Gå til innhold

Lar dere barna "døgne"?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er snart 12- og 13-åringen veldig ivrige på å få "døgne". De fikk lov en gang i sommerferien og jeg syns det gikk overraskende bra, selvom trøttheten selvsagt henger igjen i flere dager. Nå vil de døgne igjen i høstferien. Lar dere barna planlagt døgne?

 

Anonymous poster hash: c298c...f78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, 11 åringen her prøver å døgne ved spesielle anledninger som eks organiserte turer gjennom aktiviteter eller skole. Helt greit for meg så lenge han og de andre oppfører seg som folk dagen etter.

 

Anonymous poster hash: 847de...d84

Skrevet

Ja det skjer innimellom, og har skjedd siden 12 års alder.

 

Anonymous poster hash: a05ee...494

Skrevet

I den alderen tenker jeg de kan få gjøre det i ferier og slikt.

Blir de vanskelige i etterkant vil de vel ikke få lov igjen.

Men er det så gøy? Kan ikke huske vi syntes det var stas når vi var små?

 

Anonymous poster hash: 5b6f3...1df

Skrevet

Hva er poenget spør du meg...

 

Anonymous poster hash: 85da9...d5b

Skrevet

Hva er poenget spør du meg...

 

Anonymous poster hash: 85da9...d5b

 

Å være "voksen" for en natt. Gjøre noe som vanligvis ikke er lov. Teste ut grenser for hva en tåler.

 

Og ikke minst,det er kult! Særlig å fortelle i klassen.

 

JEG synes det virker drepen...men det er fordi ungene som drømmer om døgning (etterhvert) har ødelagte min nattesøvn ;)

Skrevet

I en vanlig helg ville jeg IKKE ha latt barnet mitt gjøre dette. Henger alt for mye i første del av uka.

 

I ferier derimot, så blir det noe annet - når man liksom ikke trenger å konsentrere seg eller stå opp tidlig.



Anonymous poster hash: 65a8e...5e4
Skrevet

Haha ja. Men de får det ikke til. Sovner som regel i fire-fem tiden å sover til to neste dag 😂

 

Anonymous poster hash: c71a7...503

Skrevet

Jobber som lærer i ungdomsskolen, og synes det er HÅPLØST når enkelte av ungdommene LIGGER over pultene utover mandagen fordi de er så trøtte. Når jeg spør om det har blitt lite søvn i helga, så er ofte svaret spilling utover natta og innimellom døgning.

 

DA må jeg innrømme at jeg spør i mitt stille sinn hvor foreldrene er, altså.

 

Så mitt svar er nei til døgning i helger når det er skole på mandag - i ferier blir det selvsagt noe helt annet.

Skrevet

Åh det var bare det kuleste vi kunne gjøre når vi var 11-12 år. Arrangere overnattingsbesøk og "døgne" med masse snop og film.

 

Vi sovnet alle sammen før kl 1 om natten, men likevel!

 

Anonymous poster hash: ebbd7...cbd

Skrevet

Nei! Skjønner ikke poenget. Gjøre noe "voksent? Det er da ikke voksent i det hele tatt. Bare dumt! Har ungdommer selv og er lærer ;-)

 

Anonymous poster hash: 75e92...33c

Skrevet

Tja, det er vel ikke så mye poeng i døgningen. Men tipper det er noe spesielt ved å være våken når alle o resten av huset sover. Det er mørkt ute, lydene er annerledes. Man blir liksom litt alene i verden, og jeg ser for meg at det føles litt "magisk".

 

Anonymous poster hash: 079f1...54c

Skrevet

Tja, det er vel ikke så mye poeng i døgningen. Men tipper det er noe spesielt ved å være våken når alle o resten av huset sover. Det er mørkt ute, lydene er annerledes. Man blir liksom litt alene i verden, og jeg ser for meg at det føles litt "magisk".

 

Anonymous poster hash: 079f1...54c

Hm, jeg er hi, men ser jeg fikk en annen anonymkode nå.

 

Anonymous poster hash: 079f1...54c

Skrevet

Mulig jeg er litt blåst nå, men jeg tenker jo, døynet dere voksne og da eller er 11 åringen og kompisen våken alene? Syns ikke det hørtes helt ok ut, men som sakt mulig jeg er helt borte!

Skrevet

har 4 ungdommer og de gjør som de vil,men de er 14,16,nesten 18 og 19



Anonymous poster hash: af378...8fe
Skrevet

Gutten min er snart 14, og døgninga har gitt seg. Var nytt, stort og spennende i starten, nå har det gått over. La ungen døgne, så blir han snart lei av det :)

Skrevet

Mulig jeg er litt blåst nå, men jeg tenker jo, døynet dere voksne og da eller er 11 åringen og kompisen våken alene? Syns ikke det hørtes helt ok ut, men som sakt mulig jeg er helt borte!

De er barna våre begge to,og det var bare dem våkne ja. De spilte tv-spill, nettbrett og pratet.

 

Anonymous poster hash: 079f1...54c

Skrevet

Personlig ser jeg virkelig ikke poenget. De skal altså være våkne hele natten - bare for den hensikt å være våkne, mens de da etterpå sover bort hele neste dagen og er passe snurrete soverytme i flere dagen...??

 

Å være opp ekstra lenge, kose seg osv. - ja det er greit. Men å bevisst være våken hele natta (med døgning, menes jo faktisk at de skal være våkne i 24 timer) bare for å se o. De kan presse seg til å være våkne så lenge ser jeg virkelig ikke hensikten med! Jeg greier rett og slett ikke å se det "magiske" i dette!

 

Det er mørkt før 21:30 om dagen nå altså. De trenger ikke være oppe hele natta for å oppleve at det er mørkt!

 

Anonymous poster hash: c0f6f...1b4

Skrevet

Personlig ser jeg virkelig ikke poenget. De skal altså være våkne hele natten - bare for den hensikt å være våkne, mens de da etterpå sover bort hele neste dagen og er passe snurrete soverytme i flere dagen...??

 

Å være opp ekstra lenge, kose seg osv. - ja det er greit. Men å bevisst være våken hele natta (med døgning, menes jo faktisk at de skal være våkne i 24 timer) bare for å se o. De kan presse seg til å være våkne så lenge ser jeg virkelig ikke hensikten med! Jeg greier rett og slett ikke å se det "magiske" i dette!

 

Det er mørkt før 21:30 om dagen nå altså. De trenger ikke være oppe hele natta for å oppleve at det er mørkt!

 

Anonymous poster hash: c0f6f...1b4

Hehe...nå er det ikke trådstarter som ønsker å døgne.

 

Barn/ungdom har andre ønsker og prioriteringer enn voksne :)

 

 

 

Anonymous poster hash: da65d...6ba

Skrevet

Hahahaha,de er jo såpass store at de stadig ser mørket :-P det er selvsagt ikke det jeg mente. Men det er jo naturligvis en annerledes stemning om natten og spesielt når man som barn er alene våkne. Egentlig blir jeg bare mer og mer overbevist om at jeg vil la dem døgne ;-)

 

Anonymous poster hash: 079f1...54c

Skrevet

 

Personlig ser jeg virkelig ikke poenget. De skal altså være våkne hele natten - bare for den hensikt å være våkne, mens de da etterpå sover bort hele neste dagen og er passe snurrete soverytme i flere dagen...??

Å være opp ekstra lenge, kose seg osv. - ja det er greit. Men å bevisst være våken hele natta (med døgning, menes jo faktisk at de skal være våkne i 24 timer) bare for å se o. De kan presse seg til å være våkne så lenge ser jeg virkelig ikke hensikten med! Jeg greier rett og slett ikke å se det "magiske" i dette!

Det er mørkt før 21:30 om dagen nå altså. De trenger ikke være oppe hele natta for å oppleve at det er mørkt!Anonymous poster hash: c0f6f...1b4

Hehe...nå er det ikke trådstarter som ønsker å døgne.

Barn/ungdom har andre ønsker og prioriteringer enn voksne :)Anonymous poster hash: da65d...6ba

Du, DET skjønte jeg faktisk!!

Selvfølgelig har unger andre prioriteringer enn voksne. Men det er tross alt de voksne som setter grenser, bør være den fornuftige og kunne argumentere for eller imot når det gjelder det fornuftige/fornuftige i det å døgne.. Når det her, av voksne mennesker, blir argumentert med at det er spesielt å døgne fordi det er mørkt, fordi det er en kul ting å fortelle klassekamerater om, eller fordi det er en "voksen" ting å gjøre, så må jeg si at jeg begynner å lure litt....

 

Så jeg skjønner ikke helt det magiske ved å døgne hvis dette er de vektige argumentene. Og som voksen ville jeg selvfølgelig argumentert ovenfor barna.

Men hvis man som foreldrer synes at det at barna døgner er helt greit, så trenger man vel egentlig ingen velsignelse fra andre DIB-mødre :)

 

Anonymous poster hash: c0f6f...1b4

Skrevet

Min 11 åring har prøvd og døgne ved overnatting hos kamerater men de sovner i 1 tiden hver gang 😂

 

Anonymous poster hash: fffc7...406

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Det skal de gjerne få lov til, i ferien. Tipper de sovner før 01 uansett. 😉

Skrevet

Nei, ser ikke helt poenget. Har ikke vært en problemstilling her enda, kunne heller gått

Med på en mye senere leggetid i en ferie.

Skrevet

Husker vi gjorde dette fra 11-12 årsalder i ferier. Var utrolig morsomt. Minnene er gode og jeg og mine venninner snakker stadig om hvor tøysete vi ble utove natta. Mulig bivirkning av at man ble overtrett? Uansett, det er ikke skadelig å døgne en og annen gang i ferier når ungene begynner å bli så store. La dem kose seg, sier nå jeg ;)

 

Anonymous poster hash: d8331...8a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...