Gå til innhold

Grådige middagsgjester, skal man si fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bruker ha familiemiddag fra tid til annen, og da er også min stebror tilstedeværende. Veldig trivelig, men han er altså så ufattelig grådig! Han tar for seg så mye han klarer å spise slik at han selv får sin dose og tre ganger mer, mens vi andre må dele på restene. Eksempelvis lagde vi gratinert krabbe for noen uker siden der det var beregnet 3 klør til hver, men min kjære bror tok for seg 6 biter. Han fikk tilsnakk, men sa bare "jaja jeg må jo bli mett jeg også". Jeg kjenner jeg blir irritert, men tror jeg gjør meg upopulær både hos han og hans mor om jeg blander meg inn. Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 77a80...074
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker ha familiemiddag fra tid til annen, og da er også min stebror tilstedeværende. Veldig trivelig, men han er altså så ufattelig grådig! Han tar for seg så mye han klarer å spise slik at han selv får sin dose og tre ganger mer, mens vi andre må dele på restene. Eksempelvis lagde vi gratinert krabbe for noen uker siden der det var beregnet 3 klør til hver, men min kjære bror tok for seg 6 biter. Han fikk tilsnakk, men sa bare "jaja jeg må jo bli mett jeg også". Jeg kjenner jeg blir irritert, men tror jeg gjør meg upopulær både hos han og hans mor om jeg blander meg inn. Hva ville dere gjort?

Man lager vel nok mat så alle bli mette? Det er vel ikke så vanskelig å beregne litt mer til han

Anonymous poster hash: 1a531...14c

Skrevet

Jeg tror jeg hadde laget mat og servert ferdige porsjoner... Eller kuttet krabbeklørne og laget mat som spises i store mengder med ham tilstede...

Og så synes jeg det er spesielt å ikke lage nok mat til at alle kan spise seg mett, selv om det viser liten sosial intelligens å forsyne seg mer enn sin del...

Anonymous poster hash: 1bb88...ad7

Skrevet

Da ville jeg lagd noe man serverer porsjonsvis (altså en ferdig dandert tallerken til hver) evnt lagd mer mat?

Anonymous poster hash: 4f2f2...260

Skrevet

Da lager du bare større porsjon, eventuelt serverer ferdig på tallerken. Det er jo et tegn på at du lager mat som han liker, at han forsyner seg mye. Man kommenterer ikke hvor mye/ lite personer spiser, mener nå jeg.

Anonymous poster hash: 3aaaa...69b
Skrevet

Det er din oppgave som vert å servere nok mat :) du må bare øke mengden..

Anonymous poster hash: e12c0...0eb

Skrevet

Når du VET at han spiser mye, ville jeg nok beregnet mer måt når han er til middag.

Ikke det største problemet..

Kjedelig å bli invitert på middag å ikke få spist seg mett ;)

Anonymous poster hash: b8ecf...e51

Skrevet

Da tar du bare lærdom av dette og lager mer mat fra nå av :)

Skrevet

Lag noe han ikke liker da vel hvis du skal være så gnien.

Anonymous poster hash: e475c...9d8
Skrevet

Du kan ikke snakke litt med ham utenom da? Det kan jo rett og slett være at han mangler litt oppdrgelse og trenger å få beskjed på en hyggelig og ordentlig måte utenom selve situasjonen. Klart det blir flaut for ham der og da og han vil forsvare seg, da er det bedre å gi beskjed i en annen setting.

Ellers er jeg litt enig med de andre i at du enten bør lage litt mer mat, eller kanskje vurdere om det går an å legge oppå fat til hver enkelt på forhånd av i hvert fall noe av maten. Enkelte personer som selv er litt småspist (og ikke alltid vet selv at de er det), har en lei tendens til å lage for lite mat. Jeg, mannen og mine barn er storspiste av oss (slanke alle sammen) og får alltid litt problem på middagsbesøk til min ene svigerinne hvor familien er veldig småspist og de har laget omtrent 2/3 av den matmengden jeg normalt ville beregnet for bare "oss" til da både oss og dem selv. Da går vi som regel sulten fra bordet alle mann, men vi sier ikke noe fordi vi ikke vil være uhøflige.

Anonymous poster hash: f0cf2...c7e
Skrevet

Nå var dette en forrett, og dermed beregnet en liten porsjon til alle :) Jeg lager alltid veldig mye mat, men uansett hvor mye jeg lager så klarer han å forsyne seg såpass at noen andre får veldig mye mindre enn han. Det kan være både med hovedretten eller tilbehøret. Det er klart jeg vil folk skal bli mette, men han kan jo forsyne seg opptil 3-4 ganger, og da mener jeg fulle fat. Men å legge mat klar på fatene kunne jo vært en god ide, det skal jeg prøve neste gang :)

HI

Skrevet

Nå var dette en forrett, og dermed beregnet en liten porsjon til alle :) Jeg lager alltid veldig mye mat, men uansett hvor mye jeg lager så klarer han å forsyne seg såpass at noen andre får veldig mye mindre enn han. Det kan være både med hovedretten eller tilbehøret. Det er klart jeg vil folk skal bli mette, men han kan jo forsyne seg opptil 3-4 ganger, og da mener jeg fulle fat. Men å legge mat klar på fatene kunne jo vært en god ide, det skal jeg prøve neste gang :)

HI

Da lar du han forsyne seg sist, om det lar seg gjøre på måten dere sitter på. Om du har lagt på serveringsfat, tar du ikke alt oppå, men har igjen ute på kjøkkenet til å fylle på for 2. servering. Det samme gjør du om du legger på tallerkener og serverer.

Skrevet

Forrett og desert kan du servere en porsjon av til hver. Hovedretten lager du rett og slett nok av. Noen spiser mer enn andre. De må også få spise seg mette.

Anonymous poster hash: bc701...6e3
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du beregner likt til alle når du vet han spiser mye mer. Jeg, mannen og datteren vår spiser f.eks. bare en kjøttkake hver, men om vi inviterer min ikke fullt så småspiste søster til middag så beregner vi ikke en til henne også. Vi klarer å huske at hun spiser fem liksom. ;)

Anonymous poster hash: 90120...00c
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du beregner likt til alle når du vet han spiser mye mer. Jeg, mannen og datteren vår spiser f.eks. bare en kjøttkake hver, men om vi inviterer min ikke fullt så småspiste søster til middag så beregner vi ikke en til henne også. Vi klarer å huske at hun spiser fem liksom. ;)

Spiser mannen din EN kjøttkake til middag?

Anonymous poster hash: 6ef4a...163

Skrevet

Spiser mannen din EN kjøttkake til middag?

Anonymous poster hash: 6ef4a...163

Ja?

Skrevet

Når man inviterer gjester lager man nok mat.

Nå vet du at han spiser store porsjoner, så da vet du jo at du må lage mye mat.

Anonymous poster hash: f079b...35e

Skrevet

Hvor gammel er han?

Aktive tenåringer er rene forbrenningsovner altså, de vokser i en rasende fart og det går enorme mengder energi i en periode der.

Har en 14-åring selv, som trener 4 ganger i uken og er slank som en mynde, men han spiser som en hest. Tror han har vokst 5 cm bare på et par måneder nå og puberteten krever tydeligvis mye mat, for han er jo skrubbsulten annenhver time.

Selvfølgelig skal han få nok mat!

Det er noen perioder i voksealder som disse guttene kan spise alt de kommer over og enda litt til, jeg synes ærlig talt stebroren din skal få spise seg mett når han kommer, lag bare litt ekstra mat (det gjør jeg når min sønn har et par kompiser på middagsbesøk, herlighet for noen mengder mat som går i de kroppene).

Anonymous poster hash: 3f4af...b1a
Skrevet

Han er nærmere 30 og ganske overvektig. Han skal i utgangspunktet spise lite, men det skjærer seg hver gang og resulterer i at han overspiser mens vi andre får mindre porsjoner. Lager jeg for mye mat er jo det også galt, for da gir jeg jo tillatelse til at han spiser. Dessert skal han ikke spise i det hele tatt, men det er jo så klart vanskelig å la være når alle andre gjør det forståelig nok. Så det er litt vanskelig..

HI

Skrevet

Han er nærmere 30 og ganske overvektig. Han skal i utgangspunktet spise lite, men det skjærer seg hver gang og resulterer i at han overspiser mens vi andre får mindre porsjoner. Lager jeg for mye mat er jo det også galt, for da gir jeg jo tillatelse til at han spiser. Dessert skal han ikke spise i det hele tatt, men det er jo så klart vanskelig å la være når alle andre gjør det forståelig nok. Så det er litt vanskelig..

HI

Lag en supersunn middag? Vegetarmat for eks? Eller annen sunn mat og en sunn dessert, så har i alle fall du bidratt til at han spiser sunt den dagen.

Skrevet

Da lager du mer mat neste gang eller slutter å invitere.

Anonymous poster hash: 356bb...03c

Skrevet

HI

Da lager du sunn, men god mat, og sunn dessert.

Anonymous poster hash: 1a531...14c

Skrevet

Jeg synes han er frekk. Hadde det Vært brødskiver så ok, men ikke krabbeklør og lignende litt finere ting. Er han mer sulten kan han jo spise mer tilbehør?

Anonymous poster hash: ebc8d...1bf

Skrevet

Du må lage nok mat.

Det er jo deg det er pinlig for som etter gjentatte episoder ikke klarer å lage nok mat.

Anonymous poster hash: 73e88...7bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...