Gå til innhold

Dødt foster på ferie :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 14 uker på vei.

Vi er på ferie i utlandet, tok en ul bare for moro, det er jo så billig her. Fikk dessverre den triste beskjeden om at hjertet har sluttet å slå. Jeg har nå vært i kontakt med min gynekolog hjemme for å rådføre meg om hva vi skal gjøre. Hun anbefaler oss å ta flyet fortest mulig hjem, samtidig som hun også sier at det nødvendigvis ikke er farlig å ha dette fosteret i magen til vi skal hjem igjen om 10 dager. Mange går i mange uker uvitende om en MA. Vi har to gutter på 11 og 15 som vet om graviditeten, men ikke at barnet nå er død.

Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 5ff54...f9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker hvorfor barna dine ikke er på skolen om de er så store? I tillegg lurer jeg på hvilket land du er i (om jeg hadde stolt på en billig ul) og at man ikke går på ul for moro skyld.

Jeg tenker ferien fikk en trist og tragisk slutt, at to store barn kommer til å merke dette og at dere må fortelle det kjapt. I uke 14 så har de vel ikke vist om graviditeten så lenge?

Du får ikke gjort noe fra eller til, dessverre, så jeg tror jeg hadde prøvd å hatt en ok ferie.

Anonymous poster hash: c4d2a...3a5

Skrevet

Muligens fortsatt ferien. Det er en viss risiko for at aborten kan starte av seg selv, men forhåpentligvis skjer det ikke noe før dere kommer hjem.

Sa de noe om når utviklingen hadde stoppet?

Anonymous poster hash: dd6f9...c37

Skrevet

Jeg tenker hvorfor barna dine ikke er på skolen om de er så store? I tillegg lurer jeg på hvilket land du er i (om jeg hadde stolt på en billig ul) og at man ikke går på ul for moro skyld.

Jeg tenker ferien fikk en trist og tragisk slutt, at to store barn kommer til å merke dette og at dere må fortelle det kjapt. I uke 14 så har de vel ikke vist om graviditeten så lenge?

Du får ikke gjort noe fra eller til, dessverre, så jeg tror jeg hadde prøvd å hatt en ok ferie.

Spesielle omstendigheter ift ferien, ønsker ikkeå utdype ift at jeg da kan gjenkjennes.

Barna har visst om graviditeten i nesten 2 mnd, da jeg var mye dårlig i begynnelsen acsvangerskapet. Og ingen tvil dessverre om at fosteret er død, 3 gynekologer her som kom og tittet... 😢

Anonymous poster hash: 5ff54...f9d

Skrevet

Oi, dette innlegget var blottet for empati. Det du drar inn er helt uvesentlig i denne sammenhengen. 

Først av alt en klem. Trist beskjed å få.

Personlig ville jeg nok ha reist hjem. Tror det hadde vært for vanskelig å vite om dette så lenge. Dessuten er det vel en fare for at det kan sette igang en SA? Ellers ville jeg fått fortalt barna det, og funnet ut med mannen hva som er det beste alternativet for dere. Er det mer negativt å dra barna ut av ferien, eller er det verre for deg å bli gående der nede? 

Anonymous poster hash: b493d...5c5

Skrevet

Oi, dette innlegget var blottet for empati. Det du drar inn er helt uvesentlig i denne sammenhengen.

Personlig ville jeg nok ha reist hjem. Tror det hadde vært for vanskelig å vite om dette så lenge. Dessuten er det vel en fare for at det kan sette igang en SA? Ellers ville jeg fått fortalt barna det, og funnet ut med mannen hva som er det beste alternativet for dere. Er det mer negativt å dra barna ut av ferien, eller er det verre for deg å bli gående der nede?

Det er ikke vanlig å ta en 15 åring som går på ungdomsskolen på ferie rett etter skolestart. Derfor regner jeg ned det er en spesiell grunn til ferien og dette må jo tas med i beregningen om man ønsker å reise hjem eller ikke.

Skrevet

Om mulig ville jeg reist hjem selv, og latt resten av familien fortsette ferien.

Anonymous poster hash: 4ac08...722
Skrevet

Jeg var i samme situasjon for en del år siden. Ringte fra utlandet til mitt lokale sykehus og ble informert om blødningsfare, noe som ikke er en god kombinasjon med en flytur. 

Jeg valgte å ta en utskrapning i utlandet. Via forsikringen kom jeg på et godt og trygt sykehus og fikk fantastisk hjelp midt oppi alt det triste. 

For min del var det godt å hvilke ut et par dager etterpå, før hjemreise, og være "ferdig" med svangerskapet før jeg kom hjem. Tenkte selvfølgelig mye på det, men slapp å forholde meg til sykehus/leger også hjemme i Norge.

Lykke til uansett hva du velger. Ta vare på deg selv og din familie. 

Skrevet

Jeg opplevde en senabort i fjor, og det tok bare et par dager fra babyen døde og til jeg fikk veer. Gikk med disse i tre dager før babyen kom av seg selv. Fikk komplikasjoner da morkaken satt fast inni meg og måtte hasteoppereres for å få ut alt før det satte seg betennelse.

Jeg hadde aldri risikert å oppleve det der på ferie, så hadde jeg fått vite 100% sikkert at babyen var død, så hadde jeg kommet meg hjem til Norge så fort som overhode mulig!

Anonymous poster hash: eea49...f37

Skrevet

Jeg mistet selv i uke 14 oppdaget uke 15. Så først vil jeg si så utrolig trist å lese. Klem til deg.

Jeg ville fortsatt ferien. Det finnes mange av oss som går med døde fostre som først blir oppdaget på ordinær ultralyd. Så sant du ikke får feber eller føler deg dårlig ville jeg fortsatt ferien som planlagt. MEN du må være klar over at det er en viss mulighet for at kroppen kan ordne opp selv mens du er på ferie slik at du da vil spontanabortere. Magesmerter og blødning er såklart ett tegn på at kroppen ordner opp selv. Hos meg ordnet kroppen ikke opp selv å etter to uker måtte jeg gjennomføre en medisinsk abort på sykehus ettersom jeg hadde kommet så langt i svangerskapet og at det var større sjanse for blødninger hvis livmoren ikke trakk seg sammen.

Lykke til

Anonymous poster hash: f5dfa...3d0

Skrevet

Hvis du er i et land med et godt helsevesen ser jeg ingen grunn til å dra hjem med mindre du ønsker det selv. I motsatt fall hadde jeg reist hjem asap. Klem til deg

Anonymous poster hash: bdbd4...8ad

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)

Jeg tenker hvorfor barna dine ikke er på skolen om de er så store?

Beklager, men hva i all verden? En ting at du tenker tanken, men man trenger ikke gi uttrykk for alt man tenker på. Hun har mistet barnet i magen og ditt første spørsmål er: hvorfor er ikke barna på skolen???

Ser nå at du har forklart hvorfor du spør😊 Jeg tror jeg ville tatt med den forklaringen i det første innlegget. " Jeg spør ikke for å kritisere men fordi..."

Endret av Darwinia:-)
Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Jeg har aldri vært i din situasjon så er litt vanskelig å svare på, men jeg TROR at jeg ville forsøkt å fortsette ferien hvis legen ga klarsignal.

Skrevet

Men å være på ferie å vite at man går med et dødt foster i magen? Nei takk, hadde nok villet kommet meg fort hjem for å ordne opp i det.

Skrevet

Det er ikke vanlig å ta en 15 åring som går på ungdomsskolen på ferie rett etter skolestart. Derfor regner jeg ned det er en spesiell grunn til ferien og dette må jo tas med i beregningen om man ønsker å reise hjem eller ikke.

Men hvilken faens relevans har dette for det som HI nå opplever????

Skrevet

Vil bare gi deg en klem ❤ vanskelig å si hva jeg hadde gjort...

Anonymous poster hash: f8b15...2c2

Skrevet

Men hvilken faens relevans har dette for det som HI nå opplever????

Du skjønner vel at dersom det er svært tungtveiende årsaker til st familien er på reise i utgangspunktet, så kan det påvirke beslutningen på hvorvidt hun rådes til å reise hjem. At barna er så lenge borte fra skolen, tyder på at de ikke bare soler seg, men faktisk ikke bare kan avbryte. Slutt med kverulering nå, det er faktisk ufint!

Anonymous poster hash: 002cc...338

Skrevet

Stygt av deg å åpne et svar på denne måten. Hold deg til det hun spør om! Noen ganger lurer jeg på hva som er galt med folk!

Anonymous poster hash: 60c4e...b92

Skrevet

Stor klem til deg og dere!
Ville sett på hvilket forsikringsselskap du har og hvilket land du er i, og tatt det med i beslutningen for hva du gjør. Er dere i et land hvor det kan være trygt å få gjennomført medisinsk abort/utskrapning? Vil forsikringsselskapet kunne si noe på at du venter med å reise hjem, og utsetter det uungåelige?

Ble selv sittende fast i statene uten forsikring(jeg hadde reiseforsikring da jeg reiste). De nektet meg å reise hjem, og de ville ikke dekke meg om jeg reiste. Hadde jeg blitt værende i Statene resten av svangerskapet(som de gjentatte ganger sa kom til å ende i abort!!), så kunne jeg risikert å sitte igjen med en regning på flere millioner pga prematur fødsel og behandlingen for mor og barn i etterkant.

Ville derfor sett på hvilke vilkår som ligger til grunn, og evt tatt en tlf til forsikringsselskapet og stilt et hypotetisk spørsmål om hva som skjer om man havner i en slik situasjon på utenlandsreise.

Aner ikke hva jeg hadde gjort i deres situasjon, vet bare at jeg hørte på legene i statene og hjemme i Norge og kom meg hjem så fort som mulig. Reiste med hjertet i halsen, og kom meg hjem uten problemer.

Tror jeg ville fortalt det til barna, slik at de vet hvorfor mamma og pappa(?) er trist og nedfor. De plukker det sikkert opp, selv om dere evt prøver å skjule det.

For en trist situasjon å være i. Ta godt vare på hverandre! og lykke til med vanskelige avgjørelser.

Anonymous poster hash: 48152...311
Skrevet

Stygt av deg å åpne et svar på denne måten. Hold deg til det hun spør om! Noen ganger lurer jeg på hva som er galt med folk!

Kva er gale med detta ?

Kva rett har du og sette kva som er rett svar ?

Detta eg eit forum for alle og da må HI tåle kva andre gryter ut av seg. Det er ingen kjææææære mor her inne.

Anonymous poster hash: f7535...3ff

Skrevet

Vanskelig å si hva du bør. Skjønner at du ikke vil ødelegge ferien til familien. Men du bør tenke på helsa også.

Jeg fikk vite at mitt barn var dødt onsdag. Fredag var det satt opp kirurgisk abort på sykehuset. Da jeg kom dit hadde jeg allerede fått feber og begynnt bli dårlig. Ikke alltid kroppen reagerer "etter boka". Har ikke hatt problemer i etterkant.

Anonymous poster hash: f54ce...b9d

Skrevet

Kva er gale med detta ?

Detta eg eit forum for alle og da må HI tåle kva andre gryter ut av seg. Det er ingen kjææææære mor her inne.

Er du ikke helt oppegående??

Kvinnen har abortert, og du presterer å komme med "det er ingen kjære mor". Herregud

Det et veldig lite empatisk å snu fokuset på skolebarna når det handler om et dødt foster..siden du faktisk spør!

Anonymous poster hash: de065...736

Skrevet

Har ikkje noen råd og gi, vil bare sende deg ein klem.

Anonymous poster hash: 5975b...0e1
Skrevet

Uff, for en skrekkelig situasjon!!

Først vil jeg be om unnskyldning for det du må lese fra de STYGGE damene her inne!! Så utrolig unødvendig!!...

Så til deg... Tror det kommer litt an på hvilket land du er i... Er dere på hotell, eller hos familie? Føler du deg trygg der? Er helsevesenet bra?

Når hadde dere planlagt å reise hjem?

Fikk du vite når fosteret hadde sluttet å vokse? Sjansen for at kroppen vil ordne opp selv, øker jo dag for dag...

Er det mulighet, og du føler deg trygg, så hadde jeg bedt om utskraping asap! Om dere da ikke skal hjem i løpet av helgen....

Og når det gjelder ungene, fortell!! Dette kan ikke skjules, eller, det bør ikke skjules! Det er lov å sørge, for både store og små....

Lykke til!! *klem*

Anonymous poster hash: 4588e...44c

Skrevet

Kva er gale med detta ?

Er du ikke helt oppegående??

Kvinnen har abortert, og du presterer å komme med "det er ingen kjære mor". Herregud

Det et veldig lite empatisk å snu fokuset på skolebarna når det handler om et dødt foster..siden du faktisk spør!

Anonymous poster hash: de065...736

Det har faktisk mye å si hvorfor man er på ferie midt i skoleåret når man har en på ungdomsskolen.

Jeg sier ikke det er galt å være på ferie, men min første tanke er at turen er spesiell av en eller annen grunn. Derfor er årsak til turen viktig for å vite hvordan jeg hadde tenkt i en slik situasjon. Nå trenger ikke hi si noe om årsak til ferien, men hun sier også at det er en spesiell grunn til den, uten å utdype.

Hadde jeg vært på vanlig ferie ville jeg dratt hjem. Om ferien er lagt på grunn av at min mor som bor i utlandet er veldig syk, ville jeg nok blitt og sjekket sykehus i nærheten. Osv

Er jeg på ferie på hotell i et ukjent land ville jeg reist hjem, om jeg bor hos familie i en privat bolig ville jeg kanskje vurdert å bli. Så rart at folk reagerer på at man stiller spørsmål med ferien.

Har man små barn reiser man på ferie hele året. Men med ungdomsskoleelever gjør man ikke det i oppstarten av et år, med mindre det er noe spesielt. Hi trenger virkelig ikke forklare grunnen, men det var altså min første tanke når jeg skulle vurdere om JEG hadde reist hjem i denne situasjonen.

Dette er selvsagt en tøff og vanskelig situasjon, kanskje spesielt når man er i utlandet og ikke hjemme.

Jeg har selv hatt et dødt foster, men samme hvor tragisk det er så er dette faktisk en risiko de første månedene i svangerskapet. Man har likevel lov å være trist å sørge, man kjenner seg vel ofte helt tom og fortvilt. Samtidig så må livet gå videre, særlig når man har andre barn.

Hva man gjør i en slik situasjon kan kun hi bestemme siden det er kun hun som kjenner seg selv og sin familie. Hun vet hva som er best for de to andre barna, for mannen og ikke minst for seg selv.

Det er tydelig ting blir taklet fryktelig negativt her inne, kanskje ofte av de med kun et barn evt ikke større barn å ta hensyn til. Og igjen selvsagt skal hi ta hensyn til seg selv og må høre på hva leger sier er best for henne, men i en familie er det mye som spiller inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...