Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #26 Skrevet 23. september 2015 Ikke lett. Du har jo ikke ansvar for å passe på helsen hans, men skjønner at du ikke vil "hjelpe ham" til å bli enda mer overvektig. Han er nok ikke klar til å ta tak i problemet sitt ennå. Jeg ville porsjonert ut forretten, og laget en sunnere dessert som også er porsjonert ut. Fruktsalat er jo godt. La det stå frukt framme etterpå også. Angående å porsjonere middagen ut, så ville jeg kanskje snakket med noen av de andre i familien. Om hva de synes. Hvis ikke, så må du jo ha masse mat og la den voksne mannen ta ansvar for egen helse. Anonymous poster hash: b2fd7...ef7
HvittHus Skrevet 23. september 2015 #27 Skrevet 23. september 2015 Har han litt manglende sosiale antenner? Det er frekt å forsyne seg med dobbelt så mye kjøtt/fisk som de andre gjestene, men når denne personen ikke klarer å se dette selv/ikke klarer å stoppe matinntaket, må du lage mat som er mer tilpasset denne ene gjesten. Feks kan lapskaus, suppe med godt brød, salat med kylling og brød etc være fine valg til slike middager.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #28 Skrevet 23. september 2015 Hvis du porsjonerer ut alt, så kan du si du har blitt inspirert av 4 stjerners middag. Anonymous poster hash: b2fd7...ef7
Elsker livet Skrevet 23. september 2015 #29 Skrevet 23. september 2015 Hadde droppet forretter og dessert, beregnet 3-4 gange mer til han enn resten. Ikke mitt ansvar å slanke mannen når han kommer på middag en og annen gang.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #30 Skrevet 23. september 2015 Mange gode tips her, takk for det. Ja jeg vil jo selvsagt ikke at gjestene skal gå sultne fra bordet, men dere hadde blitt sjokkerte om dere hadde sett mengden med mat han trykker i seg. Men det jeg reagerer mest på er jo den manglende viljen til å faktisk ta seg sammen å se til at alle får sin del av kaka, selv ETTER at han har forsynt seg to ganger. Og da mener jeg forsyner seg så hele middagstallerkenen buler oppover. Får gjøre litt endringer framover med tanke på typen mat og porsjoner HI Anonymous poster hash: 77a80...074
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #31 Skrevet 23. september 2015 Men kjære vene, han er gammel nok til å passe på seg selv. Det at andre skal prøve å slanke en, det virker bare mot sin hensikt. Da trøstespiser man minst dobbelt så mye når man kommer hjem. Lag nok mat, la ham velge selv hvor mye han spiser (evt server ferdige porsjoner til alle, men å kommentere hvor mye han spiser er minst like ufint som å forsyne seg med mer enn sin del), og skal du på død og liv servere dessert selv om en av gjestene egentlig ikke skal ha det så tar du selvfølgelig utgangspunkt i at han også vil ha. Anonymous poster hash: 90120...00c
Gjest Antarctica Skrevet 23. september 2015 #32 Skrevet 23. september 2015 Han er nærmere 30 og ganske overvektig. Han skal i utgangspunktet spise lite, men det skjærer seg hver gang og resulterer i at han overspiser mens vi andre får mindre porsjoner. Lager jeg for mye mat er jo det også galt, for da gir jeg jo tillatelse til at han spiser. Dessert skal han ikke spise i det hele tatt, men det er jo så klart vanskelig å la være når alle andre gjør det forståelig nok. Så det er litt vanskelig.. HI Anonymous poster hash: 77a80...074 Drit i å be ham, da. Du er ikke ansvarlig for hans junkie-forhold til mat... At han "skal spise lite" er ikke ditt problem, men at de andre gjestene må dele på smuler etter ham er ditt problem. Hvis han må bes på middag, lag mye, send fatet rundt i motsatt retning så han får det sist, og sørg for å ha nok.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #33 Skrevet 23. september 2015 Jeg synes han er utrolig frekk, grådig og uoppgragen, hadde garantert sagt i fra. Har på følelsen at samme hvor mye mat du har laget, vil han uansett spise slik at de andre får mindre. Hadde sagt dette som er på bordet er det som er og dette skal vi dele på slik at alle blir mette. Anonymous poster hash: ad32f...fa4
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #34 Skrevet 23. september 2015 Skjønner ikke hvorfor du beregner likt til alle når du vet han spiser mye mer. Jeg, mannen og datteren vår spiser f.eks. bare en kjøttkake hver, men om vi inviterer min ikke fullt så småspiste søster til middag så beregner vi ikke en til henne også. Vi klarer å huske at hun spiser fem liksom. Anonymous poster hash: 90120...00c Spiser mannen din EN kjøttkake til middag? Anonymous poster hash: 6ef4a...163 Ja? Anonymous poster hash: 90120...00c Hjelpes. Har dere et litt forskrudd syn på mat eller? Anonymous poster hash: 96747...664
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #35 Skrevet 23. september 2015 Skjønner ikke hvorfor du beregner likt til alle når du vet han spiser mye mer. Jeg, mannen og datteren vår spiser f.eks. bare en kjøttkake hver, men om vi inviterer min ikke fullt så småspiste søster til middag så beregner vi ikke en til henne også. Vi klarer å huske at hun spiser fem liksom. Anonymous poster hash: 90120...00c Spiser mannen din EN kjøttkake til middag? Anonymous poster hash: 6ef4a...163 Ja? Anonymous poster hash: 90120...00c Hjelpes. Har dere et litt forskrudd syn på mat eller? Anonymous poster hash: 96747...664 Har ikke noe med synet på mat å gjøre, vi spiser til vi blir mette. Er vel det som er normalt? Anonymous poster hash: 90120...00c
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #36 Skrevet 23. september 2015 Skjønner ikke hvorfor du beregner likt til alle når du vet han spiser mye mer. Jeg, mannen og datteren vår spiser f.eks. bare en kjøttkake hver, men om vi inviterer min ikke fullt så småspiste søster til middag så beregner vi ikke en til henne også. Vi klarer å huske at hun spiser fem liksom. Anonymous poster hash: 90120...00c Spiser mannen din EN kjøttkake til middag?Anonymous poster hash: 6ef4a...163 Ja?Anonymous poster hash: 90120...00c Hjelpes. Har dere et litt forskrudd syn på mat eller?Anonymous poster hash: 96747...664 Har ikke noe med synet på mat å gjøre, vi spiser til vi blir mette. Er vel det som er normalt? Anonymous poster hash: 90120...00c Hvor store er disse kjøttkakene? De må jo være svære? Anonymous poster hash: c9b00...51d
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #37 Skrevet 23. september 2015 Skjønner ikke hvorfor du beregner likt til alle når du vet han spiser mye mer. Jeg, mannen og datteren vår spiser f.eks. bare en kjøttkake hver, men om vi inviterer min ikke fullt så småspiste søster til middag så beregner vi ikke en til henne også. Vi klarer å huske at hun spiser fem liksom. Anonymous poster hash: 90120...00c Spiser mannen din EN kjøttkake til middag?Anonymous poster hash: 6ef4a...163 Ja?Anonymous poster hash: 90120...00c Hjelpes. Har dere et litt forskrudd syn på mat eller?Anonymous poster hash: 96747...664 Har ikke noe med synet på mat å gjøre, vi spiser til vi blir mette. Er vel det som er normalt? Anonymous poster hash: 90120...00c Hvor store er disse kjøttkakene? De må jo være svære? Anonymous poster hash: c9b00...51d Det var da voldsomt, hadde dette egentlig noe med poenget å gjøre? Det er vanlige kjøttkaker, på størrelse med gilde sine, men vi har jo poteter og grønnsaker til også. Mannen spiser ganske ofte og er ikke veldig sulten til hvert måltid. Jeg og datteren er bare småspiste. Eller dvs, jeg synes ikke hun er småspist de gangene hun spiser en hel kjøttkake, da er jeg veldig fornøyd. Anonymous poster hash: 90120...00c
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #38 Skrevet 23. september 2015 Jeg går litt mot strømmen ift. de svarene du har fått. Om dette bare var en storspist person så ville sagt som mange andre, at du må beregne mat etter hvem som kommer. Slike forretter kan du servere på porsjonstallerkner eller gå rundt og servere. Men, her er det en mann som er sterkt overvektig og tydelig har et komplisert forhold til mat med overspising. I tillegg gjør han seg selv til et utskudd sosialt når han oppfører seg så egoistisk og bryter sosiale koder. Denne mannen trenger hjelp. Han trenger hjelp langt mer enn at familien skal tilpasse seg - og hjelpe ham til å opprettholde - hans spiseforstyrrelse. Hva om du snakker med din mor og guttens far, Hi. Så kan dere sammen snakke med ham og støtte ham til å få hjelp. Han trenger tydelig langvarig oppfølging av kostholdsekspert OG psykolog samt veiledet trening. Han trenger hjelp over tid, og denne mannen vil tydeligvis også trenge en familie som støtter ham og ikke tillater hans overspising uten å si fra. Gjør familien det så er de medavhengige, på samme måte som pårørende til alkoholikere eller andre rusmisbrukere ofte blir. Snakk med ham, men gjør det på en måte slik at han føler at han ikke mister verdighet. Involver gjerne legen hans også. Støtt ham, hjelp ham. Men å stilltiende godta og akseptere hans overspising, det gjør hele familien medavhenginge hans "rusmisbruk" på mat. Han er syk, han trenger hjelp - både med maten og med psyken samt det å lære sosiale koder. Anonymous poster hash: e5d3f...0a1
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #39 Skrevet 23. september 2015 Skjønner ikke hvorfor du beregner likt til alle når du vet han spiser mye mer. Jeg, mannen og datteren vår spiser f.eks. bare en kjøttkake hver, men om vi inviterer min ikke fullt så småspiste søster til middag så beregner vi ikke en til henne også. Vi klarer å huske at hun spiser fem liksom. Anonymous poster hash: 90120...00c Spiser mannen din EN kjøttkake til middag?Anonymous poster hash: 6ef4a...163 Ja? Anonymous poster hash: 90120...00c Min mann spiser 5-6 kjøttkaker om ikke mer,og han er ikke feit. Jobber og trener mye så må ha masse mat. Anonymous poster hash: 8c42a...cc1
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #40 Skrevet 23. september 2015 Min datter på 4 år spiser gjerne tre kjøttkaker. Hun er ikke overvektig. Og tre krabbeklør - det er jo nesten ingenting mat.... Anonymous poster hash: 6b5a7...4fb
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #41 Skrevet 23. september 2015 Min datter på 4 år spiser gjerne tre kjøttkaker. Hun er ikke overvektig. Og tre krabbeklør - det er jo nesten ingenting mat.... Anonymous poster hash: 6b5a7...4fb Det var visst en forrett... Anonymous poster hash: 1a531...14c
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #42 Skrevet 23. september 2015 Skjønner ikke hvorfor du beregner likt til alle når du vet han spiser mye mer. Jeg, mannen og datteren vår spiser f.eks. bare en kjøttkake hver, men om vi inviterer min ikke fullt så småspiste søster til middag så beregner vi ikke en til henne også. Vi klarer å huske at hun spiser fem liksom. Anonymous poster hash: 90120...00c Spiser mannen din EN kjøttkake til middag? Anonymous poster hash: 6ef4a...163 Ja? Anonymous poster hash: 90120...00c Haha, da hadde jeg faen ikke giddet å lage middag engang.. Anonymous poster hash: df1b2...8f1
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #43 Skrevet 23. september 2015 Skjønner ikke hvorfor du beregner likt til alle når du vet han spiser mye mer. Jeg, mannen og datteren vår spiser f.eks. bare en kjøttkake hver, men om vi inviterer min ikke fullt så småspiste søster til middag så beregner vi ikke en til henne også. Vi klarer å huske at hun spiser fem liksom. Anonymous poster hash: 90120...00c Spiser mannen din EN kjøttkake til middag? Anonymous poster hash: 6ef4a...163 Ja? Anonymous poster hash: 90120...00c Haha, da hadde jeg faen ikke giddet å lage middag engang.. Anonymous poster hash: df1b2...8f1 Nei det er litt demotiverende. Gjør det mest for datterens skyld, vi gidder ikke når hun ikke er hjemme. Anonymous poster hash: 90120...00c
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #44 Skrevet 23. september 2015 Syns han er veldig frekk! Når man er bedt i middag så skal man ikke sitte å fråtse i seg mat som en grådig fjøsgris. Man bør følge litt skikk og bruk når man er i selskap. Makan! Man beregner normale porsjoner. Jeg hadde ikke giddet å lage 5kg ekstra mat til en glupsk person. Anonymous poster hash: 6fb69...4f2
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #45 Skrevet 23. september 2015 6 klør er da vitterlig mer normalt enn 3! Du lager for lite mat, han eier ikke sosiale antenner. Anonymous poster hash: 94b49...d87
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #46 Skrevet 23. september 2015 6 klør er da vitterlig mer normalt enn 3! Du lager for lite mat, han eier ikke sosiale antenner. Anonymous poster hash: 94b49...d87 Til forrett....? Virkelig? Anonymous poster hash: 2b871...a57
Plutselig_gravid Skrevet 23. september 2015 #47 Skrevet 23. september 2015 Han mangler sosiale antenner og du lager for lite mat. Venter man gjester som man vet forsyner seg både tre og fire ganger, så lager man mat deretter.
nurantowen Skrevet 23. september 2015 #48 Skrevet 23. september 2015 Jeg tror jeg ville latt serveringsfatet bli sendt rundt så alle fikk forsyne seg, og hatt salat og brød på bordet til tilbehør (hvis du for eksempel serverer lasagne eller lignende mat). Hvis ikke tror jeg at jeg ville lagt opp porsjonene på forhånd, i hvert fall når det gjelder forrett og dessert. Uansett, ikke ditt ansvar å passe på at han ikke overspiser, men hvis han forsyner seg så mye at de andre ikke får, ville jeg sagt at da må han heller ta mer salat/brød.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #49 Skrevet 23. september 2015 Du må lage nok mat. Det er jo deg det er pinlig for som etter gjentatte episoder ikke klarer å lage nok mat. Anonymous poster hash: 73e88...7bc Du mener ho skal lage så mye av en forrett at alle kan spise seg mette? Tror du har misforstått begrepet forrett. Anonymous poster hash: 26782...bc7
Anonym bruker Skrevet 23. september 2015 #50 Skrevet 23. september 2015 Legg opp porsjonene på fat, problem løst Anonymous poster hash: f7aeb...c81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå