Gå til innhold

Gravid, våken og litt fortvila

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uke 22 med tvillinger. Kynnere og urolige bein hele natta. Nå halsbrann. Jobb om 4 timer... Jeg klikker snart! Hvorfor får jeg ikke sove? Er jo stuptrøtt!!

Anonymous poster hash: 9c8b7...68c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, ikke godt! Om du er plaget med dette lenge, og ikke får søvnen du trenger ville jeg tatt kontakt med legen din. Kan være at en delvis sykemelding hadde hjulpet deg.

Anonymous poster hash: baf82...584

Skrevet

Ja, det er kanskje ikke så dumt. Syns bare det er så trasig akkurat nå. Har ligget og vridd meg som en gymnast i flere timer. Håpløst! Men ungene har det bra, da ;) Fest i magen, om ikke annet...

Skrevet

Prøv magnesium for de rastløse bena og ha alltid noe for halsbrann tilgjengelig på nattbordet :-)

Anonymous poster hash: 92c88...559

Skrevet

Sånn har jeg dessverre hatt det i alle mine tre svangerskap. Sovnet greit om kvelden, men våknet i totida, og fikk ikke sove mer. Hver natt! Det var uutholdelig! Det endte med 40 % sm. Sjefen min tvang meg til legen, for hun så hvor ille jeg hadde det....

Anonymous poster hash: 2f140...27e

Skrevet

Å gud... det hørtes ille ut! Dette er unntakstilstand. Pleier å få mins 4 bortimot 5 timer hver natt, så dette er ikke vanlig. Hver eneste natt må være grusomt!

Halsbrannen er lett å få bukt med. Magnesium hjelper ikke... ingenting hjelper mot de bena. 

Skrevet

Ulltråd rundt anklene hjalp meg mot krampene i beina, Novaluzid mot halsbrann.

Kynnerene ble bare verre og verre.

Har ikke legen snakket om å sykemelding? Vanlig at tvillinggravide blir sykemeldt pga risikosvangerskap.

Du er vel også på UL hver 14 dag hos lege?

Det måtte ihvertfall jeg da jeg gikk med tvillinger.

Anonymous poster hash: 3144f...0c7

Skrevet

Og så fikk jeg Phenergan av legen på sykehuset for å få sove, slet mad akkurat det samme i tillegg til bekkenløsning.

Anonymous poster hash: 3144f...0c7

Skrevet

Jeg sover 1-2 timer om natten og i litt under 1 på ettermiddagen. Får ikke sove mer enn det. Var sånn sist også, og lærte da at det å ikke få sove er helt normalt og ingenting å gjøre med..

Anonymous poster hash: 8bdff...67b

Skrevet

Er du ikke sykemeldt?

Gravide med tvillinger bør ikke jobbe lengre enn til uke 21/22.

I allefall ikke i et tungt yrke som sykepleier.

Har ikke legen sagt dette?

Både jeg og en venninne som begge var gravid med tvillinger fikk beskjed om dette tidlig.

Anonymous poster hash: 9a248...f54

Skrevet

Jeg hadde helt forferdelig halsbrann i graviditeten. Ingen av de reseptløse preparater hjalp. fikk til og med halsbrann av å drikke vann. Så jeg fikk resept på omeprazol, det er fantastisk!! Fjerner all halsbrannen. Man svelger en pille en gang om dagen og det er det.

Be legen din om resept på den. Den er helt trygg å ta i graviditeten

Anonymous poster hash: 1ac06...84f

Skrevet

Her har babyen også begynt å holde meg våken om natta. Bare 1 inni her, men 31 uker på vei... Drømmer at jeg legger meg på babyen og liker best å sove på magen også, så sover dårlig! Tar på... Men er vel bare forsmaken 😉 Håper det ordner seg for deg, lite søvn er helt håpløst!

Skrevet

Jeg jobber på bolig med ganske rolige forhold. Det er ikke så fysisk tungt, så selve jobben går bra. Jeg har ikke vært hos legen siden kontroll uke 12, siden jeg går til UL ganske ofte. Skal på UL til uka. Skal snakke med noen da, for dette nytter visst ikke. Fikk bukt med halsbrannen, men sov ikke noe mer. Nå er jeg på jobb og her er det rolig ennå. Men fyyy så trøtt jeg er. Og ryggen kan jeg gjerne gi bort!!

Fulltidsjobb bare det å være gravid, syns jeg ;)

Skrevet

Her har babyen også begynt å holde meg våken om natta. Bare 1 inni her, men 31 uker på vei... Drømmer at jeg legger meg på babyen og liker best å sove på magen også, så sover dårlig! Tar på... Men er vel bare forsmaken 😉 Håper det ordner seg for deg, lite søvn er helt håpløst!

Lykke til selv :) jeg regner med at de kroppslige plagene holder seg unna når ungene først kommer - så kan man iallfall få seg en liten dupp i ny og ne, og litt kos med de små <3

Skrevet

Jeg sover 1-2 timer om natten og i litt under 1 på ettermiddagen. Får ikke sove mer enn det. Var sånn sist også, og lærte da at det å ikke få sove er helt normalt og ingenting å gjøre med..

Anonymous poster hash: 8bdff...67b

Hvordan kombinerte du dette med jobb?

Skrevet

Du bør sykemeldes nå. Tvillingsvangerskap er risikosvangerskap, og man bør ikke jobbe fra uke 21/22!!

Skrevet

Du bør sykemeldes nå. Tvillingsvangerskap er risikosvangerskap, og man bør ikke jobbe fra uke 21/22!!

Er du lege? For det jeg har lest og blitt fprtalt er at man får tilbud om sykemelding fra uke 24 og automatisk fra uke 28. Hvis dette ikke stemmer synes jeg det er rart ingen har tatt opp temaet på sykehuset. Er ikke så lenge siden jeg var der.

Skrevet

Er du lege? For det jeg har lest og blitt fprtalt er at man får tilbud om sykemelding fra uke 24 og automatisk fra uke 28. Hvis dette ikke stemmer synes jeg det er rart ingen har tatt opp temaet på sykehuset. Er ikke så lenge siden jeg var der.

I så fall ringer jeg på mandag....

Skrevet

Er sted mellom uke 20-28 er normalt å sykemelde men ingen fasit.

Det er et risikosvangerskap og yrke, arbeidsbelastning og almenn helse tas med i vurdering.

Jeg er sykepleier på sengepost avdeling og ble sykemeldt uke 21. Ikke fordi jeg var syk men fordi en feil bevegelse med feil belastning kan bli fatalt.

Tvillingforeningen anbefaler å følges opp av spesialist da almennpraktiserende leger ofte tar litt lett på dette med risiko.

Rundt uke 30 er du like stor som en med ett barn i magen ved termin.

Skrevet

Det er et risikosvangerskap og yrke, arbeidsbelastning og almenn helse tas med i vurdering.

Jeg er sykepleier på sengepost avdeling og ble sykemeldt uke 21. Ikke fordi jeg var syk men fordi en feil bevegelse med feil belastning kan bli fatalt.

Tvillingforeningen anbefaler å følges opp av spesialist da almennpraktiserende leger ofte tar litt lett på dette med risiko.

Hvem bør jeg snakke med, da? De som foretar UL? Det har vært forskjellige folk hver gang. Jeg synes fastlegen min virker som ei driftig dame. Men hun er av det hardnakkede "graviditet er ingen sykdom!"- predikantene, tror jeg 😂 jeg liker henne, altså. Men du foreslår at jeg tar det opp ved neste UL, da? Jeg har ikke aå mye jobb før det.

Skrevet

Hvem bør jeg snakke med, da? De som foretar UL? Det har vært forskjellige folk hver gang. Jeg synes fastlegen min virker som ei driftig dame. Men hun er av det hardnakkede "graviditet er ingen sykdom!"- predikantene, tror jeg 😂 jeg liker henne, altså. Men du foreslår at jeg tar det opp ved neste UL, da? Jeg har ikke aå mye jobb før det.

*er en av de....

Skrevet

Jeg slet voldsomt med rastløse bein når jeg var gravid og det eneste som lindret var å sove med beina høyt (hadde sofapute under beina) og ta magnesium før jeg la meg. Vet ikke hvor enkelt det er for deg når du har to inni der, ikke så lett å sove på ryggen da vil jeg tro?

Anonymous poster hash: cb430...042

Skrevet

Sykemelding!!! I alle fall delvis. Er også sykepleier og ble sykemeldt helt rundt uke 22 når jeg gikk med tvillinger. Hadde ikke dine søvnproblemer heller. Når du er såppass langt på vei med tvillinger og ikke får sove har du ingenting på jobb å gjøre. Hadde spurt rett ut etter sykemelding.

Skrevet

Ja, selvom det er en særs rolig dag på jobben i dag så kjenner jeg at dette ikke går. Men hvem spør jeg? Legene på sykehuset som foretar UL, eller bestiller jeg time til fastlege?

Skrevet

Nytter ikke å ligge på ryggen lenger, nei :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...