Gå til innhold

For eller mot monarkiet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvorfor?

Jeg er imot. Mener at det å arve titler er udemokratisk og avles.

Anonymous poster hash: bc0d7...bdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns at representerer Norge på en fin måte og gjøre mye flott arbeid.

Men de koster for mye.

Anonymous poster hash: 04525...98d

Skrevet

For, fordi det gir landet et mer personlig og mykt preg. At vi er mer "folkelige" hvis du skjønner meg.

De kongelige har egentlig ikke så mye makt, er regjeringen som styrer, og de kongelige jobber som representanter. De gjør på en måte menneskelig pr :-)

Skrevet

For!

Man ser jo de landene hvor dem ikke har det ( f.eks USA, Tyskland osv), hvor mye krangel og spetakkel hver gang det er president o.l valg år. Og ikke minst hvor mye unødvendig penger som går til valgkampen. Syns det er mer enn nok av valg vi har her i Norge annen hvert år...

Anonymous poster hash: d0114...81d

Skrevet

Definitivt mot. Det er utgått på dato for lenge siden. Noe stort tull, legitimering av overklasse. Skulle ønske vi heller hadde republikk.

Anonymous poster hash: 0b72a...126

Skrevet

Definitivt mot. Det er utgått på dato for lenge siden. Noe stort tull, legitimering av overklasse. Skulle ønske vi heller hadde republikk.

For å ikke snakke om hvor mye skattepenger som går til dette...

Anonymous poster hash: b3c8e...8d0

Skrevet

Jeg er imot, de har ingen makt og de lever utelukkende på samfunnet. Et unødvendig pengesluk i mine øyne...

Anonymous poster hash: 1bac0...8a3

Skrevet

Jeg er imot, de har ingen makt og de lever utelukkende på samfunnet. Et unødvendig pengesluk i mine øyne...

Anonymous poster hash: 1bac0...8a3

Signerer. Disse pengene kunne ha gått til oppussing av sykehjem og fødestuer, bedre skoletilbud osv. Istedet for at en eks-narkis skal reise rundt i en kjole til 60 000 og preke om et eller annet under en fancy middag.

Skrevet

Og det er helt gratis å ha republikk mener du? HAHAHAHAHAHA...

Anonymous poster hash: a05e9...376

Skrevet

Og det er helt gratis å ha republikk mener du? HAHAHAHAHAHA...

Anonymous poster hash: a05e9...376

Nei, men president jobber faktisk. Og forlanger ikke gratis kjoler og støtte til foredrag om engleskole.

Skrevet

For.

Fordi kongefamilien er Norges aller beste representanter utenlands, fordi de gir oss noe å samles om, og fordi republikk vil bli mye , mye dyrere og vil skape mye mer krangel.

Anonymous poster hash: a38bc...bc4

Skrevet

Republikk er da mye dyrere enn monarki, tenk på hva de sinnsyke valgkampene koster.

Se på det hvite hus, hva koster det å drifte det f.eks?

Presidenter som har egne privatfly, egne sikkerhetsfolk osv osv, ikke akkurat gratis.

Anonymous poster hash: a0c5d...fbf

Skrevet

For.

De gir oss mye god reklame internasjonalt. En president er ikke halvparten så interessant.

Argumenter om kostnader blir rart, president koster også mye penger.

Jeg tror uansett kongefamilien lønner seg for landet vårt. Den reklamen de gir hadde kostet mange millioner. Norge er et lite land og dette er en fin måte å skille seg ut og bli mer interessant.

Skjønner at vanlige folk ikke alltid ser nytten av kongefamilien, men vi må også tenke på det som skaffer penger i kassa: næringslivet.

Anonymous poster hash: 74378...0e6

Skrevet

For, utelukkende av nostalgiske og romantiske grunner. Liker at de skandinaviske landene er kongedømmer. Er blitt i tvil nå, da jeg har møtt MM ved et par anledninger, og hun ikke akkurat gir et sympatisk inntrykk, men vårt nåværende kongepar liker jeg veldig godt.

Anonymous poster hash: 64d7a...714

Skrevet

For , og siterer det Love my kidz sa.

Skrevet

Kongeparet er flotte representanter for Norge. Resterende medlemmer gjør meg bare flau.

Anonymous poster hash: 148c1...a9a

Skrevet

For. For det første så gjør de faktisk en jobb for landet vårt, på mange hold, og de er et samlingspunkt når ting drar seg til. Se på Kong Haralds, og resten av kongefamiliens, rolle rundt det som skjedde på Utøya. De fyller en annen rolle enn det en president ville ha gjort. Dessuten er jeg mer for at "mine skattepenger" går til litt glitter, stas og et og annet slottsball enn at det skal gå til at presidentboligen skal pusses opp hvert 4. år.

Skrevet

Mot kongehus. Foreldet, dyrt og helt unødvendig. De er bare til pynt! Ja til demokratisk valgt president! ✌🏻️

Anonymous poster hash: 5266a...f45

Skrevet

Definitivt for. En president vil aldri kunne skape det samme engasjement som kongefamilien gjør, og denne vil med stor sannsynlighet heller ikke reise den støtten kongefamilien klarer for næringslivet.

Når det gjelder økonomi, ser jeg ikke at det kommer til å bli vesentlig forskjell. En president med familie skal også ha lønn og beskyttelse, samt at de få kongelige boliger vi har fremdeles må vedlikeholdes.

Skrevet

Mot. Det er udemokratisk og foreldet. Hva pokker skal vi med adel?

Skrevet

Litt delt... Før var jeg nok mer mot. Men nå er jeg mer for!

Det er tull å si at de er et pengesluk som ikke arbeider. De jobber veldig mye og ofrer veldig mye. Jeg synes de gjør en veldig god jobb. De representerer landet og de jobber for veldedighet. Jeg tror nok de har stor verdiskapning i samfunnet vårt.

Motargumentet går for min del mer på det at de blir født inn i en rolle de ikke selv har valgt. Det er en byrde og et ansvar, selv om det også er et privilegium. De vil alltid være i medias søkelys og privatliv kan de bare glemme. Samtidig er det jo veldig mange barn som blir født i langt verre forhold, som fattigdom og nød. Heller ikke de barna har valgt det livet... Da er det langt bedre å bli født som prins eller prinsesse...

Anonymous poster hash: 869f0...261

Skrevet

Overlord hva vi skal med adel? Altså etterkommere etter folk som skapte seg en formue og et navn ved hardt arbeid for hundrevis av år siden.... Skal det avskaffes? Skal de måtte gi pengene og evt eiendommene sine til staten el enda bedre dele det rett med folket? Hva er det for en kommunistisk holdning. Livet er ikke rettferdig el likt for alle. Mange er rike i Norge, noen er fattige men de aller aller fleste har det veeeeeldig godt økonomisk. Noen folk er bedre til å tjene og skaffe penger enn andre og jada etterkommerne er mange unge jyplinger som har vokst opp på Stureplan hehe men de blir voksne engang de og og kommer til å videreføre arven i den famiien. Skal vi ikke ha kjendiser, pop stjerner og skuespillere i verden da heller? Legge ned Hollywood haha. De drar jo også inn mye mer penger enn Gud og hverman.

Anonymous poster hash: 79533...3aa

Skrevet

Kongeparet er flotte representanter for Norge. Resterende medlemmer gjør meg bare flau. Anonymous poster hash: 148c1...a9a

Enig. Hva skjedde egentlig? Synes den svenske og danske KF har klart seg bedre.

Anonymous poster hash: bf45c...baf

Skrevet

Kongeparet er flotte representanter for Norge. Resterende medlemmer gjør meg bare flau. Anonymous poster hash: 148c1...a9a

Enig. Hva skjedde egentlig? Synes den svenske og danske KF har klart seg bedre.

Anonymous poster hash: bf45c...baf

Bare som en undring, hva baserer du det inntrykket på? 

Skrevet

Overlord hva vi skal med adel? Altså etterkommere etter folk som skapte seg en formue og et navn ved hardt arbeid for hundrevis av år siden.... Skal det avskaffes? Skal de måtte gi pengene og evt eiendommene sine til staten el enda bedre dele det rett med folket? Hva er det for en kommunistisk holdning. Livet er ikke rettferdig el likt for alle. Mange er rike i Norge, noen er fattige men de aller aller fleste har det veeeeeldig godt økonomisk. Noen folk er bedre til å tjene og skaffe penger enn andre og jada etterkommerne er mange unge jyplinger som har vokst opp på Stureplan hehe men de blir voksne engang de og og kommer til å videreføre arven i den famiien. Skal vi ikke ha kjendiser, pop stjerner og skuespillere i verden da heller? Legge ned Hollywood haha. De drar jo også inn mye mer penger enn Gud og hverman.

Anonymous poster hash: 79533...3aa

Arvede titler har ingenting med hardt arbeid å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...