Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #1 Skrevet 24. september 2015 Babyn kommer om noen måneder. hvor mye er normalt at bf ser babyn. Konflikten startet da jeg sa nei til 5 timer hver dag. Da begynte han å skrive masse stygt han skulle i retten fordi det betaler nav for han. Han var like viktig som meg og når jeg ikke amma lenger skulle han ha 50/50. Ble deprimert av å prate med han så slutta å svare. Verre og verre har det blitt imens mnd har gått. Jeg fikk over 50 meldinger pr dag når jeg ikke svarte. Hyggelige, mindre hyggelige og helt på jordet. Han meldte meg til barnevernet. Sa at jeg rusa meg og at jeg ikke fulgte opp svangerskapet. Som selfølgelig ikke er sant. Han har gått ned til 3 timer pr dag tydeligvis. Men synes det fortsatt er mye. Hva er normalt med samvær i første tiden. Anonymous poster hash: 617c8...d91
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #2 Skrevet 24. september 2015 Ta han med på familievernkontoret. Der kan de fortelle om hva som er vanlig. Han er i hvert fall helt på jordet. Ta vare på alle meldinger, der kan du få bruk for i en evt rettssak. Anonymous poster hash: 2922d...be0
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #3 Skrevet 24. september 2015 Vi var på familievern kontoret . Han bestilte og sa det var møteplikt. Hun sa at man ikke kan lage avtale om en ufødt barn. Han prata, jeg fikk omtrent ikke svare. Men han fikk ingen medhold i noe han sa. Han prøvde alle vinkler, kom ingen vei han ble sinna ( lett å se). Hun fikk ikke sagt så mye annet enn la henne være i fred. Når babyn kommer må ikke mor bli stresset opp trenger hvile. Babyn er avhengi av mor og dere bør ikke ha samvær samtidig. Hun sa hun var beskymra. Jeg spurte hva far har krav på. Men virket som hun ikke ville si noe. Bare så meg lagt inn i øyene. Anonymous poster hash: 617c8...d91
Mamma til 2 søte Skrevet 24. september 2015 #4 Skrevet 24. september 2015 Jeg skjønner godt hun ikke turde svare, han virker farlig og ustabil... Få deg en tøffere (ev fler) med på samtale. Han hørtes ikke god ut!
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #5 Skrevet 24. september 2015 Vi var på familievern kontoret . Han bestilte og sa det var møteplikt. Hun sa at man ikke kan lage avtale om en ufødt barn. Han prata, jeg fikk omtrent ikke svare. Men han fikk ingen medhold i noe han sa. Han prøvde alle vinkler, kom ingen vei han ble sinna ( lett å se). Hun fikk ikke sagt så mye annet enn la henne være i fred. Når babyn kommer må ikke mor bli stresset opp trenger hvile. Babyn er avhengi av mor og dere bør ikke ha samvær samtidig. Hun sa hun var beskymra. Jeg spurte hva far har krav på. Men virket som hun ikke ville si noe. Bare så meg lagt inn i øyene. Anonymous poster hash: 617c8...d91 Hva mente hun med at dere ikke, burde ha samvær samtidig? Mener hun far bør være alene med babyen? Han høres ikke riktig stabil ut... Anonymous poster hash: c3f5d...48d
Gjest Skrevet 24. september 2015 #6 Skrevet 24. september 2015 NAV betaler ingen rettsak for en tulling som han. Himmel har han det fra?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #7 Skrevet 24. september 2015 Han er ikke stabil. Han har mange kloke ideer. (Uffda ) er det sånn at før man har vært i retten eller laget en samværsavtale har Mor full rett og ansvar. Så jeg kan bestemme? Hun tenkte ikke på at han skulle ha barnet alene, hun sa barnet er totalt avhengi av meg. Jeg er ikke redd for han på offentligplass. Så kunne Max strekt meg til 3 timer i uka. Anonymous poster hash: 617c8...d91
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #8 Skrevet 24. september 2015 Har du mulighet for en advokat? Fiks det, og ordne ny time på FVK, da har du en trygg part på din side, som kan det som trengs om regler osv, vil eksen dra deg for retten for å ha 50/50, så kjør på, gi han et løp han sent vil glemme, bare pass på at du har en advokat som tenker på barnets beste, så får han ikke rikket seg en millimeter utenom det som blir pålagt av avtale. Her dro eksen meg for rette, 2 mnd etter fødsel, stilte med advokaten jeg hadde hatt med meg på FVK 5 uker før fødsel. Nå føler jeg at det hele endte godt her, far får ha samvær under oppsyn 2 timer, 2 dager i uka, dette startet opp når ungen var 9 mnd og ammingen ikke var like sentralt lenger, før det fikk han se barnet 15 min x2 pr uke.. Det vil gå opp med tiden, men det vil nok ta tid før far får ha barnet uten oppsyn ser det ut til. Nå skal det sies at han truet meg under rettssaken, så han har besøksforbud mot meg, han har allerede sittet i varetekt etter å ha troppet opp på døra mi etter det hele.Jeg håper han nå, med den pålagte hjelpen, klarer å bli såppass at han kan være god forelder for ungen sin, for ungen fortjener å ha to gode foreldre i livet sitt, men klarer han ikke å være forelder, så er det bedre at det er som nå, eller at det hele med besøk slutter etter hvert, men jeg håper bare det hele faller til det beste for ungen vår. Er skrekkelig å si det, men 2 uker før fødsel satt jeg å angret hele svangerskapet, hadde jeg vist dette om eksen, hadde jeg nok vært lynrask med aborten, men han ble ikke slik før etter det ble slutt mellom oss (slutt fordi han var utro og flyttet til elskeren.. som for øvrig kastet han på dør kort tid før fødselen min, fordi hun ikke ville ha med han å gjøre lenger, noe jeg godt kan forstå) Anonymous poster hash: 50bf8...b73
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #9 Skrevet 24. september 2015 Når barnet er større vet jeg at annhver helg og en dag i uka er Normalt. Men jeg hadde ikke fått sovet 1 døgn. Han har en hund som bærsjer inne kun fordi den ikke får tur. Aldri problem når jeg passa den. Ingen jobb, ingen sted å bo. Han skylder meg penger i 1/2 år nå. Spørr jeg etter dem tenker jeg bare penger. Han mente også at han ikke trengte å kjøpe utstyr til ungen for det ble dobbelt. Hvorfor ikke bruke det jeg kjøper? Jeg låner ikke vekk foreksempel vogn. da jeg vet hvordan han kaster ting rundt seg. Eller jo han kan låne vogna uten ungen oppi Anonymous poster hash: 617c8...d91
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #10 Skrevet 24. september 2015 Høres ut som vi har samme barnefar synes også han her må ha med tilsyn. Men den nye avtalen med familievernkontoret blir vel ikke før barne er født ? Anonymous poster hash: 617c8...d91
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #11 Skrevet 24. september 2015 Fikk vite at jeg var gravid 11 uker på vei. Måtte bestemme meg fort. Gravidtestene sa nei. Visste at han ikke var stabil. Men at det ble sånn krangel. Som regel har han alt i kjeften og ingen handling. Prøvde å få besøksforbud men det får jeg ikke før politi får er skriv Åssen vi skal løse det med babyn fra retten eller familievern kontoret. Jeg kunne anmelde han men de så ingen hensikt Da han er anmeldt før uten virkning får en samfunnkvise. Anonymous poster hash: 617c8...d91
Tantrum Skrevet 24. september 2015 #12 Skrevet 24. september 2015 Nå har ikke foreldre krav på samvær med barnet, men barnet har krav på samvær med sine foreldre. Før barnet er tre år, er det barnet og hovedomsorgspersonen som prioriteres og da må man tilpasse seg. Ett gitt antall timer hver dag syns jeg høres "tullete" ut. Da setter både du og han hele livet på vent og lager mye unødvendig stress rundt samværet. Time® her og der er noe helt annet, men ikke fast sju dager i uka - det kan han ikke kreve. Barnet vil bli det som det tas hensyn til: og han spiller annenfiolin uansett hvordan han snur og vender på seg de første årene. Håper du finner ut av det og at dere kommer fram til en løsning som er bra for dere og barnet. Han skal ha "cred" for å ha lyst til å være mye med barnet (er mange som gir fullstendig f....), men han høres litt klossete ut i framgengsmåten....
Anonym bruker Skrevet 25. september 2015 #13 Skrevet 25. september 2015 Jeg finner ingen fasit.. Ønsker ikke å være uvenn med han. Men han er psykisk krevende. Trur egentlig ikke at det er barnet han ønsker. Men en slags makt eller hva man skal kalle det over meg. Feks han mener at jeg skal svare han hver dag . Det er som regel ikke spørsmål om den kommende baby. Han har tatt kontakt med alle i mitt nettverk. + ekser av meg for å fortelle hvor dum og feil jeg har. Han mener dem er enige og sier stygge ting om meg. siste var barnevernet, da var det kanskje noen som hørte på han. Så da sier han til meg. Barnevernet har sagt at sånn er regelen osv. Så sier jeg det er ingen regel for det. Feks han vil vite når jeg får meg kjæreste fordi min nye kjæreste skal ikke møte ungen før det har gått 6 mnd. Det finnes ingen regel! . Han vil også at begge må skrive under når babyn skal ha pass. For da kan han bestemme om vi kan dra på ferie. Hadde det vært en pappa med bare gode hensikter. Det er ikke det. Anonymous poster hash: 617c8...d91
Anonym bruker Skrevet 25. september 2015 #14 Skrevet 25. september 2015 Håper du har tatt vare på alle sms? Gå til politiet å få ilagt han et kontakt og besøksforbud. Han kan umulig være egnet til å ha samvær. Det han får,som er normalt,er et par timer et par ganger i uka når barnet er lite,hjemme hos deg. Dersom du er redd han må samværet være sammen med noen andre. Anonymous poster hash: 3905c...5cd
Anonym bruker Skrevet 25. september 2015 #15 Skrevet 25. september 2015 Om begge har foreldreansvar så må begge signere for å få ut pass.. Det har han rett i. Men uff. Kanskje du burde latt vere å svare han på sms/telefon ei stund? Gi beskjed om at du ska gi beskjed når fødselen er i gang, evt når barnet er født. At du vil ha ro framover då dette stresser deg og ikkje er bra for barnet. Då tar du vekk muligheten for at han kan kontrollere deg, og "tukle" med psyken din. Sjå koss han oppføre seg/reagerer på det. Kanskje du kan få besøksforbud eller lignande då. Anonymous poster hash: 78d71...3fd
Anonym bruker Skrevet 25. september 2015 #16 Skrevet 25. september 2015 Min ex hadde ikke de "problemene" din har, vi gikk fra hverandre da baby var ca 2 mnd og vi kom godt overens. På familievernkontoret anbefalte de korte og hyppige møter mellom far og barn. Jeg husker ikke eksakt nå, men tror det ble 3 ganger i uken på ca 1 time hver gang. Timet det så godt det lot seg gjøre i forhold til mating, slik at jeg kunne ta meg en hvil etc mens far og barn koste seg.(far kom hjem til meg) Hovedsaken er jo at barnet skal bli trygg og kjent med far. Etter 2 mnd var vi på familievernkontoret igjen, pratet om hvordan det hadde fungert og endret avtalen til hva som passet best videre. Anonymous poster hash: d36cc...201
Anonym bruker Skrevet 25. september 2015 #17 Skrevet 25. september 2015 Min situasjon var ikke helt lik, men nesten. Gikk igjennom et veldig stygt brudd da lillemann var bitteliten. Masse stygge sms fra bf, med både trusler om barnevern, rettssak, 50/50, nedlatende ord o.l. Måtte til slutt skaffe meg hemmelig tlfnr og kun kommunisere på mail. Da kunne jeg iallefall velge når jeg ville lese dritten. Sms kom gjerne rett før eller etter leggetid..Jeg kontaktet en advokat som jobbet spesielt med barnefordelingssaker, ville ligget et hode foran han hele veien. Fikk fri rettshjelp som alenemor Hun sa jeg hadde en kjempe sak, men det var helt opp til meg om jeg ville gå videre. Jeg ba henne vente, for ville prøve å få det til å funke uten en rettssak. En politikompis av meg kalte det psykisk terror, jeg kunne anmeldt bf for trakassering. Men ville ikke det, for guttungen sin skyld. Var på fvk, men det hjalp ikke mye, da bf ikke likte saksbehandleren vår. Jeg snakket med jordmor og hun henviste til spedbarnsteamet på Bup. Fikk kjempe god hjelp der. Samværet gjennom hele prosessen, selv mens det stod på som verst, var at bf kom hjem til oss 3 dager i uka (faste dager) og var der med gutten i ca. 45-60 min. Jeg var hjemme og holdt på med husarbeid o.l.Men jeg har aldri følt meg direkte truet av han da, han var sint og såret og ville egentlig bare se sønnen sin (dette har jeg selvfølgelig sett i etterkant). Derfor var det greit med samvær hjemme hos oss.Etter hvert fikk far gutten med hjem på søndager i noen timer, deretter overnatting fra lørdag til søndag fra ca. 1 års alder. Bf kom fortsatt hjem til oss de to andre dagene i uka. Nå er mini 2 år og har samvær annenhver fre-søn. Samarbeidet er veldig bra og vi kommuniserer godt om gutten vår. Det ville ALDRI gått sånn uten Bup.. Advokaten sitter fortsatt i ro, men har alle papirer, meldinger, mailer o.l. Anonymous poster hash: 78715...4d8
Tantrum Skrevet 25. september 2015 #18 Skrevet 25. september 2015 Jeg finner ingen fasit.. Ønsker ikke å være uvenn med han. Men han er psykisk krevende. Trur egentlig ikke at det er barnet han ønsker. Men en slags makt eller hva man skal kalle det over meg. Feks han mener at jeg skal svare han hver dag . Det er som regel ikke spørsmål om den kommende baby. Han har tatt kontakt med alle i mitt nettverk. + ekser av meg for å fortelle hvor dum og feil jeg har. Han mener dem er enige og sier stygge ting om meg. siste var barnevernet, da var det kanskje noen som hørte på han. Så da sier han til meg. Barnevernet har sagt at sånn er regelen osv. Så sier jeg det er ingen regel for det. Feks han vil vite når jeg får meg kjæreste fordi min nye kjæreste skal ikke møte ungen før det har gått 6 mnd. Det finnes ingen regel! . Han vil også at begge må skrive under når babyn skal ha pass. For da kan han bestemme om vi kan dra på ferie. Hadde det vært en pappa med bare gode hensikter. Det er ikke det. Anonymous poster hash: 617c8...d91 PASS: Dersom du oppgir han som far og han signerer papirer på at han er far til barnet, så er det ingen automatikk i det nei. Så lenge du er hovedomsorgspersonen til barnet og alene om barnet (uansett framtidige kjærester) så er det kun du som kan lage ett pass/bestille ett pass til barnet. Jeg og nå min mann, fikk to barn sammen før vi giftet oss og da signerte han på en farskapserklæring etter fødsel. Da vi skulle ha pass til de to, trengte jeg ingen fullmakt fra han for å få dette da han ikke var registrert som far og "med-hovedomsorgsperson" selv om vi var samboere, felles adresse, han hadde erklært farsskapet og alt annet. Dette måtte jeg gjøre i folkeregisteret i etterkant for at han skulle ha hatt noe å si når det kommer til pass. Tredje barnet kom etter at vi var gift og da er det automatisk at far/mor må signere erklæring på at pass skal bestilles. Så nei, han kan ikke bestemme noe over ferier for dere. Han høres jo ikke riktig vel bevart ut, så kanskje du skal vurdere hele opplegget? Altså ikke om å beholde barnet el ikke, men all kontakt med han. Bryt kontakt, skift nummer, anmeld forholdet (trakassering) og få ett besøksforbud. Da får han heller ikke kontakte deg på sms, facebook eller what ever. Vær voksen og ta ansvar! Steng han ute av ditt "sosiale media" liv og hold han unna til han roer seg ned og kan oppføre seg skikkelig (om det noen gang skulle skje..)
Gjest Antarctica Skrevet 25. september 2015 #19 Skrevet 25. september 2015 (endret) Hvis han peprer deg med meldinger og trusler syns jeg du skal anmelde ham NÅ. Du trenger vel nærmest kontaktforbud? Han virker ikke riktig klok. Og du kan ellers ta det helt med ro mht hans skrudde ideer om fem timer pr dag eller 50/50 (delt bosted). Ingen spebarn har sånne ordninger, og skal ikke heller ha det. Han avslører jo bare at han ikke har noen som helst omsorgsevne for barnet. Alle disse ideene dreier seg jo enten om ham selv, eller om hans konflikt med deg, ikke om hva en nyfødt trenger. At han heller ikke klarer å ta vare på sin egen hund er også et veldig, veldig dårlig tegn. Han mangler grunnleggende ting mht omsorg for et annet levende vesen og bør neppe være alene med et barn. Endret 25. september 2015 av Pashla&pashlingene
Kjerringa med agurken Skrevet 25. september 2015 #20 Skrevet 25. september 2015 Du kan anmelde han for trakassering og/eller få besøksforbud. Ta vare på ALT av kommunikasjon, ta skjermbilder hvis han f.eks skriver ting på facebook eller ting som vennene dine eller familien får. De er flinke til å fjerne ting igjen raskt på egen profil etter å ha hetset deg på f.eks facebook. Psykopater kan gjøre livet ditt til et rent *******... Tror nok muligens at det er automatisk delt foreldreansvar så tvihold på advokat og fri rettshjelp om du kan det. Du kan muligens få foreldreansvar alene (se nederste link i innlegget). Pass er alltid vanskelig, men du kan nok sikkert få en kjennelse på dette også tenker jeg på et eller annet vis. http://www.nrk.no/livsstil/foreldre-nekter-barna-pass-1.7663649 http://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokat/arkiv/2013/Fornyelse-av-pass-ved-delt-foreldreansvar/ http://www.advokat-hoie.no/publikasjoner/files/pass-til-barn.html Barneloven § 41 om utenlandsreiser med barnet. Den som har felles foreldreansvar eller foreldreansvaret alene, har i henhold til denne bestemmelsen rett til å ta barnet med på kortere utenlandsreiser. Hva som ligger i begrepet ”kortere” er ikke nærmere definert i loven, men vil sannsynligvis ligge et sted mellom fire uker og tre måneder. Utreiseforbud. I § 41 er det også bestemt at der foreldrene har felles foreldreansvar, kan en domstol nedlegge forbud mot utenlandsreise med barnet, dersom det er usikkert om barnet vil komme tilbake. Det kan gjelde generelt eller for en enkelt reise. Hvis du vil motsette deg at din tidligere ektefelle eller samboer med delt foreldreansvar skal kunne ta med seg barna deres til utlandet, må du altså anlegge sak om spørsmålet. Og hvis det haster, kan retten ta en foreløpig avgjørelse frem til saken er endelig avgjort. Også politiet har hjemmel til å nedlegge midlertidig utreiseforbud i henhold til denne bestemmelsen frem til retten kan behandle og avgjøre spørsmålet med endelig virkning. Sjekk om denne fortsatt gjelder: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/Endringer-i-barnelovens-regelverk-om-far/id423980/ "Det er ingen endringer i regelverket for foreldre som ikke bor sammen: Når de bor hver for seg, har moren foreldreansvaret alene. Foreldrene kan avtale at de skal ha felles foreldreansvar. Dette kan fremdeles avtales på blankett for erkjennelse av farskap." http://gratisrettshjelp.no/blog/2-1-hvem-har-foreldreansvaret/ Utifra siste linken er det jo ikke sikkert at han får delt foreldreansvar. Du får kontakte advokat uansett tror jeg. Dokumenter som sagt alt det du kan + ta gjerne bilder av hjemmet hans etc hvis du er der og det er helt kaos. Det kan hjelpe deg senere. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2015 #21 Skrevet 27. september 2015 Jeg finner ingen fasit.. Ønsker ikke å være uvenn med han. Men han er psykisk krevende. Trur egentlig ikke at det er barnet han ønsker. Men en slags makt eller hva man skal kalle det over meg. Feks han mener at jeg skal svare han hver dag . Det er som regel ikke spørsmål om den kommende baby. Han har tatt kontakt med alle i mitt nettverk. + ekser av meg for å fortelle hvor dum og feil jeg har. Han mener dem er enige og sier stygge ting om meg. siste var barnevernet, da var det kanskje noen som hørte på han. Så da sier han til meg. Barnevernet har sagt at sånn er regelen osv. Så sier jeg det er ingen regel for det. Feks han vil vite når jeg får meg kjæreste fordi min nye kjæreste skal ikke møte ungen før det har gått 6 mnd. Det finnes ingen regel! . Han vil også at begge må skrive under når babyn skal ha pass. For da kan han bestemme om vi kan dra på ferie. Hadde det vært en pappa med bare gode hensikter. Det er ikke det.Anonymous poster hash: 617c8...d91 PASS: Dersom du oppgir han som far og han signerer papirer på at han er far til barnet, så er det ingen automatikk i det nei. Så lenge du er hovedomsorgspersonen til barnet og alene om barnet (uansett framtidige kjærester) så er det kun du som kan lage ett pass/bestille ett pass til barnet. Jeg og nå min mann, fikk to barn sammen før vi giftet oss og da signerte han på en farskapserklæring etter fødsel. Da vi skulle ha pass til de to, trengte jeg ingen fullmakt fra han for å få dette da han ikke var registrert som far og "med-hovedomsorgsperson" selv om vi var samboere, felles adresse, han hadde erklært farsskapet og alt annet. Dette måtte jeg gjøre i folkeregisteret i etterkant for at han skulle ha hatt noe å si når det kommer til pass. Tredje barnet kom etter at vi var gift og da er det automatisk at far/mor må signere erklæring på at pass skal bestilles. Så nei, han kan ikke bestemme noe over ferier for dere. Han høres jo ikke riktig vel bevart ut, så kanskje du skal vurdere hele opplegget? Altså ikke om å beholde barnet el ikke, men all kontakt med han. Bryt kontakt, skift nummer, anmeld forholdet (trakassering) og få ett besøksforbud. Da får han heller ikke kontakte deg på sms, facebook eller what ever. Vær voksen og ta ansvar! Steng han ute av ditt "sosiale media" liv og hold han unna til han roer seg ned og kan oppføre seg skikkelig (om det noen gang skulle skje..) Nå blir det automatisk delt foreldreansvar. Trur det er 8-10år si det blei sånn. Anonymous poster hash: 78d71...3fd
Gjest Antarctica Skrevet 27. september 2015 #22 Skrevet 27. september 2015 Jeg finner ingen fasit.. Ønsker ikke å være uvenn med han. Men han er psykisk krevende. Trur egentlig ikke at det er barnet han ønsker. Men en slags makt eller hva man skal kalle det over meg. Feks han mener at jeg skal svare han hver dag . Det er som regel ikke spørsmål om den kommende baby. Han har tatt kontakt med alle i mitt nettverk. + ekser av meg for å fortelle hvor dum og feil jeg har. Han mener dem er enige og sier stygge ting om meg. siste var barnevernet, da var det kanskje noen som hørte på han. Så da sier han til meg. Barnevernet har sagt at sånn er regelen osv. Så sier jeg det er ingen regel for det. Feks han vil vite når jeg får meg kjæreste fordi min nye kjæreste skal ikke møte ungen før det har gått 6 mnd. Det finnes ingen regel! . Han vil også at begge må skrive under når babyn skal ha pass. For da kan han bestemme om vi kan dra på ferie. Hadde det vært en pappa med bare gode hensikter. Det er ikke det.Anonymous poster hash: 617c8...d91 PASS: Dersom du oppgir han som far og han signerer papirer på at han er far til barnet, så er det ingen automatikk i det nei. Så lenge du er hovedomsorgspersonen til barnet og alene om barnet (uansett framtidige kjærester) så er det kun du som kan lage ett pass/bestille ett pass til barnet. Jeg og nå min mann, fikk to barn sammen før vi giftet oss og da signerte han på en farskapserklæring etter fødsel. Da vi skulle ha pass til de to, trengte jeg ingen fullmakt fra han for å få dette da han ikke var registrert som far og "med-hovedomsorgsperson" selv om vi var samboere, felles adresse, han hadde erklært farsskapet og alt annet. Dette måtte jeg gjøre i folkeregisteret i etterkant for at han skulle ha hatt noe å si når det kommer til pass. Tredje barnet kom etter at vi var gift og da er det automatisk at far/mor må signere erklæring på at pass skal bestilles. Så nei, han kan ikke bestemme noe over ferier for dere. Han høres jo ikke riktig vel bevart ut, så kanskje du skal vurdere hele opplegget? Altså ikke om å beholde barnet el ikke, men all kontakt med han. Bryt kontakt, skift nummer, anmeld forholdet (trakassering) og få ett besøksforbud. Da får han heller ikke kontakte deg på sms, facebook eller what ever. Vær voksen og ta ansvar! Steng han ute av ditt "sosiale media" liv og hold han unna til han roer seg ned og kan oppføre seg skikkelig (om det noen gang skulle skje..) Nå blir det automatisk delt foreldreansvar. Trur det er 8-10år si det blei sånn. Anonymous poster hash: 78d71...3fd Spiller ingen rolle mht å få pass. Far må grunngi til politiet hvorfor han evt nekter (la oss si, han er redd for kidnapping), men vanlige ferier kan han ikke trenere
Anonym bruker Skrevet 27. september 2015 #23 Skrevet 27. september 2015 Her har far ikke forledreansvar, og barnet vårt er født i 2009. Anonymous poster hash: 22208...229
Tantrum Skrevet 28. september 2015 #24 Skrevet 28. september 2015 Jeg finner ingen fasit.. Ønsker ikke å være uvenn med han. Men han er psykisk krevende. Trur egentlig ikke at det er barnet han ønsker. Men en slags makt eller hva man skal kalle det over meg. Feks han mener at jeg skal svare han hver dag . Det er som regel ikke spørsmål om den kommende baby. Han har tatt kontakt med alle i mitt nettverk. + ekser av meg for å fortelle hvor dum og feil jeg har. Han mener dem er enige og sier stygge ting om meg. siste var barnevernet, da var det kanskje noen som hørte på han. Så da sier han til meg. Barnevernet har sagt at sånn er regelen osv. Så sier jeg det er ingen regel for det. Feks han vil vite når jeg får meg kjæreste fordi min nye kjæreste skal ikke møte ungen før det har gått 6 mnd. Det finnes ingen regel! . Han vil også at begge må skrive under når babyn skal ha pass. For da kan han bestemme om vi kan dra på ferie. Hadde det vært en pappa med bare gode hensikter. Det er ikke det.Anonymous poster hash: 617c8...d91 PASS: Dersom du oppgir han som far og han signerer papirer på at han er far til barnet, så er det ingen automatikk i det nei. Så lenge du er hovedomsorgspersonen til barnet og alene om barnet (uansett framtidige kjærester) så er det kun du som kan lage ett pass/bestille ett pass til barnet. Jeg og nå min mann, fikk to barn sammen før vi giftet oss og da signerte han på en farskapserklæring etter fødsel. Da vi skulle ha pass til de to, trengte jeg ingen fullmakt fra han for å få dette da han ikke var registrert som far og "med-hovedomsorgsperson" selv om vi var samboere, felles adresse, han hadde erklært farsskapet og alt annet. Dette måtte jeg gjøre i folkeregisteret i etterkant for at han skulle ha hatt noe å si når det kommer til pass. Tredje barnet kom etter at vi var gift og da er det automatisk at far/mor må signere erklæring på at pass skal bestilles. Så nei, han kan ikke bestemme noe over ferier for dere. Han høres jo ikke riktig vel bevart ut, så kanskje du skal vurdere hele opplegget? Altså ikke om å beholde barnet el ikke, men all kontakt med han. Bryt kontakt, skift nummer, anmeld forholdet (trakassering) og få ett besøksforbud. Da får han heller ikke kontakte deg på sms, facebook eller what ever. Vær voksen og ta ansvar! Steng han ute av ditt "sosiale media" liv og hold han unna til han roer seg ned og kan oppføre seg skikkelig (om det noen gang skulle skje..) Nå blir det automatisk delt foreldreansvar. Trur det er 8-10år si det blei sånn. Anonymous poster hash: 78d71...3fd Nei det stemmer ikke. Var akkurat slik for ett år siden
Anonym bruker Skrevet 28. september 2015 #25 Skrevet 28. september 2015 Her må du være tøff. Hvor langt er du på vei? Blokker han, og si dere får snakke når babyen er født. Si han bare får gå til sak, men du vil ha minst mulig med han å gjøre. Hadde kontaktet alle instanser slik at du ligger et hestehode foran. Snakk med bv og si at far antagelig kommer til å kontakte de. Hadde også funnet en god advokat. Lykke til! Anonymous poster hash: 5a738...818
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå