seg for å svartmale barnevernet - men også for å helliggjøre dem. De som jobber i barnevernet er også bare mennesker. Mennesker med en god intensjon, men like fullt mennesker som kan begå feil eller forverre situasjoner. Når det er sagt, så tenker jeg også at foreldrene til de som mister barna sine går igjennom en enorm sorg. Å måtte se i øynene at man ikke er god nok for sine egne barn, på toppen av det at man ikke får se dem hver dag, det skjønner jeg godt at ikke alle orker. Så når de går bananas på facebook eller hvor det nå måtte være - vær rause med dem. Du vet ikke selv hvordan du hadde reagert om det var du som opplevde det de gjør. Anonymous poster hash: b0194...7c2 Godt poeng det siste avsnittet ditt. Men det hjelper vel ikke akkurat.. Anonymous poster hash: 75999...fdc
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2015 #24 Skrevet 8. oktober 2015 Personene i slike grupper fremstår dessverre alltid som mindre intelligente. (Ja, alltid - de smarte er ikke med i slike grupper.) Så nylig en mann som raste over å ha blitt fratatt omsorgen for barnet sitt. Grunnen var visst hans mange bokstavdiagnoser, men som han skrev: "Det er dårlig gjort av barnevernet, for det kan jeg ikke noe for!" Anonymous poster hash: d07c6...fef
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2015 #25 Skrevet 8. oktober 2015 Personene i slike grupper fremstår dessverre alltid som mindre intelligente. (Ja, alltid - de smarte er ikke med i slike grupper.) Så nylig en mann som raste over å ha blitt fratatt omsorgen for barnet sitt. Grunnen var visst hans mange bokstavdiagnoser, men som han skrev: "Det er dårlig gjort av barnevernet, for det kan jeg ikke noe for!" Anonymous poster hash: d07c6...fef Det var helt sikkert pga hans diagnoser ja... Anonymous poster hash: 75999...fdc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå