Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #1 Skrevet 9. september 2015 Jeg jobber fast 70 %. De siste par månedene har jeg stort ikke orket mer enn å jobbe og sove. Å spise er et ork, og jeg har selvfølgelig da gått ned endel. Skal jeg dusje, må jeg ligge på sofaen lenge etterpå. Kroppen føles blytung og jeg er utmattet hele tida. Ironien er at dess mer sliten jeg blir, dess mer sliter jeg med å få den gode søvnen. Jeg våkner flere ganger, ofte av mareritt. På lørdag var jeg med datteren min på svømming. Da jeg kom hjem måtte jeg gå rett og legge meg. Jeg gråt så utmattet jeg var, og jeg fungerte ikke resten av dagen. Livet består altså av svært lite og jeg forsømmer ungene. Mannen tar mesteparten av alt som har med huset å gjøre. Jeg vil så gjerne "stå i jobben". Men det går ut over alt annet Slik var jeg ikke i ferien i juli.. Jobben min er ikke tung eller veldig psykisk belastende, så det er tydelig at det er meg som er problemet. Diagnoser: Utbrenthet fra 2009, angst fra 2010 og fibromyalgi fra 2012. Jeg er bare 33 år, jeg burde da kunne fungere i jobb OG hjemme! Hadde du sykmeldt deg? (Altså spurt legen om sykemelding). Anonymous poster hash: 63276...b6e
Anonym bruker Skrevet 9. september 2015 #2 Skrevet 9. september 2015 ja Anonymous poster hash: ea371...52d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #3 Skrevet 10. september 2015 Jeg ville vertfall bestilt en legetime, og snakket skikkelig med legen om hvordan jeg hadde det, for å prøve å finne årsaken til hvorfor det er sånn, og fått satt i gang riktig behandling. Så hadde jeg nok bedt om å få sykemelding, men kanskje ikke vært helt sykemeldt. Det kan være veldig tungt å komme tilbake i jobb igjen hvis man blir helt sykemeldt over lang tid, og det høres ut som du er såpass dårlig at det vil ta en stund før du er bra igjen. I mange tilfeller er det også bra for helsen å ikke kutte jobben helt. Kanskje det beste hadde vært om du ble delvis sykemeldt, men fortsatt gikk på jobb en dag eller to i uka? Mulig at to halve dager ville være lettere en en hel? God bedring! Anonymous poster hash: 5c75b...96c
Ikkesåallerværst Skrevet 10. september 2015 #4 Skrevet 10. september 2015 Du høres ikke frisk ut, så ja, jeg ville gått til le. Du burde nok også få noe slags behandling i perioden du er sykmeldt.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #5 Skrevet 10. september 2015 Sykemelding er jo svaret på alt! Hva med å snakke med lege, ikke bare dra dit for å be om sykemelding?? Går det Ann å tilrettelegge på jobb kanskje? Evt finne en annen jobb? Folk nå til dags altså! Anonymous poster hash: 9992f...620
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #6 Skrevet 10. september 2015 Du høres ikke frisk ut, så ja, jeg ville gått til le. Du burde nok også få noe slags behandling i perioden du er sykmeldt. Hva slags behandling tenker du da på? Anonymous poster hash: 63276...b6e
Ikkesåallerværst Skrevet 10. september 2015 #7 Skrevet 10. september 2015 Du høres ikke frisk ut, så ja, jeg ville gått til le. Du burde nok også få noe slags behandling i perioden du er sykmeldt.Hva slags behandling tenker du da på? Anonymous poster hash: 63276...b6e Det må legen finne ut av . Men fysioterapi, samtaleterapi, psykomotorisk trening, utredning.. Du har jo vært syk to ganger før og har en kronisk lidelse. Du og legen må finne ut hva som skal til for at du kan stå i arbeid evnt om du har behov for tilrettelegging.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #8 Skrevet 10. september 2015 Sykemelding er jo svaret på alt! Hva med å snakke med lege, ikke bare dra dit for å be om sykemelding?? Går det Ann å tilrettelegge på jobb kanskje? Evt finne en annen jobb? Folk nå til dags altså! Anonymous poster hash: 9992f...620 Det var derfor jeg skrev at jobben ikke er tung, hverken fysisk eller psykisk. Det er ingen tilrettelegging som vil gjøre det lettere for meg. Jeg har stått i jobb i mange år, selv med 3 diagnoser, synes ikke det er på plass å si "folk assa". Jeg får ikke "tatt bort" noe mer nå: Jeg sover, jobber og hviler. Jobben gjør at ikke orker en dritt ellers. Hva er da løsningen når jobben allerede er super? Selvfølgelig skal jeg snakke med legen. Det blir jo i samråd med ham at jeg blir (eventuelt) sykmeldt. Jeg har veldig god arbeidsmoral. Nå som det er så ille med meg er det nyttig for meg å få innspill på hva andre hadde gjort. Kanskje noen kommer med forslag jeg ikke hadde tenkt på Jeg har også søkt ferie for å kunne hente meg inn, men den ble avslått. Det er så mange andre på jobben som har ferie rundt disse tider. Anonymous poster hash: 63276...b6e
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #9 Skrevet 10. september 2015 Du høres ikke frisk ut, så ja, jeg ville gått til le. Du burde nok også få noe slags behandling i perioden du er sykmeldt.Hva slags behandling tenker du da på? Anonymous poster hash: 63276...b6e Det må legen finne ut av . Men fysioterapi, samtaleterapi, psykomotorisk trening, utredning.. Du har jo vært syk to ganger før og har en kronisk lidelse. Du og legen må finne ut hva som skal til for at du kan stå i arbeid evnt om du har behov for tilrettelegging. Takk for forslag! Det skal jeg ta med videre til legen Jeg skal dit i slutten av måneden pga mage-tarm-utredning ++. Anonymous poster hash: 63276...b6e
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #11 Skrevet 10. september 2015 Vil du barna skal huske en mor som aldri hadde krefter til å bli med på noe? Kom deg oppå igjen. Ta en sykemelding 100% og finn krefter igjen. Ellers vil jo dette aldri bli bedre. Dette er ikke din skyld. Sylemeld deg 100% med god samvittighet og fokuser 100% på å bli bedre. Anonymous poster hash: 8a78c...8a3
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #12 Skrevet 10. september 2015 Fokuset ditt må jo være å finne ut hva som feiler deg og hvordan du kan stå i en deltidsjobb uten å bli så sliten, ikke å bli sykemeldt. Er det så enkelt som at du mangler vitaminer eller noe så ordner det seg jo relativt raskt. En sykemelding er ingen varig løsning. Anonymous poster hash: 287f8...fa9
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #13 Skrevet 10. september 2015 Du høres ikke frisk ut, så ja, jeg ville gått til le. Du burde nok også få noe slags behandling i perioden du er sykmeldt.Hva slags behandling tenker du da på? Anonymous poster hash: 63276...b6e Det må legen finne ut av . Men fysioterapi, samtaleterapi, psykomotorisk trening, utredning.. Du har jo vært syk to ganger før og har en kronisk lidelse. Du og legen må finne ut hva som skal til for at du kan stå i arbeid evnt om du har behov for tilrettelegging. Takk for forslag! Det skal jeg ta med videre til legen Jeg skal dit i slutten av måneden pga mage-tarm-utredning ++. Anonymous poster hash: 63276...b6e Når du skriver at du skl på mage tarm utredning lurer jeg på om du kanskje har betennelse i kroppen fra tarmen? Jeg har uc og når selv på medisiner kan jeg få oppblussing i sykdommen. Det begynner først med kraftig utmattelse før symptomer fra tarmen kommer. Anonymous poster hash: d02be...892
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #14 Skrevet 10. september 2015 Fokuset ditt må jo være å finne ut hva som feiler deg og hvordan du kan stå i en deltidsjobb uten å bli så sliten, ikke å bli sykemeldt. Er det så enkelt som at du mangler vitaminer eller noe så ordner det seg jo relativt raskt. En sykemelding er ingen varig løsning. Anonymous poster hash: 287f8...fa9 Fatigue (pga fibromyalgi) er hovedårsaken til at jeg ikke fungerer. Jeg er godt utredet, men skal utredes i noen andre ting også (som ikke har med fatigue å gjøre). Sykemelding er ingen varig løsning, jeg vet det. Det føles allikevel som det må bli en start. Jeg frykter (ja, jeg svartmaler kanskje) at det ender i halvt ufør. Men å gå slik som jeg har gjort nå i mange år, gjør noe med meg. Ikke fungerer jeg som mamma, ikke som ansatt, ikke som husmor, ikke som kone. Nada! Jeg har holdt humøret oppe og satt pris på de få oppturene, men nå er jeg på god vei inn i en depresjon. HI Anonymous poster hash: 63276...b6e
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #15 Skrevet 10. september 2015 Vil du barna skal huske en mor som aldri hadde krefter til å bli med på noe? Kom deg oppå igjen. Ta en sykemelding 100% og finn krefter igjen. Ellers vil jo dette aldri bli bedre. Dette er ikke din skyld. Sylemeld deg 100% med god samvittighet og fokuser 100% på å bli bedre. Anonymous poster hash: 8a78c...8a3 Takk for støttende ord! Jeg vil absolutt ikke være en slik mamma som jeg er nå HI Anonymous poster hash: 63276...b6e
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #16 Skrevet 10. september 2015 Du høres ikke frisk ut, så ja, jeg ville gått til le. Du burde nok også få noe slags behandling i perioden du er sykmeldt.Hva slags behandling tenker du da på? Anonymous poster hash: 63276...b6e Det må legen finne ut av . Men fysioterapi, samtaleterapi, psykomotorisk trening, utredning.. Du har jo vært syk to ganger før og har en kronisk lidelse. Du og legen må finne ut hva som skal til for at du kan stå i arbeid evnt om du har behov for tilrettelegging. Takk for forslag! Det skal jeg ta med videre til legen Jeg skal dit i slutten av måneden pga mage-tarm-utredning ++. Anonymous poster hash: 63276...b6e Når du skriver at du skl på mage tarm utredning lurer jeg på om du kanskje har betennelse i kroppen fra tarmen?Jeg har uc og når selv på medisiner kan jeg få oppblussing i sykdommen. Det begynner først med kraftig utmattelse før symptomer fra tarmen kommer. Anonymous poster hash: d02be...892 Men har man ikke ofte diaré ved uc? Det har ikke jeg. Jeg har derimot en svært treg tarm, den har vært slik i minst 15 år.. HI Anonymous poster hash: 63276...b6e
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #17 Skrevet 10. september 2015 Du høres ikke frisk ut, så ja, jeg ville gått til le. Du burde nok også få noe slags behandling i perioden du er sykmeldt.Hva slags behandling tenker du da på? Anonymous poster hash: 63276...b6e Det må legen finne ut av . Men fysioterapi, samtaleterapi, psykomotorisk trening, utredning.. Du har jo vært syk to ganger før og har en kronisk lidelse. Du og legen må finne ut hva som skal til for at du kan stå i arbeid evnt om du har behov for tilrettelegging. Takk for forslag! Det skal jeg ta med videre til legen Jeg skal dit i slutten av måneden pga mage-tarm-utredning ++. Anonymous poster hash: 63276...b6e Når du skriver at du skl på mage tarm utredning lurer jeg på om du kanskje har betennelse i kroppen fra tarmen?Jeg har uc og når selv på medisiner kan jeg få oppblussing i sykdommen. Det begynner først med kraftig utmattelse før symptomer fra tarmen kommer. Anonymous poster hash: d02be...892 Men har man ikke ofte diaré ved uc? Det har ikke jeg. Jeg har derimot en svært treg tarm, den har vært slik i minst 15 år.. HI Anonymous poster hash: 63276...b6e Jo det har jeg, men ikke så ofte nå på medisiner. Du får se hva de finner. Anonymous poster hash: d02be...892
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #18 Skrevet 10. september 2015 Har det ganske likt deg. Presset meg i over et halvt år på jobb. Til slutt var jeg helt nedbrutt både fysisk og psykisk. Gikk på en kjempesmell. Legen ville sykemelde, og jeg gikk med på delvis sykemelding. Fungerte litt bedre. Men så ble det verre igjen. Nå har jeg innsett at jeg bare blir verre av å være på jobb. Er nå 100% sykemeldt. Det hjelper veldig på psyken at jeg får ta det med ro og sove når jeg trenger det. Nå er helsa prioritet nr 1. Angrer på at jeg ikke lyttet til kroppen tidligere, for tenker det hadde vært lettere å komme seg om jeg ikke hadde kjørt på så lenge. Så stemmer definitivt for sykemelding! Anonymous poster hash: 7b0bd...72d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #19 Skrevet 10. september 2015 Har det ganske likt deg. Presset meg i over et halvt år på jobb. Til slutt var jeg helt nedbrutt både fysisk og psykisk. Gikk på en kjempesmell. Legen ville sykemelde, og jeg gikk med på delvis sykemelding. Fungerte litt bedre. Men så ble det verre igjen. Nå har jeg innsett at jeg bare blir verre av å være på jobb. Er nå 100% sykemeldt. Det hjelper veldig på psyken at jeg får ta det med ro og sove når jeg trenger det. Nå er helsa prioritet nr 1. Angrer på at jeg ikke lyttet til kroppen tidligere, for tenker det hadde vært lettere å komme seg om jeg ikke hadde kjørt på så lenge. Så stemmer definitivt for sykemelding! Anonymous poster hash: 7b0bd...72d Har du fått diagnose? Ikke at du må ha det. Hvordan fungerer du i dag og hvor lenge har du vært sykmeldt? God bedring! Anonymous poster hash: 63276...b6e
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #20 Skrevet 10. september 2015 Jeg hadde uten tvil gått til legen og hørt hva han tenker. Jeg er selv der du er, med andre diagnoser. For et år siden ble jeg først sykemeldt 50%, men fra en 75% stilling, så da jobbet jeg lite! Så fungerte ikke det engang, etter ca et halvt år. Det var vanskelig å innse og godta. Jeg er 32 år, går over på aap om en mnd. Jeg er også veldig redd for hvor dette skal ende. Jeg er så ung og klarer ikke en deltidsstilling over flere år uten å bli fullstendig utmattet! Pr idag er jeg fullstendig energiløs. Jeg kan klare å holde det gående en dag eller to om jeg må, men da er jeg så sliten de kommende dagene at jeg føler meg direkte syk. Anonymous poster hash: 5d93e...934
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #21 Skrevet 10. september 2015 Da jeg gikk til legen selv helt utmattet var jeg forresten veldig usikker på hva jeg ville ha ut av legebesøket. Men legen var ikke i tvil om at jeg burde ha sykemelding, så da hørte jeg på ham. Anonymous poster hash: 5d93e...934
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #22 Skrevet 10. september 2015 Dersom du har angst er det kanskje ikke lurt å sykemelde seg 100%, da kan det bøi veldig vanskelig å starte igjen. I tillegg er det psykisk vanskelig å gå langtidssykemeldt og få dagene i rutine. Jeg ville tatt en tur til legen og fått sjekket jern og d-vitamin og diverse andre prøver. Hadde nok også spurt om mulighet for 50% sykemelding og jobbet korte dager i en periode. Så ville jeg tatt fatt på å granske kostholdet. Kuttet ut sukker, lager mat fra bunnen osv. Ved fibromyalgi er det viktig med trening. Du må starte å trene og finne balansen som passer din kropp. Jeg har selv en kronisk sykdom og vet hvor vanskelig det er å finne balansen. Anonymous poster hash: 1873e...611
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #23 Skrevet 10. september 2015 Jeg ville i hvertfall spurt legen hva jeg skulle gjøre for å bli bedre. Anonymous poster hash: bf412...195
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #24 Skrevet 10. september 2015 Har det ganske likt deg. Presset meg i over et halvt år på jobb. Til slutt var jeg helt nedbrutt både fysisk og psykisk. Gikk på en kjempesmell. Legen ville sykemelde, og jeg gikk med på delvis sykemelding. Fungerte litt bedre. Men så ble det verre igjen. Nå har jeg innsett at jeg bare blir verre av å være på jobb. Er nå 100% sykemeldt. Det hjelper veldig på psyken at jeg får ta det med ro og sove når jeg trenger det. Nå er helsa prioritet nr 1. Angrer på at jeg ikke lyttet til kroppen tidligere, for tenker det hadde vært lettere å komme seg om jeg ikke hadde kjørt på så lenge. Så stemmer definitivt for sykemelding! Anonymous poster hash: 7b0bd...72d Har du fått diagnose? Ikke at du må ha det. Hvordan fungerer du i dag og hvor lenge har du vært sykmeldt? God bedring! Anonymous poster hash: 63276...b6e Jeg har ikke fått diagnose. Har tatt noen blodprøver og legene finner ikke noe unormalt. De tror jeg er utbrent. Jeg har hele veien følt at det er noe mer. Hvis jeg ikke blir bedre, så kommer jeg til å spørre om henvisning til revmatolog. Har vært sykemeldt i ca tre uker nå. Formen går veldig opp og ned. Har gjerne en god dag innimellom. Dagene er helt klart lettere når jeg ikke må presse meg på jobb. Depresjonen har letnet veldig. Humørsvigningene er mindre. Men fysisk er jeg fortsatt veldig trett og kraftløs. Anonymous poster hash: 7b0bd...72d
Anonym bruker Skrevet 10. september 2015 #25 Skrevet 10. september 2015 Har det ganske likt deg. Presset meg i over et halvt år på jobb. Til slutt var jeg helt nedbrutt både fysisk og psykisk. Gikk på en kjempesmell. Legen ville sykemelde, og jeg gikk med på delvis sykemelding. Fungerte litt bedre. Men så ble det verre igjen. Nå har jeg innsett at jeg bare blir verre av å være på jobb. Er nå 100% sykemeldt. Det hjelper veldig på psyken at jeg får ta det med ro og sove når jeg trenger det. Nå er helsa prioritet nr 1. Angrer på at jeg ikke lyttet til kroppen tidligere, for tenker det hadde vært lettere å komme seg om jeg ikke hadde kjørt på så lenge. Så stemmer definitivt for sykemelding! Anonymous poster hash: 7b0bd...72d Har du fått diagnose? Ikke at du må ha det. Hvordan fungerer du i dag og hvor lenge har du vært sykmeldt? God bedring! Anonymous poster hash: 63276...b6e Jeg har ikke fått diagnose. Har tatt noen blodprøver og legene finner ikke noe unormalt. De tror jeg er utbrent. Jeg har hele veien følt at det er noe mer. Hvis jeg ikke blir bedre, så kommer jeg til å spørre om henvisning til revmatolog. Har vært sykemeldt i ca tre uker nå. Formen går veldig opp og ned. Har gjerne en god dag innimellom. Dagene er helt klart lettere når jeg ikke må presse meg på jobb. Depresjonen har letnet veldig. Humørsvigningene er mindre. Men fysisk er jeg fortsatt veldig trett og kraftløs. Anonymous poster hash: 7b0bd...72d 3 uker med sykmelding var ikke så lenge, håper du merker bedring snart! Det er håpløst dette her. Jeg har blitt utredet for det som er snart (første ut var nevrologisk utredring), og det feiler meg absolutt ingenting ifølge mr, ct, blodprøver osv. Dagene mine er også lettere når jeg ikke jobber. Jeg savner så ferien min når jeg orket å være med ungene ut, jeg gjorde litt hagearbeid osv. Jeg skal ringe legen over helga. Satser nok på det samme som deg - å komme seg ovenpå igjen. Så får jeg heller snakke mer med legen om hva som skjer videre om noen uker. Ta godt vare på deg selv Anonymous poster hash: 63276...b6e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå