Gå til innhold

mulig min NAV "veileder" har gjort en stor feil...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg misforstår deg nå, men det er vel lov å studere uten at NAV skal finansiere studiene dine???

Anonymous poster hash: 2ab3c...82a

jeg er fortsatt syk og går til behandling, men er på "bedringens" vei. Med tre unger går ikke økonomien (med studielån) uten at man jobber ved siden, og det makter jeg desverre ikke. Så det er ikke en mulighet for meg.

Jeg er en av de som har en ganske tøff bakgrunn hvor mye har buttet imot der hvor det egentlig skulle vært hjelp og få..

hi

Anonymous poster hash: 6c6c1...0b0

Be om en annen saksbehandler og veileder.

Anonymous poster hash: 4fe32...4b1

takk :) jeg lurer faktisk på å gjøre det.. Ho burde jo visst at jeg hadde OS før jeg kom på AAP..

hi

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men er du frisk nok til å jobbe som sykepleier?

Jeg selv har slitt med Nav og utdannelse. Jeg har vært ute av arbeidslivet fra jeg var 23 år, er nå 36 år. Dette grunnet sykdom, og uten utdannelse, og som enslig mor med 2 barn jeg er helt alene med. Så får man jo ikke en jobb som passer. Nå fikk jeg videregående dekt av AAP. Men videre utdannelse fikk jeg ikke. Men startet på høyere utdannelse da jeg jeg hadde 1 år igjen av OS. Håpet at da det tok slutt, så kom jeg til å orke en jobb ved siden av. Det tok slutt i sommer, og jeg skaffet sommerjobb. Men etter 2 mnd med jobbing gikk jeg på veggen, og må nå søke permisjon fra studier. Da jeg ville slite nok med studiene, og i hvert fall ikke klare jobb ved siden av. Uten utdannelse får jeg ikke jobb, og jeg har ikke råd til utdannelse. Jippi.

Og alle dere som har vært så flinke å ta utdannelse før dere flikk barn, kjempebra for dere. Men det er ikke alt i livet man kan planlegge. Jeg skulle overhodet ikke ha barn. Gikk derfor på p-pillen, og var nøye med å ta den til samme tid hver dag. Ble først gravid som 20 åring, da tok jeg abort. Men det var utrolig tøft, og jeg slet med det etterpå. Så ble jeg gravid da jeg var 22 år, hadde da samboer, og jeg klarte ikke å ta abort. Jeg studerte, og siden termin var i slutten av juni, så skulle jeg selvfølgelig fullføre første året. Men jeg fikk ekstrem svangerskapskvalme, og lå store deler på sykehuset. Måtte slutte på skolen selvfølgelig.

Anonymous poster hash: 3a6f5...c23
Skrevet

Jeg lurer på hva som er grensen for å si at man ikke har råd jeg!!

Anonymous poster hash: 18619...371

Skrevet

Hvorfor vil du utdanne deg til et yrke som du sannsynligvis vil ha store problemer med å jobbe i?

Anonymous poster hash: e3d64...1ef
Skrevet

Hvorfor vil du utdanne deg til et yrke som du sannsynligvis vil ha store problemer med å jobbe i?

Anonymous poster hash: e3d64...1ef
Skrevet

jeg ville ta sykepleien pga jeg ville jobbe med mennesker og det var det jeg hadde karakterer til. Målet er jo også at man gjennom terapi og mestring skal bli frisk. Ungene blir også eldre og jeg har mange år igjen å jobbe på.

Men nå har jeg uansett et nytt mål, som ikke er sykepleien og som gir flere arb. muligheter på dagtid.

hi

Skrevet

Her tror jeg kanskje du har misforstått noe.

AAP og overgangsstønad er to helt forskjellig stønader, men forskjellige vilkår og krav.

Under overgangsstønad er det et krav Oman du er i aktivitet, enten i arbeid, som arbeidssøker eller i studier. Du har etter det jeg forstår påbegynte sykepleierstudier.

Nå er du syk og har reform AAP. Likevel vil du fortsette studiene dine som da du gikk på overgangsstønad?

Det er ganske strenge krav for å få godkjent utdanning under AAP. Det er sikker dette veilederen din har forklart deg. Og for ordens skyld; å ta opp fag fra videregående blir regnet som studier og er også noe som skal godkjennes som tiltak fra NAV! Har de sagt nei til at du kan forsette på sykepleierstudier, så høres det utrolig merkelig ut at de har godkjent ar du tar opp fag fra videregående....

Dersom du mener at du er frisk nok til å fortsette på sykepleierstudier, så kan du vel avslutte AAP og igjen søke overgangsstønad?

Som andre her sier; sykepleieryrket krever turnusjobbing. Dersom du pr i dag er for syk, eller har en familiesituasjon som tilsier at du ikke kan jobbe helger og kvelder så er neppe sykepleieryrket det rette for deg. Kanskje det egentlig er derfor NAV har satt foten ned - de vil kanskje ikke finansiere en utdannelse til et yrke som du i realiteten ikke kan jobbe i?

Anonymous poster hash: 4bd2e...266

hva er kravene for å ta utdannelse på aap?

hadde et langt svar klar til deg her, men det ble slettet, så jeg orker ikke forklare og styre. Det er vanskelig å forklare og forstå.

Men for å svare på et av dine spm, ja, jeg vil fortsette utdanningen min, eller starte på en ny, for jeg trenger jo noe for å komme ut i en grei jobb...

hi

For å få studere på aap må du vel få innvilget omskolering, altså at du pga sykdom er nødt til å få dekket en utdanning for å komme deg i jobb igjen?

Det er ikke som på overgangsstønad hvor du kan studere hva du vil, på aap må du gjennom samtaler, legeattester, arbeidsprøving og tiltak finne ut hva slags jobb du kan ha, hvor stor stillingsprosent og om det må kurs/utdanning til for å komme seg i jobb. Det er en helt annen prosess, for det er en helt annen type stønad.

Anonymous poster hash: 64b85...bb8

Skrevet

Jeg lurer på hva som er grensen for å si at man ikke har råd jeg!!

Jeg er ikke HI. Men jeg studerer 70%, da jeg ikke klarer 100%. Får da 7000 kr i måneden, men 2 måneder i året får jeg ikke noe. Det koster med 2000 kr i måneden med buss og tog til skolen. Og ca 8000 kr i året på bøker. Så får jeg barnetrygd på 2900, og bidrag på 4500. Så har jeg 2 barn og forsørge, ene tenåring, og andre skolebarn. Hvordan mener du at jeg skal klare det? Jeg har boutgifter på 9000 kr i måneden, uten internett og strøm. Og det er veldig lavt til å være her jeg bor. Vil gjerne ha ditt forslag til hvordan jeg skal klare dette?

Anonymous poster hash: 3a6f5...c23

Skrevet

Jeg lurer på hva som er grensen for å si at man ikke har råd jeg!!Anonymous poster hash: 18619...371

Jeg er ikke HI. Men jeg studerer 70%, da jeg ikke klarer 100%. Får da 7000 kr i måneden, men 2 måneder i året får jeg ikke noe. Det koster med 2000 kr i måneden med buss og tog til skolen. Og ca 8000 kr i året på bøker. Så får jeg barnetrygd på 2900, og bidrag på 4500. Så har jeg 2 barn og forsørge, ene tenåring, og andre skolebarn. Hvordan mener du at jeg skal klare det? Jeg har boutgifter på 9000 kr i måneden, uten internett og strøm. Og det er veldig lavt til å være her jeg bor. Vil gjerne ha ditt forslag til hvordan jeg skal klare dette? Anonymous poster hash: 3a6f5...c23
vel, jeg jobba de to sommermånedene, og tok opp lån i tillegg! Fatter ikke at det faktum at man må ta ansvar selv, endrer seg etter man er blitt eldre og har fått barn?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...