Gå til innhold

Dere som er imot abort...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er imot abort fordi det er drap, mennesket er der om man vil eller ikke. Jeg kan aldri forsvare barnedrap. Forstår ikke at noen ønsker å rasjonalisere en så drastisk og ond handling som det abort er. Ja - det er veldig triste situasjoner, men mord er ikke løsningen på noenting.

Anonymous poster hash: 3c093...9eb

Hvis abort er mord, er det da også mord å bruke kondom eller sprute utenfor kvinnen? Har du tenkt på alle sædcellene som dør, og alle eggcellene som ikke blir befruktet?

Anonymous poster hash: ca6f2...c7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er personlig i mot abort, men for at folk skal få bestemme selv.

Skrevet

Jeg er imot abort fordi det er drap, mennesket er der om man vil eller ikke. Jeg kan aldri forsvare barnedrap. Forstår ikke at noen ønsker å rasjonalisere en så drastisk og ond handling som det abort er. Ja - det er veldig triste situasjoner, men mord er ikke løsningen på noenting.

Hvis abort er mord, er det da også mord å bruke kondom eller sprute utenfor kvinnen? Har du tenkt på alle sædcellene som dør, og alle eggcellene som ikke blir befruktet?

Vesentlig forskjell på å bruke kondom å ta abort. Jeg sier ikke at abort er mord, men det der kan ikke sammenlignes...

Når går grensa for når du mener det er greit å ta abort? Er det greit i uke 13? I uke 20? Hvorfor ikke? Det er jo ikke født enda, og det var jo bare prevensjonen som sviktet... Skulle vært en flekk på madrassen liksom?

Anonymous poster hash: 7cd3e...cff

Skrevet

Jeg synes abort er horribelt hvis det er pga feil bruk av prevensjon. Hvis det er pga voldtekt, incest, medisinske farer for mor etc har jeg ikke problemer med å forstå det.

Hvis det plutselig skulle bli ulovlig å ta abort "uten grunn" så burde det vært slik at staten hadde stilt opp med gratis prevensjon til alle. 

Anonymous poster hash: 5234b...fa4
Skrevet

Kan ikke sammenligne kjønnsceller og embryo.

Anonymous poster hash: e40e1...77b

Skrevet

Jeg er helt for abortloven og retten til selvbestemt abort, men personlig ville jeg aldri klart å ta abort.

De som ikke er egnet til å få barn eller ikke har kapasitet burde få slippe. Ja, et liv er hellig og dyrebart. Derfor burde barn få vokse opp i hjem med kjærlighet og trygghet, hvor de er ønsket og elsket.

At jeg er i mot abort burde ikke tvinge disse barna til å vokse opp under dårlige forhold og voksne skal ikke tvinges inn i foreldrerollen før de er klare for det selv. 

Anonymous poster hash: db9d9...5a0
Skrevet

Mye hadde skjedd om vi fikk abortforbud i Norge. Vi kan ikke innføre et abortforbud slik det er i dag, og heller ikke et totalforbud, man må bruke skjønn. Det er mye rundt som kan gjøres for å få ned antallet aborter. Blant annet må holdningene til adopsjon endres. Det er mange barnløse som ønsker å adoptere, og det er mangel på barn til adopsjon. Den som velger å føde barnet og la andre adoptere det, må ha et skikkelig apparat rundt seg med tanke på den psykiske belastningen. Hva som er er drap, når det er greit å ta abort osv. klarer jeg ikke ta et konkret standpunkt til. Det er så omfattende. Jeg syns først og fremst abortgrensa bør senkes med mange uker, holdninger til abort bør endres, holdninger og kunnskaper om hvordan man blir gravid. Ser jo stadig her inne de som hopper av i svingen og snakker om trygge perioder. Det finnes ikke trygge perioder, bare perioder der sannsynligheten for å bli gravid er mindre. Spesielt menn ser ut til å tro at de har kontroll over sædcellene sine. Det har de ikke, samme hvor erfarne de er. Vi bør også endre holdninger til hvem vi har sex med. Man bør ikke tillate seg å ha sex når man ikke er i et fast stabilt forhold der barn er sterkt uønsket. Men der er vi nok langt på viddene, og det er ikke lett å snu.

Å for nevne en fordel med abortforbud er at mange jenter som nå blir presset til abort slipper dette.

Skrevet

Hva med spiral og minipille da? Mannen min og jeg er veldig fertile og det krever god prevensjon å ikke lage et fotballag. Ikke utenkelig det går 10 befruktede egg i do i året her. Er jeg også barnedrapsmann?

Anonymous poster hash: 780f2...52d

Skrevet

Foreslår at du leser deg litt opp på historie, du kan starte med Romania. Og at du tar en titt på statistikker over årsaker til mødredødelighet på verdensbasis i dag.

Tilgang til trygge, lovlige aborter er ekstremt viktig for kvinners helse. Eller vil du at vi skal gå tilbake til strikkepinnetiden? Jeg kan love deg at strikkepinner er i alle fall IKKE løsningen på noe som helst! For du kan snakke om "barnemord" alt du vil, men realiteten er at uten lovlige aborter ender man opp med "mødremord" i stedet. Kvinner som blør ihjel, dør av infeksjoner, eller blir skadet for livet. Eller hva med kvinner som av hensyn til egen helse absolutt ikke bør få (flere) barn - skal de ofres for å unngå "barnemord"? Skal en kvinne tvinges til å risikere livet for et barn hun ikke bør få, og kanskje gjøre barna hun allerede har morløse?

Uansett hvilken moralsk overbevisning DU har, vil det ALLTID være kvinner som blir uønsket gravide, og som er desperate nok til å ta utrygge, ulovlige aborter. Uten at det gjør dem til dårlige mennesker, de er bare veldig fortvilte! 

Anonymous poster hash: 81ecd...d33

hiver meg på og foreslår at du leser litt biologi i samme slengen

Anonymous poster hash: e54b6...39a

Skrevet

Hva med spiral og minipille da? Mannen min og jeg er veldig fertile og det krever god prevensjon å ikke lage et fotballag. Ikke utenkelig det går 10 befruktede egg i do i året her. Er jeg også barnedrapsmann?

Umulig å si... Men du har jo ikke med makt eller bevisst handling fjernet et festet embryo...

Jeg vet ikke, men når mener du grensa går for når man kan ta abort uten at det er "galt"? Og hvorfor? Hvis du ser bort fra den 12 ukersgrensa.

Skrevet

Jeg var også imot abort. Helt til fosteret hadde kromosomfeil uforenlig med liv. Da måtte jeg svelge noen kameler gitt. Så det er liten vits i å være så bastant før man har stått midt oppi det. Da reagerer og resonnerer man gjerne annerledes enn man tror på forhånd. De færreste tar abort med lett hjerte, det er et av de vanskeligste valg man kan ta. Det faktum at alle rundt har så sterke meninger om det forsterker byrden. Vær snill mot andre mennesker, verden er sjelden sort og hvit. De færreste tar abort fordi de er onde eller kyniske. Husk det.

Skrevet

Jeg var også imot abort. Helt til fosteret hadde kromosomfeil uforenlig med liv. Da måtte jeg svelge noen kameler gitt. Så det er liten vits i å være så bastant før man har stått midt oppi det. Da reagerer og resonnerer man gjerne annerledes enn man tror på forhånd. De færreste tar abort med lett hjerte, det er et av de vanskeligste valg man kan ta. Det faktum at alle rundt har så sterke meninger om det forsterker byrden. Vær snill mot andre mennesker, verden er sjelden sort og hvit. De færreste tar abort fordi de er onde eller kyniske. Husk det.

Ja, det et veldig sant, heldigvis!

Fåtallet tar lett på det. Men jeg er også bekymret for at man skal gjøre det til en så ok greie, at man nærmest likestiller det med en angrepille... At man kommer til et punkt hvor man bare reduserer et embryo til en klump, og at det blir så vanlig at det ikke en gang blir vurdert å beholde om det ikke var 100% planlagt...

Bare for å sette det litt på spissen...

Skrevet

Umulig å si... Men du har jo ikke med makt eller bevisst handling fjernet et festet embryo...

Jeg vet ikke, men når mener du grensa går for når man kan ta abort uten at det er "galt"? Og hvorfor? Hvis du ser bort fra den 12 ukersgrensa.

Det er da absolutt bevist at jeg har forhindret mange befruktede egg å feste seg. Eller mener du grensen for liv går når egget fester seg? Så et befruktet egg er ingenting mens et festet egg er et barn?

Jeg er ikke helt sikker på akkurat hvor grensen for selvvalgt abort skal være. Kanskje den skal være litt tidligere enn det vi har i dag? Men det må fortsatt være mulighet for å gjøre det etter uke 12 når det er grunner som tilsier at det må bli slik. Som venninnen min som fikk oppdaget alvorlige komplikasjoner ved ul i uke 18. Barnet ville ikke overleve sin første bursdag og det ville bli mange operasjoner og mye smerte. De valgte å avbryte og det skjønner jeg. Men så må det heller ikke utføres aborter når det nærmer seg tidspunktet hvor barnet kan overleve.

Så vidt jeg har skjønt er det medisinsk forskjell på hvordan en abort forløper før og etter uke 12 så kanskje det er en grei grense? Egentlig føler jeg ikke at jeg har kompetanse til å sette grense ved en bestemt uke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...