Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #26 Skrevet 17. september 2015 Jeg skjønner at du vil at mannen skal bidra mer, men jeg følger ikke helt resonementet ditt! Du har skolebarn - altså er de ganske store! Eldste er 12. Du trenger ikke degge for en 12-åring! Hvorfor i all verden skal DU legge fram både hverdagstøy og treningstøy til dem? Hva med å lære opp unga til dette selv? Skolebarn klarer vel å finne fram sitt eget tøy på kvelden, pakke sine egne gymbager og finne fram ting til fritidsaktiviteter?? Du har en ukes fri mellom hver jobbeøkt - altså ganske mye egentid mens ungene er på skolen. jeg skjønner at noe av denne tiden går med til husarbeid, men likevel. det bør vel neppe være slik at du rundvasker huset, handler og driver storplanlegging av middag HVER DAG?? Hva med å handle en dag i uka, lage middagslister og la ungene ta sin del av ryddingen? De dagene du har nattevakt og er på jobb kan vel mannen lage matpakkene (eller kanskje ungene faktisk kan smøte matpakker selv?) Du legger ungene. Virkelig, legger du en 12-åring? Går ikke en 12-åring egentlig å legger seg selv? Jeg skjønner at man er tilstede altså, men det er jo stor forskjell på det å ha kveldstell på en 1-åring som må mates og stelles og en 12-åring og bør være relativt selvgående! Etter at du har hatt hele dagen for deg selv hjemme (dette er vel din egentid også) så er det vel ikke så strevsomt å være tilstede i huset mens dine relativt store barn er tilstede og klarer seg selv? Med dette mener jeg selvføglelig ikke at mannen ikke skal bidra. begge parter bør selvfølgelig bidra i hjemmet - også med husarbeid. Men dere jobber jo på veldig forskjellige tider. det kan fint være at han tenker at du har masse egentid på dagtid - når du tross alt er hjemme uten barn. Anonymous poster hash: 5720d...d2d Jeg har aldri en friuke, som i fri. Jeg jobber ekstra. Mannen er som nevnt gniten, så det jeg tjener går uavkortet til meg og barna. I fare for å bli gjenkjent så byttet jeg om alder på ungene, de er bare 6 1/2 og 8 år, så ikke så store mao. De kan finne frem klær, men jeg må jo få det vasket, brettet og lagt i skuffene. De trener begge to, det er dugnader og mannen nekter å stå i kiosk fordi han prinsipielt er i mot det, så alt slikt faller på meg. På mine fridager har jeg "fri" fra 9-13, da handler jeg, vasker, rydder, besøker gamle besteforeldre og gjør klar middag. Men når mannen kommer hjem og til ferdig middag og ikke engang rydder og skuffer vekk middagsrestene føler jeg meg verdiløs. Og den følelsen av at han bare kan gå å legge seg og tro han har "fri" resten av ettermiddagen fordi jeg "bare" har vært på møte, kjøpt bursdagsgaver, handlet mat, vasket, laget mat, ryddet, gjort lekser med barna, vært sammen med ungene, fått på de fotballklær og danseklær, kjørt de og vært på deres treninger og hjem og dusje, kveldsmat, litt pugging igjen, osv osv, og han har da kommet til ferdig mat, sovet middag, dratt og trent og hjem på sofaen. Jeg har UTALLIGE ganger sagt at han ikke kan trene 5 gng i uka når vi har små. Han må d for å være menneske er hans svar. Jeg er så lei!!!!! Nå driver i tillegg moren og ringer fordi han har invitert folk på middag i dag! Blir hyggelig det sier han, der jeg må stå for alt! Anonymous poster hash: ea04f...3e0 Men herre gud da. Du trenger ikke lage mat om HAN har invitert. Ta med ungene ut. Slutt å være dørmatta hans. Anonymous poster hash: aba56...425
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #27 Skrevet 17. september 2015 Jeg skjønner at du vil at mannen skal bidra mer, men jeg følger ikke helt resonementet ditt! Du har skolebarn - altså er de ganske store! Eldste er 12. Du trenger ikke degge for en 12-åring! Hvorfor i all verden skal DU legge fram både hverdagstøy og treningstøy til dem? Hva med å lære opp unga til dette selv? Skolebarn klarer vel å finne fram sitt eget tøy på kvelden, pakke sine egne gymbager og finne fram ting til fritidsaktiviteter?? Du har en ukes fri mellom hver jobbeøkt - altså ganske mye egentid mens ungene er på skolen. jeg skjønner at noe av denne tiden går med til husarbeid, men likevel. det bør vel neppe være slik at du rundvasker huset, handler og driver storplanlegging av middag HVER DAG?? Hva med å handle en dag i uka, lage middagslister og la ungene ta sin del av ryddingen? De dagene du har nattevakt og er på jobb kan vel mannen lage matpakkene (eller kanskje ungene faktisk kan smøte matpakker selv?) Du legger ungene. Virkelig, legger du en 12-åring? Går ikke en 12-åring egentlig å legger seg selv? Jeg skjønner at man er tilstede altså, men det er jo stor forskjell på det å ha kveldstell på en 1-åring som må mates og stelles og en 12-åring og bør være relativt selvgående! Etter at du har hatt hele dagen for deg selv hjemme (dette er vel din egentid også) så er det vel ikke så strevsomt å være tilstede i huset mens dine relativt store barn er tilstede og klarer seg selv? Med dette mener jeg selvføglelig ikke at mannen ikke skal bidra. begge parter bør selvfølgelig bidra i hjemmet - også med husarbeid. Men dere jobber jo på veldig forskjellige tider. det kan fint være at han tenker at du har masse egentid på dagtid - når du tross alt er hjemme uten barn. Anonymous poster hash: 5720d...d2d Jeg har aldri en friuke, som i fri. Jeg jobber ekstra. Mannen er som nevnt gniten, så det jeg tjener går uavkortet til meg og barna. I fare for å bli gjenkjent så byttet jeg om alder på ungene, de er bare 6 1/2 og 8 år, så ikke så store mao. De kan finne frem klær, men jeg må jo få det vasket, brettet og lagt i skuffene. De trener begge to, det er dugnader og mannen nekter å stå i kiosk fordi han prinsipielt er i mot det, så alt slikt faller på meg. På mine fridager har jeg "fri" fra 9-13, da handler jeg, vasker, rydder, besøker gamle besteforeldre og gjør klar middag. Men når mannen kommer hjem og til ferdig middag og ikke engang rydder og skuffer vekk middagsrestene føler jeg meg verdiløs. Og den følelsen av at han bare kan gå å legge seg og tro han har "fri" resten av ettermiddagen fordi jeg "bare" har vært på møte, kjøpt bursdagsgaver, handlet mat, vasket, laget mat, ryddet, gjort lekser med barna, vært sammen med ungene, fått på de fotballklær og danseklær, kjørt de og vært på deres treninger og hjem og dusje, kveldsmat, litt pugging igjen, osv osv, og han har da kommet til ferdig mat, sovet middag, dratt og trent og hjem på sofaen. Jeg har UTALLIGE ganger sagt at han ikke kan trene 5 gng i uka når vi har små. Han må d for å være menneske er hans svar. Jeg er så lei!!!!! Nå driver i tillegg moren og ringer fordi han har invitert folk på middag i dag! Blir hyggelig det sier han, der jeg må stå for alt! Anonymous poster hash: ea04f...3e0 Jeg skjønner at du er lei og at du vil at mannen skal bidra mer. Jeg gjør virkelig det. jeg hadde heller ikke funnet meg i at jeg skulle stått med alt husarbeidet. Men nå endrer du jo litt av forutseningene: Du skrev at du fikk barn for 12 år siden - jeg må jo da anta at du faktisk har en 12-åring og svare deretter. Du skriver at DU må legge fram klær om kvelden. Nå endrer du det til at de kan finne fram klær selv. Du skriver "Jeg jobber netter og har 4 vakter på jobb og ei uke fri". Nå skriver du at du aldri har en friuke Hvorfor i all verden skal du bruke "all" tid fra 9-13 på å vaske, rydde, besøke gamle besteforeldre og gjøre klar middag? 4 timer hver eneste dag? Hvorfor ikke sette ungene igang med litt rydding når de kommer hjem kl 13? Hva med å ha ungene litt på SFO så får du litt mer fritid? Hva med å ta ungene med på besteforeldrebesøk etter skoletid eller i helgene? Hva med å handle en dag i uka? hva med å bruke EN dag i uka på å vaske hus? Hva med å bruke LITT mindre tid på middagslaging? Igjen! Jeg skjønner at du vil han skal hjelpe til. Ja, han bør selvfølgelig kunne rydde av etter middag, han bør sette pris på at du ahr laget mat, han bør kunne smøre matpakker og rydde tøy osv. Han bør selvfølgelig også kunne støvsuge og gjøre annet forefallende husarbeid når det trengs Men du bør også passe deg for ikke å gjøre deg selv til en martyr eller et offer. Kanskje du har for høye forventninger til at alt skal være "perfekt"? Kanskje du skal tillate lit mer rot og en støvdott her og der.....? jeg tror neppe noen trenger å gjøre husarbeid 4 timer hver eneste dag.... Anonymous poster hash: 5720d...d2d
Anonym bruker Skrevet 17. september 2015 #28 Skrevet 17. september 2015 Jeg skjønner at du vil at mannen skal bidra mer, men jeg følger ikke helt resonementet ditt! Du har skolebarn - altså er de ganske store! Eldste er 12. Du trenger ikke degge for en 12-åring! Hvorfor i all verden skal DU legge fram både hverdagstøy og treningstøy til dem? Hva med å lære opp unga til dette selv? Skolebarn klarer vel å finne fram sitt eget tøy på kvelden, pakke sine egne gymbager og finne fram ting til fritidsaktiviteter?? Du har en ukes fri mellom hver jobbeøkt - altså ganske mye egentid mens ungene er på skolen. jeg skjønner at noe av denne tiden går med til husarbeid, men likevel. det bør vel neppe være slik at du rundvasker huset, handler og driver storplanlegging av middag HVER DAG?? Hva med å handle en dag i uka, lage middagslister og la ungene ta sin del av ryddingen? De dagene du har nattevakt og er på jobb kan vel mannen lage matpakkene (eller kanskje ungene faktisk kan smøte matpakker selv?) Du legger ungene. Virkelig, legger du en 12-åring? Går ikke en 12-åring egentlig å legger seg selv? Jeg skjønner at man er tilstede altså, men det er jo stor forskjell på det å ha kveldstell på en 1-åring som må mates og stelles og en 12-åring og bør være relativt selvgående! Etter at du har hatt hele dagen for deg selv hjemme (dette er vel din egentid også) så er det vel ikke så strevsomt å være tilstede i huset mens dine relativt store barn er tilstede og klarer seg selv? Med dette mener jeg selvføglelig ikke at mannen ikke skal bidra. begge parter bør selvfølgelig bidra i hjemmet - også med husarbeid. Men dere jobber jo på veldig forskjellige tider. det kan fint være at han tenker at du har masse egentid på dagtid - når du tross alt er hjemme uten barn. Anonymous poster hash: 5720d...d2d Jeg har aldri en friuke, som i fri.Jeg jobber ekstra. Mannen er som nevnt gniten, så det jeg tjener går uavkortet til meg og barna. I fare for å bli gjenkjent så byttet jeg om alder på ungene, de er bare 6 1/2 og 8 år, så ikke så store mao. De kan finne frem klær, men jeg må jo få det vasket, brettet og lagt i skuffene. De trener begge to, det er dugnader og mannen nekter å stå i kiosk fordi han prinsipielt er i mot det, så alt slikt faller på meg. På mine fridager har jeg "fri" fra 9-13, da handler jeg, vasker, rydder, besøker gamle besteforeldre og gjør klar middag. Men når mannen kommer hjem og til ferdig middag og ikke engang rydder og skuffer vekk middagsrestene føler jeg meg verdiløs. Og den følelsen av at han bare kan gå å legge seg og tro han har "fri" resten av ettermiddagen fordi jeg "bare" har vært på møte, kjøpt bursdagsgaver, handlet mat, vasket, laget mat, ryddet, gjort lekser med barna, vært sammen med ungene, fått på de fotballklær og danseklær, kjørt de og vært på deres treninger og hjem og dusje, kveldsmat, litt pugging igjen, osv osv, og han har da kommet til ferdig mat, sovet middag, dratt og trent og hjem på sofaen. Jeg har UTALLIGE ganger sagt at han ikke kan trene 5 gng i uka når vi har små. Han må d for å være menneske er hans svar. Jeg er så lei!!!!! Nå driver i tillegg moren og ringer fordi han har invitert folk på middag i dag! Blir hyggelig det sier han, der jeg må stå for alt! Anonymous poster hash: ea04f...3e0 Jeg skjønner at du er lei og at du vil at mannen skal bidra mer. Jeg gjør virkelig det. jeg hadde heller ikke funnet meg i at jeg skulle stått med alt husarbeidet. Men nå endrer du jo litt av forutseningene: Du skrev at du fikk barn for 12 år siden - jeg må jo da anta at du faktisk har en 12-åring og svare deretter. Du skriver at DU må legge fram klær om kvelden. Nå endrer du det til at de kan finne fram klær selv. Du skriver "Jeg jobber netter og har 4 vakter på jobb og ei uke fri". Nå skriver du at du aldri har en friuke Hvorfor i all verden skal du bruke "all" tid fra 9-13 på å vaske, rydde, besøke gamle besteforeldre og gjøre klar middag? 4 timer hver eneste dag? Hvorfor ikke sette ungene igang med litt rydding når de kommer hjem kl 13? Hva med å ha ungene litt på SFO så får du litt mer fritid? Hva med å ta ungene med på besteforeldrebesøk etter skoletid eller i helgene? Hva med å handle en dag i uka? hva med å bruke EN dag i uka på å vaske hus? Hva med å bruke LITT mindre tid på middagslaging? Igjen! Jeg skjønner at du vil han skal hjelpe til. Ja, han bør selvfølgelig kunne rydde av etter middag, han bør sette pris på at du ahr laget mat, han bør kunne smøre matpakker og rydde tøy osv. Han bør selvfølgelig også kunne støvsuge og gjøre annet forefallende husarbeid når det trengs Men du bør også passe deg for ikke å gjøre deg selv til en martyr eller et offer. Kanskje du har for høye forventninger til at alt skal være "perfekt"? Kanskje du skal tillate lit mer rot og en støvdott her og der.....? jeg tror neppe noen trenger å gjøre husarbeid 4 timer hver eneste dag.... Anonymous poster hash: 5720d...d2d Det er ikke lett å få frem esenssen i alt da dere kun har disse ordene å forholde dere til. Vi har "friuker" fra nattjobb, men jeg har ikke fri som i ingenting annet å gjøre. Jeg vurderer sterkt å forlate ham. Føler meg som ei dørmatte, det er helt sikkert. Om jeg vil fortelle ham noe så ser han meg aldri i øynene en gang, bare reiser seg og går. Om jeg sier forsiktig at jeg prøvde å fortelle deg noe fra min dag, så er det alltid en unnskyldning ala: Jeg fikk vondt i ryggen, jeg ble tørst osv. Han bryr seg ikke om noe annet enn seg selv og litt ungene. Jeg føler ingen dyp relasjon til ham, savner han aldri og har det topp når han er borte. Huff. Anonymous poster hash: ea04f...3e0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå