Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #26 Skrevet 10. september 2015 Dersom du har angst er det kanskje ikke lurt å sykemelde seg 100%, da kan det bøi veldig vanskelig å starte igjen. I tillegg er det psykisk vanskelig å gå langtidssykemeldt og få dagene i rutine. Jeg ville tatt en tur til legen og fått sjekket jern og d-vitamin og diverse andre prøver. Hadde nok også spurt om mulighet for 50% sykemelding og jobbet korte dager i en periode. Så ville jeg tatt fatt på å granske kostholdet. Kuttet ut sukker, lager mat fra bunnen osv. Ved fibromyalgi er det viktig med trening. Du må starte å trene og finne balansen som passer din kropp. Jeg har selv en kronisk sykdom og vet hvor vanskelig det er å finne balansen. Anonymous poster hash: 1873e...611 Alle blodprøvene er fine. Til og med hjernen min er visst normal ifølge mr Angsten min (generalisert angst) var noe jeg utvikler etter at jeg ble utbrent. Legen forklarte det med at angsten min ble utviklet som et slags desperat symptom på at jeg måtte roe meg ned (lite søvn, høyt aktivitetsnivå osv). Angsten kommer kun når jeg er utmattet. Da er det katastrofetanker for alle penga :/ Kostholdet kunne jeg blitt bedre på. Likevel vanskelig når matlysten stort sett er dårlig. I gode perioder spiser jeg regelmessig og sunt. Trene gjør jeg 1-2 ganger i uke, men ikke de siste 2 månedene. Jeg har blitt så dårlig av det. Takk for svar, jeg skal prøve å sette større fokus på kosthold HI Anonymous poster hash: 63276...b6e
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #27 Skrevet 10. september 2015 Har det ganske likt deg. Presset meg i over et halvt år på jobb. Til slutt var jeg helt nedbrutt både fysisk og psykisk. Gikk på en kjempesmell. Legen ville sykemelde, og jeg gikk med på delvis sykemelding. Fungerte litt bedre. Men så ble det verre igjen. Nå har jeg innsett at jeg bare blir verre av å være på jobb. Er nå 100% sykemeldt. Det hjelper veldig på psyken at jeg får ta det med ro og sove når jeg trenger det. Nå er helsa prioritet nr 1. Angrer på at jeg ikke lyttet til kroppen tidligere, for tenker det hadde vært lettere å komme seg om jeg ikke hadde kjørt på så lenge.Så stemmer definitivt for sykemelding!Anonymous poster hash: 7b0bd...72d Har du fått diagnose? Ikke at du må ha det. Hvordan fungerer du i dag og hvor lenge har du vært sykmeldt?God bedring!Anonymous poster hash: 63276...b6e Jeg har ikke fått diagnose. Har tatt noen blodprøver og legene finner ikke noe unormalt. De tror jeg er utbrent. Jeg har hele veien følt at det er noe mer. Hvis jeg ikke blir bedre, så kommer jeg til å spørre om henvisning til revmatolog.Har vært sykemeldt i ca tre uker nå. Formen går veldig opp og ned. Har gjerne en god dag innimellom. Dagene er helt klart lettere når jeg ikke må presse meg på jobb. Depresjonen har letnet veldig. Humørsvigningene er mindre. Men fysisk er jeg fortsatt veldig trett og kraftløs.Anonymous poster hash: 7b0bd...72d 3 uker med sykmelding var ikke så lenge, håper du merker bedring snart!Det er håpløst dette her. Jeg har blitt utredet for det som er snart (første ut var nevrologisk utredring), og det feiler meg absolutt ingenting ifølge mr, ct, blodprøver osv. Dagene mine er også lettere når jeg ikke jobber. Jeg savner så ferien min når jeg orket å være med ungene ut, jeg gjorde litt hagearbeid osv. Jeg skal ringe legen over helga. Satser nok på det samme som deg - å komme seg ovenpå igjen. Så får jeg heller snakke mer med legen om hva som skjer videre om noen uker. Ta godt vare på deg selv Anonymous poster hash: 63276...b6e Takk Tre uker er ikke så lenge. Men har hatt det ganske rolig lenge. Hadde først delvis sykemelding i begynnelsen av juli, så ferie fra midten av juli. Så et par -tre uker på jobb hvor jeg benyttet meg av litt avspasering for å få kortere dager. I ferien sov jeg ekstremt mye, fikk ikke noe særlig ut av den da jeg var i dårlig form. Hanglet veldig på jobb etter ferien. Innså at jeg ikke ble bedre, så da ble det tur til legen. Men som en kollega av meg sa, det kan ta lang tid å komme seg igjen om man har blitt utbrendt, så jeg får ta tiden til hjelp og se om det blir bedring. Ta vare på deg selv du også. Vi har bare et liv og helsa er viktig Anonymous poster hash: 7b0bd...72d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #28 Skrevet 10. september 2015 Har du sjekket stoffskiftet? Anonymous poster hash: 7fcaf...d54
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #29 Skrevet 10. september 2015 Fokuset ditt må jo være å finne ut hva som feiler deg og hvordan du kan stå i en deltidsjobb uten å bli så sliten, ikke å bli sykemeldt. Er det så enkelt som at du mangler vitaminer eller noe så ordner det seg jo relativt raskt. En sykemelding er ingen varig løsning.Anonymous poster hash: 287f8...fa9 Fatigue (pga fibromyalgi) er hovedårsaken til at jeg ikke fungerer. Jeg er godt utredet, men skal utredes i noen andre ting også (som ikke har med fatigue å gjøre). Sykemelding er ingen varig løsning, jeg vet det. Det føles allikevel som det må bli en start. Jeg frykter (ja, jeg svartmaler kanskje) at det ender i halvt ufør. Men å gå slik som jeg har gjort nå i mange år, gjør noe med meg. Ikke fungerer jeg som mamma, ikke som ansatt, ikke som husmor, ikke som kone. Nada! Jeg har holdt humøret oppe og satt pris på de få oppturene, men nå er jeg på god vei inn i en depresjon. HIAnonymous poster hash: 63276...b6e Og hva slags behandlingsplanen har du for fibromyalgien da?? Hvilket treningsopplegg følger du? Kostholdsregime? Medikamentell smertelindring? Ja, fibromyalgi er en kronisk lidelse, men riktig behandling hjelper! Dessuten: du sier at du ikke opplevde slik slitenhet som nå da du hadde ferie. Samtidig sier du at jobben din hverken er fysisk eller psykisk krevende og at den er helt super. Hva i all verden er det som sliter deg ut da? Anonymous poster hash: 8430b...57f
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #30 Skrevet 10. september 2015 Fokuset ditt må jo være å finne ut hva som feiler deg og hvordan du kan stå i en deltidsjobb uten å bli så sliten, ikke å bli sykemeldt. Er det så enkelt som at du mangler vitaminer eller noe så ordner det seg jo relativt raskt. En sykemelding er ingen varig løsning.Anonymous poster hash: 287f8...fa9 Fatigue (pga fibromyalgi) er hovedårsaken til at jeg ikke fungerer. Jeg er godt utredet, men skal utredes i noen andre ting også (som ikke har med fatigue å gjøre).Sykemelding er ingen varig løsning, jeg vet det. Det føles allikevel som det må bli en start. Jeg frykter (ja, jeg svartmaler kanskje) at det ender i halvt ufør. Men å gå slik som jeg har gjort nå i mange år, gjør noe med meg. Ikke fungerer jeg som mamma, ikke som ansatt, ikke som husmor, ikke som kone. Nada! Jeg har holdt humøret oppe og satt pris på de få oppturene, men nå er jeg på god vei inn i en depresjon. HIAnonymous poster hash: 63276...b6e Og hva slags behandlingsplanen har du for fibromyalgien da??Hvilket treningsopplegg følger du? Kostholdsregime? Medikamentell smertelindring? Ja, fibromyalgi er en kronisk lidelse, men riktig behandling hjelper! Dessuten: du sier at du ikke opplevde slik slitenhet som nå da du hadde ferie. Samtidig sier du at jobben din hverken er fysisk eller psykisk krevende og at den er helt super. Hva i all verden er det som sliter deg ut da? Anonymous poster hash: 8430b...57f Ja, si det du! Det er et meget godt spørsmål! For jobben er egentlig ikke slitsom i det hele tatt! Vel, jobben tapper meg for krefter, den gjør jo det. Det er lenge siden jeg har vært så langt nede som nå, og jeg håper og tror dette er forbigående. I ferien fikk jeg mulighet til å ta ting i mitt eget tempo. Men jeg var også i bedre form (hadde mer energi) på den tida. Anonymous poster hash: 63276...b6e
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #31 Skrevet 10. september 2015 Fokuset ditt må jo være å finne ut hva som feiler deg og hvordan du kan stå i en deltidsjobb uten å bli så sliten, ikke å bli sykemeldt. Er det så enkelt som at du mangler vitaminer eller noe så ordner det seg jo relativt raskt. En sykemelding er ingen varig løsning.Anonymous poster hash: 287f8...fa9 Fatigue (pga fibromyalgi) er hovedårsaken til at jeg ikke fungerer. Jeg er godt utredet, men skal utredes i noen andre ting også (som ikke har med fatigue å gjøre).Sykemelding er ingen varig løsning, jeg vet det. Det føles allikevel som det må bli en start. Jeg frykter (ja, jeg svartmaler kanskje) at det ender i halvt ufør. Men å gå slik som jeg har gjort nå i mange år, gjør noe med meg. Ikke fungerer jeg som mamma, ikke som ansatt, ikke som husmor, ikke som kone. Nada! Jeg har holdt humøret oppe og satt pris på de få oppturene, men nå er jeg på god vei inn i en depresjon. HIAnonymous poster hash: 63276...b6e Og hva slags behandlingsplanen har du for fibromyalgien da??Hvilket treningsopplegg følger du? Kostholdsregime? Medikamentell smertelindring? Ja, fibromyalgi er en kronisk lidelse, men riktig behandling hjelper! Dessuten: du sier at du ikke opplevde slik slitenhet som nå da du hadde ferie. Samtidig sier du at jobben din hverken er fysisk eller psykisk krevende og at den er helt super. Hva i all verden er det som sliter deg ut da? Anonymous poster hash: 8430b...57f Ja, si det du! Det er et meget godt spørsmål! For jobben er egentlig ikke slitsom i det hele tatt! Vel, jobben tapper meg for krefter, den gjør jo det. Det er lenge siden jeg har vært så langt nede som nå, og jeg håper og tror dette er forbigående.I ferien fikk jeg mulighet til å ta ting i mitt eget tempo. Men jeg var også i bedre form (hadde mer energi) på den tida. Anonymous poster hash: 63276...b6e Jeg trener etter opplegg fra fysioterapeut, det er den fysiske behandlingen jeg har. Så tar jeg Tramadol ved behov (har 20 tabletter i et halvt års tid). Kostholdet er stort sett variert og sunt. Er nøye med å ikke få i meg så mye sukker og hvetemel, men det ser ikke ut til å ha noe å si. Sitrusfrukter, svin og alkohol er jeg også forsiktig med. Frustrasjonen er vel nettopp så stor som den er fordi jeg ikke forstår hvorfor jeg er så utmattet. Utmattelsen er reell, og formen svinger. Jeg er ikke lat. Presser jeg kroppen når jeg er utmattet, så blir jeg svimmel, kvalm, "tåkete" i hodet + migrene. Etter 6 år med utredning, så vet ikke legen hva mer han kan se etter. Likevel er jeg like dårlig. Jeg har også vært på type medteingskurs for kronikere. Veldig dårlig opplegg, mye stillesitting og undervisning i ting "alle" visste fra før. Anonymous poster hash: 63276...b6e
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #32 Skrevet 10. september 2015 Fokuset ditt må jo være å finne ut hva som feiler deg og hvordan du kan stå i en deltidsjobb uten å bli så sliten, ikke å bli sykemeldt. Er det så enkelt som at du mangler vitaminer eller noe så ordner det seg jo relativt raskt. En sykemelding er ingen varig løsning.Anonymous poster hash: 287f8...fa9 Fatigue (pga fibromyalgi) er hovedårsaken til at jeg ikke fungerer. Jeg er godt utredet, men skal utredes i noen andre ting også (som ikke har med fatigue å gjøre).Sykemelding er ingen varig løsning, jeg vet det. Det føles allikevel som det må bli en start. Jeg frykter (ja, jeg svartmaler kanskje) at det ender i halvt ufør. Men å gå slik som jeg har gjort nå i mange år, gjør noe med meg. Ikke fungerer jeg som mamma, ikke som ansatt, ikke som husmor, ikke som kone. Nada! Jeg har holdt humøret oppe og satt pris på de få oppturene, men nå er jeg på god vei inn i en depresjon. HIAnonymous poster hash: 63276...b6e Og hva slags behandlingsplanen har du for fibromyalgien da??Hvilket treningsopplegg følger du? Kostholdsregime? Medikamentell smertelindring? Ja, fibromyalgi er en kronisk lidelse, men riktig behandling hjelper! Dessuten: du sier at du ikke opplevde slik slitenhet som nå da du hadde ferie. Samtidig sier du at jobben din hverken er fysisk eller psykisk krevende og at den er helt super. Hva i all verden er det som sliter deg ut da? Anonymous poster hash: 8430b...57f Ja, si det du! Det er et meget godt spørsmål! For jobben er egentlig ikke slitsom i det hele tatt! Vel, jobben tapper meg for krefter, den gjør jo det. Det er lenge siden jeg har vært så langt nede som nå, og jeg håper og tror dette er forbigående.I ferien fikk jeg mulighet til å ta ting i mitt eget tempo. Men jeg var også i bedre form (hadde mer energi) på den tida. Anonymous poster hash: 63276...b6e Jeg trener etter opplegg fra fysioterapeut, det er den fysiske behandlingen jeg har.Så tar jeg Tramadol ved behov (har 20 tabletter i et halvt års tid). Kostholdet er stort sett variert og sunt. Er nøye med å ikke få i meg så mye sukker og hvetemel, men det ser ikke ut til å ha noe å si. Sitrusfrukter, svin og alkohol er jeg også forsiktig med. Frustrasjonen er vel nettopp så stor som den er fordi jeg ikke forstår hvorfor jeg er så utmattet. Utmattelsen er reell, og formen svinger. Jeg er ikke lat. Presser jeg kroppen når jeg er utmattet, så blir jeg svimmel, kvalm, "tåkete" i hodet + migrene. Etter 6 år med utredning, så vet ikke legen hva mer han kan se etter. Likevel er jeg like dårlig. Jeg har også vært på type medteingskurs for kronikere. Veldig dårlig opplegg, mye stillesitting og undervisning i ting "alle" visste fra før. Anonymous poster hash: 63276...b6e Mestringskurs mente jeg Anonymous poster hash: 63276...b6e
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 10. september 2015 #33 Skrevet 10. september 2015 Har du snakket med lege? Det er jo ikke normalt. Har du sjekket d-vitaminnivået ditt?
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #34 Skrevet 10. september 2015 Har du snakket med lege? Det er jo ikke normalt. Har du sjekket d-vitaminnivået ditt? Ja, alle blodprøver (absolutt alle) er som de skal. Jeg har aldri kommet meg etter jeg ble utbrent i 2010. Jeg har gode perioder hvor jeg jobber, er aktiv hjemme, trener og er sosial. Men om det blir litt stress en stund, så havner jeg rett i kjelleren. Det har skjedd gang etter gang Normalt håper jeg ikke at det er! Unner ingen denne følelsen. ME er utelukket pga mine gode perioder. Fatigue er en av symptomene på Fibromyalgi, som forverres ved påkjenninger, stress etc. Det blir også en ond sirkel - når jeg blir så utmattet som nå, så får jeg heller ikke sovet godt. Og uten søvn blir alt verre, også smerter som jeg egentlig holder noenlunde i sjakk med trening. HI Anonymous poster hash: 63276...b6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå