Gå til innhold

Er vi for strenge?


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

 

 

 

Ein tanke: det er 11åringen som vegynner å bli tung. Har han genetisk anlegg for å bli overvektig, eller kan det vere at han legg på seg i bredda no, før han fyk opp i høgda? Han er jo snart i puberteten og det er jo ifte då gutane veks mykje i lengda

Hvis han stort sett blir bredere over skuldrene har du nok ikke så mye å bekymre deg for. Om han derimot begynner å få mage og ikke minst pupper ville jeg tatt det som et klart faresignal.

 

Anonymous poster hash: e625c...81d

Hva gjør man med gutter som får mage/pupper?

 

Anonymous poster hash: be20c...120

Skrur av internett.

 

Anonymous poster hash: e625c...81d

Du har ikke eldre barn? Skoledag fra 8-14. Sykler til og fra skolen ca 1,5 km. Så lekser fra ca14.30-16.30, middag, en halvtimes skyping og spilling med venner, så trening 1,5 timer 4 ganger i uken før kveldsmat/prat og legging.

 

Når tenker du Internett skal skrus av? Han er 14 år, ikke i puberteten og vi prøver då godt vi kan å passe kostholdet.

 

Anonymous poster hash: be20c...120

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

 

 

 

Ein tanke: det er 11åringen som vegynner å bli tung. Har han genetisk anlegg for å bli overvektig, eller kan det vere at han legg på seg i bredda no, før han fyk opp i høgda? Han er jo snart i puberteten og det er jo ifte då gutane veks mykje i lengda

Hvis han stort sett blir bredere over skuldrene har du nok ikke så mye å bekymre deg for. Om han derimot begynner å få mage og ikke minst pupper ville jeg tatt det som et klart faresignal.

 

Anonymous poster hash: e625c...81d

Hva gjør man med gutter som får mage/pupper?

 

Anonymous poster hash: be20c...120

Skrur av internett.

 

Anonymous poster hash: e625c...81d

Du har ikke eldre barn? Skoledag fra 8-14. Sykler til og fra skolen ca 1,5 km. Så lekser fra ca14.30-16.30, middag, en halvtimes skyping og spilling med venner, så trening 1,5 timer 4 ganger i uken før kveldsmat/prat og legging.

 

Når tenker du Internett skal skrus av? Han er 14 år, ikke i puberteten og vi prøver då godt vi kan å passe kostholdet.

 

Anonymous poster hash: be20c...120

 

Med såpass mye trening og mosjon (regner med at det er fysisk trening og ikke musikk eller liknende det er snakk om) ville jeg tatt ham med til legen om du ikke allerede vet at han spiser for mye. Det er ikke normalt for såpass store gutter å få mage og pupper hvis de spiser ok og beveger seg så mye.

2 timer hver dag med lekser var mye da. Mine bruker sjelden så lang tid om de ikke sitter på nett samtdig. Det hender det de sniker seg til.

 

Anonymous poster hash: e625c...81d

Skrevet

 

 

 

 

 

 

Ein tanke: det er 11åringen som vegynner å bli tung. Har han genetisk anlegg for å bli overvektig, eller kan det vere at han legg på seg i bredda no, før han fyk opp i høgda? Han er jo snart i puberteten og det er jo ifte då gutane veks mykje i lengda

Hvis han stort sett blir bredere over skuldrene har du nok ikke så mye å bekymre deg for. Om han derimot begynner å få mage og ikke minst pupper ville jeg tatt det som et klart faresignal.

 

Anonymous poster hash: e625c...81d

Hva gjør man med gutter som får mage/pupper?

 

Anonymous poster hash: be20c...120

Skrur av internett.

 

Anonymous poster hash: e625c...81d

Du har ikke eldre barn? Skoledag fra 8-14. Sykler til og fra skolen ca 1,5 km. Så lekser fra ca14.30-16.30, middag, en halvtimes skyping og spilling med venner, så trening 1,5 timer 4 ganger i uken før kveldsmat/prat og legging.

 

Når tenker du Internett skal skrus av? Han er 14 år, ikke i puberteten og vi prøver då godt vi kan å passe kostholdet.

 

Anonymous poster hash: be20c...120

Med såpass mye trening og mosjon (regner med at det er fysisk trening og ikke musikk eller liknende det er snakk om) ville jeg tatt ham med til legen om du ikke allerede vet at han spiser for mye. Det er ikke normalt for såpass store gutter å få mage og pupper hvis de spiser ok og beveger seg så mye.

2 timer hver dag med lekser var mye da. Mine bruker sjelden så lang tid om de ikke sitter på nett samtdig. Det hender det de sniker seg til.

 

Anonymous poster hash: e625c...81d

En 14 åring er midt i puberteten og de kan faktisk få forbigående hovne pupper pga hormonforandringene i kroppen.

 

Men er det fett er det gjerne kosten som har skylda, og på den alderen er det hvordan de bruker lommepengene som styrer. Møtte en gjeng på butikken for en haltime siden og alle hadde favnen full av cola, skoleboller, sjokomelk og store potetgullposer...

 

Anonymous poster hash: e72b1...e2e

Skrevet

 

 

 

 

 

 

Ein tanke: det er 11åringen som vegynner å bli tung. Har han genetisk anlegg for å bli overvektig, eller kan det vere at han legg på seg i bredda no, før han fyk opp i høgda? Han er jo snart i puberteten og det er jo ifte då gutane veks mykje i lengda

Hvis han stort sett blir bredere over skuldrene har du nok ikke så mye å bekymre deg for. Om han derimot begynner å få mage og ikke minst pupper ville jeg tatt det som et klart faresignal.

 

Anonymous poster hash: e625c...81d

Hva gjør man med gutter som får mage/pupper?

 

Anonymous poster hash: be20c...120

Skrur av internett.

 

Anonymous poster hash: e625c...81d

Du har ikke eldre barn? Skoledag fra 8-14. Sykler til og fra skolen ca 1,5 km. Så lekser fra ca14.30-16.30, middag, en halvtimes skyping og spilling med venner, så trening 1,5 timer 4 ganger i uken før kveldsmat/prat og legging.

 

Når tenker du Internett skal skrus av? Han er 14 år, ikke i puberteten og vi prøver då godt vi kan å passe kostholdet.

 

Anonymous poster hash: be20c...120

Med såpass mye trening og mosjon (regner med at det er fysisk trening og ikke musikk eller liknende det er snakk om) ville jeg tatt ham med til legen om du ikke allerede vet at han spiser for mye. Det er ikke normalt for såpass store gutter å få mage og pupper hvis de spiser ok og beveger seg så mye.

2 timer hver dag med lekser var mye da. Mine bruker sjelden så lang tid om de ikke sitter på nett samtdig. Det hender det de sniker seg til.

 

Anonymous poster hash: e625c...81d

En 14 åring er midt i puberteten og de kan faktisk få forbigående hovne pupper pga hormonforandringene i kroppen.

 

Men er det fett er det gjerne kosten som har skylda, og på den alderen er det hvordan de bruker lommepengene som styrer. Møtte en gjeng på butikken for en haltime siden og alle hadde favnen full av cola, skoleboller, sjokomelk og store potetgullposer...

 

Anonymous poster hash: e72b1...e2e

 

Her var det også i utgangspunktet snakk om en 11 åring, men også for en 14 åring er det sjelden de får pupper OG mage uten at får i seg for mye kalorier i forhold til forbruk.

 

Anonymous poster hash: e625c...81d

Skrevet

Det er oppskriften på barn som hater trening som voksne i allefall. Men samma det, så lenge de var i god form som barn.

 

Anonymous poster hash: d24f7...8f0

Skrevet

Er det ingen ting de gjerne vil? Om dere gjör noe sammen som å gå til svömmehallen? 

Min minste var litt sånn. Alt var bare kjedelig. Men å väre i basseng elser hun, så vi går sammen til svömmehallen to ganger i uken, og gjerne en tur i skogen. Vi har alltid en liten piknik ved vannet, og får å komme dit må vi gå en strekke. 

Det må väre noe som er motiverende og de har lyst til. Det er jo superviktig med fysisk aktivitet, men samtidig må man ikke drepe lysten heller



Anonymous poster hash: 80b1a...9b2
Skrevet

Jeg forstår hvorfor dere så gjerne vil at de skal være aktive, men tror nok dere skaper det motsatte av treningsglede.

 

Anonymous poster hash: 96378...1b1

Skrevet

Jeg forstår hvorfor dere så gjerne vil at de skal være aktive, men tror nok dere skaper det motsatte av treningsglede.

 

Anonymous poster hash: 96378...1b1

 

Jeg er ikke uenig, men jeg får heller ikke så mange gode og konkrete tips til hva vi skal gjøre og hva dere ville gjort i mitt sted. Ok, jeg dreper gleden av å være i bevegelse med å presse ham til å gjøre noe fysisk. Alternativet er at han kan bli overvektig og få dårlig helse. Hva gjør jeg da?

 

Vi har tilbudt mange ting sammen, både jogging, fjellturer, svømming osv, men han er rett og slett ikke noe videre interessert. Av og til vil han, men som oftest er det dype sukk eller regelrett nekting på det også.

 

HI

 

Anonymous poster hash: 0a787...e2a

Skrevet

Jeg hadde ikke tvunget barna mine. Er prinsipielt imot tvang hvis det ikke gjelder noe som er direkte livsfarlig. Jeg har 6 barn, ingen av dem er overvektige, de fikk selv velge hva og når de ville være med på aktiviteter som barn. Av de som er voksne er hun som ikke drev organisert trening som barn, svært aktiv idag, mens han som drev med det, ikke trener lenger(har en fysisk aktiv jobb da);)

Skrevet

 

Jeg forstår hvorfor dere så gjerne vil at de skal være aktive, men tror nok dere skaper det motsatte av treningsglede.Anonymous poster hash: 96378...1b1

 Jeg er ikke uenig, men jeg får heller ikke så mange gode og konkrete tips til hva vi skal gjøre og hva dere ville gjort i mitt sted. Ok, jeg dreper gleden av å være i bevegelse med å presse ham til å gjøre noe fysisk. Alternativet er at han kan bli overvektig og få dårlig helse. Hva gjør jeg da? Vi har tilbudt mange ting sammen, både jogging, fjellturer, svømming osv, men han er rett og slett ikke noe videre interessert. Av og til vil han, men som oftest er det dype sukk eller regelrett nekting på det også. HI Anonymous poster hash: 0a787...e2a
Det du tilbyr er typiske voksenaktiviteter. Finn på noe som han synes er moro. Gå ut og spill basket med ham. Be med en kompis i slalombakken. Gå ut hele familien og lag en superakebakke og ha akekonkuranse. Spill ishockey eller bandy. Sykle sammen til kino og hjem igjen. Løp om kapp opp alle trappene i parkeringshuset når dere handler osv. Lek med ham og vennene hans, ikke forvent at han skal ha lyst til å være med på deres greier.

 

Anonymous poster hash: e625c...81d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...