Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #1 Skrevet 23. september 2015 Hva ønsker dere å få ut av et foreldremøte? Jeg skal ha et snart (er ped leder). Er litt smånervøs siden d er første gang. Men jeg lurer på hva dere ville likt at vi tok opp? Hva syns du er viktig? Anonymous poster hash: 9dc96...a0e
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #2 Skrevet 23. september 2015 Gjennomgang av rutiner på avdelingen, hilse på de andre foreldrene, informasjon om utdanningsbakgrunnen til ansatte, informasjon om spesielle opplegg - samlingsstunder/aldersbaserte grupper/formingsaktiviteter og den pedagogiske tanken bak disse, informasjon om når det er planleggingsdager og gjerne også datoer for alt som er av aktiviteter hvor vi forventes å delta - type julefest, påskefrokost, foreldrekaffe, karneval osv. (om ikke dette alt er utdelt i årsplan). Veldig gjerne organisering av en liste med navn og tlfnr til de andre barna/foreldrene. Anonymous poster hash: 125e3...f5a
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #3 Skrevet 23. september 2015 Så bra 👍 Dette skal jeg jo klare 😃 Tusen takk for at du gadd å svare 😊 Anonymous poster hash: 9dc96...a0e
Lovemelikeyoudo Skrevet 23. september 2015 #4 Skrevet 23. september 2015 Alle foreldrene kan presentere seg med navn og hvem de er mor/far til☺
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #5 Skrevet 24. september 2015 Alle foreldrene kan presentere seg med navn og hvem de er mor/far til☺Off nei. Foreldre skal kunne sitte å høre på. Hos oss presenterte lederen alle ansatte en etter en og sa noen ord om dem. Det var veldig fint. De tok opp planen for høsten og vinteren. Tok opp viktige ting som å huske å merke klær, ta med nok tøy. De ansatte viste skuespill, leste dikt, hun ene sang en sang. De fortalte historier som hadde skjedd som var morsomme. En representant fra alle gruppene snakket litt om hvordan året ville bli på deres avd. De snakket om prosjekter de hadde hatt og skulle ha. De viste bilder film. De snakket om hvilken pedagogisk syn de hadde på læring. Fortalte historier der barna hadde vist empati, selvkontroll osv... Anonymous poster hash: 0ad1b...3f8
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #6 Skrevet 24. september 2015 Alle foreldrene kan presentere seg med navn og hvem de er mor/far til☺ Enig! Vi gjorde dette, blir mye bedre kjent med foreldrene til de andre barna. Mye enklere å komme i prat senere Anonymous poster hash: 87c89...a89
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #7 Skrevet 24. september 2015 Alle foreldrene kan presentere seg med navn og hvem de er mor/far til☺Hadde forlatt møtet... Anonymous poster hash: 2f570...fd8
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #8 Skrevet 24. september 2015 Alle foreldrene kan presentere seg med navn og hvem de er mor/far til☺Hadde forlatt møtet...Anonymous poster hash: 2f570...fd8 Virkelig? Synes du det er så vanskelig å si: "hei, jeg heter Trine, og er mammaen til Marcus". Mener ikke å være frekk, lurer oppriktig. Anonymous poster hash: a5104...0d2
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #9 Skrevet 24. september 2015 Alle foreldrene kan presentere seg med navn og hvem de er mor/far til☺Hadde forlatt møtet... Anonymous poster hash: 2f570...fd8 For det er jo ikke flaut! Jeg selv hater å snakke i forsamlinger, men når man velger å få barn velger man og å fungere i samfunnet og si navnet sitt høyt bør faktisk være et minstekrav. Så selvhøytidelig kan man ikke være altså. Anonymous poster hash: 78aa5...d0a
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #10 Skrevet 24. september 2015 Styr unna gruppearbeid i alle fall. Gruppearbeid er ensbetydende med at bhg ikke har funnet på noe å fylle tiden med. På vårt Foreldremøte skulle vi i grupper svare på "hvorfor er lek viktig for barn" og "hvordan jobber dere med læring hjemme?). Teit! Snakk heller med foreldrene om hvilke forventninger de har til barnehagen, få inn helsesøster til å snakke om barn og kosthold eller få inn noen som har god greie på barn og relasjonsbygging. Det gjør seg alltid med noen utenfra. Anonymous poster hash: 26f05...63e
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #11 Skrevet 24. september 2015 Alle foreldrene kan presentere seg med navn og hvem de er mor/far til☺Hadde forlatt møtet... Anonymous poster hash: 2f570...fd8 Virkelig ?!? Altså hva er farlig med å presentere seg selv ?! Du vet at med barn må du igjennom ganske mange sosiale arrangement , så du kan like så gjerne trene Anonymous poster hash: 8be17...1a9
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #12 Skrevet 24. september 2015 Alle foreldrene kan presentere seg med navn og hvem de er mor/far til☺Hadde forlatt møtet... Anonymous poster hash: 2f570...fd8 Modent. Som forelder må du faktisk kunne gjøre dette. Anonymous poster hash: 0c817...df5
SagflisiHåret Skrevet 24. september 2015 #13 Skrevet 24. september 2015 Siden de små ikke forteller så mye fra hverdagen liker jeg informasjon om hva de faktisk gjør. Her trenger du selvsagt ikke nevne barna med navn men generelt om at de minste gjerne leker sånn, de større liker sånn når de er ute osv. Hva snakker dere om rundt matbordet, samlinsstund? Fortelle fra turer, har du bilder så elsker vi jo å se bilder av våre små Perosnlig synes jeg det har vært lærerikt å høre om den pedagogiske delen, vår pedleder har forklart hvilken tilnærming de bruker og noe av logikken bak den (handler om trygghet, tilknytning osv). Og minne på rutiner som bleier, vask av regntøy, nok mat, osv osv.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #14 Skrevet 24. september 2015 Kjekt med en gjennomgang av rutiner, men de fleste bør ha fått med seg barnas dag i bhg via ukeplan osv. I vår bhg holdt de på i over en time med dyptgående informasjon om hver enkelt aktivitet de gjør i løpet av dagen/uka. DET var kjedelig. Anonymous poster hash: dfa17...7fe
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #15 Skrevet 24. september 2015 Forresten, på storebrors avdeling fortalte de kjapt om rutiner mens de viste bilder av barna i de aktuelle situasjonene. Det var mye morsommere. Anonymous poster hash: dfa17...7fe
Linkii87 Skrevet 24. september 2015 #16 Skrevet 24. september 2015 Styr unna gruppearbeid i alle fall. Gruppearbeid er ensbetydende med at bhg ikke har funnet på noe å fylle tiden med. På vårt Foreldremøte skulle vi i grupper svare på "hvorfor er lek viktig for barn" og "hvordan jobber dere med læring hjemme?). Teit! Snakk heller med foreldrene om hvilke forventninger de har til barnehagen, få inn helsesøster til å snakke om barn og kosthold eller få inn noen som har god greie på barn og relasjonsbygging. Det gjør seg alltid med noen utenfra. Anonymous poster hash: 26f05...63e Når jeg hadde en helt ny foreldregruppe på småbarnsavdeling hadde vi gruppearbeid. Dette handlet om hva de forventet av oss. Vi tok det så opp i fellesskap også snakket vi litt rundt hva vi forventet av foreldrene. Veldig positivt
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #17 Skrevet 24. september 2015 Ta en runde der foreldrene må presentere seg selv, kun navn og hvem de er foreldre til. Skikkelig plagsomt å sitte på møte og ikke ane hvem nye foreldre er. Mye lettere å prate i garderoben, si hei på butikken osv om man vet hvem som er mor til per. Når barna blir litt eldre er det ho greit å vite hvem som er foreldre og hvem man ringer til for å invitere barnet på besøk. Hadde en voksen person forlatt møtet pga man skulle presentere seg kjapt med navn og hvem man er foreldre til, da hadde mitt barn aldri fått gå hjem til denne personen på besøk. Anonymous poster hash: b66d7...90d
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #18 Skrevet 24. september 2015 Dersom du viser bilder eller video, pass på at det er hyggelig for alle foreldrene og at alle ser sitt barn. Jeg viste en video av ulike klipp fra barnehagedagen. Han ene hadde ADHD/asbergers og var en villstyring, noe foreldrene var veldig klar over. Jeg viste et klipp av noen barn som bygget et flott byggverk med klosser, de hadde virkelig jobbet og bygget var veldig høyt. Så kommer villmannen per løpene inn. Jeg hører moren hvilke til far at nå kommer han til å ødelegge alt, skikkelig lei seg i stemmen. Per bråstopper en cm fra bygget og smiler til de andre at dette var et kuuuult slott! Ødela ingenting og jeg så moren puste lettet ut og ble utrolig glad! Hadde per ødelagt, ville jeg selvsagt ikke vist klippet. Foreldre liker ikke bilder/video der barnet sitt gråter, sitter alene i bakgrunnen eller det kan tolkes at det ikke har det greit. Det er også viktig at alle barna er med på bilder. Selv om kanskje Pia er fantastisk søt, er det ikke greit at hun er på alle bilder og per ikke på noen. Bildeklipp fra hverdagen er gøy å se mens personalet forteller om rutinene. Anonymous poster hash: b66d7...90d
the amazing spidermamma Skrevet 24. september 2015 #19 Skrevet 24. september 2015 På foreldremøte i vår bhg, har de ansatte pleid å bruke bilder for å vise hva barna gjør i det daglige. Dette synes jeg er så bra! Barna har jo ikke så stor mulighet til å uttrykke seg og fortelle om hverdagen sin, så det å se dem og hva de gjør (underforstått at de har det bra), er veldig godt å se.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #20 Skrevet 24. september 2015 Alle foreldrene kan presentere seg med navn og hvem de er mor/far til☺Hadde forlatt møtet...Anonymous poster hash: 2f570...fd8 Virkelig? Synes du det er så vanskelig å si: "hei, jeg heter Trine, og er mammaen til Marcus". Mener ikke å være frekk, lurer oppriktig. Anonymous poster hash: a5104...0d2 Jeg har sliti med STERK angst og dette har vært et MARERITT på alle foreldremøter!! Anonymous poster hash: 1c177...4d9
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #21 Skrevet 24. september 2015 Ta en runde der foreldrene må presentere seg selv, kun navn og hvem de er foreldre til. Skikkelig plagsomt å sitte på møte og ikke ane hvem nye foreldre er. Mye lettere å prate i garderoben, si hei på butikken osv om man vet hvem som er mor til per. Når barna blir litt eldre er det ho greit å vite hvem som er foreldre og hvem man ringer til for å invitere barnet på besøk. Hadde en voksen person forlatt møtet pga man skulle presentere seg kjapt med navn og hvem man er foreldre til, da hadde mitt barn aldri fått gå hjem til denne personen på besøk. Anonymous poster hash: b66d7...90d Alle kan få angst i perioder i livet. Trist at tror denne personen er mindre egnet som omsorgsperson fordi man takler sosiale sammenkomster dårlig. 😥 Jeg har hatt sterk angst, men har mange av barnas venner på besøk fordet. Ingen av de merker noe til angsten min.. Anonymous poster hash: 1c177...4d9
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #22 Skrevet 24. september 2015 Det jeg synes er viktig er å ha møte dersom det er noe å ta opp.Å sitte og diskutere "ingenting" eller bagateller, blir for dumt.. Det er ikke "nå skal vi sosialisere og late som at vi er så jævlig interesserte i å snakke med andre foreldre"-møte, men det handler om barna. Er det noe du ønsker å ta opp angående barna? Noen prosjekter dere driver med? Anonymous poster hash: 67f98...593
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #23 Skrevet 24. september 2015 Alle foreldrene kan presentere seg med navn og hvem de er mor/far til☺Hadde forlatt møtet... Anonymous poster hash: 2f570...fd8 Jøss, dette må du jo gjennom utallige ganger... Jeg har en datter som begynte i 1.klasse i høst og også der tok vi den runden. Veldig greit for de andre foreldrene, og også lærerne, å se hvem som er forelder til hvem. Jeg heter Kristin Hansen og er mamma til Tobias. Ikke veldig vanskelig altså, og når Truls spør om Tobias kan bli med hjem å leke etter skolen neste uke så har faktisk mammaen til Truls sett deg på skolen på foreldremøtet forrige uke og det er litt lettere å ta kontakt. Det å danne litt relasjoner med foreldrene til barnas venner er en del av å være mamma! Anonymous poster hash: 6526c...6a3
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #24 Skrevet 24. september 2015 Bilder og små glimt fra barnehagehverdagen er alltid bra. Presentasjon av foreldre er kleint, og jeg husker aldri ett eneste navn etterpå uansett. Gruppearbeid er også kjipt. Og begge disse tingene er sånt som får mange til å avstå fra å komme på foreldremøte. (Jada, jeg vet man som forelder BURDE takle det, men mange gjør det ikke likevel. Er vel greit å få disse også på møtene?) Selv vil jeg gjerne ha info om hva bhg forventer av oss foreldrene, i alle fall hvis det er noe som ikke står noe sted fra før og/eller som mange glemmer. Og hvis det er noe bhg vet ikke er bra, så vil jeg vite hvordan de jobber med det og når de forventer å komme i mål, sånn at jeg vet om jeg trenger å "mase" om det eller ikke. Og evt. hvordan vi foreldre kan bidra med dette. Anonymous poster hash: 9163a...da0
Anonym bruker Skrevet 24. september 2015 #25 Skrevet 24. september 2015 Alle foreldrene kan presentere seg med navn og hvem de er mor/far til☺Hadde forlatt møtet...Anonymous poster hash: 2f570...fd8 Virkelig? Synes du det er så vanskelig å si: "hei, jeg heter Trine, og er mammaen til Marcus". Mener ikke å være frekk, lurer oppriktig. Anonymous poster hash: a5104...0d2 Jeg har sliti med STERK angst og dette har vært et MARERITT på alle foreldremøter!! Anonymous poster hash: 1c177...4d9 Da må du få hjelp. Du må jo slite i alle sosiale settinger, om du ikke greier å si navnet ditt høyt... Anonymous poster hash: 41fca...e3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå