Gå til innhold

2-åring som lever ekstremt usunt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp blitt kjent med ei som har et 2 år gammelt barn. Mammaen er veldig flink til å gi barnet masse oppmerksomhet, og virker snill og god.

Etter å ha kjent de noen måneder nå har jeg fått med meg at barnet nesten utelukkende lever på boller og brus.

Barnet starter dagen med pepsi max i tåteflasken. Vaffel, boller eller is. Resten av dagen får barnet alt det peker på av brus, godteri og liknende.

Moren ler litt av det hele og sier at barnet er så kresent.

Barnet får også viljen sin på omtrent alt. Vil det ikke legge seg før midnatt legger det seg ikke før midnatt.

Hadde ikke mammaen vært så inderlig oppmerksom og omsorgsfull på andre vis hadde jeg ikke vært i tvil ang å melde til barnevernet.

Hadde dere reagert på dette?

Anonymous poster hash: f2c8c...0b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få tak i noen brosjyrer fra helsestasjonen om kosthold og barn. Legg de i postkassen hennes.

Anonymous poster hash: 7133d...679

Skrevet

Dette nekter jeg å tro på..

Anonymous poster hash: b75fb...c3b

Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig ringt barnevernet, at noen er glad i barnet sitt gjør dem ikke til gode omsorgspersoner!

Anonymous poster hash: d214b...796

Skrevet

Du må gjerne nekte å tro på det, men sant er det.

Har aldri opplevd noe slik før.

Hi

Skrevet

Få tak i noen brosjyrer fra helsestasjonen om kosthold og barn. Legg de i postkassen hennes.

Anonymous poster hash: 7133d...679

Enig! Og skriv gjerne navnet på moren/barnet på brosjyrene, så hun virkelig skjønner at det er rettet mot henne og ikke bare reklamesvada som går rett i søpla. 

Anonymous poster hash: edad0...cf4

Skrevet

Du må selvfølgelig kontakte barnevernet, Hi!

Dette er omsorgssvikt, det skader barnets helse. Ikke bare kan skade barnets helse, men det skader barnets helse!

Som nr. 4 sier, det at noen er glade i barnet sitt betyr ikke at de er gode nok omsorgspersoner!

Hvis denne moren er så glad i barnet sitt som du har inntrykk av, Hi, da vil hun sette pris på veiledning slik at hun kan gi barnet det det trenger for ikke å bli skadet for livet.

Jeg ville kontaktet barnevernet, og jeg ville fortalt moren at jeg hadde gjort det. Deretter sagt at jeg gjerne ville stille opp for henne, at jeg hadde gjort det jeg gjorde fordi jeg har sett hvor glad hun er i barnet og vet hun ikke med vilje ønsker å skade barnet.

Kontakt barnevernet mandag! Her er det så mye som er feil at det er ikke nok med litt vennskapelig veiledning fra din side, hun trenger lengre og mer faglig veiledning.

Anonymous poster hash: bd59c...91e
Skrevet

Denne er litt vrien ja.. Men jeg synes uten tvil du bør gjøre noe, for dette er svært skadelig for barnet. !

Anonymous poster hash: 3c5ea...738

Skrevet

Veldig vrient ja... Bor så tett på at det hadde virkelig ikke blitt lett å bo der videre

Hi

Skrevet

Går ikke barnet i barnehage?

HI, du må være den voksne her og ringe barnevernet. Barnet kommer til å få enorme problemer i skolesituasjon og voksenlivet om mora får fortsette med denne galskapen. Ungen pusser sikkert ikke tenner heller?

Anonymous poster hash: 88704...e5a

Skrevet

Ang tannpuss vet jeg ikke...

Kan man melde anonymt?

HI

Skrevet

Veldig vrient ja... Bor så tett på at det hadde virkelig ikke blitt lett å bo der videre

Hi

Det er likevel ikke et godt nok argument for å la være å melde fra til barnevernet, Hi!

Ta ansvar og svelg ubehaget!

Her er det snakk om en liten, hjelpeløs toåring. DU ser at dette barnet ikke får det det trenger, da må DU melde fra!

Skrevet

Ikke barnehage!

Hi

Skrevet

Ikke barnehage!

Hi

Da er det heller ingen som naturlig kan fange opp faresignalene. Du MÅ ta ansvar og melde dette, Hi!

Ikke utsett det heller, for dette skader virkelig barnet på en hel rekke områder - selv om det ikke er så synlig enda.

Vær så snill ring barnevernet i morgen!

Skrevet

Dette er ikke å være omsorgsfull! Det er direkte omsorgssvikt!

Anonymous poster hash: fb2e5...fa5

Skrevet

Meld fra til barnevernet, kan gjøres anonymt. Der vil hun få hjelp med å være forelder til barnet sitt :) De har mange gode tilbud, som hjelper familier, de tar ikke fra henne ungen pga dårlig kosthold eller "fri barneoppdragelse" situasjon, de veileder og kurser henne på foreldrerollen sin :)

Du må gjøre det som er rett ovenfor barnet i situasjonen, ikke gå etter "mor er glad i ungen" mantraen.

Anonymous poster hash: c00b3...f94
Skrevet

det er IKKE din sak. tror heller ikke på det.. Tviler på dette er sant

Anonymous poster hash: e000d...bc4
Skrevet

Selvfølgelig er det His sak hvis hun ser at et barn er utsatt for såpass grov omsorgssvikt som dette faktisk er.

Hi har allerede bekreftet at dette dessverre er sant, så hva du tror om saken er helt uviktig. Om det så ikke skulle være sant så er det uansett et viktig spørsmål. Skal man varsle barnevernet om man ser at et barn er utsatt for omsorgssvikt? Selvfølgelig skal man det!

Skrevet

Nei, du har helt rett, man skal ikke bry seg om hva andre gjør! Om et barn blir ødelagt spiller mindre rolle enn at en stikker nesen sin i saker de ikke har noe med.

Anonymous poster hash: e3d33...2f7

Skrevet

Ring barnevernet anonymt, de kan aldri bevise at du har ringt.

Og ja det skal du gjøre! Stakkars barn! Barnet trenger næring!!!

Anonymous poster hash: 6d6ab...1fc

Skrevet

Jeg kjenner også et barn som levde på den "dietten" der. Brus i flaska og kjeks, kaker, godter og mcdonalds hele veien. Gikk ikke i bhg og flyttet ofte nok til at helsestasjonen rakk bare en time hvor overvekt ble nevnt og innen neste time var de flyttet igjen. Rutiner og leggetidet fantes ikke og ungen var konstant overtrøtt.Nå er ungen 8 år og vært et utall ganger hos tannlege og fikset diverse hull og hatt mye vondt og er dessuten ganske så overvektig. Barnevernet har vært inne i bildet flere ganger pga diverse ting, men konkluderer gang på gang med at det er ikke rus/vold og barnet er rund og blid og har det så kjekt att. *himler med øynene*

Anonymous poster hash: 4742f...9b6

Skrevet

Syns du skal ta mot til deg og snakke til moren, kanskje det ikke er helt slik som du tror. Og du vil da kanskje få litt mer informasjon rundt situasjonen. Ta det opp med mor på en skikkelig måte, gi henne noen brosjyrer eller lignende. Få henne til å tenke seg om. Enig i at BV er rett instans og ta det videre til, om du ikke ringer helsestasjonen. Kanskje din venninne vil føle det mindre invaderende enn BV. Helsestasjonen vil jo da vurdere om de vil ta det videre til BV. Hun trenger definitivt veiledning om ting er som du sier.

Kjenner dessverre til fosterforeldre som har et helt håpløst kosthold så BV tar kun tak i ting som er virkelig ille. Har hørt at omsorgsvikt og overgrep (nesten) alltid også vises over halsen. Og det menes vel på flere måter. En jeg kjenner har varige men pga feilernæring i ung alder, han er nesten helt blind pga det. Samt flere andre helseplager i tillegg.

Skrevet

Man trenger ikke starte med å ringe barnevernet hver gang man synes noen gjør for mye av ditt eller for lite av datt.

Her på forumet er man utrolig kjapp med å trekke barnevernkortet. Herregud så mange ressurser barnevernet må bruke på småting som folk med litt veiledning og hjelp fra venner kan ordne opp i selv.

La barnevernet bruke ressursene sine på barn som virkelig trenger det, så kan du være en god nabo/venn som gir gode råd og hjelp til de som bare tenger litt veiledning innimellom. Det er lov å bry seg uten å ringe barnevern!

Samtidig ser man så mange innlegg her på forumet av folk som er anonymt meldt til barnevernet uten å skjønne hva det dreier seg om, er det rart? Når rådene her inne er RING BARNEVERNET for enhver liten filleting?

Jeg har nær famile som jobber i barnevernet, de drukner i henvendelser fra "bekymrede naboer" om barn som er for lenge oppe, blir lagt for tidlig, spiser usunnt og ikke minst for tjukke barn. Med fare for at de som faktisk opplever reell omsorgssvikt havner laaaangt ned i bunken og må vente på hjelp.

Så, det var dagens utblåsning!

Anonymous poster hash: df764...189

Skrevet

Ingen tvil om at dette er sviktende omsorg. Ville skremt mor litt først, jeg vet om folk som har vokst opp slik og det er snakk om gebiss og diabetes i en alder av 30....:(

Prøv å motiver mor til å la barnet begynne i barnehage, det kan være til hjelp hvis de har kjørt seg fast i et uheldig kosthold. Gjør mor oppmerksom på at dette er alvorlig og god grunn til å kontakte barnevern om det ikke endrer seg.

Hvis mor ikke skjerper seg hadde jeg meldt. Selv om det får konsekvenser for naboskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...