Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #1 Skrevet 28. september 2015 Hva mener dere egentlig med dette? Personlig synes jeg at abort er en trist ting og ville nok hatt vanskeligheter med å gjennomføre det. Men likevel er jeg veldig for retten til selvbestemt abort, selv for de som tar abort av grunner som jeg kanskje ikke er enig i på et personlig plan (feks de som ikke vil bli gravide, men likevel ikke bruker prevensjon). For hva er alternativet? Abortforbud eller nemnd slik det var før? Resultatet blir jo bare enda flere ulovlige aborter, som er livsfarlig for mor og kan føre til store skader på barnet hvis det ikke gjennomføres riktig. Hva tror dere vil skje dersom vi ville fått abortforbud i Norge? Flere uønskede barn som kanskje blir forsømt av foreldre som ikke ønsker eller er egnet til å ta seg av dem, i tilleg til flere skader og dødsfall på unge kvinner. Jeg ser virkelig ikke noen. Jeg forstår det etiske dilemmaet med at embryoet/fosteret vil bli et barn hvis man ikke tar abort, men som sagt lurer jeg på hva dere synes om hvordan ting vil bli dersom det faktisk blir forbud mot abort. Anonymous poster hash: 44141...b80
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #2 Skrevet 28. september 2015 Edit: jeg ser virkelig ingen fordeler ved å endre abortlovgivningen slik den er nå. Anonymous poster hash: 44141...b80
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #3 Skrevet 28. september 2015 Jeg er 100% for selvbestemt abort. Uansett grunn. Anonymous poster hash: 174c3...687
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #4 Skrevet 28. september 2015 Jeg er imot abort fordi det er drap, mennesket er der om man vil eller ikke. Jeg kan aldri forsvare barnedrap. Forstår ikke at noen ønsker å rasjonalisere en så drastisk og ond handling som det abort er. Ja - det er veldig triste situasjoner, men mord er ikke løsningen på noenting. Anonymous poster hash: 3c093...9eb
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #5 Skrevet 28. september 2015 Men det er jo flere aborter i land med totalforbud enn i andre land. Så med abortforbud blir det jo kanskje enda flere drap som du kaller det. Jeg er imot abort fordi det er drap, mennesket er der om man vil eller ikke. Jeg kan aldri forsvare barnedrap. Forstår ikke at noen ønsker å rasjonalisere en så drastisk og ond handling som det abort er. Ja - det er veldig triste situasjoner, men mord er ikke løsningen på noenting. Anonymous poster hash: 3c093...9eb Anonymous poster hash: 44141...b80
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #6 Skrevet 28. september 2015 Jeg hadde nok ikke klart å ta abort selv, men er for selvbestemt abort. Men jeg blir provosert av de som gjentatte ganger bruker abort som prevensjon. Heldigvis er det ett fåtall av de, og de fleste har gode grunner for å gjennomføre en abort. Anonymous poster hash: 5d06b...16b
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #7 Skrevet 28. september 2015 Dere som er mot abort, hvor går grensen? Jeg klarer ikke å beholde et barn uten medisiner.Blir jeg gravid MÅ jeg ta disse medisinene ellers mister jeg. Dersom jeg blir uønsket gravid, skal jeg tvinges til å ta dem. Hva med mini-pillen, den hindrer ikke eggløsning.Den hindrer et befruktet egg i å feste seg. Skal de bli forbudte? Anonymous poster hash: 53933...f39
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #8 Skrevet 28. september 2015 Jeg er imot abort fordi det er drap, mennesket er der om man vil eller ikke. Jeg kan aldri forsvare barnedrap. Forstår ikke at noen ønsker å rasjonalisere en så drastisk og ond handling som det abort er. Ja - det er veldig triste situasjoner, men mord er ikke løsningen på noenting. Anonymous poster hash: 3c093...9eb Nei, det er vel bedre med ulovlige aborter i utlandet, eller ulovlige klinikker. Anonymous poster hash: 41afb...8e7
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #9 Skrevet 28. september 2015 Dere som er mot abort, hvor går grensen? Jeg klarer ikke å beholde et barn uten medisiner. Blir jeg gravid MÅ jeg ta disse medisinene ellers mister jeg. Dersom jeg blir uønsket gravid, skal jeg tvinges til å ta dem. Hva med mini-pillen, den hindrer ikke eggløsning. Den hindrer et befruktet egg i å feste seg. Skal de bli forbudte? Anonymous poster hash: 53933...f39 Det samme gjelder vell også for spiral. Anonymous poster hash: a1e0b...504
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #10 Skrevet 28. september 2015 Jeg er for selvbestemt abortlov, men mot abort. Jeg har tatt abort da jeg akkurat var fysisk friskmeldt fra kreft, men psykisk var jeg ustabil. Gravid nå og ikke planlagt. Dermed blir det barn! Velkommen skal hun være! ♡ Anonymous poster hash: 41ef7...bfc
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #11 Skrevet 28. september 2015 Jeg er imot abort fordi det er drap, mennesket er der om man vil eller ikke. Jeg kan aldri forsvare barnedrap. Forstår ikke at noen ønsker å rasjonalisere en så drastisk og ond handling som det abort er. Ja - det er veldig triste situasjoner, men mord er ikke løsningen på noenting. Anonymous poster hash: 3c093...9eb Er da en spontanabort et dødsfall? Anonymous poster hash: 5fc69...2b3
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #12 Skrevet 28. september 2015 Jeg imot abort, men for abortloven. Anonymous poster hash: 4f91b...9dd
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #13 Skrevet 28. september 2015 Jeg imot abort, men for abortloven. Anonymous poster hash: 4f91b...9dd Og hva mener du med det? Man kan ha en abortlov så lenge man ikke kan bruke den? Anonymous poster hash: 53933...f39
skjotta Skrevet 28. september 2015 #14 Skrevet 28. september 2015 Jeg imot abort, men for abortloven. Anonymous poster hash: 4f91b...9dd Og hva mener du med det?Man kan ha en abortlov så lenge man ikke kan bruke den? Anonymous poster hash: 53933...f39 Det betyr vel at hun er fornuftig nok til å se at hennes personlige syn og mening ikke bør få diktere andres valg. Digger sånne folk 👍
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #15 Skrevet 28. september 2015 Jeg imot abort, men for abortloven. Anonymous poster hash: 4f91b...9dd Og hva mener du med det? Man kan ha en abortlov så lenge man ikke kan bruke den? Anonymous poster hash: 53933...f39 Vil tro hun er imot og kunne ønske det ikke fantes, men at et forbud dessverre heller ikke ville løst noe. Folk ville tatt abort likevel, enten dratt til utlandet eller prøvd farlige metoder hjemme selv. Anonymous poster hash: f9901...3a9
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #16 Skrevet 28. september 2015 Jeg var veldig imot abort før, men har mye mer forståelse nå. Forstår at det for noen er det beste alternativet. Men for par i etablerte forhold som bare tenker at det ikke passe nå, kanskje om ett år eller to år... Det gjør meg irritert! Abort bør ikke brukes som prevensjonsmetode. Det bør brukes som siste utvei, ikke som enkleste løsning... En annen ting er at jeg synes at selvbestemt abort inntil 12 uker er altfor lenge. De fleste vet om de er gravide lenge før det, og man bør ta abort tidligst mulig mener jeg. I enkelte land er det jo lov med abort mye lenger ut i svangerskapet, og det gjør meg kvalm! Jeg hadde selv aldri kunnet tatt abort. For meg er det nesten hellig... Et mirakel... Og jeg synes det er helt feil at jeg bare skal kunne fjerne det... Så det er litt vrient å skjønne at andre virker å ta så lett på det... Bare en celleklump... Ikke for meg... Den celleklumpen er på vei til å bli mitt barn fra den har festet seg. Har jeg spontanabort vil jeg bli lei meg. Mye mer enn om jeg bare fjernet en cyste eller annen type celleklump... Om jeg hadde tatt abort ville jeg alltid undret på hvordan det hadde blitt om jeg ikke gjorde det, hvor gammel den hadde vært nå... Osv. Men helt klart flott at alternativet finnes for de som trenger det. Verden trenger ikke flere uønskede barn, eller barn som blir født under dårlige vilkår... Anonymous poster hash: 7cd3e...cff
SuperFries Skrevet 28. september 2015 #17 Skrevet 28. september 2015 Jeg er for abortloven, men mot abort. Jeg innser det at min mening ikke er gjeldende for flertallet, men forbeholder meg retten til å ha egne meninger.
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #18 Skrevet 28. september 2015 Jeg er imot abort fordi det er drap, mennesket er der om man vil eller ikke. Jeg kan aldri forsvare barnedrap. Forstår ikke at noen ønsker å rasjonalisere en så drastisk og ond handling som det abort er. Ja - det er veldig triste situasjoner, men mord er ikke løsningen på noenting. Anonymous poster hash: 3c093...9eb Men tenk for en fæl virkelighet et eventuelt barn kan risikere å bli født inn i, dersom abort var forbudt - for eksempel som barn av prostituert narkoman. Er du sikker på at du har lyst til å tvinge ekstremt ressurssvake mennesker, som ikke engang er i stand til å ta vare på seg selv, til å bære fram et barn til å bli født inn i omsorgssvikt etc.? Eller, for å ta noe mindre ekstremt, vil du virkelig presse mennesker som virkelig ikke ønsker et barn, til å få det likevel? Joda, de fleste blir jo glad i barnet når det kommer, men jeg tror likevel man skal høre på folk som vurderer seg ute av stand til å ha omsorg for et lite barn - det er en hard nok jobb når man er motivert for det... Er likevel enig at det er forkastelig med de som egentlig er i stand til/ønsker barn, men det passet ikke akkurat nå pga må få masteroppgaven/oppussingen etc. ferdig først. Anonymous poster hash: a9a85...876
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #19 Skrevet 29. september 2015 Jeg er for selvbestemt abort. Fordi alternativet er enda værre - bare se på de landene som ikke tillater abort. Abortloven er et nødvendig onde om man kan si det slik. Jeg tror ikke det er mange som tar abort med lett hjerte. De har nokk tenkt mye over den beslutningen. Og skulle det eksistere noen som bruker abort som prevensjon. Som virkelig mener abort er greit og enkelt i stedet for kondom og piller. Ja så er det kanskje greit at slike avstumpete mennesker ikke blir foreldre. Anonymous poster hash: 780f2...52d
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #20 Skrevet 29. september 2015 Jeg er imot abort fordi det er drap, mennesket er der om man vil eller ikke. Jeg kan aldri forsvare barnedrap. Forstår ikke at noen ønsker å rasjonalisere en så drastisk og ond handling som det abort er. Ja - det er veldig triste situasjoner, men mord er ikke løsningen på noenting. Anonymous poster hash: 3c093...9eb Er da en spontanabort et dødsfall? Anonymous poster hash: 5fc69...2b3 I manges øyne er det nok det. Anonymous poster hash: 226ce...bd0
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #21 Skrevet 29. september 2015 Jeg var veldig imot abort før, men har mye mer forståelse nå. Forstår at det for noen er det beste alternativet. Men for par i etablerte forhold som bare tenker at det ikke passe nå, kanskje om ett år eller to år... Det gjør meg irritert! Abort bør ikke brukes som prevensjonsmetode. Det bør brukes som siste utvei, ikke som enkleste løsning... En annen ting er at jeg synes at selvbestemt abort inntil 12 uker er altfor lenge. De fleste vet om de er gravide lenge før det, og man bør ta abort tidligst mulig mener jeg. I enkelte land er det jo lov med abort mye lenger ut i svangerskapet, og det gjør meg kvalm! Jeg hadde selv aldri kunnet tatt abort. For meg er det nesten hellig... Et mirakel... Og jeg synes det er helt feil at jeg bare skal kunne fjerne det... Så det er litt vrient å skjønne at andre virker å ta så lett på det... Bare en celleklump... Ikke for meg... Den celleklumpen er på vei til å bli mitt barn fra den har festet seg. Har jeg spontanabort vil jeg bli lei meg. Mye mer enn om jeg bare fjernet en cyste eller annen type celleklump... Om jeg hadde tatt abort ville jeg alltid undret på hvordan det hadde blitt om jeg ikke gjorde det, hvor gammel den hadde vært nå... Osv. Men helt klart flott at alternativet finnes for de som trenger det. Verden trenger ikke flere uønskede barn, eller barn som blir født under dårlige vilkår... Anonymous poster hash: 7cd3e...cff Ser hva du mener, men likevel tror jeg at det finnes mange uønskede barn der ute, gjerne også født under dårlige vilkår, men som likevel har livslyst og antagelig ikke skjønner hva du mener med det du postulerer her. Det er dette med å ta valg for andre som kan ha vanvittige konsekvenser. Anonymous poster hash: 226ce...bd0
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #22 Skrevet 29. september 2015 Jeg var veldig imot abort før, men har mye mer forståelse nå. Forstår at det for noen er det beste alternativet. Men for par i etablerte forhold som bare tenker at det ikke passe nå, kanskje om ett år eller to år... Det gjør meg irritert! Abort bør ikke brukes som prevensjonsmetode. Det bør brukes som siste utvei, ikke som enkleste løsning... En annen ting er at jeg synes at selvbestemt abort inntil 12 uker er altfor lenge. De fleste vet om de er gravide lenge før det, og man bør ta abort tidligst mulig mener jeg. I enkelte land er det jo lov med abort mye lenger ut i svangerskapet, og det gjør meg kvalm! Jeg hadde selv aldri kunnet tatt abort. For meg er det nesten hellig... Et mirakel... Og jeg synes det er helt feil at jeg bare skal kunne fjerne det... Så det er litt vrient å skjønne at andre virker å ta så lett på det... Bare en celleklump... Ikke for meg... Den celleklumpen er på vei til å bli mitt barn fra den har festet seg. Har jeg spontanabort vil jeg bli lei meg. Mye mer enn om jeg bare fjernet en cyste eller annen type celleklump... Om jeg hadde tatt abort ville jeg alltid undret på hvordan det hadde blitt om jeg ikke gjorde det, hvor gammel den hadde vært nå... Osv. Men helt klart flott at alternativet finnes for de som trenger det. Verden trenger ikke flere uønskede barn, eller barn som blir født under dårlige vilkår... Anonymous poster hash: 7cd3e...cff Ser hva du mener, men likevel tror jeg at det finnes mange uønskede barn der ute, gjerne også født under dårlige vilkår, men som likevel har livslyst og antagelig ikke skjønner hva du mener med det du postulerer her. Det er dette med å ta valg for andre som kan ha vanvittige konsekvenser. Anonymous poster hash: 226ce...bd0 Ser poenget ditt. Det optimale er jo at alle barn er ønsket og får en god start på livet. Men mange som ikke har dette kan likevel ende opp med et godt liv. Men for mange er det jo ikke slik. og med dårlige vilkår mener jeg ikke dårlig økonomi, bare for å ha det sagt. Men kanskje foreldre som ikke går overens, kanskje barnefar er psykopat, voldtektsmann, voldelig etc. Kanskje mor er syk. Det er så mange forhold... Å sette et barn til verden som vil komme til å lide, ha det tøft og vanskelig kan jeg skjønne at det er mange som ikke ønsker. Men de fleste tar nok valget for sin egen del. Passer ikke. Vil ikke ha det. Tenk å ikke ville ha det!?! Tenk å bli født av en mor som ikke ville ha deg... Synes bare det er trist! Er kanskje til det beste da? Å ta abort? Jeg vet ikke. Men jeg tror jo at selv om man føler at tiden ikke er inne for å få barn, så klarer man det alltids, og de fleste vil nok elske det når det først kommer... Men det er jo sånn jeg tenker, det er jo ikke sikkert det er sånn for andre... Anonymous poster hash: 7cd3e...cff
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #23 Skrevet 29. september 2015 Jeg er imot abort fordi det er drap, mennesket er der om man vil eller ikke. Jeg kan aldri forsvare barnedrap. Forstår ikke at noen ønsker å rasjonalisere en så drastisk og ond handling som det abort er. Ja - det er veldig triste situasjoner, men mord er ikke løsningen på noenting. Anonymous poster hash: 3c093...9eb Foreslår at du leser deg litt opp på historie, du kan starte med Romania. Og at du tar en titt på statistikker over årsaker til mødredødelighet på verdensbasis i dag. Tilgang til trygge, lovlige aborter er ekstremt viktig for kvinners helse. Eller vil du at vi skal gå tilbake til strikkepinnetiden? Jeg kan love deg at strikkepinner er i alle fall IKKE løsningen på noe som helst! For du kan snakke om "barnemord" alt du vil, men realiteten er at uten lovlige aborter ender man opp med "mødremord" i stedet. Kvinner som blør ihjel, dør av infeksjoner, eller blir skadet for livet. Eller hva med kvinner som av hensyn til egen helse absolutt ikke bør få (flere) barn - skal de ofres for å unngå "barnemord"? Skal en kvinne tvinges til å risikere livet for et barn hun ikke bør få, og kanskje gjøre barna hun allerede har morløse? Uansett hvilken moralsk overbevisning DU har, vil det ALLTID være kvinner som blir uønsket gravide, og som er desperate nok til å ta utrygge, ulovlige aborter. Uten at det gjør dem til dårlige mennesker, de er bare veldig fortvilte! Anonymous poster hash: 81ecd...d33
kristinehufine Skrevet 29. september 2015 #24 Skrevet 29. september 2015 Jeg er for selvbestemt abort, men imot i visse tilfeller. Er man uansvarlig, ikke bruker prevensjon, tar abort etter abort, er i et forhold hvor man har kapasitet til å beholde syns jeg man skal gjøre det. Abort er siste løsning i mine øyne. For de som ikke klarer å ta vare på barnet, blir voldtatt osv. Det er faktisk et voksende liv der inne. Tror mange sliter i etterkant også, jeg personlig hadde aldri klart å velge abort i min nåværende situasjon. Når jeg var 14-15, hvem vet? Jeg slapp heldigvis det valget...
Anonym bruker Skrevet 29. september 2015 #25 Skrevet 29. september 2015 Etter min mening har de som er så hardnakket mot abort og påstår det er barnedrap osv osv mennesker helt uten empati og forståelse for andres situasjon, de er egosentriske mennesker som ikke klarer å se bortenfor sin egen nesetipp. Selv om man personlig aldri noensinne (men så var det noe med å aldri si aldri da..) kunne tatt abort selv, så bør man ha nok empati og forståelse for andre til å se at for noen i visse tilfeller kan det være det beste. Alternativet til å ha et forbud mot abort vil jo ikke bli at alle som blir gravide ønsker seg det barnet og at det vil være det beste at den barnet blir født. Det hadde jo fått voldsomme konsekvenser både på personlige plan og samfunnsmessig, tenk på hvor mange flere barn staten måtte overtatt omsorgen for. Det hadde nok uansett ikke blitt slutt på at folk tok abort, det hadde bare blitt gjort på tvilsomme og farlige måter. Det å ikke kunne klare å ta abort selv og det å være så totalt motstander av abort i det hele tatt er to helt forskjellige ting. Anonymous poster hash: 44589...0a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå