Gå til innhold

Dine, mine, våre penger ( delt økonomi)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter litt med å forstå 2 av mine nære venne par som ikke har delt økonomi.

Alltså, selvfølgelig er det ikke min sak om dem velger å ha det slik, å jeg vet det er ikke så uvanlig selv om delt økonomi er mest vanlig.

Er ikke hele greia at når man har felles postkasse, felles adresse, felles barn, felles seng, felles mat og kjøleskap, felles utgifter også en selvfølge at da er også økonomien felles ?

Blir det ikke utrolig mye uenigheter når man skal fordele hvem betaler hva ? Blir det ikke utrolig mye uenigheter å planlegging når man heletiden må forholde seg til hva den andre tjener ?

Anonymous poster hash: 0c69a...025
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det egentlig du roter med? Delt økonomi og felles økonomi er motsetninger.

Anonymous poster hash: bb694...0db

Skrevet

Hva er det egentlig du roter med? Delt økonomi og felles økonomi er motsetninger.

Jeg mener felles økonomi som at mine penger er min mann sine penger, han sine penger er mine. Han kjenner koden til mitt visa kort og jeg til han. Jeg mener felles økonomi som i at regninger betales i fra den kontoen som har penger på seg ikke ut i fra hvem som betaler hva. Jeg mener felles økonomi som i at man avtaler om man vil bruke 1000kr på seg selv for å høre om det faktisk går bra for den andre parten eller om at det kun er en av partene som kan gjøre det fordi den andre må betale barnehage regningen fordi man ikke har felles økonomi.

Forsto du det nå ?

HI

Skrevet

Jeg mener felles økonomi som at mine penger er min mann sine penger, han sine penger er mine. Han kjenner koden til mitt visa kort og jeg til han. Jeg mener felles økonomi som i at regninger betales i fra den kontoen som har penger på seg ikke ut i fra hvem som betaler hva. Jeg mener felles økonomi som i at man avtaler om man vil bruke 1000kr på seg selv for å høre om det faktisk går bra for den andre parten eller om at det kun er en av partene som kan gjøre det fordi den andre må betale barnehage regningen fordi man ikke har felles økonomi.

Forsto du det nå ?

HI

Jeg er så utrolig glad for at jeg ikke er i et forhold hvor jeg må spørre min mann om jeg kan kjøpe meg en jakke til 2000 kr. Her betaler vi inn en fast sum av vår lønn etter en fordelingsnøkkel (jeg står for 70 % av utgiftene og han 30 %), og alt av utgifter dekkes av det pluss 10000 kr til sparing. Det som da er igjen på konto er til fri bruk uten at mannen bryr seg om det. Hadde det ikke vært slik hadde jeg neppe vært gift lenge da jeg ble ferdig med å spørre om å få bruke mine egne penger når jeg ble voksen og det er helt uaktuelt å bli styrt av mannen min.

Anonymous poster hash: 7b2ff...7cb

Skrevet

Forsto du det nå ?

HI

Jeg er så utrolig glad for at jeg ikke er i et forhold hvor jeg må spørre min mann om jeg kan kjøpe meg en jakke til 2000 kr. Her betaler vi inn en fast sum av vår lønn etter en fordelingsnøkkel (jeg står for 70 % av utgiftene og han 30 %), og alt av utgifter dekkes av det pluss 10000 kr til sparing. Det som da er igjen på konto er til fri bruk uten at mannen bryr seg om det. Hadde det ikke vært slik hadde jeg neppe vært gift lenge da jeg ble ferdig med å spørre om å få bruke mine egne penger når jeg ble voksen og det er helt uaktuelt å bli styrt av mannen min.

Det er ikke slik at jeg går å ber kan jeg vær så snill å få ei bukse, mer at en har ansvaret for regningene ( som oftest den som får inn lønn sist ) så ser man jo hva som står igjen på konto til hverandre etter regningene er betalt.

Men par tjener så si aldri det samme, jeg ville følt det fryktelig rart om vi skulle trekt penger fra hver sin konto for så sette inn på en felles.

Det var litt dette jeg prøvde å få frem, jeg forstår det ikke. For meg føles det fryktelig unaturlig å måtte be om penger fra min man om jeg har mindre enn han en mnd. Her brukes det likt, uansett fra hvilken konto.

HI

Skrevet

Vi har ikke felles økonomi.

Vi har en felles konto der vi setter inn 7000 hver måned og ekstra ved behov. Den bruker vi til mat og felles regninger.

Ellers har vi egne penger.

Jeg er ikke så dum at alle penger går inn i potten.

Hva om mannen en dag går?

Jeg sparer ca 6000 hver måned og resten bruker jeg på meg selv.

Jeg kan selvsagt kjøpe ting til barna for egne penger og det samme kan mannen. Så stivbeinte er vi ikke.

Felles økonomi er gammeldags i mine øyne.

Anonymous poster hash: f9897...0c2

Skrevet

Vi har ikke felles økonomi, pluss at jeg har særeie på midler jeg har erværvet mens vi er gift. Vi betaler like mye inn på regningskonto og til matkonto.

Liker å ha delt økonomi :)

Anonymous poster hash: 148f1...14e
Skrevet

Da trives vi med å være gammeldagse😍 Hans er mitt og mitt er hans, har aldri vært noe diskusjon, og trenger jeg klær, handler jeg klær. Har såpass oversikt over våres økonomi til at jeg kan ta den avgjørelsen.

For oss er det flott løsning

Anonymous poster hash: 3762b...67c

Skrevet

Vi har delt økoniomi, bare det som fungerer for oss :)

Anonymous poster hash: 7a6c6...205

Skrevet

Vi har felles og jeg forstår ikke ditt problem med det. Har man litt kontroll trenger man ikke spørre om 1000 kr heller

Anonymous poster hash: e581f...dd7

Skrevet

Jeg kjenner et par som har bodd sammen i over 10 år. Fortsatt hender det rett som det er at de kjører vêr sin bil siden de ikke blir enige om kjøregodtgørelsen, hun eier hytte som han sjelden er med til siden han synes hun krever for mye i husleie, hvis de har gjester må kostnadene fordeles etter hvor mange gjester som " tilhører" hver av dem osv. Veldig glad jeg ikke har det sånn.

Anonymous poster hash: cbe10...f38

Skrevet

Jeg tenker at de som har felles økonomi er det som tjener veldig mye mindre enn mannen.

Klart det fungerer og er den beste løsningen. 🙊

Skrevet

Jeg tenker at de som har felles økonomi er det som tjener veldig mye mindre enn mannen.

Klart det fungerer og er den beste løsningen.

Vi har felles fordi mannen har vært arbeidsledig/tjent veldig lite, så jeg har måttet forsørge ham hele tiden.... 

Anonymous poster hash: 1eb9a...71c

Skrevet

Jeg kjenner et par som har bodd sammen i over 10 år. Fortsatt hender det rett som det er at de kjører vêr sin bil siden de ikke blir enige om kjøregodtgørelsen, hun eier hytte som han sjelden er med til siden han synes hun krever for mye i husleie, hvis de har gjester må kostnadene fordeles etter hvor mange gjester som " tilhører" hver av dem osv. Veldig glad jeg ikke har det sånn.

Dette er trolling. Og delt økonomi kan fint være en mellomting, ikke er ytterpunkt.

Anonymous poster hash: 62689...6ee

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Forsto du det nå ?

HI

Det er ikke slik at jeg går å ber kan jeg vær så snill å få ei bukse, mer at en har ansvaret for regningene ( som oftest den som får inn lønn sist ) så ser man jo hva som står igjen på konto til hverandre etter regningene er betalt.

Men par tjener så si aldri det samme, jeg ville følt det fryktelig rart om vi skulle trekt penger fra hver sin konto for så sette inn på en felles.

Det var litt dette jeg prøvde å få frem, jeg forstår det ikke. For meg føles det fryktelig unaturlig å måtte be om penger fra min man om jeg har mindre enn han en mnd. Her brukes det likt, uansett fra hvilken konto.

HI

Det er veldig kjekt med felles konto!

Vi har felles regningskonto, matkonto, buffer og sparekonto. Fordelen med det er at når vi har satt over penger på disse kontoene så trenger vi ikke tenke på å spare penger til før lønn. Om jeg vil bruke opp det jeg har på min vrukskonto da så gjør jeg det dagen etter lønn om jeg vil, og vet at alle andre utgifter blir ivaretatt.

Mannen og jeg har nøyaktig det samme utbetalt, men vi har alltid praktisert "gi etter evne og få etter behov "

Skrevet

Vi har ikke felles økonomi i den forstand at alt går inn på felles konto, men vi har felles regningskonto, matkonto, men separat lønnskonto og egne sparekontoer. Når det er sagt setter mannen inn 25.000 på min BSU konto hvert år, fordi hans egne er fulle.

Dette for at VI skal få skattefordelen.

Mannen tjener 1,2 mill i året og jeg tjener 360.000 i full stilling, så det sier seg selv at jeg ikke hadde vært komfortabel med felles økonomi i den forstand.

Mannen betaler selvsagt det meste av mat, ferier og andre ting som koster mye.

Vi setter inn lik sum på felleskontoen hver måned. 

Anonymous poster hash: b327b...82b
Skrevet

Kunne aldri tenkt meg å ikkje ha eigne pengar, eg er då vaksen og vil bestemme sjølv over pengane mine. Vi betalar inn på felleskontoen til felles kostnader, privat forbruk går frå private konti. Ingen krangling om det.

Skrevet

Vi tjener omtrent på krona likt, men fremdeles felles økonomi

Anonymous poster hash: 3762b...67c

Skrevet

Vi har hatt felles konto ette han kjøpte seg inn i huset. Sette 20tusen kvar inn på kontoen kvar mnd. Og alle retningar og normal handling går frå den.

Veldig deilig å ha sin egen konto utenom. ingen av oss blande seg i ka den andre bruke sine penger på. Når søstra mi hadde behov for penger kunne eg overføra 80tusen til ho uten å konferera og ha godkjenning av mannen.

Skrevet

Dette er trolling. Og delt økonomi kan fint være en mellomting, ikke er ytterpunkt.

Anonymous poster hash: 62689...6ee

Det er faktisk helt sant.

Jeg forstår selvfølgelig at de færreste som har delt økonomi har så delt økonomi som disse. De fleste har en eller annen form for mellomting.

Skrevet

Hvorfor tror du det? Du skulle kanskje ønske det slik selv? Vi tjener likt...

Anonymous poster hash: e581f...dd7

Skrevet

Vi setter inn 9000,- på felles regningskonto. Jeg betaler bhg regningen for mine barn og han Sfo for sitt barn.

Ellers så har jeg da igjen 10 000,- etter regninger og han 15000,-. Så her disponerer de ettersom hva som vi vil. Jeg sparer 3000 i mnd og har de på en egen konto. Dette er en konto som kun er min og jeg bruker den som jeg vil. Sparer til div.ting og skal bruke det til utdanning.

Anonymous poster hash: 4ca18...915

Skrevet

Vi har ikke felles økonomi.

Vi har en felles konto der vi setter inn 7000 hver måned og ekstra ved behov. Den bruker vi til mat og felles regninger.

Ellers har vi egne penger.

Jeg er ikke så dum at alle penger går inn i potten.

Hva om mannen en dag går?

Jeg sparer ca 6000 hver måned og resten bruker jeg på meg selv.

Jeg kan selvsagt kjøpe ting til barna for egne penger og det samme kan mannen. Så stivbeinte er vi ikke.

Felles økonomi er gammeldags i mine øyne.

Har dere eget kort til den kontoen dere setter inn penger på, sånn at all mat handles med det kortet?

Viser litt i startgropen med å bo sammen og sliter litt med hvordan vi skal gjøre dette.

Anonymous poster hash: 56a1d...4e1

Skrevet

Vi setter inn 9000,- på felles regningskonto. Jeg betaler bhg regningen for mine barn og han Sfo for sitt barn.

Ellers så har jeg da igjen 10 000,- etter regninger og han 15000,-. Så her disponerer de ettersom hva som vi vil. Jeg sparer 3000 i mnd og har de på en egen konto. Dette er en konto som kun er min og jeg bruker den som jeg vil. Sparer til div.ting og skal bruke det til utdanning.

Anonymous poster hash: 4ca18...915

Hvordan gjør dere med feks ferier, hvis den ene har mye og den andre lite penger? Ferierer dere hver for dere? Hvis den ene får baksmell og den andre får tilbake, da betaler ikke den andre noe av baksmellen?

Anonymous poster hash: 56a1d...4e1

Skrevet

Vi har en konto og to kort... Deler på alt, og ikke noe ditt og mitt=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...