Gå til innhold

mor har perm, far sykt barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er to uker til termin så min perm har startet. Spørsmålet mitt gjelder nå og etter babyen er født.

Hvilke regler gjelder for far mens mor har perm? Vi har to andre bhgbarn. Når de er syke, kan han ta sykt barn dag? Jeg og baby er evt friske da. Jeg har jo ikke perm med de som er syke. Eller MÅ jeg være syk for at han skal kunne bruke sykt barn dager (syk barnepasser)

Anonymous poster hash: 7f221...430

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja han kan bruke sykt barn dager, det blir en vurderingssak for dere to.

Anonymous poster hash: 8d555...687

Skrevet

Så det med at far ikke kan bruke sykt barn dager gjelder kun for baby siden mor har perm med babyen?

Anonymous poster hash: 7f221...430

Skrevet

Henger meg på her. Er hjemme med baby og storesøster skal opereres. Ska jeg være med får jeg ikke konsentrert meg om hun som kanskje er litt redd og har vondt osv. Vi har et ønske om at far skal reise med henne slik at hun får vær alene med pappan. (Istede for å må vente fordi lillebror gråter/er sulten/trenger ny bleie osv.)

Anonymous poster hash: 4a8d2...558

Skrevet

Far kan ta sykt barn dager. Jeg hadde aldri greid å ha sykt barn hjemme alene da jeg var høygravid. Formen min var elendig. Ikke greit når baby er nyfødt heller.

La far være hjemme med eldste barn.

Anonymous poster hash: 36f29...fbc

Skrevet

Far KAN ta ut sykt barn dag. Men det er fullstendig unødvendig om du er hjemme. Gjelder jo også når far har permisjon.

Annerledes for hun som skal opereres. Far har antakelig krav på velferdspermisjon for å følge til spesialisthelsetjeneste.

Anonymous poster hash: bd052...3de

Skrevet

Hvordan i huleste klarte de seg før i tiden? Med 6-7 unger på like mange år og en far på sjøen? Ungene var da både nyfødte og syke da også.

Skrevet

Hvordan i huleste klarte de seg før i tiden? Med 6-7 unger på like mange år og en far på sjøen? Ungene var da både nyfødte og syke da også.

Svigermor hadde noe som het husmorsvikar hjemme hos seg da mannen og søsknene var baby. Moren til min svigerinne jobbet som dette. Gikk ut på å hjelpe til med de eldre søskene og husarbeid frem til mor var godt på beina igjen.

Før det vare det mange som delte hus med sine foreldre og dermed hadde hjelp på den måten.

Skrevet

Svigermor hadde noe som het husmorsvikar hjemme hos seg da mannen og søsknene var baby. Moren til min svigerinne jobbet som dette. Gikk ut på å hjelpe til med de eldre søskene og husarbeid frem til mor var godt på beina igjen.

Før det vare det mange som delte hus med sine foreldre og dermed hadde hjelp på den måten.

Men de aller aller fleste klarte seg selv. Tre av mine oldemødre, begge bestemødre og min mamma. Pappa kjørte trailer og var borte ei uke av gangen. Naboen fikk baby (litt før tiden) mens mannen var utenriks på båt i seks mnd om gangen, og hun hadde to andre små hjemme.

Ingen husmorvikarer her nei.

Skrevet

Men de aller aller fleste klarte seg selv. Tre av mine oldemødre, begge bestemødre og min mamma. Pappa kjørte trailer og var borte ei uke av gangen. Naboen fikk baby (litt før tiden) mens mannen var utenriks på båt i seks mnd om gangen, og hun hadde to andre små hjemme.

Det at de valge å ikke benytte seg av et eksisterende tilbud skal da vel ikke alle andre lide for. Du spurte hva de gjorde før i tide og jeg svare hva som var vanlig.

Skrevet

Det at de valge å ikke benytte seg av et eksisterende tilbud skal da vel ikke alle andre lide for. Du spurte hva de gjorde før i tide og jeg svare hva som var vanlig.

Og jeg svarte at det ikke var vanlig å benytte seg av det, selv om kanskje tilbudet var der. De fleste ønsket (og ønsker) å ta seg av ungene sine selv. Nå må man plutselig være to voksne hjemme om eg av to barn er sykt.

Skrevet

Ja, for før i tiden fikk alle barna nok omsorg, mat, klær og annet. Barnevernet fantes ikke den gangen, og mange barn gikk for lut og kaldt vann. Rart hvor mange sier hvor bra det var før i tiden, men tar med bare den bittelille brøkdelen av det som egentlig var (naturlige fødsler, 50-talls husmødre osv). Historieløst og teit.

Anonymous poster hash: 01cbd...4fe

Skrevet

Selvfølgelig klarte de seg før i tiden - de hadde ikke noe valg. Var det virkelig ideelt for mor og baby å ha flere syke unger hjemme hos seg mens var var borte? Selvfølgelig ikke! 

Den dag i dag har vi et valg. Vi kan ta det ideelle valget, eller vi kan gå for det som ikke er fullt så ideelt (for mor selvfølgelig. Dette gagner vel far best).

Anonymous poster hash: ccc43...b38
Skrevet

Ja, for før i tiden fikk alle barna nok omsorg, mat, klær og annet. Barnevernet fantes ikke den gangen, og mange barn gikk for lut og kaldt vann. Rart hvor mange sier hvor bra det var før i tiden, men tar med bare den bittelille brøkdelen av det som egentlig var (naturlige fødsler, 50-talls husmødre osv). Historieløst og teit.

Anonymous poster hash: 01cbd...4fe

Vel. Her var det snakk om et sykt barn og mor har permisjon. Kan kanskje sammenlignes med 50 talls husmor. Bare at far skal gjøre 50% av husarbeid og barn i tillegg.

Skrevet

Heldigvis har verden gått fremover siden gamledager, da alle klarte seg "så bra på egenhånd."

Til hi, klart far kan ta sykt barn dager dersom noen av de andre barna blir syke. Du skal ikke trenge å gå hjemme med sykt barn, samt passe babyen og deg selv, når far kan hjelpe til. Det har du og far rett til.

Anonymous poster hash: 2e8fa...9a2

Skrevet

Heldigvis har verden gått fremover siden gamledager, da alle klarte seg "så bra på egenhånd."

Til hi, klart far kan ta sykt barn dager dersom noen av de andre barna blir syke. Du skal ikke trenge å gå hjemme med sykt barn, samt passe babyen og deg selv, når far kan hjelpe til. Det har du og far rett til.

Dette.

Jammen rart hvor samvittighetsfulle folk er på diverse arbeidsplassers vegne!

Skrevet

Det er en gråsone her ettersom du ifølge arbeidmiljøloven vil kunne defineres som barnepasser da du er tilgjengelig i hjemmet. Det igjen betyr at far kan ta sykt barn dager hvis du er syk og han må ta vare på barnet pga av det, men ikke hvis du er frisk.

Jeg har vært gjennom noen vurderinger på dette da jeg hadde to ansatte med koner som var hjemmeværende/ i permisjon som kronisk benyttet seg av sykt barn dager selvom mor som var hjemme var frisk, og fullt ut i stand til å ta vare på barnet. Jeg var i kontakt med både NAV og arbeidstilsynet, og svaret jeg fikk derfra var at utfra opplysninger om at mor var hjemme og tilgjenglig til å passe på barnet så trer ikke fars rett inn, og han kunne da ikke ta sykt barn dager. Når det er sagt så var dette når mor var hjemme på slutten av sin permisjon/hadde ubetalt persmisjon, og ikke satt høygravid eller med en nyfødt som din situasjon er.

Anonymous poster hash: 1f590...284
Skrevet

På den tiden var damene hjemme i alle hus i nærheten og da hjalp man hverandre når det trengtes.

I tillegg gikk langt flere barn for lut og kaldt vann hjemme.

Mine barns oldemor brukte å sette sine to eldste barn i snor i hver sin ende av kjøkkenet for å få hendene fri til babyene og husarbeidet. Folk fant løsninger på ting men om det er vel kanskje ikke alltid slike løsninger vi ønsker å bruke om vi har et valg.

Skrevet

Dette.

Jammen rart hvor lite samvittighetsfulle folk er på arbeidsgivers vegne.

Det hadde ikke ramlet meg inn å be pappaen være hjemme selv om eldste var syk. 

Anonymous poster hash: 78926...e34

Skrevet

Og jeg svarte at det ikke var vanlig å benytte seg av det, selv om kanskje tilbudet var der. De fleste ønsket (og ønsker) å ta seg av ungene sine selv. Nå må man plutselig være to voksne hjemme om eg av to barn er sykt.

Det var faktisk veldig vanlig å benytte seg av tilbudet. De fleste mødre ønsker det beste for barna sine. I blant om man står med nyfødte eller veldig syke barn kan det også være at andre voksne hjelper til. Det er også en del av å ta seg av ungene sine å se deres behov før sine egne romantiske ønsker om hva det vil si å være mor.

Skrevet

Dette.

Jammen rart hvor lite samvittighetsfulle folk er på arbeidsgivers vegne.

Det hadde ikke ramlet meg inn å be pappaen være hjemme selv om eldste var syk.

Så bra vi har slike som deg som jobber inn kroner til statskassen :D

Da kan alle høygravide ta skikkelig vare på seg selv med gooood samvittighet.

Skrevet

For å svare på det egentliglige spørsmål:

Jeg mener far vil kunne ta syktbarndag - men når det er sagt ville jeg ta en vurdering i den aktuelle situasjon. Om den store spyr og spyr og er skikkelig dårlig så vil det trengs en voksen til å pleie og vaske og trøste barnet som ikke samtidig sitter med et spebarn ved puppen. Om den store er litt slapp og har litt feber men ellers er grei vil det sikkert gå helt flott å være alene med dem.

Skrevet

Heldigvis har verden gått fremover siden gamledager, da alle klarte seg "så bra på egenhånd."Til hi, klart far kan ta sykt barn dager dersom noen av de andre barna blir syke. Du skal ikke trenge å gå hjemme med sykt barn, samt passe babyen og deg selv, når far kan hjelpe til. Det har du og far rett til.Anonymous poster hash: 2e8fa...9a2

Dette.Jammen rart hvor samvittighetsfulle folk er på diverse arbeidsplassers vegne!

Jammen rart hvor lite samvittighetsfulle folk er på arbeidsgivers vegne. Det hadde ikke ramlet meg inn å be pappaen være hjemme selv om eldste var syk.  Anonymous poster hash: 78926...e34

Vet du hvordan alle har det hjemme?

Det er ikke sikkert alle har det like enkelt som deg, og kan sende far avgårde på jobb selv om barna er syke. Her i gården hadde det blitt et sant mareritt for både meg og barna. Og tro meg, jeg har prøvd!

Det var en med magesjau, en som spydde, og meg og en nyfødt baby. Jeg hadde revnet fra a til å, hadde blodprosent på 8, og var på randen til en fødselsdepresjon. Og så sier du at jeg burde tenke på arbeidsplassens vegne?!

Neste gang kan han jammen meg ta seg en sykt barn dag, og hjelpe til sånn at alle kan ha det nogen lunde ok.

Men for all del, hva DU gjør, er opp til deg.

Skrevet

Heldigvis har verden gått fremover siden gamledager, da alle klarte seg "så bra på egenhånd."Til hi, klart far kan ta sykt barn dager dersom noen av de andre barna blir syke. Du skal ikke trenge å gå hjemme med sykt barn, samt passe babyen og deg selv, når far kan hjelpe til. Det har du og far rett til.Anonymous poster hash: 2e8fa...9a2

Dette.Jammen rart hvor samvittighetsfulle folk er på diverse arbeidsplassers vegne!
 Jammen rart hvor lite samvittighetsfulle folk er på arbeidsgivers vegne. Det hadde ikke ramlet meg inn å be pappaen være hjemme selv om eldste var syk.  Anonymous poster hash: 78926...e34

Vet du hvordan alle har det hjemme?

Det er ikke sikkert alle har det like enkelt som deg, og kan sende far avgårde på jobb selv om barna er syke. Her i gården hadde det blitt et sant mareritt for både meg og barna. Og tro meg, jeg har prøvd!

Det var en med magesjau, en som spydde, og meg og en nyfødt baby. Jeg hadde revnet fra a til å, hadde blodprosent på 8, og var på randen til en fødselsdepresjon. Og så sier du at jeg burde tenke på arbeidsplassens vegne?!

Neste gang kan han jammen meg ta seg en sykt barn dag, og hjelpe til sånn at alle kan ha det nogen lunde ok.

Men for all del, hva DU gjør, er opp til deg.

Men da var jo ikke du frisk/i form, og da gjelder jo ikke mitt svar deg.

I HI står det "når jeg og babyen er friske".

Skrevet

Det er en gråsone her ettersom du ifølge arbeidmiljøloven vil kunne defineres som barnepasser da du er tilgjengelig i hjemmet. Det igjen betyr at far kan ta sykt barn dager hvis du er syk og han må ta vare på barnet pga av det, men ikke hvis du er frisk.

Jeg har vært gjennom noen vurderinger på dette da jeg hadde to ansatte med koner som var hjemmeværende/ i permisjon som kronisk benyttet seg av sykt barn dager selvom mor som var hjemme var frisk, og fullt ut i stand til å ta vare på barnet. Jeg var i kontakt med både NAV og arbeidstilsynet, og svaret jeg fikk derfra var at utfra opplysninger om at mor var hjemme og tilgjenglig til å passe på barnet så trer ikke fars rett inn, og han kunne da ikke ta sykt barn dager. Når det er sagt så var dette når mor var hjemme på slutten av sin permisjon/hadde ubetalt persmisjon, og ikke satt høygravid eller med en nyfødt som din situasjon er.

Anonymous poster hash: 1f590...284

Jeg stiller meg tvilende til det svaret om du snakker sant siden NAV ikke vet situasjonen i hvert enket familie og situasjon og det er fult lovlig selv om den ene du snakket med ikke viste dette 😄

Anonymous poster hash: 8d555...687

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...