Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #26 Skrevet 18. september 2015 Ja, det har vi lov til, i undersøkelsessak. Altså de første tre mnd hvor innholdet i bekymringsmeldingen undersøkes. Man innhenter ikke hele legejournal, men spør en rekke spørsmål om samspill, foreldreferdigheter, fysisk og psykisk helse, rus, vold, seksuelle overgrep, medisiner osv. Paragrafen er sitert lengre oppe i tråden. Vi innhenter opplysninger fra fastlege, politiet (hele rulleblad, politilogg, eventuelle dommer), legevakt, helsestasjon, tannlege, skole/barnehage, arbeidsgiver, psykiatri, familiekontoret, rus-institusjon+++ Selvfølgelig tilpasses informasjonsinnhenting til bekymringen. Man skal ikke gjøre undersøkelsen mer omfattende enn nødvendig. Så langt det er mulig innhentes opplysningene med samtykke fra foreldre. Hvis vi ikke får samtykke har vi likevel hjemmel i lov til å innhente opplysninger. Fastleger og andre kan ikke tilbakeholde opplysninger til bvt, de er pålagt å svare. Anonymous poster hash: 3af31...4c7 MEN dere skal gi beskjed om at det gjøres først!!! Jeg blir helt skremt av hvordan barnevernet drives. Missforstå meg rett, jeg er for et barnevern som er der for barna, men maktmisbruk ovenfor foreldrene er ikke lov! Anmeld du hi Anonymous poster hash: 7d583...128 Jeg vet det finnes ymse barnevernkontor der ute og er enig MEN Noen foreldre nekter å møte bv eller dukker bare ikke opp. Dersom det viser seg at disse foreldrene feks har et stort rusproblem som kan dokumenteres i legejournal, tenker du at det er viktigere at foreldrene får beskjed eller at bv får den informasjonen de trenger for å hjelpe barnet? Dere aner virkelig ikke hva foreldre kan gjøre med og mot barna sine samtidig som de viser en perfekt side utad.. Anonymous poster hash: c7106...ab2
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #27 Skrevet 18. september 2015 Ja, det har vi lov til, i undersøkelsessak. Altså de første tre mnd hvor innholdet i bekymringsmeldingen undersøkes. Man innhenter ikke hele legejournal, men spør en rekke spørsmål om samspill, foreldreferdigheter, fysisk og psykisk helse, rus, vold, seksuelle overgrep, medisiner osv. Paragrafen er sitert lengre oppe i tråden. Vi innhenter opplysninger fra fastlege, politiet (hele rulleblad, politilogg, eventuelle dommer), legevakt, helsestasjon, tannlege, skole/barnehage, arbeidsgiver, psykiatri, familiekontoret, rus-institusjon+++ Selvfølgelig tilpasses informasjonsinnhenting til bekymringen. Man skal ikke gjøre undersøkelsen mer omfattende enn nødvendig. Så langt det er mulig innhentes opplysningene med samtykke fra foreldre. Hvis vi ikke får samtykke har vi likevel hjemmel i lov til å innhente opplysninger. Fastleger og andre kan ikke tilbakeholde opplysninger til bvt, de er pålagt å svare. Anonymous poster hash: 3af31...4c7 MEN dere skal gi beskjed om at det gjøres først!!! Jeg blir helt skremt av hvordan barnevernet drives. Missforstå meg rett, jeg er for et barnevern som er der for barna, men maktmisbruk ovenfor foreldrene er ikke lov! Anmeld du hi Anonymous poster hash: 7d583...128 Jeg vet det finnes ymse barnevernkontor der ute og er enig MEN Noen foreldre nekter å møte bv eller dukker bare ikke opp. Dersom det viser seg at disse foreldrene feks har et stort rusproblem som kan dokumenteres i legejournal, tenker du at det er viktigere at foreldrene får beskjed eller at bv får den informasjonen de trenger for å hjelpe barnet? Dere aner virkelig ikke hva foreldre kan gjøre med og mot barna sine samtidig som de viser en perfekt side utad.. Anonymous poster hash: c7106...ab2 Omg hvor tungt og vanskelig har dere det egentlig? Når du har en alvorlig sak eller en lei familie kontakter du politi/lege/fandens oldemor, men sender samtidig en orientering til foreldrene om at så er gjort og hvilken lov den er hjemlet i. Da mener jeg du har alt på ditt rene, i motsatt fall ikke. Feks i brev dere sender ut der det informeres ar det er opprettet en undersøkelsessak skal det ligge ved en generell informasjon med hvilke tiltak og metoder barnevernet kan komme til å bruke under undersøkelsen. Gjøres ikke dette bør dere ordne opp i det for jeg tror dere fort kan få problemer i feks en rettssak om dere har for mange slike formal feil Anonymous poster hash: 7d583...128
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #28 Skrevet 18. september 2015 Ja, det har vi lov til, i undersøkelsessak. Altså de første tre mnd hvor innholdet i bekymringsmeldingen undersøkes. Man innhenter ikke hele legejournal, men spør en rekke spørsmål om samspill, foreldreferdigheter, fysisk og psykisk helse, rus, vold, seksuelle overgrep, medisiner osv. Paragrafen er sitert lengre oppe i tråden. Vi innhenter opplysninger fra fastlege, politiet (hele rulleblad, politilogg, eventuelle dommer), legevakt, helsestasjon, tannlege, skole/barnehage, arbeidsgiver, psykiatri, familiekontoret, rus-institusjon+++ Selvfølgelig tilpasses informasjonsinnhenting til bekymringen. Man skal ikke gjøre undersøkelsen mer omfattende enn nødvendig. Så langt det er mulig innhentes opplysningene med samtykke fra foreldre. Hvis vi ikke får samtykke har vi likevel hjemmel i lov til å innhente opplysninger. Fastleger og andre kan ikke tilbakeholde opplysninger til bvt, de er pålagt å svare. Anonymous poster hash: 3af31...4c7 MEN dere skal gi beskjed om at det gjøres først!!! Jeg blir helt skremt av hvordan barnevernet drives. Missforstå meg rett, jeg er for et barnevern som er der for barna, men maktmisbruk ovenfor foreldrene er ikke lov! Anmeld du hi Anonymous poster hash: 7d583...128 Nei, vi skal nødvendigvis ikke gi beskjed først. Som hovedregel informerer vi foreldre før vi innhenter opplysninger. Er det til barnets beste å undra foreldrene innsyn mens man skaffer nødvendig informasjon, så gjør vi det. Det vurderes i hvert enkelt tilfelle. Særlig er mistanke om vold og seksuelle overgrep grunner til å undersøke uten at foreldre er informert. Hvis du tenker deg om, og ser for deg hvordan en voldelig far vil reagere etter at han har fått vite at barnet har "sladret", så forstår du kanskje hvorfor vi trenger tilstrekkelig informasjon og en god plan FØR denne faren konfronteres? Anonymous poster hash: 3af31...4c7
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #29 Skrevet 18. september 2015 Ja, det har vi lov til, i undersøkelsessak. Altså de første tre mnd hvor innholdet i bekymringsmeldingen undersøkes. Man innhenter ikke hele legejournal, men spør en rekke spørsmål om samspill, foreldreferdigheter, fysisk og psykisk helse, rus, vold, seksuelle overgrep, medisiner osv. Paragrafen er sitert lengre oppe i tråden. Vi innhenter opplysninger fra fastlege, politiet (hele rulleblad, politilogg, eventuelle dommer), legevakt, helsestasjon, tannlege, skole/barnehage, arbeidsgiver, psykiatri, familiekontoret, rus-institusjon+++ Selvfølgelig tilpasses informasjonsinnhenting til bekymringen. Man skal ikke gjøre undersøkelsen mer omfattende enn nødvendig. Så langt det er mulig innhentes opplysningene med samtykke fra foreldre. Hvis vi ikke får samtykke har vi likevel hjemmel i lov til å innhente opplysninger. Fastleger og andre kan ikke tilbakeholde opplysninger til bvt, de er pålagt å svare. Anonymous poster hash: 3af31...4c7 MEN dere skal gi beskjed om at det gjøres først!!! Jeg blir helt skremt av hvordan barnevernet drives. Missforstå meg rett, jeg er for et barnevern som er der for barna, men maktmisbruk ovenfor foreldrene er ikke lov! Anmeld du hi Anonymous poster hash: 7d583...128 Jeg vet det finnes ymse barnevernkontor der ute og er enig MEN Noen foreldre nekter å møte bv eller dukker bare ikke opp. Dersom det viser seg at disse foreldrene feks har et stort rusproblem som kan dokumenteres i legejournal, tenker du at det er viktigere at foreldrene får beskjed eller at bv får den informasjonen de trenger for å hjelpe barnet? Dere aner virkelig ikke hva foreldre kan gjøre med og mot barna sine samtidig som de viser en perfekt side utad.. Anonymous poster hash: c7106...ab2 Omg hvor tungt og vanskelig har dere det egentlig? Når du har en alvorlig sak eller en lei familie kontakter du politi/lege/fandens oldemor, men sender samtidig en orientering til foreldrene om at så er gjort og hvilken lov den er hjemlet i. Da mener jeg du har alt på ditt rene, i motsatt fall ikke. Feks i brev dere sender ut der det informeres ar det er opprettet en undersøkelsessak skal det ligge ved en generell informasjon med hvilke tiltak og metoder barnevernet kan komme til å bruke under undersøkelsen. Gjøres ikke dette bør dere ordne opp i det for jeg tror dere fort kan få problemer i feks en rettssak om dere har for mange slike formal feil Anonymous poster hash: 7d583...128 Det er ikke "formal feil", og det er helt innenfor både ifølge fylkesmann, nemnd og tingrett. Innsyn undras i saker hvor dette ansees som nødvendig, og til barnets beste. Se fvl paragraf 19 for hjemmel. Anonymous poster hash: 3af31...4c7
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #30 Skrevet 18. september 2015 Spiller det noen rolle? Om du ikke har noe å skjule, er det vel bare bra at det er en instans som kan sjekke vandelsattester. Det samme går for legebesøk. Alt for å ivareta barnas trygghet spør du meg.Anonymous poster hash: 2dc90...a87 Det kommer nå litt an på hva slags informasjon de henter ut. Vandelsattest burde de kunne hente ut. Informasjon om psykisk sykdom og ting som kan påvirke omsorgsevne kan sikkert også være greit å ha kjenskap til. Men at Barnevernet skal kunne hente ut informasjon om dine herpesutbrudd, hemorider, kjønnsvorter, urinveisinfeksjoner osv. er helt unødvendig og et grovt overtramp. Det gjør man ikke heller. Nettopp derfor spørres det relevante spørsmål til legen fremfor å hente ut journal. Hvis jeg likevel får hele journalen, fordi legen ikke gidder å svare på spørsmål, sender jeg den i retur og ber legen om å besvare mine spørsmål. Jeg har fått opplysninger om både kjønnssykdommer og migrene, og mye annet, men det er ikke min hensikt, det er fastlegen som ikke gjør jobben sin...Anonymous poster hash: 3af31...4c7 Man spør ikke spørsmål, man stiller spørsmål. Anonymous poster hash: 4dacb...ec7
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #31 Skrevet 18. september 2015 Spiller det noen rolle? Om du ikke har noe å skjule, er det vel bare bra at det er en instans som kan sjekke vandelsattester. Det samme går for legebesøk. Alt for å ivareta barnas trygghet spør du meg.Anonymous poster hash: 2dc90...a87 Det kommer nå litt an på hva slags informasjon de henter ut. Vandelsattest burde de kunne hente ut. Informasjon om psykisk sykdom og ting som kan påvirke omsorgsevne kan sikkert også være greit å ha kjenskap til. Men at Barnevernet skal kunne hente ut informasjon om dine herpesutbrudd, hemorider, kjønnsvorter, urinveisinfeksjoner osv. er helt unødvendig og et grovt overtramp. Det gjør man ikke heller. Nettopp derfor spørres det relevante spørsmål til legen fremfor å hente ut journal. Hvis jeg likevel får hele journalen, fordi legen ikke gidder å svare på spørsmål, sender jeg den i retur og ber legen om å besvare mine spørsmål. Jeg har fått opplysninger om både kjønnssykdommer og migrene, og mye annet, men det er ikke min hensikt, det er fastlegen som ikke gjør jobben sin...Anonymous poster hash: 3af31...4c7 Man spør ikke spørsmål, man stiller spørsmål. Anonymous poster hash: 4dacb...ec7 Beklager så mye. Håper virkelig at innholdet i svaret er forståelig på tross av feilen min... Anonymous poster hash: 3af31...4c7
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #32 Skrevet 18. september 2015 Grunnen til at det ble sendt bekymringsmelding var fordi 1 1/2 åringen vår hadde for dårlig blikkkontakt med fremmede og lite språk. Og er hyperaktiv. Og dette kaller barnevernet misbruk og omsorgssvikt?? Har aldri vært mistanke eller snakk om vold/rus. Men da forstår jeg det sånn at politi og lege, har lov å gi ut disse opplysningene. Vi er ikke dømt for noe, ikke noen psykisk sykdom eller rus og bv har som jeg sa henlagt saken nå. De skulle komme på et til besøk nå, men så fikk vi beskjed at de har gått vekk fra 4.12 og er ferdige. Så det er jo bra HI Anonymous poster hash: 6cb85...204
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #33 Skrevet 18. september 2015 Grunnen til at det ble sendt bekymringsmelding var fordi 1 1/2 åringen vår hadde for dårlig blikkkontakt med fremmede og lite språk. Og er hyperaktiv. Og dette kaller barnevernet misbruk og omsorgssvikt?? Har aldri vært mistanke eller snakk om vold/rus. Men da forstår jeg det sånn at politi og lege, har lov å gi ut disse opplysningene. Vi er ikke dømt for noe, ikke noen psykisk sykdom eller rus og bv har som jeg sa henlagt saken nå. De skulle komme på et til besøk nå, men så fikk vi beskjed at de har gått vekk fra 4.12 og er ferdige. Så det er jo bra HI Anonymous poster hash: 6cb85...204 Hvem har meldt dere på et sånt grunnlag, det høres ut som en tynn grunn Anonymous poster hash: 78037...e48
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #34 Skrevet 18. september 2015 Ja, det har vi lov til, i undersøkelsessak. Altså de første tre mnd hvor innholdet i bekymringsmeldingen undersøkes. Man innhenter ikke hele legejournal, men spør en rekke spørsmål om samspill, foreldreferdigheter, fysisk og psykisk helse, rus, vold, seksuelle overgrep, medisiner osv. Paragrafen er sitert lengre oppe i tråden. Vi innhenter opplysninger fra fastlege, politiet (hele rulleblad, politilogg, eventuelle dommer), legevakt, helsestasjon, tannlege, skole/barnehage, arbeidsgiver, psykiatri, familiekontoret, rus-institusjon+++ Selvfølgelig tilpasses informasjonsinnhenting til bekymringen. Man skal ikke gjøre undersøkelsen mer omfattende enn nødvendig. Så langt det er mulig innhentes opplysningene med samtykke fra foreldre. Hvis vi ikke får samtykke har vi likevel hjemmel i lov til å innhente opplysninger. Fastleger og andre kan ikke tilbakeholde opplysninger til bvt, de er pålagt å svare. Anonymous poster hash: 3af31...4c7 Hva er politilogg? Sikkert et dumt spørsmål men har ikke hørt om det før. Har det noe med saker du er siktet i men ble frikjent? Eller er det logg fra politiradio? Anonymous poster hash: 67dbb...12e
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #35 Skrevet 18. september 2015 Ja, det har vi lov til, i undersøkelsessak. Altså de første tre mnd hvor innholdet i bekymringsmeldingen undersøkes. Man innhenter ikke hele legejournal, men spør en rekke spørsmål om samspill, foreldreferdigheter, fysisk og psykisk helse, rus, vold, seksuelle overgrep, medisiner osv. Paragrafen er sitert lengre oppe i tråden. Vi innhenter opplysninger fra fastlege, politiet (hele rulleblad, politilogg, eventuelle dommer), legevakt, helsestasjon, tannlege, skole/barnehage, arbeidsgiver, psykiatri, familiekontoret, rus-institusjon+++ Selvfølgelig tilpasses informasjonsinnhenting til bekymringen. Man skal ikke gjøre undersøkelsen mer omfattende enn nødvendig. Så langt det er mulig innhentes opplysningene med samtykke fra foreldre. Hvis vi ikke får samtykke har vi likevel hjemmel i lov til å innhente opplysninger. Fastleger og andre kan ikke tilbakeholde opplysninger til bvt, de er pålagt å svare. Anonymous poster hash: 3af31...4c7 Hva er politilogg? Sikkert et dumt spørsmål men har ikke hørt om det før. Har det noe med saker du er siktet i men ble frikjent? Eller er det logg fra politiradio? Anonymous poster hash: 67dbb...12e Alt politiet registrerer uten formell anmeldelse. Diverse informasjon fra telefoner fra folk, det politiet noterer når de patruljerer, hvem som har laget bråk på fest/husbråk+++ Anonymous poster hash: 3af31...4c7
Gjest Darwinia:-) Skrevet 18. september 2015 #36 Skrevet 18. september 2015 Spiller det noen rolle? Om du ikke har noe å skjule, er det vel bare bra at det er en instans som kan sjekke vandelsattester. Det samme går for legebesøk. Alt for å ivareta barnas trygghet spør du meg. Anonymous poster hash: 2dc90...a87 Det kommer nå litt an på hva slags informasjon de henter ut. Vandelsattest burde de kunne hente ut. Informasjon om psykisk sykdom og ting som kan påvirke omsorgsevne kan sikkert også være greit å ha kjenskap til. Men at Barnevernet skal kunne hente ut informasjon om dine herpesutbrudd, hemorider, kjønnsvorter, urinveisinfeksjoner osv. er helt unødvendig og et grovt overtramp. Det gjør man ikke heller. Nettopp derfor spørres det relevante spørsmål til legen fremfor å hente ut journal. Hvis jeg likevel får hele journalen, fordi legen ikke gidder å svare på spørsmål, sender jeg den i retur og ber legen om å besvare mine spørsmål. Jeg har fått opplysninger om både kjønnssykdommer og migrene, og mye annet, men det er ikke min hensikt, det er fastlegen som ikke gjør jobben sin... Anonymous poster hash: 3af31...4c7 Godt at du har integriteten i behold. Men det burde jo slås hardt nedpå at legene holder på slik. Det er sikkert ikke en grei situasjon å være i for de ansatte i barnevernet heller, å plutselig sitte der med andres private saker i hendene.
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #37 Skrevet 18. september 2015 Ja, det har vi lov til, i undersøkelsessak. Altså de første tre mnd hvor innholdet i bekymringsmeldingen undersøkes. Man innhenter ikke hele legejournal, men spør en rekke spørsmål om samspill, foreldreferdigheter, fysisk og psykisk helse, rus, vold, seksuelle overgrep, medisiner osv. Paragrafen er sitert lengre oppe i tråden. Vi innhenter opplysninger fra fastlege, politiet (hele rulleblad, politilogg, eventuelle dommer), legevakt, helsestasjon, tannlege, skole/barnehage, arbeidsgiver, psykiatri, familiekontoret, rus-institusjon+++ Selvfølgelig tilpasses informasjonsinnhenting til bekymringen. Man skal ikke gjøre undersøkelsen mer omfattende enn nødvendig. Så langt det er mulig innhentes opplysningene med samtykke fra foreldre. Hvis vi ikke får samtykke har vi likevel hjemmel i lov til å innhente opplysninger. Fastleger og andre kan ikke tilbakeholde opplysninger til bvt, de er pålagt å svare. Anonymous poster hash: 3af31...4c7 MEN dere skal gi beskjed om at det gjøres først!!! Jeg blir helt skremt av hvordan barnevernet drives. Missforstå meg rett, jeg er for et barnevern som er der for barna, men maktmisbruk ovenfor foreldrene er ikke lov! Anmeld du hi Anonymous poster hash: 7d583...128 Nei, vi skal nødvendigvis ikke gi beskjed først. Som hovedregel informerer vi foreldre før vi innhenter opplysninger. Er det til barnets beste å undra foreldrene innsyn mens man skaffer nødvendig informasjon, så gjør vi det. Det vurderes i hvert enkelt tilfelle. Særlig er mistanke om vold og seksuelle overgrep grunner til å undersøke uten at foreldre er informert. Hvis du tenker deg om, og ser for deg hvordan en voldelig far vil reagere etter at han har fått vite at barnet har "sladret", så forstår du kanskje hvorfor vi trenger tilstrekkelig informasjon og en god plan FØR denne faren konfronteres? Anonymous poster hash: 3af31...4c7 Men det er jo ikke saken i HIs tilfelle. Det har ikke vært bedt om samtykke. Anonymous poster hash: 3e1e2...8fe
Anonym bruker Skrevet 18. september 2015 #38 Skrevet 18. september 2015 Ja, det har vi lov til, i undersøkelsessak. Altså de første tre mnd hvor innholdet i bekymringsmeldingen undersøkes. Man innhenter ikke hele legejournal, men spør en rekke spørsmål om samspill, foreldreferdigheter, fysisk og psykisk helse, rus, vold, seksuelle overgrep, medisiner osv. Paragrafen er sitert lengre oppe i tråden. Vi innhenter opplysninger fra fastlege, politiet (hele rulleblad, politilogg, eventuelle dommer), legevakt, helsestasjon, tannlege, skole/barnehage, arbeidsgiver, psykiatri, familiekontoret, rus-institusjon+++ Selvfølgelig tilpasses informasjonsinnhenting til bekymringen. Man skal ikke gjøre undersøkelsen mer omfattende enn nødvendig. Så langt det er mulig innhentes opplysningene med samtykke fra foreldre. Hvis vi ikke får samtykke har vi likevel hjemmel i lov til å innhente opplysninger. Fastleger og andre kan ikke tilbakeholde opplysninger til bvt, de er pålagt å svare. Anonymous poster hash: 3af31...4c7 MEN dere skal gi beskjed om at det gjøres først!!! Jeg blir helt skremt av hvordan barnevernet drives. Missforstå meg rett, jeg er for et barnevern som er der for barna, men maktmisbruk ovenfor foreldrene er ikke lov! Anmeld du hi Anonymous poster hash: 7d583...128 Nei, vi skal nødvendigvis ikke gi beskjed først. Som hovedregel informerer vi foreldre før vi innhenter opplysninger. Er det til barnets beste å undra foreldrene innsyn mens man skaffer nødvendig informasjon, så gjør vi det. Det vurderes i hvert enkelt tilfelle. Særlig er mistanke om vold og seksuelle overgrep grunner til å undersøke uten at foreldre er informert. Hvis du tenker deg om, og ser for deg hvordan en voldelig far vil reagere etter at han har fått vite at barnet har "sladret", så forstår du kanskje hvorfor vi trenger tilstrekkelig informasjon og en god plan FØR denne faren konfronteres? Anonymous poster hash: 3af31...4c7 Har selv vert gjennom dette da jeg anmeldte min eks for vold. Politiet har plikt å melde videre til bv pga vi hadde felles barn og eldste var vitne til noen av tilfellene. Saken ble satt under samme kategori som 4.12. Selv om dette var en vond prosess. Gikk med mange tanker i hode. Redd for å miste barna. Selv om hun jeg hadde som saksbehandler sa at en prøver alltid å hjelpe først. Så langt det lar seg gjøre. Men jeg valgte å være åpen. Sa de kunne ta å innhente opplysninger der de måtte ønske. Hvorfor skal en gjøre ting vanskeligere for seg selv og barna. Var heile tiden ærlig på hvordan ting gikk. Var dette tøffe mnd absolutt. Men ville vert vanskeligere hadde jeg måtte skjult opplysninger eller dratt ting ut. Saken ble utvidet med 3 mnd pga politiet som jobba så utrolig seint. Men når det kommer til barnevernet. Har jeg bare godt å si. Anonymous poster hash: 0d0ab...0bb
<3 mine søte små<3 Skrevet 18. september 2015 #39 Skrevet 18. september 2015 Grunnen til at det ble sendt bekymringsmelding var fordi 1 1/2 åringen vår hadde for dårlig blikkkontakt med fremmede og lite språk. Og er hyperaktiv. Og dette kaller barnevernet misbruk og omsorgssvikt?? Har aldri vært mistanke eller snakk om vold/rus. Men da forstår jeg det sånn at politi og lege, har lov å gi ut disse opplysningene. Vi er ikke dømt for noe, ikke noen psykisk sykdom eller rus og bv har som jeg sa henlagt saken nå. De skulle komme på et til besøk nå, men så fikk vi beskjed at de har gått vekk fra 4.12 og er ferdige. Så det er jo bra HI Anonymous poster hash: 6cb85...204 Hvem har meldt dere på et sånt grunnlag, det høres ut som en tynn grunn Anonymous poster hash: 78037...e48 Når det er snakk om mistanke om vold og misbruk. Starter de undersøkelse uten å orientere foreldre. Dette pga det kan være fare for barnet. Da saken viste seg å ikke ha grunnlag i eb 4.12 sak. Så henla de saken. Hvorfor begynne dette når saken er henlagt.? Barnevernet har lov til å innhente opplysninger. Fra politi, barnehage, lege , helsestasjoner osv i en 4.12 sak..
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #40 Skrevet 19. september 2015 Ja, det har vi lov til, i undersøkelsessak. Altså de første tre mnd hvor innholdet i bekymringsmeldingen undersøkes. Man innhenter ikke hele legejournal, men spør en rekke spørsmål om samspill, foreldreferdigheter, fysisk og psykisk helse, rus, vold, seksuelle overgrep, medisiner osv. Paragrafen er sitert lengre oppe i tråden. Vi innhenter opplysninger fra fastlege, politiet (hele rulleblad, politilogg, eventuelle dommer), legevakt, helsestasjon, tannlege, skole/barnehage, arbeidsgiver, psykiatri, familiekontoret, rus-institusjon+++ Selvfølgelig tilpasses informasjonsinnhenting til bekymringen. Man skal ikke gjøre undersøkelsen mer omfattende enn nødvendig. Så langt det er mulig innhentes opplysningene med samtykke fra foreldre. Hvis vi ikke får samtykke har vi likevel hjemmel i lov til å innhente opplysninger. Fastleger og andre kan ikke tilbakeholde opplysninger til bvt, de er pålagt å svare. Anonymous poster hash: 3af31...4c7 I alle dager. Kan du faktisk ikke lovverket du skal bruke i jobben din?! Du får undersøke med sjefen din, for det du påstår er feil der det er snakk om vanlig undersøkelsessak. Det er kun lovlig dersom foreldrene har samtykket til det muntlig eller skriftlig, og det må da gis spesifisert bekreftelse i forhold til hver enkelt institusjon dere skal kontakte. Anonymous poster hash: 4fdf3...306 Hjemler man undersøkelsen i 4.12 kan man innhente uten samtykke Anonymous poster hash: 3eac0...491 Har du ikke lest paragrafen det vises til lengre oppe? "Så langt det er mulig" skal samtykke innhentes. Det er helt lov å gjøre uten samtykke. Hvordan tror du ellers man skal få undersøkt i familier der forekdrene? Setter seg på bakbeina? Heldigvis er det slik i Norge. Undersøkelser hjemles ikke i 4-4 eller 4-12 i Oslo og Akershus lengre. Fylkesmannen har bestemt at for å ivareta barnets rettssikkerhet skal ikke bvtj låses til 4-4 dersom det dukker opp forhold som er svært bekymringsfulle og man feks har behov for å innhente opplysninger uten samtykke eller gå på uanmeldt hjemmebesøk. Anonymous poster hash: c7106...ab2 Loven omfatter adgangen til å innhente informasjon om barna. Skal det innhentes informasjon om foreldre, så må det foreligge samtykke. Jeg må ellers si at jeg hadde satt svært lite pris på at en full journal hadde blitt sendt til en hvilken som helst instans, uten at jeg selv hadde sett den. De oppdaget jo så mange kritiske feil i journaler når det nye registeret for innsyn ble opprettet, at de måtte stenge den. Blant annet var det en dame som fant ut at hun sto oppført med et lengre opphold på en psykiatrisk institusjon, som aldri hadde hatt noe slikt, men kunne bevise at hun hadde vært i jobb hele perioden det var snakk om. Slikt burde ikke være mulig. Anonymous poster hash: 4fdf3...306
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #41 Skrevet 19. september 2015 Grunnen til at det ble sendt bekymringsmelding var fordi 1 1/2 åringen vår hadde for dårlig blikkkontakt med fremmede og lite språk. Og er hyperaktiv. Og dette kaller barnevernet misbruk og omsorgssvikt?? Har aldri vært mistanke eller snakk om vold/rus. Men da forstår jeg det sånn at politi og lege, har lov å gi ut disse opplysningene. Vi er ikke dømt for noe, ikke noen psykisk sykdom eller rus og bv har som jeg sa henlagt saken nå. De skulle komme på et til besøk nå, men så fikk vi beskjed at de har gått vekk fra 4.12 og er ferdige. Så det er jo bra HI Anonymous poster hash: 6cb85...204 Hvem har meldt dere på et sånt grunnlag, det høres ut som en tynn grunn Anonymous poster hash: 78037...e48 Når det er snakk om mistanke om vold og misbruk. Starter de undersøkelse uten å orientere foreldre. Dette pga det kan være fare for barnet. Da saken viste seg å ikke ha grunnlag i eb 4.12 sak. Så henla de saken. Hvorfor begynne dette når saken er henlagt.? Barnevernet har lov til å innhente opplysninger. Fra politi, barnehage, lege , helsestasjoner osv i en 4.12 sak.. Jeg spurte fordi vi jeg var usikker på om det de gjør er lov Anonymous poster hash: 6cb85...204
Luksusdyret Skrevet 19. september 2015 #42 Skrevet 19. september 2015 Dere som skriver at det ikke spiller noe rolle hvis man ikke har noe å skjule - synes dere det er like greit hvis politiet ransaker huset uten ransakelsesordre, siden dere ikke gjør noe ulovlig eller har noe å skjule? At NRK-lisenskontrollør snoker inne i hele huset deres når de ikke har lov til det, siden dere betaler lisens og ikke har noe å skjule? Det må da være legitimt å spørre om fremgangsmåten til en statlig myndighet er lovlig eller ikke, fordi Sivilombudsmannen bør egentlig ha beskjed om uregelmessigheter i forvaltningen for å rette opp i disse.
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #43 Skrevet 19. september 2015 Spiller det noen rolle? Om du ikke har noe å skjule, er det vel bare bra at det er en instans som kan sjekke vandelsattester. Det samme går for legebesøk. Alt for å ivareta barnas trygghet spør du meg.Anonymous poster hash: 2dc90...a87 Det kommer nå litt an på hva slags informasjon de henter ut. Vandelsattest burde de kunne hente ut. Informasjon om psykisk sykdom og ting som kan påvirke omsorgsevne kan sikkert også være greit å ha kjenskap til. Men at Barnevernet skal kunne hente ut informasjon om dine herpesutbrudd, hemorider, kjønnsvorter, urinveisinfeksjoner osv. er helt unødvendig og et grovt overtramp. Det gjør man ikke heller. Nettopp derfor spørres det relevante spørsmål til legen fremfor å hente ut journal. Hvis jeg likevel får hele journalen, fordi legen ikke gidder å svare på spørsmål, sender jeg den i retur og ber legen om å besvare mine spørsmål. Jeg har fått opplysninger om både kjønnssykdommer og migrene, og mye annet, men det er ikke min hensikt, det er fastlegen som ikke gjør jobben sin...Anonymous poster hash: 3af31...4c7 Man spør ikke spørsmål, man stiller spørsmål. Anonymous poster hash: 4dacb...ec7 Takk. Da slapp jeg å påpeke det! Anonymous poster hash: ae3e3...bd2
Anonym bruker Skrevet 19. september 2015 #44 Skrevet 19. september 2015 Dere som skriver at det ikke spiller noe rolle hvis man ikke har noe å skjule - synes dere det er like greit hvis politiet ransaker huset uten ransakelsesordre, siden dere ikke gjør noe ulovlig eller har noe å skjule? At NRK-lisenskontrollør snoker inne i hele huset deres når de ikke har lov til det, siden dere betaler lisens og ikke har noe å skjule? Det må da være legitimt å spørre om fremgangsmåten til en statlig myndighet er lovlig eller ikke, fordi Sivilombudsmannen bør egentlig ha beskjed om uregelmessigheter i forvaltningen for å rette opp i disse. Når folk har gitt svar og sitater fra paragrafer. Så er vel det nok. Når saken var ved oppstart av en undersøkelse kategorisert som 4.12. Da blir ikke foreldre informert. Anonymous poster hash: 0d0ab...0bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå