Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #1 Skrevet 5. september 2015 Erfaringer? Sliter med ekstreme panikkanfall og får utskrevet sobril. Føler ikke den fungerer helt som den skal. Er ikke alltid den demper angsten og det tar alt fra 2 til 3 timer før den har effekt så da er jo litt av poenget borte. Har lest flere plasser at de vanligste medisinene mot panikkangst er vival og valium. Noen som har erfaringer eller råd komme med ? Hva er best? Sobril, vival eller valium? Anonymous poster hash: 0e14a...58a
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #2 Skrevet 5. september 2015 Vival og valium er det samme. Anonymous poster hash: 52e75...b9d
Gjest Gul stjerne Skrevet 5. september 2015 #3 Skrevet 5. september 2015 Valium er i en helt annen klasse enn Sobril. Vival tas opp raskt og virker raskt, mens Sobril tas opp sakte med en topp av serumkonse1ntrasjon etter et par timer, akkurat som du opplever det. Siden Valium virker så fort og godt, lærer brukerne seg fort å elske den, og faren for avhenhighet er mye større enn med Sobril. Legen er derfor varsomme med å gi Valium.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #4 Skrevet 5. september 2015 Svigermor tar valium, og er helt avhengig, tar hver enste dag.... Det er veldig god grunn til at man ikke uten videre får det, det er sterkt vanedannende. Anonymous poster hash: 70cf4...904
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #5 Skrevet 5. september 2015 Tatt vival i perioder med insomnia. Sterkt vanedannende, men fungerer veldig godt. Nesten litt for godt. Solbriller hadde ikke samme effekten for meg. Anonymous poster hash: 2eec4...2e6
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #6 Skrevet 5. september 2015 Tatt vival i perioder med insomnia. Sterkt vanedannende, men fungerer veldig godt. Nesten litt for godt. Solbriller hadde ikke samme effekten for meg. Anonymous poster hash: 2eec4...2e6 Hehe, solbriller;-) litt søt skrivefeil:-) Anonymous poster hash: d07b5...703
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #7 Skrevet 5. september 2015 Hva med rivotril da? Det fikk jeg. Anonymous poster hash: 95d9e...7e3
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #8 Skrevet 5. september 2015 Det er ikke det at jeg ikke får vival eller valium. Legen ville i utgangspunktet skrive ut vival til meg. Men jeg ba selv om sobril da jeg trodde det var den typiske angstmedisinen. Merker nå at den ikke fungerer som jeg håpet så derfor tenkte jeg å høre om jeg kanskje kunne få vival istede. Rivotril? Er ikke det epilepsi medisin? Anonymous poster hash: 0e14a...58a
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #9 Skrevet 5. september 2015 Kognitiv terapi og/eller selvhypnose fungerer best av alt. Enda bedre i kombinasjon med antidepressiva. Benzodiazepiner mot angst er en svært kortsiktig "løsning" som med høy sannsynlighet vil ende opp med å gjøre alt mye verre. Anonymous poster hash: e7c46...5e1
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #10 Skrevet 5. september 2015 Kognitiv terapi og/eller selvhypnose fungerer best av alt. Enda bedre i kombinasjon med antidepressiva. Benzodiazepiner mot angst er en svært kortsiktig "løsning" som med høy sannsynlighet vil ende opp med å gjøre alt mye verre. Anonymous poster hash: e7c46...5e1 Jeg er fullstendig klar over det. Har gått i behandling i 4 år. Men har aldri opplevd anfallene så intense og langvarige som nå. De kan vare opptil 4 timer. 4 timer med full panikk. Er gravid og har sammen med leger funnet ut at beroligende er den beste løsningen for både meg og baby. Anonymous poster hash: 0e14a...58a
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #11 Skrevet 5. september 2015 Både vival og valium er svært risikable medisiner i svangerskap. Du bør virkelig ikke ta råd herfra, men drøfte dette med leger. Jeg ville nok helst drøftet med både fastlege, farmasøyt og gynekolog på fødeavdeling. Anonymous poster hash: f19e4...829
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #12 Skrevet 5. september 2015 Mulig Vival virker kjapt, men halveringstida er sykt lang. Du får en opphoping i kroppen ved jevnlig bruk. Anonymous poster hash: 10b63...1b2
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #13 Skrevet 5. september 2015 Jeg har snakket med både fastlege, psykolog, anestesilege, jordmødre og overlege. Her har vi veid fordeler og ulemper opp mot hverandre. Det er ikke slik at de bare skriver ut dette for morro skyld. Jeg er heller ikke spesielt happy for å måtte påføde mitt barn disse medkmamentene.. Men når jeg under hvert ett anfall mister kontrollen i så stor grad at jeg både besvimer, kaster opp, hyperventilerer og søker etter kjøkkenkniven, samtidig som jeg blir helt utav stand til å ta meg av sønnen min så er det best for alle parter at jeg tar disse beroligende. Har fått beskjed om at det kan gi barnet abstinenser, noe som er helt hjerteskjærende. Men at jeg ikke skal tenke på det. Planlagt KS i uke 36-37. Alt ettersom. Så her er det dyktige leger som har full kontroll over situasjonen. Spørsmålet mitt var om virkningen på de forskjellige beroligende. Jeg skal selvsagt snakke meg legen, men lurte på om noen hadde personlige erfaringer rundt virkningen. Hva som fungerer best.. Beklager om jeg var utydelig. Anonymous poster hash: 0e14a...58a
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #14 Skrevet 5. september 2015 Mulig Vival virker kjapt, men halveringstida er sykt lang. Du får en opphoping i kroppen ved jevnlig bruk. Anonymous poster hash: 10b63...1b2 Det er vel en av grunnene til at legen ville gi meg vival. Anonymous poster hash: 0e14a...58a
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #15 Skrevet 5. september 2015 Både vival og valium er svært risikable medisiner i svangerskap. Du bør virkelig ikke ta råd herfra, men drøfte dette med leger. Jeg ville nok helst drøftet med både fastlege, farmasøyt og gynekolog på fødeavdeling. Anonymous poster hash: f19e4...829 Hvor står det at HI er gravid? Jeg får også sobril pga panikkangst. Det tar toppen, men er det helt jævlig tar jeg 15-20 mg i stedet for 10 mg. Og så legger jeg meg i senga helt alene så jeg slipper folk og inntrykk rundt meg. Anonymous poster hash: 8adfd...728
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #16 Skrevet 5. september 2015 Både vival og valium er svært risikable medisiner i svangerskap. Du bør virkelig ikke ta råd herfra, men drøfte dette med leger. Jeg ville nok helst drøftet med både fastlege, farmasøyt og gynekolog på fødeavdeling. Anonymous poster hash: f19e4...829 Hvor står det at HI er gravid? Jeg får også sobril pga panikkangst. Det tar toppen, men er det helt jævlig tar jeg 15-20 mg i stedet for 10 mg. Og så legger jeg meg i senga helt alene så jeg slipper folk og inntrykk rundt meg. Anonymous poster hash: 8adfd...728 Tar det tilbake, ser nå at HI er gravid, ja Anonymous poster hash: 8adfd...728
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #17 Skrevet 5. september 2015 Både vival og valium er svært risikable medisiner i svangerskap. Du bør virkelig ikke ta råd herfra, men drøfte dette med leger. Jeg ville nok helst drøftet med både fastlege, farmasøyt og gynekolog på fødeavdeling.Anonymous poster hash: f19e4...829 Hvor står det at HI er gravid? Jeg får også sobril pga panikkangst. Det tar toppen, men er det helt jævlig tar jeg 15-20 mg i stedet for 10 mg. Og så legger jeg meg i senga helt alene så jeg slipper folk og inntrykk rundt meg. Anonymous poster hash: 8adfd...728 Det stemmer at jeg et gravid. Er i uke 30 Hvor lang tid tar det før medisinen har noen effekt? Jeg tar 25mg men det er ikke alltid det stopper anfallene. Føler ikke jeg blir så mye "roligere" av de. Blir mest kake i kroppen også sliter jeg med å henge med på det som foregår rundt meg. Ekkelt i grunn Anonymous poster hash: 0e14a...58a
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #18 Skrevet 5. september 2015 Både vival og valium er svært risikable medisiner i svangerskap. Du bør virkelig ikke ta råd herfra, men drøfte dette med leger. Jeg ville nok helst drøftet med både fastlege, farmasøyt og gynekolog på fødeavdeling.Anonymous poster hash: f19e4...829 Hvor står det at HI er gravid? Jeg får også sobril pga panikkangst. Det tar toppen, men er det helt jævlig tar jeg 15-20 mg i stedet for 10 mg. Og så legger jeg meg i senga helt alene så jeg slipper folk og inntrykk rundt meg. Anonymous poster hash: 8adfd...728 Det stemmer at jeg et gravid. Er i uke 30 Hvor lang tid tar det før medisinen har noen effekt? Jeg tar 25mg men det er ikke alltid det stopper anfallene. Føler ikke jeg blir så mye "roligere" av de. Blir mest kake i kroppen også sliter jeg med å henge med på det som foregår rundt meg. Ekkelt i grunn Anonymous poster hash: 0e14a...58a 25 mg er mye. Du bør i hvert fall ikke ta mer. Dette bør du ta med lege, ikke minst fordi du er gravid. Er det mulighet for innleggelse for deg? Jeg forstår veldig godt at panikkangsten er grusom for deg. Samtidig er det viktig (det har du sikkert tenkt på) at du tenker langsiktig - dersom barnet fikk født med komplikasjoner/skader pga ditt bruk av beroligende, så kan det føre til enda mer angst og dårlig samvittighet for deg. Anonymous poster hash: 8adfd...728
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #19 Skrevet 5. september 2015 Hei.Først må jeg bare si masse lykke til. Høres ut som du er i en vanskelig situasjon. Godt at du har gode fagfolk rundt deg og babyen. Jeg har vært gjennom to runder med angst. Første gangen var jeg innlagt en uke, så jeg vet at angst er noe dritt. Brukte Sobril i en periode begge gangene. Fungerte greit for meg, opplevde virkning raskt. MEN, det var et helvete å komme seg av tablettene igjen. Håper du får like god oppfølging underveis og etter fødselen, uansett hvilke tabletter du (i samråd med lege) velger å bruke. Midt i all angsten opplevde jeg utrolig god hjelp av yoga. Hadde aldri gjort det før. Måtte kosentrere meg veldig for å forstå øvelsene, noe som gjorde at angsten ikke sto i fokus. I tillegg var det noe med yoga som roet meg ned. Jeg har også hatt god hjelp av bøkene til Ingvard Wilhelmsen etterhvert som jeg kom meg på beina igjen. "Boblefølelsen" du beskriver, med ikke å henge med etc., er vanlig og ikke farlig. Jeg følte meg som i en boble i perioder, litt på siden av alt og alle. Veldig ekkelt, men ikke værre enn det. Klem. Anonymous poster hash: 4c718...9c9
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #20 Skrevet 5. september 2015 Både vival og valium er svært risikable medisiner i svangerskap. Du bør virkelig ikke ta råd herfra, men drøfte dette med leger. Jeg ville nok helst drøftet med både fastlege, farmasøyt og gynekolog på fødeavdeling.Anonymous poster hash: f19e4...829 Hvor står det at HI er gravid? Jeg får også sobril pga panikkangst. Det tar toppen, men er det helt jævlig tar jeg 15-20 mg i stedet for 10 mg. Og så legger jeg meg i senga helt alene så jeg slipper folk og inntrykk rundt meg. Anonymous poster hash: 8adfd...728 Det stemmer at jeg et gravid. Er i uke 30Hvor lang tid tar det før medisinen har noen effekt? Jeg tar 25mg men det er ikke alltid det stopper anfallene. Føler ikke jeg blir så mye "roligere" av de. Blir mest kake i kroppen også sliter jeg med å henge med på det som foregår rundt meg. Ekkelt i grunnAnonymous poster hash: 0e14a...58a 25 mg er mye. Du bør i hvert fall ikke ta mer.Dette bør du ta med lege, ikke minst fordi du er gravid. Er det mulighet for innleggelse for deg? Jeg forstår veldig godt at panikkangsten er grusom for deg. Samtidig er det viktig (det har du sikkert tenkt på) at du tenker langsiktig - dersom barnet fikk født med komplikasjoner/skader pga ditt bruk av beroligende, så kan det føre til enda mer angst og dårlig samvittighet for deg. Anonymous poster hash: 8adfd...728 Innleggelse er uaktuelt. Jeg har vært innlagt 2 ganger tidligere som har ført til enda mere angst. Sliter litt med helseangst og frykten for å bli innlagt etter disse rundene. For meg fungerer det best å være hjemme. Selv om jeg føler meg utrygg og redd uansett hvor jeg er så er det alltid bedre å være hjemme. Her har jeg mannen min, som er den eneste som får meg ned på jorden igjen under anfallene. Jeg vet at 25 mg er mye, og siden det ikke fungerer optimalt i tillegg føles det helt feil å fortsette å ta de. Samtidig som jeg er er nødt til å ha en form for beroligende. Tenkte derfor på 5 mg vival som tilsvarer det samme som 15 mg sobril. Jo lavere dose, jo bedre! Jeg er selvfølgelig livredd for hvordan virkning dette har på barnet! Men heldigvis er det først nå nylig at jeg har måttet begynne med beroligende. Med andre ord er hun mer eller mindre ferdig utviklet og den største "faren" er at hun kan bli født med avstinenser. Noe de har forsikret meg med at de vil ta hånd om. Jeg prøver selvsagt å begrense inntaket så mye som over hodet mulig. Det hjelper feks å holde seg hjemme, sørge for stabilt blodsukker, unngå kaffe, og generelt holde meg langt unna andre mennesker og stressende situasjoner. Anonymous poster hash: 0e14a...58a
Anonym bruker Skrevet 5. september 2015 #21 Skrevet 5. september 2015 Hei.Først må jeg bare si masse lykke til. Høres ut som du er i en vanskelig situasjon. Godt at du har gode fagfolk rundt deg og babyen. Jeg har vært gjennom to runder med angst. Første gangen var jeg innlagt en uke, så jeg vet at angst er noe dritt. Brukte Sobril i en periode begge gangene. Fungerte greit for meg, opplevde virkning raskt. MEN, det var et helvete å komme seg av tablettene igjen. Håper du får like god oppfølging underveis og etter fødselen, uansett hvilke tabletter du (i samråd med lege) velger å bruke. Midt i all angsten opplevde jeg utrolig god hjelp av yoga. Hadde aldri gjort det før. Måtte kosentrere meg veldig for å forstå øvelsene, noe som gjorde at angsten ikke sto i fokus. I tillegg var det noe med yoga som roet meg ned. Jeg har også hatt god hjelp av bøkene til Ingvard Wilhelmsen etterhvert som jeg kom meg på beina igjen. "Boblefølelsen" du beskriver, med ikke å henge med etc., er vanlig og ikke farlig. Jeg følte meg som i en boble i perioder, litt på siden av alt og alle. Veldig ekkelt, men ikke værre enn det. Klem. Anonymous poster hash: 4c718...9c9 Tusen takk for gode råd og at du deler din erfaring!<3 Har tenkt tanken på yoga eller lignende, men jeg kommer meg dessverre ikke ut døren nå om dagen. Kan jeg spørre hva som måtte til for å stoppe anfallene hos deg? Vet du om det var noen utløsende faktorer, eller kom det fra intet? Anonymous poster hash: 0e14a...58a
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #22 Skrevet 6. september 2015 Erfaringer? Sliter med ekstreme panikkanfall og får utskrevet sobril. Føler ikke den fungerer helt som den skal. Er ikke alltid den demper angsten og det tar alt fra 2 til 3 timer før den har effekt så da er jo litt av poenget borte. Har lest flere plasser at de vanligste medisinene mot panikkangst er vival og valium. Noen som har erfaringer eller råd komme med ? Hva er best? Sobril, vival eller valium? Anonymous poster hash: 0e14a...58a Har selv prøvd alt av beroligende, hadde panikkangst i nesten 3 år før jeg ikke orket mer ( turte ingenting alene, klarte ikke å dusje selv engang, forlot heller aldri huset i den perioden og mistet alle med unntak av mamma og min ektemann) og prøvde å ta nitt eget liv med å stikke megselv i brystet med en kniv og ble flydd til st.olavs der jeg nesten døde.. Ble i trondheim på sykehuset i 4 måneder før jeg ble utskrevet og sendt hjem med to resepter; en på 100 2mg xanor og en 100stk 2mg rivotril. Xanoren SOM FUNGERER MED EN GANG tok bort katastrofetankene (de som utløser panikken) og rivotrilen roet ned kroppen. Jeg følte meg som ett menneske igjen. Det varte bare i noen uker før dosen måtte økes (kroppen hadde blitt vandt til dosen jeg gikk på)., og sånn fortsatte det i ett år... Da fikk jeg endelig en fastlege som sa STOPP og som ville finne roten til problemet istedet for å fortsette å være det man kaller en pillenarkoman. Vi ble enige om å trappe ned noe; sakte men sikkert. Var forresten på dosen 16 mg xanor og 14 mg rivotril på den tiden, noe som er en sinnyk stor dose i mine øyne iallefall. Før nedtrappingen begynte ordnet legen med psykologtimet og en søknad for innleggelse ved en avrusingsklinikk. Det gikk knappe 3 dager før jeg hadde min første psykologtime, men på avrusningen måtte jeg vente i tre måneder på å få plass. På de tre månedene hadde jeg klart å trappe ned til 14,5 mg xanor og til 12 mg rivotril, men ikke uten problemer og KONSTANTE panikkanfall... Dro så til avrusningen og var der i 18 måneder før jeg var helt rusfri. og jobbet steinhardt for å overvinne angsten. Har fremdeles litt angst til tider, men har lært meg medisinfrie metoder for å "vinne" over angsten. Går også fremdeles til psykolog. Angstdiagnosen min er borte og jeg lever idag ett normalt liv med mannen min og min datter. Vet ikke helt hvorfor jeg deler dette med deg/dere: men vit at medisiner er IKKE svaret når det gjelder angst. (Med mindre det er snakk om kort tid, en uke f.eks PÅ DET MESTE). Jeg er ingen lege, men har vært igjennom angst/medisin helvettet det er snakk om her så vil tro at jeg vet iallefall litt mer enn de fleste om dette. Og jeg kan garantere deg dette: om du bruker denne type medisin i mange uker i strekk når du er gravid: babyen din kommer til å kunne få flere komplikasjoner, spesielt med tanke på hjertet. Og babyen din KOMMER TIL Å BLI AVHENGIG. Du tåler kanskje dosene godt, men det gjør ikke babyen. Sånn da var det sagt. Er ikke vondt ment mot noen. unner INGEN å bli avhengig av ett så forferdelig stoff! Og ps: rotete skrevet, ser det selv, men skriver fra en mobil... Og er for trøtt til å rette opp evnt skrivefeil akkurat nå. Anonymous poster hash: 0b081...3e0
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #23 Skrevet 6. september 2015 Hvorfor planlegger man å få barn hvis man ikke engang er i stand til å ta vare på seg selv eller de som er rundt? *oppgitt* Anonymous poster hash: 3ad8b...be0
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #24 Skrevet 6. september 2015 Hvorfor planlegger man å få barn hvis man ikke engang er i stand til å ta vare på seg selv eller de som er rundt? *oppgitt*Anonymous poster hash: 3ad8b...be0 Dust. Livet er ikke perfekt. Jeg trodde feks jeg var kvitt min angst og depresjon, ble gravid og fikk tilbakefall. Ikke HI Anonymous poster hash: 95d9e...7e3
Anonym bruker Skrevet 6. september 2015 #25 Skrevet 6. september 2015 Jeg har ekstremt angst for å fly. Type hyperventilerer og får skikkelig panikk. Jeg fikk utskrevet vival av legen. Skal ta en tablett en time før flytur. Syns ikke den hjelper sånn veldig. Mulig den tar toppene. Jeg er stortsett redd for å ta av og å lande, og ved turbulens. Er det rolig oppe i lufta så klarer jeg å roe meg ned etter en stund. Har flydd 6 ganger de siste årene og har hatt angst, ved take off hver gang, til tross for vival. Men når vi har kommet godt opp i lufta og jeg får roa meg ned så blir jeg ekstremt trøtt og sliten. Så når d står på som verst så opplever jeg lite virkning, men når jeg får roa ned en del og slappa av så funker det greit. Vet ikke hvor lenge den skal vare, jeg har ikke tatt ny tablett igjen før landing (6 timers flyturer ca) og da har jeg fått angst igjen, som varer til vi er nede på nakken. Er helt utslitt og anspent i hele kroppen. Tårene spretter og jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Mulig jeg må ha større dose.. men nå er det ikke ofte jeg er plaget med angst heldigvis. Stakkars deg HI, håper du får behandling som virker, panikkangst er helt grusomt. Anonymous poster hash: 73454...142
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå