Gå til innhold

Kan man tilby husrom til flyktninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om man kan hjelpe kommunen med å tilby husrom, altså et sted å bo og få mat, for flyktninger som kommer til landet? Jeg tenker særlig på eventuelle mindreårige som har mistet foreldre på veien og som ikke har fått kontakt med andre slektninger enda...

Anonymous poster hash: 770a5...980
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det lurer jeg og på!

Anonymous poster hash: ed2af...4e3
Skrevet

Tja.

UDI ser etter større enheter som kan brukes som akutte transittmottak. Type nedlagte hoteller, campinger etc.

Kommunene behøver utleiehus/leiligheter til bosetning av dem som har fått opphold.

Bufetat søker fosterfamilier for enslige, mindreårige som har fått opphold.

Å ta inn noen utenom dette er det foreløbig ikke behov for.

Anonymous poster hash: ff936...bdf

Skrevet

Tja.

UDI ser etter større enheter som kan brukes som akutte transittmottak. Type nedlagte hoteller, campinger etc.

Kommunene behøver utleiehus/leiligheter til bosetning av dem som har fått opphold.

Bufetat søker fosterfamilier for enslige, mindreårige som har fått opphold.

Å ta inn noen utenom dette er det foreløbig ikke behov for.

Vet du hvor mange som har kommet til Norge nå? Har vi begynt å ta inn de 8000 menneskene? 

Jeg SKAL hjelpe!!!! Skal gjøre alt som er i min makt for å kunne gjøre en liten forskjell... helst en stor... 

Skrevet

Nei, det er ikke hentet kvoteflyktninger.

De som ankommer nå har tatt seg hit på egen hånd. Jeg har ikke tall, men det kommer rundt 100 daglig til PU i Oslo.

Skrevet

Det er forresten stort behov for verger for enslige mindreårige.

Skrevet

De som ankommer nå har tatt seg hit på egen hånd. Jeg har ikke tall, men det kommer rundt 100 daglig til PU i Oslo.

Hva er PU? 

Kommer det små barn dit? Alene uten familie?

Skrevet

Det er forresten stort behov for verger for enslige mindreårige.

Hvilke kvalifikasjoner må man ha for å være verge da? Advokat?

Skrevet

Hva er PU? 

Politiets utlendingsenhet eller noe lignende.

Kommer desverre en del mindreårige hit også, uten familie.

Skrevet

Hva er PU? 

Er det barnevernet som får disse barna da? At man finner fosterforeldre eller liknende til disse barna?

Skrevet

Hva er PU? 

Er det barnevernet som får disse barna da? At man finner fosterforeldre eller liknende til disse barna?

Dette kommer veldig an på alder og behov. De under 15 år får vel tilbud om fosterhjem eller institusjon. De over 15 år kan vel bli plassert på hybel eller i bofellesskap. Jeg er ikke kjent med rutinene eller tilbudene, men vet det er ei aldersgrense som er med på å avgjøre hvor dem blir plassert og hvordan oppfølging dem får. 

Tror ikke BV har noe med dette å gjøre, så lenge det ikke blir meldt bekymring. Tror det er et eget direktorat som har noe av ansvaret for bosetting og integrering av flyktninger, hvis jeg ikke tar helt feil.

Skrevet

Til HI: 
Jeg er litt usikker på om du kan tilby husrom til en hel familie, men du kan jo melde deg som foster eller beredskapsmor? Det er det virkelig sårt behov for!

Skrevet

Hva er PU? 

Dette kommer veldig an på alder og behov. De under 15 år får vel tilbud om fosterhjem eller institusjon. De over 15 år kan vel bli plassert på hybel eller i bofellesskap. Jeg er ikke kjent med rutinene eller tilbudene, men vet det er ei aldersgrense som er med på å avgjøre hvor dem blir plassert og hvordan oppfølging dem får. 

Tror ikke BV har noe med dette å gjøre, så lenge det ikke blir meldt bekymring. Tror det er et eget direktorat som har noe av ansvaret for bosetting og integrering av flyktninger, hvis jeg ikke tar helt feil.

Tenker om det er små barn der, som ikke har familie... så har jeg virkelig både kjærlighet og rom for ett barn til! Så vanskelig, vil bare gjøre en "forskjell" for i allefall ett menneske... Vi har tenkt på det i åresvis... nå er tiden inne kjenner vi!

Skrevet

Til HI: 

Jeg er litt usikker på om du kan tilby husrom til en hel familie, men du kan jo melde deg som foster eller beredskapsmor? Det er det virkelig sårt behov for!

Tenker du i Bufdir da? 

Skrevet

Til HI: 

Tenker du i Bufdir da? 

Tror både bufdir og imd har ansvar for bosetting av mindreårige.

Skrevet

Jeg som svarte deg ang PU etc. i går. Det var så tungvint å svare langt på mobil.

PU er politiets utlendingsenhet, som er dit flyktninger som kommer til Oslo henvender seg for å registreres og videresendes i systemet. Når det kommer enslige, mindreårige dit - altså under atten år og uten foresatte med seg - får de utnevnt en "representant." Det er en form for verge, som får en viss juridisk myndighet i forhold til barnet. Representanten skal være med barnet på asylintervjuene, både hos politiet og UDI, er den som sørger for å kommunisere med advokat om klager/informasjon etc. i asylsøknadsprosessen etc. Du kan lese mer om rollen på vergemaal.no

Pga stor pågang nå er det akutt mangel på representanter/verger for barna. De aller fleste mindreårige er i aldersgruppen 15-18 år, men det kommer også en god del under 15. Tenåringer stort sett, men i blant også mindre barn.

Når barna er registrerte, sendes de videre. De i aldersgruppen 15-18 havner på mottak spesielt for dem, vanligvis med et helt elendig tilbud. De under 15 er det statlige barnevernet (Bufetat) sitt ansvar, og kommer på omsorgssenter. Disse er vanligvis helt ålreite, selv om de ikke akkurat blir bortskjemt på ting og ressurser der heller. De får skolegang etc., mens de over 15 slett ikke er garantert noe som helst av aktiviteter.

Deretter venter de på behandling av asylsøknaden. Det kan ta fra få måneder til opp mot - og i blant over - et år. De som da får oppholdstillatelse, må så vente en stund til på at de skal få tildelt en kommune hvor de skal bosettes. Dette er en flaskehals, mange kommuner vil ikke ta i mot flyktninger. Når de så får en kommune, vil de som har mest behov for fosterhjem i blant få det. Det er enorm mangel på fosterhjem for denne gruppen, så mange havner i bokollektiv og hybler selv om de er ganske unge og absolutt kunne trengt en familie. Svært mange ønsker seg "en norsk familie" for å integreres, og det er en ganske fin gruppe å være fosterhjem for. Lite atferdsproblemer og slikt som norske barnevernstenåringer gjerne har pådratt seg. Flertallet er gutter, noen jenter. Flertallet er fra Afghanistan, Eritrea, Somalia og Syria. Når de er bosatt, får de også tildelt en ny verge i stedet for representanten de har hatt. Denne har en juridisk rolle med f.eks å opprette bankkonto, signere for at de får pass etc., men kan også velge å være mer til stede for barna som en sosial støtte.

Om du kunne tenke deg en rolle som verge/representant, se websiden vergemaal.no for info.

Om du kunne vurdere å bli fosterhjem, kontakt Bufetat i fylket ditt.

Skrevet

Syns du det er lurt å ta inn en hel familie fra et krigsrammet land som kanskje er traumatiserte osv? Tenker du ikke på barna dine?

Anonymous poster hash: a9716...e56

Skrevet

Jo det er kommet overføringsflyktninger fra Syria til Norge! Jeg har nettopp bosatt en familie som kom som overføringsflyktninger!

Skrevet

Første du kan gjøre er å kontakte kommunesenteret ditt, og melde interesse for å huse flykninger. De hjelper deg nok gjerne videre på veien, kan hende ditt bidrag, kan hjelpe på, så kommunen kan ta inn flere flykninger enn de først har sagt :)

Anonymous poster hash: 1e70e...d84
Skrevet

Syns du det er lurt å ta inn en hel familie fra et krigsrammet land som kanskje er traumatiserte osv? Tenker du ikke på barna dine?

Ja, pass deg for de fæle, fæle utlendingene. Voldtektsmenn hele gjengen...ungene også. Herregud, det er vanlige mennesker! Småbarnsfamilier der mor er sykepleier og far har jobbet i butikkk. Plutselig er landet deres blitt utrygt og de flykter for livet. Det er ikke snakk om mennesker som har levd i krig og fattigdom, død og elendighet i flere tiår.

Anonymous poster hash: aa2fb...829

Skrevet

Ja, pass deg for de fæle, fæle utlendingene. Voldtektsmenn hele gjengen...ungene også. Herregud, det er vanlige mennesker! Småbarnsfamilier der mor er sykepleier og far har jobbet i butikkk. Plutselig er landet deres blitt utrygt og de flykter for livet. Det er ikke snakk om mennesker som har levd i krig og fattigdom, død og elendighet i flere tiår.

Anonymous poster hash: aa2fb...829

Korfor samler ikkje verden seg og setter IS ut av stand til det det gjør ?

Lite på høyeste hold er berre møkk. Der er det kun PENGER SOM SNAKKER.

Anonymous poster hash: c13d0...d7d

Skrevet

Syns du det er lurt å ta inn en hel familie fra et krigsrammet land som kanskje er traumatiserte osv? Tenker du ikke på barna dine?Anonymous poster hash: a9716...e56

Ja, pass deg for de fæle, fæle utlendingene. Voldtektsmenn hele gjengen...ungene også. Herregud, det er vanlige mennesker! Småbarnsfamilier der mor er sykepleier og far har jobbet i butikkk. Plutselig er landet deres blitt utrygt og de flykter for livet. Det er ikke snakk om mennesker som har levd i krig og fattigdom, død og elendighet i flere tiår. Anonymous poster hash: aa2fb...829

Ok, så du er utelukkende interessert i flyktninger fra syria da? Ikke i å hjelpe de som kommer fra eks. Eritrea eller Somalia der det har vært død og elendighet i flere tiår? Denne viljen til å hjelpe gjelder kun syrere? På samme måte som mange her inne gjerne vil gi husrom eller adoptere barn som kommer, men kun de små. Hva med de det er flest av, ungdommene? For meg virker det dobbeltmoralsk, men håper jeg har misforstått.

Anonymous poster hash: 970af...dc2

Skrevet

Syns du det er lurt å ta inn en hel familie fra et krigsrammet land som kanskje er traumatiserte osv? Tenker du ikke på barna dine?Anonymous poster hash: a9716...e56

Ja, pass deg for de fæle, fæle utlendingene. Voldtektsmenn hele gjengen...ungene også. Herregud, det er vanlige mennesker! Småbarnsfamilier der mor er sykepleier og far har jobbet i butikkk. Plutselig er landet deres blitt utrygt og de flykter for livet. Det er ikke snakk om mennesker som har levd i krig og fattigdom, død og elendighet i flere tiår. Anonymous poster hash: aa2fb...829

Ok, så du er utelukkende interessert i flyktninger fra syria da? Ikke i å hjelpe de som kommer fra eks. Eritrea eller Somalia der det har vært død og elendighet i flere tiår? Denne viljen til å hjelpe gjelder kun syrere? På samme måte som mange her inne gjerne vil gi husrom eller adoptere barn som kommer, men kun de små. Hva med de det er flest av, ungdommene? For meg virker det dobbeltmoralsk, men håper jeg har misforstått.

Det er vel ikke så rart at folks terskel er lavere for å ville ta de "enkle" oppgavene, rent relativt selvsagt. En fremmed voksen eller ungdom er vanskeligere å forholde seg til. Men det er da virkelig mange som engasjerer seg i disse også, selv om det er behov for flere av både representanter, verger og fosterhjem for tenåringer.

Skrevet

Vær så god. Er nok av tiggere på gata, hent noen hjem til deg du.

Anonymous poster hash: 6c33d...71e

Skrevet

Ok, så du er utelukkende interessert i flyktninger fra syria da? Ikke i å hjelpe de som kommer fra eks. Eritrea eller Somalia der det har vært død og elendighet i flere tiår? Denne viljen til å hjelpe gjelder kun syrere? På samme måte som mange her inne gjerne vil gi husrom eller adoptere barn som kommer, men kun de små. Hva med de det er flest av, ungdommene? For meg virker det dobbeltmoralsk, men håper jeg har misforstått.Anonymous poster hash: 970af...dc2

Det er vel ikke så rart at folks terskel er lavere for å ville ta de "enkle" oppgavene, rent relativt selvsagt. En fremmed voksen eller ungdom er vanskeligere å forholde seg til. Men det er da virkelig mange som engasjerer seg i disse også, selv om det er behov for flere av både representanter, verger og fosterhjem for tenåringer. Anonymous poster hash: ff936...bdf

Nei, det er kanskje ikke så rart, men da er det jo plutselig ikke så selvoppofrende som man skal ha det til heller. Mange her inne er jo veldig frempå for å understreke hvor mye de er villig til å gjøre og vil gjerne ha oppmerksomhet for det, men når det kommer til oppgavene så vil omtrent samtlige som uttaler seg kun ta det "letteste" og ikke nødvendigvis bidra der det er mest behov. Hvis man virkelig vil bidra så må man jo gjøre det der det trengs, og ikke trekke seg fordi det ikke er flere foreldreløse barn under 10 år fks. Det samme med de som vil tilby husrom kun til kvinner og barn, hva med mennene? I tillegg er det trist å se at disse som vil hjelpe åpenbart foretrekker syrere og kun prioriterer dem når det er så mange andre som har samme behov, kanskje til og med større. Er folk like klare for å ofre noe for somaliere og afghanere som kommer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...