Gå til innhold

Fireåring fortsatt sitte bakoverlent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet som blir fire denne måneden sitter fortsatt bakoverlent. Begynner å bli trangt til beina nå, men gir ikke noe uttrykk for at det er ubehagelig.

Jeg lener derfor mot å la barnet sitte slik så lenge det går. Har Britax multitech 2, om det har relevans.

Hva har dere andre praktisert? Noen innspill eller erfaringer å komme med?

Anonymous poster hash: 92f93...ca3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette gjelder da bilstol, om det ikke kom tydelig fram i hovedinnlegget ;)

Skrevet

Jeg sitter også litt bakoverlent i bilen

Anonymous poster hash: 4b164...5d7
Skrevet

Mine satt til de var 4,5 år. ...Begge barna er litt under gjennomsnittet snittet høye. 5 åringen har egentlig plass ennå.. Han er liten for alderen, men lillesøster overtok setet

Skrevet

Jeg sitter også litt bakoverlent i bilen

Anonymous poster hash: 4b164...5d7

😂

Det er jo supert. I Sverige anbefaler de bakoverVendt til 5 år.

Skrevet

Jeg har litt problemer med ryggen så sitter helt rett.

Mannen er 45 og han sitter bakoverlent fortsatt. Klart det er tryggest om ryggen tillater det.

Anonymous poster hash: 431e5...f6b

Skrevet

Barnet som blir fire denne måneden sitter fortsatt bakoverlent. Begynner å bli trangt til beina nå, men gir ikke noe uttrykk for at det er ubehagelig.

Jeg lener derfor mot å la barnet sitte slik så lenge det går. Har Britax multitech 2, om det har relevans.

Hva har dere andre praktisert? Noen innspill eller erfaringer å komme med?

Jeg gjør begge deler. Kommer an på om jeg kjører eller sitter på. Passasjersete har ett bakovervendt sete bak så da er det ikke plass til å sitte bakoverlent. Selv om det er mest behagelig.

Anonymous poster hash: 82521...48b

Skrevet

Jeg synes du skal ha henne bakovervendt så lenge du har mulighet, om hun sitter baklengs f.eks 1/2 år ekstra er det bare bra! Også synes jeg det er litt dårlig gjort å svare tullete bare fordi hun skrev bakoverlent istedenfor bakovervendt 😉

Skrevet

La barnet sitte bakovervendt så lenge det ikke klager. Vår 4-åring begynte nettopp å klage på vondt, så nå har vi byttet til beltestol.

Anonymous poster hash: a0291...aa9

Skrevet

Hva har dere andre praktisert? Noen innspill eller erfaringer å komme med?Anonymous poster hash: 92f93...ca3

Har ikke funnet seter det går i her, han er for lang. Beina ikke noe problem, men selene går ned bak skuldrene. Vi måtte snu..

Anonymous poster hash: 57879...eee

Skrevet

Mannen er 45 og han sitter bakoverlent fortsatt. Klart det er tryggest om ryggen tillater det.

Er det ikke tryggere å sitte ganske rett altså? Beltet må vel treffe mer riktig da enn ved å sitte bakoverlent? Hos oss sitter jeg mer oppreist fordi jeg liker det bedre, det har ikke noe med sikkerhet å gjøre.

Når det gjelder bilstol og evnt bakovervendt så er det vel bare å la han sitte sånn så lenge det går?

Anonymous poster hash: 2ba56...b23

Skrevet

La han sitte bakovervendt så lenge det går/han ikke klager :) Det er det tryggeste (så lenge stolen er stor nok til barnet) og da spiller det vel ikke så stor rolle hva alle andre gjør :)

Anonymous poster hash: e8423...406
Skrevet

Er det ikke tryggere å sitte ganske rett altså? Beltet må vel treffe mer riktig da enn ved å sitte bakoverlent? Hos oss sitter jeg mer oppreist fordi jeg liker det bedre, det har ikke noe med sikkerhet å gjøre.

Når det gjelder bilstol og evnt bakovervendt så er det vel bare å la han sitte sånn så lenge det går?

Mannen sier at bakoverlent er best. 🙊

Skrevet

Mi er litt over 4 og sitter bakovervendt enda. Og hun er en høy 4 åring, bruker str 110. Har britax maxway! Kommer til å ha henne slik så lenge det går, helt til hun blir for lang slik at skulderselene starter under skulderen. Hun klager ikke:-)

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Her sitter 5åringen bakovervendt og kommer til å fortsette med det til hun/han er vokst ut av stolen. Bakovervendt er jo i utgangspunktet tryggere også etter 4 år.

Skrevet

Her sitter 5åringen bakovervendt og kommer til å fortsette med det til hun/han er vokst ut av stolen. Bakovervendt er jo i utgangspunktet tryggere også etter 4 år.

Hva slags stol har dere og hvor høyt er barnet? Min 4 åring på 105 får selene nedenfor skuldrene.

Skrevet

Min gutt var lang da han var fire. Satt på pute i bilen, selene gikk nedenfor skuldra

Anonymous poster hash: 8acba...375

Skrevet

Du har de andre veien så lenge det går :)

Her måtte begge barna snus tidlig,de var vel rundt 2 år begge. Da både pga lange for aldern og klaging på vondt (selv om vi prøvde forskjellige seter), og ikle minst pga av de ble bilsjuke og kastet opp hele tiden

Anonymous poster hash: b28bf...a77

Skrevet

Hva slags stol har dere og hvor høyt er barnet? Min 4 åring på 105 får selene nedenfor skuldrene.

Besafe izi plus

Skrevet

Besafe izi plus

Det er uansett når ungen sitter forovervendt at man skal være nøye på at selene ikke havner under skuldrene. Bakovervendt er det et større problem at selene sitter for høyt.

http://m.dinside.no/912428/fem-vanlige-barnesetefeil

Skrevet

Hva slags stol har dere og hvor høyt er barnet? Min 4 åring på 105 får selene nedenfor skuldrene.Anonymous poster hash: 57879...eee
Besafe izi plus

Det er uansett når ungen sitter forovervendt at man skal være nøye på at selene ikke havner under skuldrene. Bakovervendt er det et større problem at selene sitter for høyt.http://m.dinside.no/912428/fem-vanlige-barnesetefeil

Det setet er godkjent bare til 105. Vi prøvde i butikk og der sa de det ikke skulle brukes når selene går ned bak skuldrene. I praksis så er det jo bare veldig lave barn som kan sitte bakover lenge.

Skrevet

Det er også tryggere i en kollisjon å sitte rett i ryggen.

Da stopper du i setet.

Sitter du bakoverlent sklir kroppen din ut av setet og opp i taket.

Anonymous poster hash: c3ff6...3a4

Skrevet

Hva slags stol har dere og hvor høyt er barnet? Min 4 åring på 105 får selene nedenfor skuldrene.Anonymous poster hash: 57879...eee
Besafe izi plus

Det er uansett når ungen sitter forovervendt at man skal være nøye på at selene ikke havner under skuldrene. Bakovervendt er det et større problem at selene sitter for høyt.http://m.dinside.no/912428/fem-vanlige-barnesetefeil

Det setet er godkjent bare til 105. Vi prøvde i butikk og der sa de det ikke skulle brukes når selene går ned bak skuldrene. I praksis så er det jo bare veldig lave barn som kan sitte bakover lenge.

Besafe izi Plus er ikke et I-size godkjent sete med maxhøyde på 105 cm. Setet går opp til 25 kg, og de fleste kan sitte lenger i dette setet enn mange andre seter (f.eks. I-size godkjente med isofix, der du har maxvekt 18 kg og høyde 105). Men må alltid, uansett sete følge med på hvor selene havner.

Anonymous poster hash: a3ea8...c0a

Skrevet

Besafe izi plus
Det setet er godkjent bare til 105. Vi prøvde i butikk og der sa de det ikke skulle brukes når selene går ned bak skuldrene. I praksis så er det jo bare veldig lave barn som kan sitte bakover lenge.Anonymous poster hash: 57879...eee

Besafe izi Plus er ikke et I-size godkjent sete med maxhøyde på 105 cm. Setet går opp til 25 kg, og de fleste kan sitte lenger i dette setet enn mange andre seter (f.eks. I-size godkjente med isofix, der du har maxvekt 18 kg og høyde 105). Men må alltid, uansett sete følge med på hvor selene havner. Anonymous poster hash: a3ea8...c0a

Setet har samme rygglengde som isize setet og da blir det i praksis 105. Vi har prøvd flere seter som går til 25 kg og alle gir seler nedenfor skuldrene. Han er ikke 18 kg enda, men for lang.

Skrevet

Besafe izi plus

I vår butikk fikk vi beskjed om at selene kunne gå LITT lavere enn skuldrene, slik det står i linken. Vår er uansett ikke kommet ditt ennå. Men en absolutt maksgrense høres veldig rart ut. En unge kan jo være høy fordi den har lange bein, uten at det vil påvirke hvor selene havner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...