Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #26 Skrevet 30. september 2015 Min lillesøster var alene hjemme da hun var 8. Jeg ringte henne for å høre at alt var bra, og da hadde hun prøvd å lage kakao og forbrent begge armene stygt. Mange tar store sjanser med å la barna være hjemne vel tidlig fordi det er praktisk for dem, men barna betaler regningen. Anonymous poster hash: a3e71...0d0 Ellers så er det noen som ikke har avklart reglene med barna. Min 8 åring får jo aldri lov å koke vann osv når han er hjemme alene. Jeg stoler på han, det har han vist vi kan. Anonymous poster hash: e4c3a...9aa Ja, det samme tenker jeg. Våre to på 8 og 10 har full peiling på hva de skal og ikke skal gjøre når de er hjemme alene, og det har aldri vært et problem. De er hjemme alene hver dag etter skolen. Har mobil da, men regler er greit å ha uansett. Man må jo bare sette regler og la dem prøve seg, ellers vil de jo aldri bli selvstendige. Anonymous poster hash: ececb...88a
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #27 Skrevet 30. september 2015 Min lillesøster var alene hjemme da hun var 8. Jeg ringte henne for å høre at alt var bra, og da hadde hun prøvd å lage kakao og forbrent begge armene stygt. Mange tar store sjanser med å la barna være hjemne vel tidlig fordi det er praktisk for dem, men barna betaler regningen. Anonymous poster hash: a3e71...0d0 Uff håper det gikk bra med søsteren din. Jeg har ellers et annet syn enn deg. Det er en del av foreldrejobben å lære barna å fungere i hverdagen. En åtteåring bør absolutt klare å være litt alene (med mindre barnet er husredd el og ikke ønsker det selv, og selvfølgelig med mulighet for å tilkalle hjelp). Det må avklares på forhånd hva barnet har lov til å gjøre og ikke. Kan man ikke stole på barnet får det heller ikke være alene. Å ikke lære så store barn enkle ting som å kunne være alene en liten stund mener jeg er latskap eller misforstått overomsorg. Anonymous poster hash: be9e8...c30
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #28 Skrevet 30. september 2015 Min lillesøster var alene hjemme da hun var 8. Jeg ringte henne for å høre at alt var bra, og da hadde hun prøvd å lage kakao og forbrent begge armene stygt. Mange tar store sjanser med å la barna være hjemne vel tidlig fordi det er praktisk for dem, men barna betaler regningen. Anonymous poster hash: a3e71...0d0 Uff håper det gikk bra med søsteren din. Jeg har ellers et annet syn enn deg. Det er en del av foreldrejobben å lære barna å fungere i hverdagen. En åtteåring bør absolutt klare å være litt alene (med mindre barnet er husredd el og ikke ønsker det selv, og selvfølgelig med mulighet for å tilkalle hjelp). Det må avklares på forhånd hva barnet har lov til å gjøre og ikke. Kan man ikke stole på barnet får det heller ikke være alene. Å ikke lære så store barn enkle ting som å kunne være alene en liten stund mener jeg er latskap eller misforstått overomsorg. Anonymous poster hash: be9e8...c30 HI her. Jeg har aldri sagt at han aldri har vært hjemme alene. Det har han når jeg henter småsøsken I bhg, i butikken etc. Da gjør han lekser, ser på tv etc...i går gikk det altså galt, han skulle hente noe på rommet sitt. Ble redd for alt blod og vondt. Herregud...noen av dere får det til å høres som noe helt annet. Han er en flink storebror som passer småsøsken og ordner opp. I går gikk han tydeligvis den store forbrytelsen at han ble redd da han så alt blodet...Han kjenner naboen godt men jeg kom hjem før han rakk å gå over til henne. Har dere så perfekte barn at de handler hekt riktig til enhver tid? Store feilen jeg har gjort er at han ikke har hatt en mobil liggende. Han slo seg ikke I det jeg gikk ut av døra. Var ikke slik at jeg forlot 8 åringen I timevis uten mulighet til å nå folk han har både en nabo han ikke rakk over til samt at jeg kom hjem. Men fy han...Han ble fryktelig redd Anonymous poster hash: 52a6b...c01
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #29 Skrevet 30. september 2015 Min lillesøster var alene hjemme da hun var 8. Jeg ringte henne for å høre at alt var bra, og da hadde hun prøvd å lage kakao og forbrent begge armene stygt. Mange tar store sjanser med å la barna være hjemne vel tidlig fordi det er praktisk for dem, men barna betaler regningen. Anonymous poster hash: a3e71...0d0 Uff håper det gikk bra med søsteren din. Jeg har ellers et annet syn enn deg. Det er en del av foreldrejobben å lære barna å fungere i hverdagen. En åtteåring bør absolutt klare å være litt alene (med mindre barnet er husredd el og ikke ønsker det selv, og selvfølgelig med mulighet for å tilkalle hjelp). Det må avklares på forhånd hva barnet har lov til å gjøre og ikke. Kan man ikke stole på barnet får det heller ikke være alene. Å ikke lære så store barn enkle ting som å kunne være alene en liten stund mener jeg er latskap eller misforstått overomsorg. Anonymous poster hash: be9e8...c30 HI her. Jeg har aldri sagt at han aldri har vært hjemme alene. Det har han når jeg henter småsøsken I bhg, i butikken etc. Da gjør han lekser, ser på tv etc...i går gikk det altså galt, han skulle hente noe på rommet sitt. Ble redd for alt blod og vondt. Herregud...noen av dere får det til å høres som noe helt annet. Han er en flink storebror som passer småsøsken og ordner opp. I går gikk han tydeligvis den store forbrytelsen at han ble redd da han så alt blodet...Han kjenner naboen godt men jeg kom hjem før han rakk å gå over til henne. Har dere så perfekte barn at de handler hekt riktig til enhver tid? Store feilen jeg har gjort er at han ikke har hatt en mobil liggende. Han slo seg ikke I det jeg gikk ut av døra. Var ikke slik at jeg forlot 8 åringen I timevis uten mulighet til å nå folk han har både en nabo han ikke rakk over til samt at jeg kom hjem. Men fy han...Han ble fryktelig redd Anonymous poster hash: 52a6b...c01 Jeg skjønner godt at både du og gutten opplevde det dramatisk. Du modererer deg ganske kraftig fra hovedinnlegget, der får man inntrykk av at dette var første gang gutten skulle være alene (siden du hadde lest på DIB at barn burde det). Hele innlegget ble litt sånn "se hvor ille det kan gå, alle dere som synes det er ok å la barn være alene litt". Synes også du hauser opp i stedet for å roe ned barnet, men det er bare et inntrykk jeg får, og trenger absolutt ikke stemme. Anonymous poster hash: be9e8...c30
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #30 Skrevet 30. september 2015 Min lillesøster var alene hjemme da hun var 8. Jeg ringte henne for å høre at alt var bra, og da hadde hun prøvd å lage kakao og forbrent begge armene stygt. Mange tar store sjanser med å la barna være hjemne vel tidlig fordi det er praktisk for dem, men barna betaler regningen. Anonymous poster hash: a3e71...0d0 Uff håper det gikk bra med søsteren din. Jeg har ellers et annet syn enn deg. Det er en del av foreldrejobben å lære barna å fungere i hverdagen. En åtteåring bør absolutt klare å være litt alene (med mindre barnet er husredd el og ikke ønsker det selv, og selvfølgelig med mulighet for å tilkalle hjelp). Det må avklares på forhånd hva barnet har lov til å gjøre og ikke. Kan man ikke stole på barnet får det heller ikke være alene. Å ikke lære så store barn enkle ting som å kunne være alene en liten stund mener jeg er latskap eller misforstått overomsorg. Anonymous poster hash: be9e8...c30 HI her. Jeg har aldri sagt at han aldri har vært hjemme alene. Det har han når jeg henter småsøsken I bhg, i butikken etc. Da gjør han lekser, ser på tv etc...i går gikk det altså galt, han skulle hente noe på rommet sitt. Ble redd for alt blod og vondt. Herregud...noen av dere får det til å høres som noe helt annet. Han er en flink storebror som passer småsøsken og ordner opp. I går gikk han tydeligvis den store forbrytelsen at han ble redd da han så alt blodet...Han kjenner naboen godt men jeg kom hjem før han rakk å gå over til henne. Har dere så perfekte barn at de handler hekt riktig til enhver tid? Store feilen jeg har gjort er at han ikke har hatt en mobil liggende. Han slo seg ikke I det jeg gikk ut av døra. Var ikke slik at jeg forlot 8 åringen I timevis uten mulighet til å nå folk han har både en nabo han ikke rakk over til samt at jeg kom hjem. Men fy han...Han ble fryktelig redd Anonymous poster hash: 52a6b...c01 Jeg skjønner godt at både du og gutten opplevde det dramatisk. Du modererer deg ganske kraftig fra hovedinnlegget, der får man inntrykk av at dette var første gang gutten skulle være alene (siden du hadde lest på DIB at barn burde det). Hele innlegget ble litt sånn "se hvor ille det kan gå, alle dere som synes det er ok å la barn være alene litt". Synes også du hauser opp i stedet for å roe ned barnet, men det er bare et inntrykk jeg får, og trenger absolutt ikke stemme. Anonymous poster hash: be9e8...c30 Og HI, du bør ikke være så hårsår. Du har fått ett svar som var på grensen til skarpt. Du bør kunne tåke at andre har et annet syn enn deg. Anonymous poster hash: be9e8...c30
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #31 Skrevet 30. september 2015 Min 8 åring har ikke telefon. Jeg merker jeg blir litt preget av "hjemme alene" trådene her inne. Så jeg bestemte meg for å la han være alene hjemme mens jeg dro I butikken var borte maks 30 min. Da jeg kom hjem ble jeg møtt av en hysterisk gutt...blødde som en gris fra hodet og nedover ansikt/mage. Han hadde snublet og slått hodet mot sengekanten. Han var kjempe redd pga akt blodet og hysterisk. Fikk roet han ned og fikk tak i naboen som kjøre oss til legevakta. Lang historie kort. .4 sting og en utslitt gutt. Utrolig å et kutt i hode kan blø. Verdens dårligste samvittighet. ..vet ikke om en mobil ville vært bedre for han var så hysterisk at han ikke ville klart å ringe.. I dag tok jeg fri fra jobb, han er hjemme fra SFO og vi har en kosedag sammen. . Anonymous poster hash: 52a6b...c01 Dette kunne skjedd den aller beste av mødre. Vet det ikke hjelper på samvittigheten.. Men godt dere tok en kosedag sammen Anonymous poster hash: a33c8...fed
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #32 Skrevet 30. september 2015 Min lillesøster var alene hjemme da hun var 8. Jeg ringte henne for å høre at alt var bra, og da hadde hun prøvd å lage kakao og forbrent begge armene stygt. Mange tar store sjanser med å la barna være hjemne vel tidlig fordi det er praktisk for dem, men barna betaler regningen. Anonymous poster hash: a3e71...0d0 Uff håper det gikk bra med søsteren din. Jeg har ellers et annet syn enn deg. Det er en del av foreldrejobben å lære barna å fungere i hverdagen. En åtteåring bør absolutt klare å være litt alene (med mindre barnet er husredd el og ikke ønsker det selv, og selvfølgelig med mulighet for å tilkalle hjelp). Det må avklares på forhånd hva barnet har lov til å gjøre og ikke. Kan man ikke stole på barnet får det heller ikke være alene. Å ikke lære så store barn enkle ting som å kunne være alene en liten stund mener jeg er latskap eller misforstått overomsorg. Anonymous poster hash: be9e8...c30 HI her. Jeg har aldri sagt at han aldri har vært hjemme alene. Det har han når jeg henter småsøsken I bhg, i butikken etc. Da gjør han lekser, ser på tv etc...i går gikk det altså galt, han skulle hente noe på rommet sitt. Ble redd for alt blod og vondt. Herregud...noen av dere får det til å høres som noe helt annet. Han er en flink storebror som passer småsøsken og ordner opp. I går gikk han tydeligvis den store forbrytelsen at han ble redd da han så alt blodet...Han kjenner naboen godt men jeg kom hjem før han rakk å gå over til henne. Har dere så perfekte barn at de handler hekt riktig til enhver tid? Store feilen jeg har gjort er at han ikke har hatt en mobil liggende. Han slo seg ikke I det jeg gikk ut av døra. Var ikke slik at jeg forlot 8 åringen I timevis uten mulighet til å nå folk han har både en nabo han ikke rakk over til samt at jeg kom hjem. Men fy han...Han ble fryktelig redd Anonymous poster hash: 52a6b...c01 Hva er det du vil fram til med innlegget dit da? Jeg skjønner ikke helt . Anonymous poster hash: 2a271...c80
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #33 Skrevet 30. september 2015 Min lillesøster var alene hjemme da hun var 8. Jeg ringte henne for å høre at alt var bra, og da hadde hun prøvd å lage kakao og forbrent begge armene stygt. Mange tar store sjanser med å la barna være hjemne vel tidlig fordi det er praktisk for dem, men barna betaler regningen. Anonymous poster hash: a3e71...0d0 Uff håper det gikk bra med søsteren din. Jeg har ellers et annet syn enn deg. Det er en del av foreldrejobben å lære barna å fungere i hverdagen. En åtteåring bør absolutt klare å være litt alene (med mindre barnet er husredd el og ikke ønsker det selv, og selvfølgelig med mulighet for å tilkalle hjelp). Det må avklares på forhånd hva barnet har lov til å gjøre og ikke. Kan man ikke stole på barnet får det heller ikke være alene. Å ikke lære så store barn enkle ting som å kunne være alene en liten stund mener jeg er latskap eller misforstått overomsorg. Anonymous poster hash: be9e8...c30 HI her. Jeg har aldri sagt at han aldri har vært hjemme alene. Det har han når jeg henter småsøsken I bhg, i butikken etc. Da gjør han lekser, ser på tv etc...i går gikk det altså galt, han skulle hente noe på rommet sitt. Ble redd for alt blod og vondt. Herregud...noen av dere får det til å høres som noe helt annet. Han er en flink storebror som passer småsøsken og ordner opp. I går gikk han tydeligvis den store forbrytelsen at han ble redd da han så alt blodet...Han kjenner naboen godt men jeg kom hjem før han rakk å gå over til henne. Har dere så perfekte barn at de handler hekt riktig til enhver tid? Store feilen jeg har gjort er at han ikke har hatt en mobil liggende. Han slo seg ikke I det jeg gikk ut av døra. Var ikke slik at jeg forlot 8 åringen I timevis uten mulighet til å nå folk han har både en nabo han ikke rakk over til samt at jeg kom hjem. Men fy han...Han ble fryktelig redd Anonymous poster hash: 52a6b...c01 Jeg skjønner godt at både du og gutten opplevde det dramatisk. Du modererer deg ganske kraftig fra hovedinnlegget, der får man inntrykk av at dette var første gang gutten skulle være alene (siden du hadde lest på DIB at barn burde det). Hele innlegget ble litt sånn "se hvor ille det kan gå, alle dere som synes det er ok å la barn være alene litt". Synes også du hauser opp i stedet for å roe ned barnet, men det er bare et inntrykk jeg får, og trenger absolutt ikke stemme. Anonymous poster hash: be9e8...c30 Ja, sånn tolket jeg det også. Greit med all info HI..som man spør, får man svar er det noe som heter vettu. Anonymous poster hash: ececb...88a
TinaK 1990 Skrevet 30. september 2015 #34 Skrevet 30. september 2015 Hvis hi tydeligvis har muligheten til en dag hjemme i høstferien etter noe sikkert barnet hennes og hun selv opplevde traumatisk...Hva er galt med det? Hun sitter sikkert ikke og gråter over gårsdagen og studerer stingene til barnet...
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #35 Skrevet 30. september 2015 Jeg hadde aldri latt en 8-åring vært alene hjemme! Anonymous poster hash: 7e6e9...1be
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #36 Skrevet 30. september 2015 Her er det mange som luller seg inn i en falsk trygghet. Barna kan ikke brenne seg, fordi dere har sagt at det ikke er lov med koking av vann, de har jo telefon og nabo tilgjengelig, etc.. Man vet ikke hvordan et lite barn reagerer om en ulykke skulle skje. Det er derfor vi som voksne skal ha tilsyn med dem til de lettere kan takle slikt selv. Om barnet blir lammet av sjokk kan de ikke ringe eller kontakte naboen, og dette vil potensielt bli temmelig traumatisk. Dessuten er de selv ansvarlige for situasjonen, og dette vil kunne tynge ned ytterligere. Veldig mange barn snoker og foretar seg ting som ikke er lov med en gang foreldrene forlater dem. Det vet jeg av egen erfaring. Tror dere barna bare er rampunger foran dere? Det meste skjer selvsagt bak foreldrenes rygg. Det er rart, synes jeg. I Norge skal barna ikke utfordres for mye utviklingsmessig, men helst utvikle seg i eget tempo med egne premisser. Fint og flott, det, om ikke plutselig mor og far skal til butikken en tur, og ikke orker baling med barna. Da er de nemlig plutselig gamle nok til at de skal klare seg helt selv ute tilsyn, for litt takler de vel? Det er en merkelig diskrepans, synes jeg. Hvorfor ble det slik? Anonymous poster hash: 8e560...bee
Luksusdyret Skrevet 30. september 2015 #37 Skrevet 30. september 2015 Har aldri skjønt dette med at unger ikke skal ha mobil føre de omtrendt har flyttet ut hjemmenifra. En mobil er jo en trygghetsfølese, som nå i deres tilfelle hadde vært en nødvendiget! Signerer. Ihvertfall hvis ungene er hjemme alene. Hva hvis det begynner å brenne? Hvis søsken blir akutt sykt? Hvis noen skader seg? Så får man ikke gitt beskjed fordi man er "for liten for mobil". For meg er det en selvfølge at har du nøkkelbarn, så skal det være enten mobil, eller fasttelefon i huset som barna kan bruke for å kommunisere ut. Særlig sånn som vi bor så å si uten noen naboer, her kan man ikke løpe til nabohuset hvis noe skjer, og det er 3 km å sykle til nærmeste boligfelt.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #38 Skrevet 30. september 2015 Har aldri skjønt dette med at unger ikke skal ha mobil føre de omtrendt har flyttet ut hjemmenifra. En mobil er jo en trygghetsfølese, som nå i deres tilfelle hadde vært en nødvendiget! Signerer. Ihvertfall hvis ungene er hjemme alene. Hva hvis det begynner å brenne? Hvis søsken blir akutt sykt? Hvis noen skader seg? Så får man ikke gitt beskjed fordi man er "for liten for mobil". For meg er det en selvfølge at har du nøkkelbarn, så skal det være enten mobil, eller fasttelefon i huset som barna kan bruke for å kommunisere ut. Særlig sånn som vi bor så å si uten noen naboer, her kan man ikke løpe til nabohuset hvis noe skjer, og det er 3 km å sykle til nærmeste boligfelt. Er man for liten til mobil er man ihvertfall for liten til å bli etterlatt helt alene. Anonymous poster hash: a3e71...0d0
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #39 Skrevet 30. september 2015 Synes det er fint gjort av deg å være hjemme med sønnen fin idag. Men jeg hadde aldri reist ut 5 min engang uten at ungen kunde ringe meg el andre. Hvis det begynner å brenne får datteren min garantert panikk men skulle det være en grunn til st hun ikke trengte fast eller mobiltelefon. Det må du få ordnet. Anonymous poster hash: e7b8d...231 Da er det på tide å være med på brannstasjonenes åpne dager hvert år, lese på nett og øve seg, ha brannøvelse en gang i måneden. Det er rart hvordan foreldre sier at ungene mååå spille fotball for å være inkludert, de mååå invitere alle i bursdager osv, men å lære dem de grunnleggende overlevelsesteknikker som hvordan reagere ved brann, innbrudd, sykdom og lære dem å svømme - nei, det er ikke så farlig. Så lenge barnets mobber får komme i bursdagen til barnet sånn at han daakkar ikke føler seg utenfor. Anonymous poster hash: 94a20...49d
Luksusdyret Skrevet 30. september 2015 #40 Skrevet 30. september 2015 Har aldri skjønt dette med at unger ikke skal ha mobil føre de omtrendt har flyttet ut hjemmenifra. En mobil er jo en trygghetsfølese, som nå i deres tilfelle hadde vært en nødvendiget! Signerer. Ihvertfall hvis ungene er hjemme alene. Hva hvis det begynner å brenne? Hvis søsken blir akutt sykt? Hvis noen skader seg? Så får man ikke gitt beskjed fordi man er "for liten for mobil". For meg er det en selvfølge at har du nøkkelbarn, så skal det være enten mobil, eller fasttelefon i huset som barna kan bruke for å kommunisere ut. Særlig sånn som vi bor så å si uten noen naboer, her kan man ikke løpe til nabohuset hvis noe skjer, og det er 3 km å sykle til nærmeste boligfelt. Er man for liten til mobil er man ihvertfall for liten til å bli etterlatt helt alene. Anonymous poster hash: a3e71...0d0 vel, nå er det ikke tilbud om SFO til barn fra 5. klasse og oppover, da er de 9-10 år når de starter skoleåret. Flere her mener at man bør være over 12 for å kunne ha mobil. Hva skal de gjøre de to årene imellom da? Være med foreldrene sine på jobb hver dag? Her er 11-åringen og 8-åringen alene hjemme hver dag etter skolen, begge har mobil, kan nødnumrene og førstehjelp.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #41 Skrevet 30. september 2015 Har aldri skjønt dette med at unger ikke skal ha mobil føre de omtrendt har flyttet ut hjemmenifra. En mobil er jo en trygghetsfølese, som nå i deres tilfelle hadde vært en nødvendiget! Signerer. Ihvertfall hvis ungene er hjemme alene. Hva hvis det begynner å brenne? Hvis søsken blir akutt sykt? Hvis noen skader seg? Så får man ikke gitt beskjed fordi man er "for liten for mobil". For meg er det en selvfølge at har du nøkkelbarn, så skal det være enten mobil, eller fasttelefon i huset som barna kan bruke for å kommunisere ut. Særlig sånn som vi bor så å si uten noen naboer, her kan man ikke løpe til nabohuset hvis noe skjer, og det er 3 km å sykle til nærmeste boligfelt. Er man for liten til mobil er man ihvertfall for liten til å bli etterlatt helt alene. Anonymous poster hash: a3e71...0d0 vel, nå er det ikke tilbud om SFO til barn fra 5. klasse og oppover, da er de 9-10 år når de starter skoleåret. Flere her mener at man bør være over 12 for å kunne ha mobil. Hva skal de gjøre de to årene imellom da? Være med foreldrene sine på jobb hver dag? Her er 11-åringen og 8-åringen alene hjemme hver dag etter skolen, begge har mobil, kan nødnumrene og førstehjelp. Ja, da har dere valgt at barna skal ta ansvar for seg selv den tiden de er alene. Siden dere også har tatt andre nødvendige forhåndsregler burde barna være så godt rustet til å takle dette greit alene. Dessverre tror jeg ikke det gjelder for alle barn som blir etterlatt alene. Når barn er 4,5,6 er de for unge uansett, synes vi her i huset. Så da får vi heller lære barna å oppføre seg i butikken; engasjere og involvere. Men det blir slitsomt for den som handler, så derfor plantes de heller foran tv. Anonymous poster hash: a3e71...0d0
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #42 Skrevet 30. september 2015 Har aldri skjønt dette med at unger ikke skal ha mobil føre de omtrendt har flyttet ut hjemmenifra. En mobil er jo en trygghetsfølese, som nå i deres tilfelle hadde vært en nødvendiget!Signerer. Ihvertfall hvis ungene er hjemme alene. Hva hvis det begynner å brenne? Hvis søsken blir akutt sykt? Hvis noen skader seg? Så får man ikke gitt beskjed fordi man er "for liten for mobil". For meg er det en selvfølge at har du nøkkelbarn, så skal det være enten mobil, eller fasttelefon i huset som barna kan bruke for å kommunisere ut. Særlig sånn som vi bor så å si uten noen naboer, her kan man ikke løpe til nabohuset hvis noe skjer, og det er 3 km å sykle til nærmeste boligfelt.Er man for liten til mobil er man ihvertfall for liten til å bli etterlatt helt alene. Anonymous poster hash: a3e71...0d0 vel, nå er det ikke tilbud om SFO til barn fra 5. klasse og oppover, da er de 9-10 år når de starter skoleåret. Flere her mener at man bør være over 12 for å kunne ha mobil. Hva skal de gjøre de to årene imellom da? Være med foreldrene sine på jobb hver dag? Her er 11-åringen og 8-åringen alene hjemme hver dag etter skolen, begge har mobil, kan nødnumrene og førstehjelp. Ja, da har dere valgt at barna skal ta ansvar for seg selv den tiden de er alene. Siden dere også har tatt andre nødvendige forhåndsregler burde barna være så godt rustet til å takle dette greit alene. Dessverre tror jeg ikke det gjelder for alle barn som blir etterlatt alene. Når barn er 4,5,6 er de for unge uansett, synes vi her i huset. Så da får vi heller lære barna å oppføre seg i butikken; engasjere og involvere. Men det blir slitsomt for den som handler, så derfor plantes de heller foran tv. Anonymous poster hash: a3e71...0d0 Vist ikke barna klare og oppføre seg på butikken , så har det i verfall ingenting hjemme alene og gjøre ... Men det er min mening da. Anonymous poster hash: 2a271...c80
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #43 Skrevet 30. september 2015 Har aldri skjønt dette med at unger ikke skal ha mobil føre de omtrendt har flyttet ut hjemmenifra. En mobil er jo en trygghetsfølese, som nå i deres tilfelle hadde vært en nødvendiget!Signerer. Ihvertfall hvis ungene er hjemme alene. Hva hvis det begynner å brenne? Hvis søsken blir akutt sykt? Hvis noen skader seg? Så får man ikke gitt beskjed fordi man er "for liten for mobil". For meg er det en selvfølge at har du nøkkelbarn, så skal det være enten mobil, eller fasttelefon i huset som barna kan bruke for å kommunisere ut. Særlig sånn som vi bor så å si uten noen naboer, her kan man ikke løpe til nabohuset hvis noe skjer, og det er 3 km å sykle til nærmeste boligfelt.Er man for liten til mobil er man ihvertfall for liten til å bli etterlatt helt alene. Anonymous poster hash: a3e71...0d0 vel, nå er det ikke tilbud om SFO til barn fra 5. klasse og oppover, da er de 9-10 år når de starter skoleåret. Flere her mener at man bør være over 12 for å kunne ha mobil. Hva skal de gjøre de to årene imellom da? Være med foreldrene sine på jobb hver dag? Her er 11-åringen og 8-åringen alene hjemme hver dag etter skolen, begge har mobil, kan nødnumrene og førstehjelp.Ja, da har dere valgt at barna skal ta ansvar for seg selv den tiden de er alene. Siden dere også har tatt andre nødvendige forhåndsregler burde barna være så godt rustet til å takle dette greit alene. Dessverre tror jeg ikke det gjelder for alle barn som blir etterlatt alene. Når barn er 4,5,6 er de for unge uansett, synes vi her i huset. Så da får vi heller lære barna å oppføre seg i butikken; engasjere og involvere. Men det blir slitsomt for den som handler, så derfor plantes de heller foran tv. Anonymous poster hash: a3e71...0d0 Vist ikke barna klare og oppføre seg på butikken , så har det i verfall ingenting hjemme alene og gjøre ... Men det er min mening da. Anonymous poster hash: 2a271...c80 HVIS ikke barna... Du bør lære deg rettskriving! Anonymous poster hash: 52a6b...c01
Anonym bruker Skrevet 30. september 2015 #44 Skrevet 30. september 2015 I ditt tilfelle ville jeg kjøpt en mobil som kunne brukes som "hustelefon". Dvs ikke en som er hans privat, men en som ligger hjemme og er tilgjengelig i tilfelle han har behov for å nå deg.Da vi var små hadde alle hustelefoner, men det var ikke vanlig med egne mobiler. Da hadde man tilgang til å ringe foreldre til enhver tid om uhellet skulle være ute. Å ha en telefon gir trygghetsfølelse. Du finnes fint en telefon som kan ringe/sende sms til 199 kr. Så er det bare å kjøpe et ringkontantkort, og be gutten ringe for så å legge på om han vil ha tak i deg. Dette handler ikke om at barnet ikke skal få mobil, men at det hele tiden er noe man kan nå foreldrene på i krisesituasjoner. Anonymous poster hash: 14949...f01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå