Gå til innhold

For eller mot monarkiet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kongeparet er flotte representanter for Norge. Resterende medlemmer gjør meg bare flau. Anonymous poster hash: 148c1...a9a

Enig. Hva skjedde egentlig? Synes den svenske og danske KF har klart seg bedre.Anonymous poster hash: bf45c...baf

Bare som en undring, hva baserer du det inntrykket på?

Valg av partnere, det danske og svenske kongehus fremtoning? De fyller rollene sine bedre, samt at de ikke forsøker å være så folkelige hele tiden. Bare se på dronning Margrethe! Dessuten er kronprinsesse Mary veldig flott. Jeg kan ikke si at hverken AB og MM har tilført kongehuset noe av imponerende eller stabiliserende karakter. Jeg er av den mening at et kongehus må følge visse spilleregler. Det å være gode venner med sentrale politikere ( og det nokså tydelig i mange sammenhenger) samt å la seg kjøpe (dyr båtferie som tilsvarer hele apanasjen) er i mine øyne ikke god skikk.

Anonymous poster hash: bf45c...baf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Republikk er da mye dyrere enn monarki, tenk på hva de sinnsyke valgkampene koster.

Se på det hvite hus, hva koster det å drifte det f.eks?

Presidenter som har egne privatfly, egne sikkerhetsfolk osv osv, ikke akkurat gratis.

Anonymous poster hash: a0c5d...fbf

Hvorfor er det slik at bare for man går over til republikk så må man gjøre det på den måten da? Man kan vel fortsatt bare beholde de partiene og valgkampene som er?

(Jeg spør fordi jeg ikke vet...)

Skrevet

Republikk er da mye dyrere enn monarki, tenk på hva de sinnsyke valgkampene koster.

Presidenter som har egne privatfly, egne sikkerhetsfolk osv osv, ikke akkurat gratis.

Hvorfor er det slik at bare for man går over til republikk så må man gjøre det på den måten da? Man kan vel fortsatt bare beholde de partiene og valgkampene som er?

(Jeg spør fordi jeg ikke vet...)

De har president i Finland. Jordnære mennesker som ikke bor i prinsesseslott eller bruker amerikanske mengder av penger på valgkampanje. Så det er bare tull at det blir mye dyrere.

Skrevet

Valgkamper er finansiert privat, ikke offentlig.

Å drifte det hvite hus koster sikkert en hel haug, men vi kommer da ikke til å bygge et hvitt hus for en eventuell norsk president? Kanskje det blir blått og mye billigere å drifte? Dessuten kan vi jo trekke fra kostnadene ved å drifte de utallige eiendommene kongefamilien disponerer.

Presidenten kan jo også ta samme flyet som kongefamilien har og kanskje overta sikkerhetsvaktene etter kongefamilien og?

Dere som sier republikk er dyrt glemmer å trekke fra kostnader spart ved å avskaffe monarkiet.

Jeg synes monarkiet er en foreldet styreform. De kongelige er reklameplakater og lite annet, de utfører ingen oppgaver som ikke også blir utført i en republikk.

Mottoet er "alt for Norge" men jeg klarer ikke å se hva "alt" er. Altså hva de gir og ofrer for landet de regjerer og godene de mottar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...