Gå til innhold

Dine, mine, våre penger ( delt økonomi)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er mann og tjener 4 ganger så mye som min kone. Hun jobber 50%. Men vi har pengene i lag for det. Hun bidrar i hjemmet på en helt annen måte en meg. Jeg bidrar med penger. Alt i alt fungerer vi utmerket sammen. Jeg ser på familien som en bedrift. Min kone og jeg har forskjellige oppgaver som alt i alt er like viktige for å få driften til å gå rundt. Det er helt utenkelig at vi som ektepar skal ha forskjellig økonomi. Om det skal gjøres større innkjøp så snakker vi sammen. Jeg har en følelse av at de som har delt økonomi ikke kommunisere så godt sammen, og kanskje har de ikke helt tørt å hengi seg til sin partner. 

Anonymous poster hash: bc0c6...405
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at de som har felles økonomi er det som tjener veldig mye mindre enn mannen.

Klart det fungerer og er den beste løsningen. 🙊

Anonymous poster hash: f9897...0c2

Hvorfor tror du det? Du skulle kanskje ønske det slik selv? Vi tjener likt...

Anonymous poster hash: e581f...dd7

Nei. Jeg har egne penger og formue. Jeg er ikke så dum at jeg gjør meg økonomisk avhengig av noen.

Vi har litt penger felles, resten er mine som jeg sparer og bruker som jeg vil.

Skrevet

Vi har ikke felles økonomi.

Vi har en felles konto der vi setter inn 7000 hver måned og ekstra ved behov. Den bruker vi til mat og felles regninger.

Ellers har vi egne penger.

Jeg er ikke så dum at alle penger går inn i potten.

Hva om mannen en dag går?

Jeg sparer ca 6000 hver måned og resten bruker jeg på meg selv.

Jeg kan selvsagt kjøpe ting til barna for egne penger og det samme kan mannen. Så stivbeinte er vi ikke.

Felles økonomi er gammeldags i mine øyne.

Har dere eget kort til den kontoen dere setter inn penger på, sånn at all mat handles med det kortet?

Viser litt i startgropen med å bo sammen og sliter litt med hvordan vi skal gjøre dette.

Anonymous poster hash: 56a1d...4e1

Eget kort ja.

Fungerer veldig greit. Hender den andre har kortet når vi handler men ingen krise om jeg betaler av private midler. Vi pleier ikke overføre penger på slikt. Blir det mye så overfører gjerne den andre tilsvarende beløp til felleskontoen.

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva vi har. Vi betaler hver vår regninger, så vi sitter igjen med ca det samme hver mnd. Vi har ikke noe system for mathandling, og det ser jeg at vi må ha. Når vi sparer penger, så er det jo på hver vår konto, men pengene er der for begge to. De går til felles ferier, bil, oppussing. Jeg kjøpte nettopp nye sykler til begge mine barn, av våre felles sparepenger på min konto. Jeg snakket litt pris med samboeren, men jeg tok det endelige valget og jeg må kunne bruke penger på den måten selvom de er felles.

Skrevet

Hva er det egentlig du roter med? Delt økonomi og felles økonomi er motsetninger.

Anonymous poster hash: bb694...0db

Jeg mener felles økonomi som at mine penger er min mann sine penger, han sine penger er mine. Han kjenner koden til mitt visa kort og jeg til han. Jeg mener felles økonomi som i at regninger betales i fra den kontoen som har penger på seg ikke ut i fra hvem som betaler hva. Jeg mener felles økonomi som i at man avtaler om man vil bruke 1000kr på seg selv for å høre om det faktisk går bra for den andre parten eller om at det kun er en av partene som kan gjøre det fordi den andre må betale barnehage regningen fordi man ikke har felles økonomi.

Forsto du det nå ?

HI

Anonymous poster hash: 0c69a...025

Å herregud, jeg er et voksent menneske og spør ikke mannen min om jeg kan kjøpe meg noe til over 1000 kr. Jeg jobber og sliter (samme som han) og bruker egen vurderingsevne over ting jeg kjøper. Samme med han.

Vi setter inn likt inn på en regninskonto og på en matkonto. Deretter sparer vi en del. Resten er våre egne penger og bruker de som det passer meg. Når det er sagt så spiller det ingen rolle hvem som betaler når vi er ute på byen eller ute og spiser for er den ene tom (som aldri har skjedd) så ville den andre få penger overført.

Anonymous poster hash: ce768...204

Skrevet

Vi har delt økonomi, jeg har ingen anelse om hvor mye penger mannen min har inn hver måned, annet enn jeg vet at han tjener godt. Vi kom begge inn med verdier i ekteskapet, den ene veldig mye mer enn den andre, og har særeie på alt. Jeg bruker mine penger som det passer meg, og han bruker sine penger som det passer ham. Har ingen rutine på hva vi betaler, men det fordeler seg nok ganske jevnt. Jeg kan skjønne at enkelte ønsker felles økonomi, men det er da mange tilfeller hvor det er uaktuelt. Familiedynamikken vår fungerer fortsatt veldig fint,gitt.

Anonymous poster hash: b0974...1ff

Skrevet

Jeg tenker at de som har felles økonomi er det som tjener veldig mye mindre enn mannen.

Klart det fungerer og er den beste løsningen.

Jeg tjener, og alltid har tjent, betydelig mer enn mannen, og vi har fullstendig felles ökonomi. Og jeg har til og med särkullsbarn... :)

Skrevet

Vi setter inn 9000,- på felles regningskonto. Jeg betaler bhg regningen for mine barn og han Sfo for sitt barn.

Ellers så har jeg da igjen 10 000,- etter regninger og han 15000,-. Så her disponerer de ettersom hva som vi vil. Jeg sparer 3000 i mnd og har de på en egen konto. Dette er en konto som kun er min og jeg bruker den som jeg vil. Sparer til div.ting og skal bruke det til utdanning.

Anonymous poster hash: 4ca18...915

Hvordan gjør dere med feks ferier, hvis den ene har mye og den andre lite penger? Ferierer dere hver for dere? Hvis den ene får baksmell og den andre får tilbake, da betaler ikke den andre noe av baksmellen?

Det har jo vært flere tråder om kvinner som ikke kan gå til tannlege, men må gå med tannverk til neste lønna kommer fordi deres egne penger har tatt slitt, og mannens penger er hans egne.

Skrevet

Jeg tjener, og alltid har tjent, betydelig mer enn mannen, og vi har fullstendig felles ökonomi. Og jeg har til og med särkullsbarn... :)

Det går selvfølgelig begge veier. Poenget er vel at de som tjener relativt likt ikke har alt i en pott.

Skrevet

Så du tråden i går om hun som ikke "fikk lov" til å dra på kollegatur av mannen sin? Det er et eksempel på hvorfor delvis delt økonomi kan være det beste for enkelte par. Han liker å spare og vil ha mest mulig økonomisk trygghet, og hun vil bruke mer enn det han synes er greit. Hvis de da hadde blitt enige om å ha en slik delt økonomi, der de setter inn en avtalt sum inn på kontoer for felles forbruk, regninger og sparing, så slipper de slike konflikter.

Jeg og min samboer kunne ikke hatt felles økonomi slik du har, fordi han er mye mer økonomisk uansvarlig enn meg, og jeg er mye mer gnien enn han. Jeg vil gjerne spare for å ha økonomisk trygghet, og hvis han sparer, bruker han det raskt på noe dyrt han plutselig får lyst på. Det hadde skapt så utrolig mange konlikter hvis jeg hadde måttet passe på økonomien hans. Jeg ville også sikkert blitt sur og bitter hvis vi hadde en "den som har mest penger, betaler"-løsning fordi jeg som regel alltid har mer penger enn han. Når det er sagt så hjelper vi hverandre økonomisk hvis en av oss har lite. Han er generelt generøs og spanderer ting på meg, og jeg gjør det samme (men kanskje ikke like ofte), spesielt rett før lønning når han er blakk.

Anonymous poster hash: 1b3da...4d5
Skrevet

Vi har ikke felles økonomi.

Vi har en felles konto der vi setter inn 7000 hver måned og ekstra ved behov. Den bruker vi til mat og felles regninger.

Ellers har vi egne penger.

Jeg er ikke så dum at alle penger går inn i potten.

Hva om mannen en dag går?

Jeg sparer ca 6000 hver måned og resten bruker jeg på meg selv.

Jeg kan selvsagt kjøpe ting til barna for egne penger og det samme kan mannen. Så stivbeinte er vi ikke.

Felles økonomi er gammeldags i mine øyne.

Har dere eget kort til den kontoen dere setter inn penger på, sånn at all mat handles med det kortet?

Viser litt i startgropen med å bo sammen og sliter litt med hvordan vi skal gjøre dette.

Jeg er ikke brukeren over, men jeg og samboeren gjør det på samme måte, med kort som brukes til mat og husholdningsartikler. Men hvis jeg går i butikken og bare skal handle til meg selv, f.eks hvis han er ute, bruker jeg mitt eget kort.

Anonymous poster hash: 1b3da...4d5

Skrevet

Vi møttes i 30-årene etter mange år som single og har egentlig aldri snakket om å ha 100% felles økonomi men selvfølgelig ta ansvar for felles lån, utgifter etc. Jeg har utbetalt ca 27 tusen i mnd, han ca 23 så greit betalt men ikke flust med penger.

Har lest at økonomer råder par til å ha delvis privat økonomi slik at man har "egne" penger å bruke slik man vil. Min mann har en ganske dyr hobby og jeg bruker mer enn han på kultur, restaurant m venninner, frisør etc så fordeler seg nok ganske likt uansett. Vi setter inn henholdsvis 12 og 10 tusen på regningskontoen hvor huslån, bhgregning, forsikringer, kommunale regninger etc trekkes fra. Betaler bensin og veiavgift til egen bil selv. Jeg betaler mer av mat men han gjør også et par store innkjøp pr måned men vi har ingen system her men d funker for oss. Jeg får inn barnetrygd, tilgode på skatt grunnet lån etc som går til felles behov og hygge.

Jeg tenker at hver familie må finne ut hva som fungerer for seg så lenge man som partnere er enige, om det er adskilt, felles eller noe midt imellom. Viktigst at begge parter har oversikt og eierskap om det skulle bli brudd, dødsfall el.

Anonymous poster hash: aba2f...670

Skrevet

Vi har delvis felles økonomi. Vi overfører begge en fast sum til felleskonto hvor alt fellesting betales fra; lån, mat, strøm, kommunale avgifter, barnehage, ferie+++ Etter at vi har betalt til felleskontoen har vi like mye hver igjen på våre lønnskontoer som vi kan bruke til det vi vil:)

Anonymous poster hash: 6ea1c...3de

Skrevet

Alt er felles her utanom arv, men det er kun juridisk så vi deler med kvarandre der og.  Eg tener halvparten av det han gjer, men begge har høgare utdanning og mykje ansvar på jobb. Begge jobbar 100%.

Vi har disponerer alle kontoar og treg derfor ikkje spørje om det går bra med innkjøp, begge er i stand til å vurdere om det går. Vi gjer det likevel fordi vi har for vane å spørje kvarandre om råd. 

Anonymous poster hash: 1d0db...cb3
Skrevet

Det går selvfølgelig begge veier. Poenget er vel at de som tjener relativt likt ikke har alt i en pott.

Å joda, jeg og eksen hadde alt i en pott, og vi tjente omtrent likt. Det går ikke på den enkeltes inntekt, men på blant annet holdninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...