Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

Er det andre her inne som har flerspråklige barn? Min gutt blir trespråklig, med spansk, engelsk og norsk. Han fyller 3 dette året men har fremdeles veldig lite språk, kan si noe få ord. Nå har barnehagen opprettet et vedtak og skal få inn PPT, det tar nok noen mnd før de får tid. Barnehagen vil at vi nå skal kutte ut ett av hjemmespråkene for å fokusere på norsk siden vi bor i Norge. Gutten forstår alt man sier på alle tre språkene men mangler det verbale.

Er et andre som har barn med 3 språk og kan si noe hvordan det var for dere?

Jeg har veldig lite lyst til å snakke et nytt språk hjemme da det blir så unaturlig, selv om jeg snakker flytende norsk.

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke personlig erfaring med flerspråklige barn, men de jeg kjenner har det gått veldig raskt med. Ett av mine egne barn, som bare snakker norsk, begynte derimot ikke å snakke før han var tre. Han hadde god forståelse, men ville bare ikke snakke. Han er fem nå, og sliter fortsatt med enkelte lyder (r, k og g), men har godt ordforråd. Jeg ville trodd det bare var bra å fortsette med alle språkene. Han lærer jo uansett å snakke etterhvert. Synd om han da har mistet spansk eller engelsk.

Anonymous poster hash: 25249...bcc

Skrevet

Man må se an ungen og, ikke alle er like flinke til å lære språk selv om man tror det. En tidligere kollega av meg skulle lære barnet norsk, engelsk og fransk (for morro skyld), islandsk (hans morsmål) og latvisk (hennes morsmål). Jeg spurt henne om det ikke ble litt mye og neida mente hun, det ble så bra og det kom til å bli lett for barnet siden hun hadde lest at små barn lærer fort. Vel sånn gikk det ikke, barnet ble bare forvirra så de endte opp med norsk og engelsk.

Anonymous poster hash: 4bc18...b68

Skrevet

NEI! Dere skal ikke kutte ut morsmålsspråket deres. Kjenner jeg blir provosert av barnehagen som mangler elementær kunnskap om språkutvikling. Barn lærer seg norsk nesten uansett. Tv , barnehage. Unntakene finnes i noen pakistanske miljøer, men det kommer av at de barna er så isolerte fra norsk samfunn.

Jeg håper dere kan få ppt til å opplyse barnehagen om hvor utrolig dårlig og gammeldags råd de har gitt dere!

Anonymous poster hash: 10a15...2f0

Skrevet

Må legge til.. det kan hende barnet deres trenger hjelp for språkutvikling, men det er i såfall uavhengig av flerspråklighet.

Ellers synes jeg ikke 3 år er grunn til varsku. Ikke når det er flere språk i bildet :)

Hilsen ppt psykolog

Skrevet

Jeg har selv tre barn som er to språklig og har flere venner med trespråklige barn, Min erfaring er at det tar lenger tid å mestre språket for de som skal lære mer enn et språk, så du må være tolmodig. Da min gutt var tre år, snakket han godt engelsk men ikke så godt norsk. De i barnehagen mente at vi burde ta dette videre. Jeg ba de være tolmodig og det er jeg glad for.  Min nå seks åring som nettopp har begynt på skolen er like flink i norsk og som i engelsk og har et veldig godt ordforråd i begge språkene. Jeg er nå glad jeg ventet og ikke satte igang tiltak med en gang. Tre år er enda veldig lite, og det skjer veldig mye de neste par årene med tanke på språkutvikling. Når barnet nærmer seg førskolealder og fremdeles har problem så er det absolutt verdt å ta det videre. De jeg kjenner med trespråklige barn har samme erfaring som meg. Ofte lærer de et språk godt først, deretter kommer de andre, og evt tredje språket etterhvert. Jeg fikk også selv kjeft fra helsesøster for at vi hjemme kun snakket engelsk, men jeg ser hvor mye ungene har tjent på akkuratt dette. Lykke til

Anonymous poster hash: 9206d...09b
Skrevet

Jeg har to barn som har 3 språk. Min eldste begynte å pratr sent, fant ut at det var pga flere ørebetennelser og fikk til slutt dren. Språket kom ganske raskt etter det. Flerspråklige barn begynner ofte å prate senere, men min minste var tidlig ute. Så det varierer. De hadde to språk siden fødselen og det 3. kom ved 6-7 års alderen.

Morsmålet er viktig, få en sjekk for å se hva som er grunnen til sen språkutvikling!

Anonymous poster hash: 8380d...236

Skrevet

Mine barn er 3 språklige. Svensk, arabisk og norsk. Vi bor i sverige og han på 4,5 år begynte å prate når han var 2 år, han har et veldig bra ordforåd å prater veldig bra. Vi prater svensk hjemme men han forstår arabisk og norsk. Folk kan prate arabisk til han og han svarer på svensk. Kan noen ord norsk og arabisk. Barnehagen oppmuntrer til at vi skal bruke alle språkene. Lillebror er bare 9 månder,men vi håper han blir like flink med språk som storebror.

Skrevet

Synes det er rasistisk å si at man kun skal konsentrere seg om norsk fordi man bor i Norge. Det er svært viktig at barna lærer foreldrenes morsmål og kultur fra foreldrenes hjemland. Norsk hører de absolutt overalt, det gjør de ikke med det andre språket.

Skrevet

Jeg hadde aldri i livet begynt å snakke et fremmedspråk (som norsk er for min del) til mitt eget barn. Selv om jeg behersker norsk flytende er det ikke mitt morsmål og jeg vil alltid gjøre feil når jeg snakker og ikke minst finnes det ting jeg ikke vet hvordan jeg skal uttrykke på norsk, gjerne følelsesrelatert. Syns det er frekt av barnehage å foreslå at dere kutter ut morsmålet. Så lenge barn har en god passiv språkforståelse kommer det aktive når de er klare for det, og det er varierende.

Anonymous poster hash: be3a3...ad4
Skrevet

Jeg er vokst opp tospråklig og er kjempeglad for det! Det tok riktig nok litt lengre tid for meg før jeg begynte å snakke, men ikke noe som var bekymringsverdig. Jeg mikset språkene også litt, men det er vel heller ikke uvanlig. I dag er jeg hvert fall kjempeglad for at jeg har fått lært et språk "gratis" og har hatt kjempegod nytte av det.

Anonymous poster hash: 066a9...bfa

Skrevet

Her skal det læres kurdisk (Iran), norsk og Tyrkisk. Kommer nok også til å lære noen Persiske ord. Engelsk kommer av seg selv på skolen.

Er kjempebra å lære barna flere språk og det er en del av identiteten dems.

Anonymous poster hash: 63d1f...b40

Skrevet

Jeg synes flerspråklige barn er kjempeheldige, og ville ikke tatt fra barnet den muligheten hvis det ikke var nødvendig. Og ved 3 års alder kan det da ikke være nødvendig? Gjør det egentlig noen forskjell i det lange løp om en person begynte å snakke da han/hun var 3 eller 5?

Anonymous poster hash: a33c6...1b4
Skrevet

Barnehagen er helt på bærtur i dette tilfellet! Supert at PPT kommer på banen når de viser en slik inkompetanse.

Du (og far) burde prate deres morsmål med barnet, om det ikke er norsk så er det helt greit. Det er mange grunner til at man skal snakke sitt morsmål med barnet. Det er hjertespråket ditt, det du tenker og drømmer på. Lærer man morsmålet sitt godt, vil det være lettere å lære flere språk etterhvert når man har knagger å henge det nye språket på. "Bad" barnet ditt i ditt morsmål. Snakk det, se på film/tv og ha bøker på språket ditt. Snakker man ikke morsmål med barnet kan man i verste fall få en dårlig relasjon med barnet.

At barnet ikke snakker så mye enda er ikke uvanlig. For flerspråklige er ikke det så unormalt. Og så lenge forståelsen er på plass hadde ikke jeg vært bekymret.

Det er en gave å være flerspråklig. I Norge er vi vanligvis ikke det, men rundt om i verden er det mer vanlig å være flerspråklig, enn ikke å være det. De er ikke noe dårligere enn oss av den grunn.

Det finnes en fagbok som heter "det flerspråklige mennesket" som de ansatte i barnehagen ikke hadde hatt vondt av å lese.

Anonymous poster hash: 947f2...dc5

Skrevet

Ikke slutt å prate ditt eget språk til barnet. Jeg gjorde den feilen og har ikke lært barna mine russisk fordi jeg møtte svært mange fordommer mot russere, det å lære mitt språk til barna, og ville ikke at de skulle bli hetset, så her prater de dessverre bare norsk. Noe som vanskeliggjør kommunikasjon med besteforeldre på morsiden.

Anonymous poster hash: 09903...b82
Skrevet

Forskning viser at flerspråklige barn er smartere barn og blir flinkere på skolen. 3 år er da ingenting. Det er ingen grunn til bekymring. Han trenger nok bare litt lenger tid på å finne ut av når han skal bruke de forskjellige språkene. Det er barn som er fremmedspråklige og som lærer norsk som andre språk som kan få problemer på skolen. Flerspråklige barn er heldige! Han kommer til å klare seg kjempefint. Jeg er ikke ekspert på området men har lest mye om det da jeg skrev en oppgave om det for et par år siden

Skrevet

Barnehagen har tydeligvis ikke peiling. Dere skal IKKE kutte ut noen av språkene, i så fall mister en av dere muligheten til å formidle sin kultur og seg selv og det er et stort tap.

Anonymous poster hash: c24ca...369
Skrevet

Kutt ALDRI språkene!! Dere gjør barna deres en ENORM tjeneste ved å lære de språk fra barnsben! Virkelig!

Og det er vel allment kjent at flerspråkeluge barn kan være litt sene med språket, nettopp fordi de har mer å "sortere", men når det kommer, så kommer det! Stå på! :)

Anonymous poster hash: af511...60c

Skrevet

hei,

Er det andre her inne som har flerspråklige barn? Min gutt blir trespråklig, med spansk, engelsk og norsk. Han fyller 3 dette året men har fremdeles veldig lite språk, kan si noe få ord. Nå har barnehagen opprettet et vedtak og skal få inn PPT, det tar nok noen mnd før de får tid. Barnehagen vil at vi nå skal kutte ut ett av hjemmespråkene for å fokusere på norsk siden vi bor i Norge. Gutten forstår alt man sier på alle tre språkene men mangler det verbale.

Jeg har veldig lite lyst til å snakke et nytt språk hjemme da det blir så unaturlig, selv om jeg snakker flytende norsk.

Tips?

Nå svarer jeg bare fort, og har ikke lest de andre svarene. Men jeg mener å huske fra forelesninger jeg har hatt om flerspråklighet at det er vanlig at flerspråklige barn blander og har lite språk frem til treårsalderen?

Anonymous poster hash: 4964e...688

Skrevet

hei,

Tips?

Nå svarer jeg bare fort, og har ikke lest de andre svarene. Men jeg mener å huske fra forelesninger jeg har hatt om flerspråklighet at det er vanlig at flerspråklige barn blander og har lite språk frem til treårsalderen?

Anonymous poster hash: 4964e...688

Det stemmer ikke. Flerspråklige barn snakker like tidlig som andre - eller like sent. Det hender imidlertid ofte at de går gjennom en periode der de forstår alt men produserer lite på det ene eller andre språket.

Anonymous poster hash: c24ca...369

Skrevet

hei HI her, tusen takk for alle de fine tilbakemeldngene jeg har fått. Verken far eller meg selv har vært noe bekymret over språket siden han viser god foståelse og vise godt oss hva han vil. Du kan spørre og få svar. Noen ord sier han og følte at nå i sommer begynte det å komme seg. Selv om han bare har noen få ord.

Burde kanskje skrive at jg selv har to morsmål, norsk og engelsk.Jeg har gått hele norske barneskolen og derette på engelskspråkelige skoler. Førstemann er født  utlandet og da var det mest naturlig å snakke engelsk.

Tror vi fortsetter som før og bruker engelsk og spansk som hjemmespråk.

Bhg ville nå også begynne med tegn når de snaker, som spise (ta hånden mot munnen etc.) og snakke mindre komplisert ti han.

Tror det kommer seg i løpet av året. Men det hjelper å høre at dere er enig om at jeg burde snakke det språket jeg føler meg mest komfertabelå snakke med. Blir så utrolig rart å måtte snakke norsk.

Beklager skrivefeiler, litt pga dårlige skriveeenskaper og et utrolig dårligtastatur som halveis ikke fungerer.

Skrevet

Har snakker barna både spansk, engelsk og norsk. Begge to begynte å snakke før de var 2 år

Skrevet

hei HI her, tusen takk for alle de fine tilbakemeldngene jeg har fått. Verken far eller meg selv har vært noe bekymret over språket siden han viser god foståelse og vise godt oss hva han vil. Du kan spørre og få svar. Noen ord sier han og følte at nå i sommer begynte det å komme seg. Selv om han bare har noen få ord.

Burde kanskje skrive at jg selv har to morsmål, norsk og engelsk.Jeg har gått hele norske barneskolen og derette på engelskspråkelige skoler. Førstemann er født utlandet og da var det mest naturlig å snakke engelsk.

Tror vi fortsetter som før og bruker engelsk og spansk som hjemmespråk.

Bhg ville nå også begynne med tegn når de snaker, som spise (ta hånden mot munnen etc.) og snakke mindre komplisert ti han.

Tror det kommer seg i løpet av året. Men det hjelper å høre at dere er enig om at jeg burde snakke det språket jeg føler meg mest komfertabelå snakke med. Blir så utrolig rart å måtte snakke norsk.

Beklager skrivefeiler, litt pga dårlige skriveeenskaper og et utrolig dårligtastatur som halveis ikke fungerer.

Tegn kan være god støtte for alle barn, men strengt tatt ikke nødvendig i dette tilfellet. Men om barnet forstår er det bare idiotisk å snakke enklere til han. Blir frustrert av å lese om barnehagen og deres manglende kunnskap.

Anonymous poster hash: 947f2...dc5

Skrevet

Jeg foreslår at barnehagen leser seg opp på teori om flerspråklige barn, dette stemmer ikke, barnet ditt har språkforståelse for alle tre språkene, og da er han lanbgt på vei! Det er ikke uvanlig at barnet er litt stille frem til det føler at det har kontroll på språkene, vi kaller det gjerne for en taus periode.. Jeg er ped.leder, og har flere flerspråklige barn i min barnehage. Hadde aldri anbefalt den løsningen du er blitt forespeilet. barnet er 3 år. Gi det tid :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...