Gå til innhold

Kan man tilby husrom til flyktninger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article11511599.ece Det er nok svært få unge barn som kommer alene. De fleste er ungdommer. Mange er også eldre enn det de gir seg ut for å være.  Anonymous poster hash: a6b13...84d

Når nordmenn kun vil hjelpe barn, er det kanskje ikke rart at de lyver på alderen

Anonymous poster hash: 6c33d...71e

Skrevet

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article11511599.ece Det er nok svært få unge barn som kommer alene. De fleste er ungdommer. Mange er også eldre enn det de gir seg ut for å være.  Anonymous poster hash: a6b13...84d

Når nordmenn kun vil hjelpe barn, er det kanskje ikke rart at de lyver på alderen

Anonymous poster hash: 6c33d...71e

De får jo også opphold om de er mindreårige. Til den dagen de er 18. Så begynner lotteriet. Hvem får bli og ikke. Det er en grusom ting vi gjør mot disse ungdommene. Sjekk ut Margaret Ohlin, hun har jobbet mye med disse guttene. 

Skrevet

Håper regjeringen tar til vett og sender dem rett ut av landet igjen. Norske fengsler er fyllt opp til randen av kriminelle utlendinger. Håper virkelig ikke at vi har planer om og ta i mot 8000 syrere. Da kan vi vinke hadebra til det norske velferdsystemet.

Anonymous poster hash: 5fab3...538

Skrevet

Nei, det er ikke hentet kvoteflyktninger.

De som ankommer nå har tatt seg hit på egen hånd. Jeg har ikke tall, men det kommer rundt 100 daglig til PU i Oslo.

Anonymous poster hash: ff936...bdf

Hva er PU?

Kommer det små barn dit? Alene uten familie?

Anonymous poster hash: ed2af...4e3

Politiets utlendingsenhet eller noe lignende.

Kommer desverre en del mindreårige hit også, uten familie.

Er det barnevernet som får disse barna da? At man finner fosterforeldre eller liknende til disse barna?

Dette kommer veldig an på alder og behov. De under 15 år får vel tilbud om fosterhjem eller institusjon. De over 15 år kan vel bli plassert på hybel eller i bofellesskap. Jeg er ikke kjent med rutinene eller tilbudene, men vet det er ei aldersgrense som er med på å avgjøre hvor dem blir plassert og hvordan oppfølging dem får.

Tror ikke BV har noe med dette å gjøre, så lenge det ikke blir meldt bekymring. Tror det er et eget direktorat som har noe av ansvaret for bosetting og integrering av flyktninger, hvis jeg ikke tar helt feil.

Tenker om det er små barn der, som ikke har familie... så har jeg virkelig både kjærlighet og rom for ett barn til! Så vanskelig, vil bare gjøre en "forskjell" for i allefall ett menneske... Vi har tenkt på det i åresvis... nå er tiden inne kjenner vi!

Meld dere som fosterhjem for barnevernet. Jeg vet om en 11 år gammel gutt som nå bor i det 5. Beredskapshjemmet. Han har gått på 4 ulike skoler.

Han venter på et fosterhjem, men det finnes få fosterhjem her for hans aldersgruppe.

Nå bor han ennå i beredskapshjem. Egentlig skulle han bare bo der i 6 måneder, men det er ikke et hjem til han. Må har han bodd der mer enn et år, men vet aldri når han må flytte igjen, når han må finne nye "foreldre og søsken", nytt miljø, ny skole, nye venner osv.

En nydelig gutt som faktisk er norsk (som om det egentlig har noe betydning?), flink på skolen, høflig og god i fotball. En gutt som ikke har et hjem og ingen faste voksne.

Det finnes mange av disse. Jeg oppfordrer alle som ønsker å hjelpe å bli fosterhjem. Det trengs både til norske barn og utenlandske barn.

Anonymous poster hash: e7d56...3b1

Skrevet

Syns du det er lurt å ta inn en hel familie fra et krigsrammet land som kanskje er traumatiserte osv? Tenker du ikke på barna dine?Anonymous poster hash: a9716...e56

Ja, pass deg for de fæle, fæle utlendingene. Voldtektsmenn hele gjengen...ungene også. Herregud, det er vanlige mennesker! Småbarnsfamilier der mor er sykepleier og far har jobbet i butikkk. Plutselig er landet deres blitt utrygt og de flykter for livet. Det er ikke snakk om mennesker som har levd i krig og fattigdom, død og elendighet i flere tiår. Anonymous poster hash: aa2fb...829
Ok, så du er utelukkende interessert i flyktninger fra syria da? Ikke i å hjelpe de som kommer fra eks. Eritrea eller Somalia der det har vært død og elendighet i flere tiår? Denne viljen til å hjelpe gjelder kun syrere? På samme måte som mange her inne gjerne vil gi husrom eller adoptere barn som kommer, men kun de små. Hva med de det er flest av, ungdommene? For meg virker det dobbeltmoralsk, men håper jeg har misforstått.

Anonymous poster hash: 970af...dc2

Nå var det flyktninger fra Syria HI snakket om å ra inn i huset sitt og da uttalte jeg meg om nettopp det og ikke alt annet mellom himmel og jord. Kjekt å holde seg til saken!

Anonymous poster hash: aa2fb...829

Skrevet

Man kan jo melde seg som fosterhjem og beredskapshjem for dyrebeskyttelsen også. Mange kattemødre med kattunger som trenger det på denne tiden av året. Sånn med tanke på at man ikke skal glemme noen nå som den gjennomsnittlige dibber er i denne streamen av giverglede, velvilje, godhet, omtanke, ømhet og empati. 

Gud velsigne oss, vi er noen fantastiske og snille mennesker.

Anonymous poster hash: cb4b3...ec8
Skrevet

Syns du det er lurt å ta inn en hel familie fra et krigsrammet land som kanskje er traumatiserte osv? Tenker du ikke på barna dine?Anonymous poster hash: a9716...e56

Ja, pass deg for de fæle, fæle utlendingene. Voldtektsmenn hele gjengen...ungene også. Herregud, det er vanlige mennesker! Småbarnsfamilier der mor er sykepleier og far har jobbet i butikkk. Plutselig er landet deres blitt utrygt og de flykter for livet. Det er ikke snakk om mennesker som har levd i krig og fattigdom, død og elendighet i flere tiår. Anonymous poster hash: aa2fb...829

Så enkelt er det nok ikke. Dette har ikke noe å gjøre med å de er hverken snille eller slemme i utgangspunktet. Dette handler ok traumatiserte mennesker som trenger profesjonell helsemessig og sosioøkonomisk oppfølging. De bærer på opplevelser som virkelig kan lage problemer innad i en familie, og ikke minst føre til problemer også for din familie. Ikke fordi disse menneskene er slemme, men fordi de er traumatiserte og slitne. Du virker snill, men naiv. Disse menneskene trenger nok mer enn husrom.

Anonymous poster hash: 73de4...18d

Skrevet

Syns du det er lurt å ta inn en hel familie fra et krigsrammet land som kanskje er traumatiserte osv? Tenker du ikke på barna dine?

Anonymous poster hash: a9716...e56

Nei, her skal vi ikke tenke på egen familie, landsmenn eller land. Om å gjøre å vise at man har størst mulig hjerte. Om det er på bekostning av vår egen trygghet spiller ingen trille.

Anonymous poster hash: 66d60...257

Skrevet

Ok, så du er utelukkende interessert i flyktninger fra syria da? Ikke i å hjelpe de som kommer fra eks. Eritrea eller Somalia der det har vært død og elendighet i flere tiår? Denne viljen til å hjelpe gjelder kun syrere? På samme måte som mange her inne gjerne vil gi husrom eller adoptere barn som kommer, men kun de små. Hva med de det er flest av, ungdommene? For meg virker det dobbeltmoralsk, men håper jeg har misforstått.

Nå var det flyktninger fra Syria HI snakket om å ra inn i huset sitt og da uttalte jeg meg om nettopp det og ikke alt annet mellom himmel og jord. Kjekt å holde seg til saken!

Anonymous poster hash: aa2fb...829

I HI står det ingenting om at det bare gjelder flyktninger fra Syria. Det å inkludere flyktninger fra flere land i spørsmålet er vel helt innenfor i forhold til saken vi diskuterer her. 

Skrevet

Håper regjeringen tar til vett og sender dem rett ut av landet igjen. Norske fengsler er fyllt opp til randen av kriminelle utlendinger. Håper virkelig ikke at vi har planer om og ta i mot 8000 syrere. Da kan vi vinke hadebra til det norske velferdsystemet.

Anonymous poster hash: 5fab3...538

Håper det jeg også, mens spørs med tanke på alle de blødende mammahjertene rundt om i landet. Går konkurranse i å gråte høyest ser det ut som. Kvalmende.

Anonymous poster hash: 66d60...257

Skrevet

HI her.

Takk for god informasjon fra dere som kan om dette!!

Vi har vurdert å bli fosterhjem før, så det var vel egentlig det jeg tenkte på. Om flyktninger kommer inn under dette systemet her, eller om alle (også de under 18 år) absolutt må bo på asylmottak. 

Vi har ei lita på 16 måneder, og ønsker egentlig helst å vente litt med å registrere oss siden vi gjerne vil bli litt mer erfarne som foreldre først. Føler jeg må ha større tro på meg selv som en god forelder og på egne medmenneskelige egenskaper for å plutselig ha ansvar for en fremmed som er i en alder som jeg ikke er kjent med fra før...

Nå vet jeg i alle fall litt mer om hvordan systemet fungerer, så får vi inntil videre fortsette å bidra med pengestøtte til disse ulike organisasjonene som hjelper til rundt omkring.

Anonymous poster hash: 770a5...980

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...