Gå til innhold

Har barnevernet lov til dette?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Å hente ut vandelsattest hos politi, og opplysninger om hva vi foreldre har gjort hos legen? Da vi spurte bv om de kunne vise hvor det står skrevet at dette er lov, kunne de ikke finne det. Vi har ikke skrevet under på noe.

 

 



Anonymous poster hash: 6cb85...204
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiller det noen rolle? Om du ikke har noe å skjule, er det vel bare bra at det er en instans som kan sjekke vandelsattester. Det samme går for legebesøk. Alt for å ivareta barnas trygghet spør du meg.



Anonymous poster hash: 2dc90...a87
Skrevet

Snakk med politiet

 

Anonymous poster hash: 88dd3...e94

Skrevet

Vandelsattest bør være greit.

Men å sjekke hva man har gjort hos legen???

Hvilket grunnlag har de for å gjøre noe sånt?

 

Anonymous poster hash: dea57...b32

Skrevet

Ja, synes det spiller en rolle siden bv ikke har sendt oss papirene vi skal ha. Har ventet LENGE. Plutselig får vi beskjed om at saken er henlagt, og advokaten har enda ikke fått kopi av pairene... Lurer på om de har gjort noe som ikke er lov.



Anonymous poster hash: 6cb85...204
Skrevet

 

Ja, synes det spiller en rolle siden bv ikke har sendt oss papirene vi skal ha. Har ventet LENGE. Plutselig får vi beskjed om at saken er henlagt, og advokaten har enda ikke fått kopi av pairene... Lurer på om de har gjort noe som ikke er lov.

 

Anonymous poster hash: 6cb85...204

Enig med deg! Ingen offentlig forvaltning har lov til å bryte det lov og regelverk som er satt opp for de. Om det gjelder å beskytte barn/dyr/eiendom eller hva som helst, så skal de forholde seg til regelverket! Jeg synes det er helt betimelig at du stiller disse spørsmålene hi, da det er eneste måte å få forandret og/ellers skjerpet statsforvaltningen. Spør din advokat til råds!

 

 

Anonymous poster hash: 7d583...128

Skrevet

Jeg kjenner ikke lovverket på området, men jeg håper barnevernet har rett til å sjekke opp foreldrenes vandelsatest, fravær fra skole, alt som har med barnets helse å gjøre ol.

 

Detaljer om foreldrenes sykdomshistorie ol bør de derimot ikke ha direkte tilgang til etter min mening.



Anonymous poster hash: d123b...5a0
Skrevet

Barnevernloven paragraf 6-4.

 

6-4.Innhenting av opplysninger.

Opplysninger skal så langt som mulig innhentes i samarbeid med den saken gjelder eller slik at vedkommende har kjennskap til innhentingen.

Offentlige myndigheter skal av eget tiltak, uten hinder av taushetsplikt, gi opplysninger til kommunens barneverntjeneste når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. §§ 4-10, 4-11 og 4-12, når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker, jf. § 4-24, eller når det er grunn til å tro at det er fare for utnyttelse av et barn til menneskehandel, jf. § 4-29. Like med offentlige myndigheter regnes organisasjoner og private som utfører oppgaver for stat, fylkeskommune eller kommune. Også etter pålegg fra de organer som er ansvarlige for gjennomføringen av loven plikter offentlige myndigheter å gi slike opplysninger. Etter pålegg fra disse organer plikter offentlige myndigheter i forbindelse med sak som fylkesnemnda skal avgjøre etter §§ 4-19, 4-20 og 4-21, også å gi de opplysninger som er nødvendige for å kunne vurdere om en flytting tilbake til foreldrene, eller samvær med dem, vil kunne føre til en situasjon eller risiko for barnet som nevnt i §§ 4-10, 4-11 eller 4-12.

Også yrkesutøvere i medhold av helsepersonelloven, psykisk helsevernloven, helse- og omsorgstjenesteloven, lov om familievernkontorer, meklingsmenn i ekteskapssaker (jf. lov om ekteskap), samt friskolelova1 plikter å gi opplysninger etter reglene i andre ledd.

Skrevet

 

Jeg kjenner ikke lovverket på området, men jeg håper barnevernet har rett til å sjekke opp foreldrenes vandelsatest, fravær fra skole, alt som har med barnets helse å gjøre ol.

 

Detaljer om foreldrenes sykdomshistorie ol bør de derimot ikke ha direkte tilgang til etter min mening.

 

Anonymous poster hash: d123b...5a0

Vet du, det finnes mange offentlige forvaltninger, fritidsklubber etc som har lov til det der, men enten henter du det ut selv eller du blir orientert på forhånd om at det vil bli hentet ut og skal følge saken din. Gjøres ikke dette er det skjedd et overtramp!

 

Anonymous poster hash: 7d583...128

Skrevet

De har lov å innhente opplysninger, men du skal få beskjed om at det blir gjort, FØR det blir gjort!

Hvis de mistenker psykisk sykdom kan de finne på å forsøke å overtale legen til å gi ut disse opplysningene, mange lyver tross alt om akkurat dette. Forstår det må være utrolig belastende, og jeg hadde tatt det opp med advokaten og vurdert søksmål om ikke alle retningslinjer er fulgt!

 

Anonymous poster hash: 6d8bb...1a9

Skrevet

 

Spiller det noen rolle? Om du ikke har noe å skjule, er det vel bare bra at det er en instans som kan sjekke vandelsattester. Det samme går for legebesøk. Alt for å ivareta barnas trygghet spør du meg.

 

Anonymous poster hash: 2dc90...a87

Klart det spiller en rolle, de skal ikke bryte loven.

 

 

 

Anonymous poster hash: defd6...ae1

Skrevet

Hvilken lege gir villig fra seg journaler, tenker jeg... Tror ingen lege ønsker å bli dømt for slikt. Politiet kan jo slite med å få info fra leger. Jeg tror det kun er i overgrepssaker og lignende at legen har opplysningsplikt. Men da er det jo legene som sier ifra. Til politiet. Ikke barnevernet. 



Anonymous poster hash: f45d1...dbc
Skrevet

Ja, det har vi lov til, i undersøkelsessak. Altså de første tre mnd hvor innholdet i bekymringsmeldingen undersøkes.

 

Man innhenter ikke hele legejournal, men spør en rekke spørsmål om samspill, foreldreferdigheter, fysisk og psykisk helse, rus, vold, seksuelle overgrep, medisiner osv.

 

Paragrafen er sitert lengre oppe i tråden.

 

Vi innhenter opplysninger fra fastlege, politiet (hele rulleblad, politilogg, eventuelle dommer), legevakt, helsestasjon, tannlege, skole/barnehage, arbeidsgiver, psykiatri, familiekontoret, rus-institusjon+++

 

Selvfølgelig tilpasses informasjonsinnhenting til bekymringen. Man skal ikke gjøre undersøkelsen mer omfattende enn nødvendig.

 

Så langt det er mulig innhentes opplysningene med samtykke fra foreldre. Hvis vi ikke får samtykke har vi likevel hjemmel i lov til å innhente opplysninger.

 

Fastleger og andre kan ikke tilbakeholde opplysninger til bvt, de er pålagt å svare.

 

Anonymous poster hash: 3af31...4c7

Skrevet

I en undersøkelsessak eller i en forberedelse til en 4.12-sak kan barnevernet gjøre det ja



Anonymous poster hash: 3eac0...491
Gjest Darwinia:-)
Skrevet

 

Spiller det noen rolle? Om du ikke har noe å skjule, er det vel bare bra at det er en instans som kan sjekke vandelsattester. Det samme går for legebesøk. Alt for å ivareta barnas trygghet spør du meg.

 

Anonymous poster hash: 2dc90...a87

 

Det kommer nå litt an på hva slags informasjon de henter ut. Vandelsattest burde de kunne hente ut. Informasjon om psykisk sykdom og ting som kan påvirke omsorgsevne kan sikkert også være greit å ha kjenskap til. Men at Barnevernet skal kunne hente ut informasjon om dine herpesutbrudd, hemorider, kjønnsvorter, urinveisinfeksjoner osv. er helt unødvendig og et grovt overtramp. 

Skrevet

 

 

 

Spiller det noen rolle? Om du ikke har noe å skjule, er det vel bare bra at det er en instans som kan sjekke vandelsattester. Det samme går for legebesøk. Alt for å ivareta barnas trygghet spør du meg.

 

Anonymous poster hash: 2dc90...a87

 

Det kommer nå litt an på hva slags informasjon de henter ut. Vandelsattest burde de kunne hente ut. Informasjon om psykisk sykdom og ting som kan påvirke omsorgsevne kan sikkert også være greit å ha kjenskap til. Men at Barnevernet skal kunne hente ut informasjon om dine herpesutbrudd, hemorider, kjønnsvorter, urinveisinfeksjoner osv. er helt unødvendig og et grovt overtramp.

Det gjør man ikke heller. Nettopp derfor spørres det relevante spørsmål til legen fremfor å hente ut journal. Hvis jeg likevel får hele journalen, fordi legen ikke gidder å svare på spørsmål, sender jeg den i retur og ber legen om å besvare mine spørsmål.

 

Jeg har fått opplysninger om både kjønnssykdommer og migrene, og mye annet, men det er ikke min hensikt, det er fastlegen som ikke gjør jobben sin...

 

Anonymous poster hash: 3af31...4c7

Skrevet

Ja, det har vi lov til, i undersøkelsessak. Altså de første tre mnd hvor innholdet i bekymringsmeldingen undersøkes.

 

Man innhenter ikke hele legejournal, men spør en rekke spørsmål om samspill, foreldreferdigheter, fysisk og psykisk helse, rus, vold, seksuelle overgrep, medisiner osv.

 

Paragrafen er sitert lengre oppe i tråden.

 

Vi innhenter opplysninger fra fastlege, politiet (hele rulleblad, politilogg, eventuelle dommer), legevakt, helsestasjon, tannlege, skole/barnehage, arbeidsgiver, psykiatri, familiekontoret, rus-institusjon+++

 

Selvfølgelig tilpasses informasjonsinnhenting til bekymringen. Man skal ikke gjøre undersøkelsen mer omfattende enn nødvendig.

 

Så langt det er mulig innhentes opplysningene med samtykke fra foreldre. Hvis vi ikke får samtykke har vi likevel hjemmel i lov til å innhente opplysninger.

 

Fastleger og andre kan ikke tilbakeholde opplysninger til bvt, de er pålagt å svare.

 

Anonymous poster hash: 3af31...4c7

 

I alle dager. Kan du faktisk ikke lovverket du skal bruke i jobben din?!

 

Du får undersøke med sjefen din, for det du påstår er feil der det er snakk om vanlig undersøkelsessak.

Det er kun lovlig dersom foreldrene har samtykket til det muntlig eller skriftlig, og det må da gis spesifisert bekreftelse i forhold til hver enkelt institusjon dere skal kontakte.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 4fdf3...306

Skrevet

 

 

 

Spiller det noen rolle? Om du ikke har noe å skjule, er det vel bare bra at det er en instans som kan sjekke vandelsattester. Det samme går for legebesøk. Alt for å ivareta barnas trygghet spør du meg.

 

Anonymous poster hash: 2dc90...a87

 

Det kommer nå litt an på hva slags informasjon de henter ut. Vandelsattest burde de kunne hente ut. Informasjon om psykisk sykdom og ting som kan påvirke omsorgsevne kan sikkert også være greit å ha kjenskap til. Men at Barnevernet skal kunne hente ut informasjon om dine herpesutbrudd, hemorider, kjønnsvorter, urinveisinfeksjoner osv. er helt unødvendig og et grovt overtramp.

Legene sender som regel bare kopi av journal. Der er rubb og rake.. Som regel er det stor bekymring eller bekymring som går direkte på foreldres psykiske sykdom som gjør at man henter disse opplysningene. På ryddige kontor sitter det litt langt inne å innhente fra lege/psykolog o.l.

 

Men hi, dere har kontaktet advokat allerede i undersøkelsesfasen? Det er som regel de som har noe å skjule som gjør det er min erfaring. Men det kan jo hende dere har en fornuftig grunn.

 

 

 

Anonymous poster hash: c7106...ab2

Skrevet

De har lov å innhente opplysninger, men du skal få beskjed om at det blir gjort, FØR det blir gjort!

Hvis de mistenker psykisk sykdom kan de finne på å forsøke å overtale legen til å gi ut disse opplysningene, mange lyver tross alt om akkurat dette. Forstår det må være utrolig belastende, og jeg hadde tatt det opp med advokaten og vurdert søksmål om ikke alle retningslinjer er fulgt!

 

Anonymous poster hash: 6d8bb...1a9

Om man gir foreldrene beskjed eller ikke kommer an på om det er en åpen eller lukket undersøkelse. Ved mistanke om vold eller seksuelle overgrep hender det at Bvt undersøker og innhenter opplysninger i kortere eller lengre tid før foreldrene informeres.

Ved "vanlige" undersøkelser stemmer det at vi alltid ber om samtykke fra foreldre, og informerer før vi evnt innhenter uten samtykke.

 

Anonymous poster hash: 3af31...4c7

Skrevet

 

 

Ja, det har vi lov til, i undersøkelsessak. Altså de første tre mnd hvor innholdet i bekymringsmeldingen undersøkes.

 

Man innhenter ikke hele legejournal, men spør en rekke spørsmål om samspill, foreldreferdigheter, fysisk og psykisk helse, rus, vold, seksuelle overgrep, medisiner osv.

 

Paragrafen er sitert lengre oppe i tråden.

 

Vi innhenter opplysninger fra fastlege, politiet (hele rulleblad, politilogg, eventuelle dommer), legevakt, helsestasjon, tannlege, skole/barnehage, arbeidsgiver, psykiatri, familiekontoret, rus-institusjon+++

 

Selvfølgelig tilpasses informasjonsinnhenting til bekymringen. Man skal ikke gjøre undersøkelsen mer omfattende enn nødvendig.

 

Så langt det er mulig innhentes opplysningene med samtykke fra foreldre. Hvis vi ikke får samtykke har vi likevel hjemmel i lov til å innhente opplysninger.

 

Fastleger og andre kan ikke tilbakeholde opplysninger til bvt, de er pålagt å svare.

 

Anonymous poster hash: 3af31...4c7

I alle dager. Kan du faktisk ikke lovverket du skal bruke i jobben din?!

 

Du får undersøke med sjefen din, for det du påstår er feil der det er snakk om vanlig undersøkelsessak.

Det er kun lovlig dersom foreldrene har samtykket til det muntlig eller skriftlig, og det må da gis spesifisert bekreftelse i forhold til hver enkelt institusjon dere skal kontakte.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 4fdf3...306

Hjemler man undersøkelsen i 4.12 kan man innhente uten samtykke

 

 

 

Anonymous poster hash: 3eac0...491

Skrevet

 

 

 

Ja, det har vi lov til, i undersøkelsessak. Altså de første tre mnd hvor innholdet i bekymringsmeldingen undersøkes.

 

Man innhenter ikke hele legejournal, men spør en rekke spørsmål om samspill, foreldreferdigheter, fysisk og psykisk helse, rus, vold, seksuelle overgrep, medisiner osv.

 

Paragrafen er sitert lengre oppe i tråden.

 

Vi innhenter opplysninger fra fastlege, politiet (hele rulleblad, politilogg, eventuelle dommer), legevakt, helsestasjon, tannlege, skole/barnehage, arbeidsgiver, psykiatri, familiekontoret, rus-institusjon+++

 

Selvfølgelig tilpasses informasjonsinnhenting til bekymringen. Man skal ikke gjøre undersøkelsen mer omfattende enn nødvendig.

 

Så langt det er mulig innhentes opplysningene med samtykke fra foreldre. Hvis vi ikke får samtykke har vi likevel hjemmel i lov til å innhente opplysninger.

 

Fastleger og andre kan ikke tilbakeholde opplysninger til bvt, de er pålagt å svare.

 

Anonymous poster hash: 3af31...4c7

I alle dager. Kan du faktisk ikke lovverket du skal bruke i jobben din?!

 

Du får undersøke med sjefen din, for det du påstår er feil der det er snakk om vanlig undersøkelsessak.

Det er kun lovlig dersom foreldrene har samtykket til det muntlig eller skriftlig, og det må da gis spesifisert bekreftelse i forhold til hver enkelt institusjon dere skal kontakte.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 4fdf3...306

Hjemler man undersøkelsen i 4.12 kan man innhente uten samtykke

 

 

 

Anonymous poster hash: 3eac0...491

Har du ikke lest paragrafen det vises til lengre oppe? "Så langt det er mulig" skal samtykke innhentes. Det er helt lov å gjøre uten samtykke. Hvordan tror du ellers man skal få undersøkt i familier der forekdrene? Setter seg på bakbeina? Heldigvis er det slik i Norge. Undersøkelser hjemles ikke i 4-4 eller 4-12 i Oslo og Akershus lengre. Fylkesmannen har bestemt at for å ivareta barnets rettssikkerhet skal ikke bvtj låses til 4-4 dersom det dukker opp forhold som er svært bekymringsfulle og man feks har behov for å innhente opplysninger uten samtykke eller gå på uanmeldt hjemmebesøk.

 

 

 

Anonymous poster hash: c7106...ab2

Skrevet

 

Ja, synes det spiller en rolle siden bv ikke har sendt oss papirene vi skal ha. Har ventet LENGE. Plutselig får vi beskjed om at saken er henlagt, og advokaten har enda ikke fått kopi av pairene... Lurer på om de har gjort noe som ikke er lov.

 

Anonymous poster hash: 6cb85...204

Enig med deg! Ingen offentlig forvaltning har lov til å bryte det lov og regelverk som er satt opp for de. Om det gjelder å beskytte barn/dyr/eiendom eller hva som helst, så skal de forholde seg til regelverket! Jeg synes det er helt betimelig at du stiller disse spørsmålene hi, da det er eneste måte å få forandret og/ellers skjerpet statsforvaltningen. Spør din advokat til råds!

 

 

Anonymous poster hash: 7d583...128

 

 

Opplysningsplikt. Opplsyningsplikt er da du faktisk MÅ opplyse saker til feks politi, helsevesen ol, hvis det handler om alvorlige ting. (Opplysningsplikt gjelder de som jobber i helsevesnet, og i det offentlige. Men opplysningen skal KUN gis til de som trenger den, og de har taushetsplikt videre).

 

Anonymous poster hash: 94d20...1d9

Skrevet

Ja, det har vi lov til, i undersøkelsessak. Altså de første tre mnd hvor innholdet i bekymringsmeldingen undersøkes.

 

Man innhenter ikke hele legejournal, men spør en rekke spørsmål om samspill, foreldreferdigheter, fysisk og psykisk helse, rus, vold, seksuelle overgrep, medisiner osv.

 

Paragrafen er sitert lengre oppe i tråden.

 

Vi innhenter opplysninger fra fastlege, politiet (hele rulleblad, politilogg, eventuelle dommer), legevakt, helsestasjon, tannlege, skole/barnehage, arbeidsgiver, psykiatri, familiekontoret, rus-institusjon+++

 

Selvfølgelig tilpasses informasjonsinnhenting til bekymringen. Man skal ikke gjøre undersøkelsen mer omfattende enn nødvendig.

 

Så langt det er mulig innhentes opplysningene med samtykke fra foreldre. Hvis vi ikke får samtykke har vi likevel hjemmel i lov til å innhente opplysninger.

 

Fastleger og andre kan ikke tilbakeholde opplysninger til bvt, de er pålagt å svare.

 

Anonymous poster hash: 3af31...4c7

MEN dere skal gi beskjed om at det gjøres først!!! Jeg blir helt skremt av hvordan barnevernet drives. Missforstå meg rett, jeg er for et barnevern som er der for barna, men maktmisbruk ovenfor foreldrene er ikke lov! Anmeld du hi

 

Anonymous poster hash: 7d583...128

Skrevet

 

 

 

Ja, det har vi lov til, i undersøkelsessak. Altså de første tre mnd hvor innholdet i bekymringsmeldingen undersøkes.

 

Man innhenter ikke hele legejournal, men spør en rekke spørsmål om samspill, foreldreferdigheter, fysisk og psykisk helse, rus, vold, seksuelle overgrep, medisiner osv.

 

Paragrafen er sitert lengre oppe i tråden.

 

Vi innhenter opplysninger fra fastlege, politiet (hele rulleblad, politilogg, eventuelle dommer), legevakt, helsestasjon, tannlege, skole/barnehage, arbeidsgiver, psykiatri, familiekontoret, rus-institusjon+++

 

Selvfølgelig tilpasses informasjonsinnhenting til bekymringen. Man skal ikke gjøre undersøkelsen mer omfattende enn nødvendig.

 

Så langt det er mulig innhentes opplysningene med samtykke fra foreldre. Hvis vi ikke får samtykke har vi likevel hjemmel i lov til å innhente opplysninger.

 

Fastleger og andre kan ikke tilbakeholde opplysninger til bvt, de er pålagt å svare.

 

Anonymous poster hash: 3af31...4c7

I alle dager. Kan du faktisk ikke lovverket du skal bruke i jobben din?!

 

Du får undersøke med sjefen din, for det du påstår er feil der det er snakk om vanlig undersøkelsessak.

Det er kun lovlig dersom foreldrene har samtykket til det muntlig eller skriftlig, og det må da gis spesifisert bekreftelse i forhold til hver enkelt institusjon dere skal kontakte.

 

 

 

 

Anonymous poster hash: 4fdf3...306

Hjemler man undersøkelsen i 4.12 kan man innhente uten samtykke

 

 

 

Anonymous poster hash: 3eac0...491

Hvis man leser paragraf 6-4 så står det at man "så langt det er mulig" skal innhente opplysninger med samtykke fra foreldre. Ikke at man ikke kan gjøre det uten samtykke. Jeg trenger ikke sjekke det med sjefen, men innhenter jeg uten samtykke så er det selvsagt i samråd med leder. Det er dessverre nødvendig oftere enn man skulle tro.

 

Får man samtykke lager vi selvsagt en spesifisert liste i samråd med foreldre. Men hvis foreldre sier ja til å innhente fra alle bortsett fra rus-behandling og psykiatri, da tenker jeg selvsagt at det er en grunn til det, og informerer om at jeg vil innhente informasjon uavhengig av om forelderen samtykker.

 

4-12 gir også mulighet for informasjonsinnhenting, slik som nevnt over.

 

Anonymous poster hash: 3af31...4c7

Skrevet

 

 

 

Ja, synes det spiller en rolle siden bv ikke har sendt oss papirene vi skal ha. Har ventet LENGE. Plutselig får vi beskjed om at saken er henlagt, og advokaten har enda ikke fått kopi av pairene... Lurer på om de har gjort noe som ikke er lov.

 

Anonymous poster hash: 6cb85...204

Enig med deg! Ingen offentlig forvaltning har lov til å bryte det lov og regelverk som er satt opp for de. Om det gjelder å beskytte barn/dyr/eiendom eller hva som helst, så skal de forholde seg til regelverket! Jeg synes det er helt betimelig at du stiller disse spørsmålene hi, da det er eneste måte å få forandret og/ellers skjerpet statsforvaltningen. Spør din advokat til råds!

 

 

Anonymous poster hash: 7d583...128

Opplysningsplikt. Opplsyningsplikt er da du faktisk MÅ opplyse saker til feks politi, helsevesen ol, hvis det handler om alvorlige ting. (Opplysningsplikt gjelder de som jobber i helsevesnet, og i det offentlige. Men opplysningen skal KUN gis til de som trenger den, og de har taushetsplikt videre).

 

Anonymous poster hash: 94d20...1d9

Nei, det er ikke opplysningsplikten offentlig tjenestemann har ovenfor andre organer i forvaltningen jeg er ute etter! De har også en ogienteringsplikt ovenfor personer som underlegges en kontroll. De må ikke spørre om lov, men de må orientere vedkommende det gjelder om hva som blir gjort

 

 

Anonymous poster hash: 7d583...128

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...