Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #26 Skrevet 15. september 2015 Min 10 år gammel datter,vil ikke drar til faren mer, hun sier han forskjellbehandler henne og de barna han og den nye konen har, de er 7,5,3 og 3mnd. Jeg og faren gikk fra hverandre pga han traff henne han er gift med nå, når jenta vår bare var 6uker, og hun har vert der siden hun var 3år, har ikke vert noe problem før nå. Jeg selv er ble gift når jenta var nesten 7år og har fått tvillinger som blir 1 år til jul. Min mann mener at vi bør holde jenta hjemme,og at han ville aldri finne på og forskjellbehandle min datter og guttene våre,og jeg er helt enig i det. det jeg reagerer mest på er : Småsøskene må være med på altde lager ikke mat,pga det blir for mye jobb,så blir mye fastfoodde hjelper henne ikke med lekserHun får aldri alenetid med far ( det får hun hos meg i alle fall en gang i uka,at det er kun jeg og henne )Farmor overser henne og er bare opptatt med de minsteKona til far kjefter på henne for det miste Dette er det hun har fortalt meg at hun sliter med og noen andre ting,som egentlig er ganske små forhold til disse. Hun er der anhver helg , begynte med anhver helg og en dag i uka fra hun fra 2-7 år og økte når hun var 7. er dette bare en periode eller bør jeg bestile time til mekling og avtale mindre samvær. hun er der 50/50 nå, tenkte 60/40 kanskje hadde vert bedre for henne. kom med råd Anonymous poster hash: 2d405...310 Her må jo du og far sette dere ned og snakke sammen!Det er ikke greit at jenta ikke trives hos far. Samtidig må du og far både samarbeide og være positive til at samværet og boordningen ska fungere.Far og du har to for skjellige husstander. Det er derfor naturlig at det er ulike ordninger i forhold til alenetid, leksehjelp, mat osv. Dere bør passe dere vel for at jenta setter dere to opp mot hverandre og definerer den ene foreldrene som bedre enn den andre. Ja, dere er forskjellige, dere har ulike familier, hun har flere søsken i dette ene huset osv. Det betyr ikke at det ene stedet er bedre enn det andre.Hos deg har hun to søsken som i tillegg er ganske små. Du er kanskje fortsatt hjemme i permisjon. Det er derfor naturlig at du har bedre tid til lekselesing, alenetid, matlaging osv. Hos far har hun 4 søsken hvor flere er nærmere henne i alder. Det er jo da mer naturlig at det blir mindre alenetid med far, at søsken må være med, at det mindre tid til leksehjelp etc. Det betyr ikke nødvendigvis at dette er dårligere - bare annerledes.Anonymous poster hash: 87669...f37 men er man far til flere mener jeg man har krav på alenetid, synes det blir for dumt og skylde på det. Anonymous poster hash: 2d405...310 Joda, innimellom bør alle barn få noe alenetid med foreldrene. Det innebærer selvfølgelig at alle fars barn må behandles likt og at særkillsbarnet ikke forfordeles. Far bar 5 barn, noe som naturlig nok innebærer at ikke alle kan få alenetid hver eneste uke. Det tror jeg enhver foreldre med 5 barn innser. At hun får alenetid hos mor minst en gang i uka innebær er ikke nødvendigvis at far er en dårlig far hvis han ikke gir barnet tilsvarende alenetid.Ja far må hjelpe til med lekser - i den grad deg er nødvendig. Her må de snakke sammen om hva som er nødvendig hjelp. Hvis jenta føler at hun trenger hjelp og ikke får det, så er ikke det tilfredsstillende. Hvis det derimot et et utkom om at far skal sitte sammen med henne hele tiden mens hun gjør lekser (selv om hun ikke trenger hjelp), så må man kanskje heller avklare forventninger. Ja, det må serveres ordentlig mat. Men hva som er junkfood er jo et definisjonsspørsmål. Noen mener alt skal være laget fra bunnen av. Noen synes halvfabrikata og en grandis i ny og ne er helt innafor uten at man defineres som en dårlig forelder av den grunn. Igjen; kommunikasjon er tingen Anonymous poster hash: 87669...f37 Særkullsbarnet er der annenhver helg. Så at de små stundene også må deles likt på alle barna er nå et urimelig krav. De har pappa tilgjengelig de øvrige 26 dagene i måneden. Det har ikke denne tiåringen.Anonymous poster hash: 2d6a2...e37 HI skriver da vitterlig at de har 50/50...... Anonymous poster hash: 87669...f37 Du har rett. Jeg leste for dårlig, fanget opp "hun er der annenhver helg". Desto merkeligere at far ikke klarer å klemme inn en halvtime med den eldste likevel, da. Anonymous poster hash: 2d6a2...e37
Kamomille Skrevet 15. september 2015 #27 Skrevet 15. september 2015 Hvor vanskelig er det å forstå at det finnes mange barn rundt om som vil ha et bosted og så ha samvær med andre forelder? 50/50 fordeling er ofte ikke optimalt for barna, men her inne skal far unnskyldes på alle bager og kanter, og det er alltid mors skyld hvis barnet begynner å uttrykke sine egne ønsker og frustrasjoner rundt sin bosituasjon. Prøvd å forstå noen få grunnregler. Far er ikke en gud, mor er ikke en som alltid ønsker å begrense fars tilgang til barna, og en tiåring har faktisk egne behov og ønsker som bør høres fra et nøytralt ståsted, og ikke være farget av at man tror en av foreldrene påvirker barnet.Anonymous poster hash: f1bb7...d55 Det kan jo også være en måte å se det på. Jeg ser imidlertid ikke at noen her har forherliger en 50/50 løsning eller sagt at far er en Gud. Men noen har foreslått mor bør prøve å snakke med far! Se for deg at det var motsatt; at det var mor som hadde hatt 5 barn hvorav en var tilnærmet nyfødt. Se for deg at mor hadde skrevet et fortvilet innlegg her etter at 10-åringen hadde klaget: - klaget over at hun ikke fikk nok alenetid fordi mor måtte ta seg av en nyfødt - klaget over at middagen var for simpel - rett og slett for mye ferdiglaget, halvfabrikata eller "fastfood" - klaget over at hun fikk lite hjelp til lekser - klaget over at søsknene alltid måtte være sammen med dem. Jeg ser for meg at et slikt innlegg hadde fått fram en strøm av sympatierklæringer for en sliten mor, med oppmuntringer om at ferdig at var helt OK i en periode, forståelse for at alenetiden kommer når de minste blir større, utsagn som at en 10-åring kan forklares kg bør forstå at hun ikke er alene i en familie på 7 osv. Trenger barnet hjelp med lekser? Så ja, da må hun selvfølgelig få det. Da må far få ettertrykkelig beskjed om at han bør trå til mer. Men med mindre 10-åringen sliter på skolen eller har spesielle behov, så er det vel begrenset hvor mye hjelp en 10-åring faktisk trenger. Eller er det egentlig et uttrykk for sjalusi (som en annen her også nevner) mor har to små tvillinger hjemme, far har en ganske nyfødt. Kanskje 10-åringen generelt føler seg litt tilsidesatt, at hun trenger mer oppmerksomhet osv. Dette er jo ikke noe revolusjonerende nytt når barn får småsøsken. Og kanskje - bare kanskje - får hun mer gehør og "forståelse" for sine følelser hos mor. Hos mor er de "bare" tre barn, mens hos far er de 5. Klart det kan være lettere å bli sett og få mer oppmerksomhet hos mor enn hos far da. Men nå er det må engang slik at det er de voksne som velger familiesammensetningen sin, ikke ungene. Når man skilles og ungene får to ulike hjem, så skaper det noen utfordringer i og med at disse to hjemmene aldri kan bli helt like. Det kan være ulike rutiner, ulike regler, ulike økonomiske forutsetninger osv. Barna det omhandler kan gjerne oppleve det ene hjemmet som "bedre" enn det andre. Det betyr ikke at det nødvendigvis er det. Det er jo ikke slik at den foreldrene som har det største huset, den som har best råd, den som jobber minst, den som har best tid eller den som lager hjemmelaget middag er "den beste". Når man velger å skille seg, så må man som foreldre til felles barn også respektere at den andre parten tar andre valg enn en selv ville gjort. Kanskje far mener at det er viktigere å bruke tid på å leke med ungene framfor å stå på kjøkkenet å lage middag, kanskje hans familie mener at det er et gode med mange tette søsken framfor færre søsken med større aldresspredning. Mitt poeng er at det ene nødvendigvis ikke er noe bedre enn det andre.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #28 Skrevet 15. september 2015 Hi her vert og snakke med familievernkontoret idag, de mener at vi bør gå gjennom dem og de sier slik som ting er bør hun bare være der anhver helg og en gang i uka til ting blir mer stabilt Anonymous poster hash: 2d405...310
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #29 Skrevet 15. september 2015 Hi her vert og snakke med familievernkontoret idag, de mener at vi bør gå gjennom dem og de sier slik som ting er bør hun bare være der anhver helg og en gang i uka til ting blir mer stabilt Anonymous poster hash: 2d405...310 Så bra du tok tak i det så fort, håpe faren klarer å se det på den måten og ikke Gjør ting vanskelig Lykke til☺ Anonymous poster hash: 94e6a...9e7
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #30 Skrevet 15. september 2015 Hi her vert og snakke med familievernkontoret idag, de mener at vi bør gå gjennom dem og de sier slik som ting er bør hun bare være der anhver helg og en gang i uka til ting blir mer stabilt Anonymous poster hash: 2d405...310 Jøss!! I løpet av mindre enn et døgn har du altså både fått time på familievernkontoret, snakket med en veileder der OG fått et svar på hvordan ting bør være framover - uten at de har snakket med far? ........... Anonymous poster hash: 87669...f37
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #31 Skrevet 15. september 2015 Litt morsomt å lese svarene her. Kjenner til en motsatt situasjon, der ungene er hos far ca 35% av tiden. Far har bare de to barna han fikk med eksen, mens mor har 3 nye barn. Den ene av guttene (tenåring) har ytrer sterkt ønske om å være mer hos far og klager stadig over at mor har for lite tid til han. Han synes også at det er altfor mye bråk og mas hjemme hos mor. Far ønsker også å ha gutten mer, men har en veldig dårlig sak siden mor setter seg på bakbeina. Mor mener selvfølgelig at hun følger opp barna bedre enn far, selv om dette er vanskelig å se for oss som er litt på sidelinjen. Far er den som tar med guttene ut på ting og som ungene føler har tid til å være med/ snakke med dem. Hvem mener dere bør få ha barna mest her? Hv Anonymous poster hash: fb00d...7bd
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #32 Skrevet 15. september 2015 Kan det være hun vil være mer hjemme hos deg pga tvillingene? Kan det være hun ikke vil bli forbigått hos deg også? Anonymous poster hash: ac216...c69
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #33 Skrevet 15. september 2015 Slapp av:) Tulleinnlegg fra kjent bruker... Anonymous poster hash: 8bab6...f00
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #34 Skrevet 15. september 2015 Åh jeg synes synn på dagens barn! Jeg hadde det som jenta de, men var bare hos pappa annenhver helg og når jeg var ti kuttet jeg det helt ut. Aldri noen som kom trekkende med bøter og kontrakter av den grunn! Anonymous poster hash: a0898...0e4
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #35 Skrevet 15. september 2015 takk for alle råd, er glad jeg vet hvordan det skal bli fremover, TUSEN TAKK for alle dere snille mennesker som orket og svare Anonymous poster hash: 2d405...310
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #36 Skrevet 15. september 2015 Åh jeg synes synn på dagens barn! Jeg hadde det som jenta de, men var bare hos pappa annenhver helg og når jeg var ti kuttet jeg det helt ut. Aldri noen som kom trekkende med bøter og kontrakter av den grunn! Anonymous poster hash: a0898...0e4 men i dag får du bot for og spolere avtalt samvær Anonymous poster hash: 2d405...310
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #37 Skrevet 15. september 2015 Åh jeg synes synn på dagens barn! Jeg hadde det som jenta de, men var bare hos pappa annenhver helg og når jeg var ti kuttet jeg det helt ut. Aldri noen som kom trekkende med bøter og kontrakter av den grunn! Anonymous poster hash: a0898...0e4 men i dag får du bot for og spolere avtalt samvær Anonymous poster hash: 2d405...310 Ja og derfor synes jeg synn på dagens barn! De skal ikke få lov til å spolere avtalt samvær. Sånn skulle det vært med meg, da hadde vel moren min blitt fengslet Anonymous poster hash: a0898...0e4
Anonym bruker Skrevet 15. september 2015 #38 Skrevet 15. september 2015 Litt morsomt å lese svarene her. Kjenner til en motsatt situasjon, der ungene er hos far ca 35% av tiden. Far har bare de to barna han fikk med eksen, mens mor har 3 nye barn. Den ene av guttene (tenåring) har ytrer sterkt ønske om å være mer hos far og klager stadig over at mor har for lite tid til han. Han synes også at det er altfor mye bråk og mas hjemme hos mor. Far ønsker også å ha gutten mer, men har en veldig dårlig sak siden mor setter seg på bakbeina. Mor mener selvfølgelig at hun følger opp barna bedre enn far, selv om dette er vanskelig å se for oss som er litt på sidelinjen. Far er den som tar med guttene ut på ting og som ungene føler har tid til å være med/ snakke med dem. Hvem mener dere bør få ha barna mest her? Hv Anonymous poster hash: fb00d...7bd Tenåringer bestemmer vel selv? Latterlig av de voksne å ikke ta hans syn inn i debatten. Anonymous poster hash: 2d6a2...e37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå