Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #1 Skrevet 2. september 2015 jeg startet på utdanning da jeg var nyseparert og under OS. Jeg ble veldig syk etter 6 mnd og måtte avbryte studiene. Etter en lang tung kamp for å komme meg på beina var jeg 3 år etter klar for å forsøke å gjøre noe med livet mitt igjen. Jeg hadde da hatt AAP i ca ett år. Jeg ville fortsette på det jeg hadde begynt, men fikk beskjed om at dette ikke var mulig da jeg hadde startet på utdannelse mens jeg var frisk. Jeg har til opplysning 3 barn som jeg har hovedomsorgen for, så og si ingen arb.erfaring og kun VGS som utdanning. NÅ sier imidlertid hun på NAV at jeg kanskje kunne fått støtte til studie likevel siden jeg var under en annen stønad på NAV da jeg gikk på skolen og ble syk. Da jeg ikke fikk lov å starte på de studiene jeg avsluttet var jeg nødt til å ta opp noen fag fra VGS da snittet mitt ikke er godt nok til å gå så mange andre linjer her i byen, og det eneste studiet som var tatt av lista var det jeg hadde avsluttet (sykepleien). Hun sier likevel at jeg ikke kan få støtte til studie i fremtiden (jeg er SÅ forvirra og trenger virkelig hjelp) Kan også nevne at hun ikke klarer å svare meg på et eneste direkte spm og svarer gjerne på noe helt annet enn det jeg spør om, så jeg tror ikke ho har peiling i det hele tatt! Anonymous poster hash: 69c89...077
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #2 Skrevet 2. september 2015 Det er jo bare å søke, det er uansett ikke veilederen, men saksbehandleren som har siste ordet. Anonymous poster hash: 4d532...74d
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #3 Skrevet 2. september 2015 Mulig jeg misforstår deg nå, men det er vel lov å studere uten at NAV skal finansiere studiene dine??? Anonymous poster hash: 2ab3c...82a
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #4 Skrevet 2. september 2015 Det er jo bare å søke, det er uansett ikke veilederen, men saksbehandleren som har siste ordet. Anonymous poster hash: 4d532...74d jo, takk.. jeg skjønner jo dette nå. 6 mnd for sent! Men jeg stolte på ho da ho sa ho skulle sjekke med kolleger osv og ringte meg å sa desverre,nei. Dette får ikke du... da tok jeg det sånn også! Jeg var jo på bristepunktet flere ganger, og ikke en gang sa ho at jeg alltids kunne søke. Ho sa bare at jeg ikke fikk! hi Anonymous poster hash: 6c6c1...0b0
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #5 Skrevet 2. september 2015 Mulig jeg misforstår deg nå, men det er vel lov å studere uten at NAV skal finansiere studiene dine??? Anonymous poster hash: 2ab3c...82a jeg er fortsatt syk og går til behandling, men er på "bedringens" vei. Med tre unger går ikke økonomien (med studielån) uten at man jobber ved siden, og det makter jeg desverre ikke. Så det er ikke en mulighet for meg. Jeg er en av de som har en ganske tøff bakgrunn hvor mye har buttet imot der hvor det egentlig skulle vært hjelp og få.. hi Anonymous poster hash: 6c6c1...0b0
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #6 Skrevet 2. september 2015 Du kan søke på det du vil...men hvorfor skal du ha nav til å betale for deg? Det normale er å faktisk koste slik selv.....stipend og lån!! Anonymous poster hash: 18619...371
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #7 Skrevet 2. september 2015 Du kan søke på det du vil...men hvorfor skal du ha nav til å betale for deg? Det normale er å faktisk koste slik selv.....stipend og lån!!Anonymous poster hash: 18619...371 Men hva med voksenopplæring? Anonymous poster hash: 800e5...867
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #8 Skrevet 2. september 2015 Du kan søke på det du vil...men hvorfor skal du ha nav til å betale for deg? Det normale er å faktisk koste slik selv.....stipend og lån!! Anonymous poster hash: 18619...371 kunne du og tre barn i alderen 6-12 leve på stipend og lån?? hi Anonymous poster hash: 6c6c1...0b0
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #9 Skrevet 2. september 2015 Du kan søke på det du vil...men hvorfor skal du ha nav til å betale for deg? Det normale er å faktisk koste slik selv.....stipend og lån!!Anonymous poster hash: 18619...371 Men hva med voksenopplæring? Anonymous poster hash: 800e5...867 hv hei, hva mener du? Det jeg nå gjør er at jeg tar noen fag på en voksenopplæring skole. Men jeg må jo gjøre noe mer enn det for å få en kompetanse slik at jeg kan komme ut i jobb.. hi Anonymous poster hash: 6c6c1...0b0
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #10 Skrevet 2. september 2015 Har du fått en begrunnelse på hvorfor du ikke kunne få fullføre en påbegynt utdannelse?Hadde du utdanning fra før som du kunne nyttiggjøre deg av? Anonymous poster hash: d475b...b7e
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #11 Skrevet 2. september 2015 Har du fått en begrunnelse på hvorfor du ikke kunne få fullføre en påbegynt utdannelse?Hadde du utdanning fra før som du kunne nyttiggjøre deg av? Anonymous poster hash: d475b...b7e begrunnelsen var det at jeg hadde begynt på utdanning da jeg var frisk. Men da var hun visst ikke klar over at jeg hadde overgangsstønad, så hun sa at hun kunne gjort en feil der... men det er noe jeg ikke vet. Jeg har kun videregående skole, allmenn fag.. hi Anonymous poster hash: 6c6c1...0b0
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #12 Skrevet 2. september 2015 Du har almenn og tar opp fag nå?Og det er greit på aap,men ikke at du tar en fullverdig utdannelse?eller misforsto jeg deg?😄 Anonymous poster hash: d475b...b7e
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #13 Skrevet 2. september 2015 Du kan søke på det du vil...men hvorfor skal du ha nav til å betale for deg? Det normale er å faktisk koste slik selv.....stipend og lån!! Anonymous poster hash: 18619...371 kunne du og tre barn i alderen 6-12 leve på stipend og lån?? hi Anonymous poster hash: 6c6c1...0b0 Nettopp derfor jeg tok utdannelse før jeg etablerte meg og fikk barn fordi jeg visste at jeg ikke ville klare det økonomisk med barn. Anonymous poster hash: 27384...3e4
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #14 Skrevet 2. september 2015 Du kan søke på det du vil...men hvorfor skal du ha nav til å betale for deg?Det normale er å faktisk koste slik selv.....stipend og lån!!Anonymous poster hash: 18619...371 kunne du og tre barn i alderen 6-12 leve på stipend og lån?? hi Anonymous poster hash: 6c6c1...0b0 jobb ved siden av, gikk sykepleien, med flere av de alenemødre, så det går!! Anonymous poster hash: 18619...371
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #15 Skrevet 2. september 2015 Du kan søke på det du vil...men hvorfor skal du ha nav til å betale for deg?Det normale er å faktisk koste slik selv.....stipend og lån!!Anonymous poster hash: 18619...371 kunne du og tre barn i alderen 6-12 leve på stipend og lån?? hi Anonymous poster hash: 6c6c1...0b0 jobb ved siden av, gikk sykepleien, med flere av de alenemødre, så det går!! Anonymous poster hash: 18619...371 joda, takk for hjelp! like greit å bare la denne dø ut! Men for å gi deg et svar, les det jeg har skrevet. Er ikke mulig for meg å jobbe ved siden av desverre. hi Anonymous poster hash: 6c6c1...0b0
Anonym bruker Skrevet 2. september 2015 #16 Skrevet 2. september 2015 Du har almenn og tar opp fag nå?Og det er greit på aap,men ikke at du tar en fullverdig utdannelse?eller misforsto jeg deg? Anonymous poster hash: d475b...b7e jeg tar opp fag nå fordi jeg fikk nei av NAV til å fortsette på sykepleien. For å kunne komme inn på noe annet måtte jeg da ta opp fag for å forbedre snittet mitt. Jeg har AAP frem til mars nå (som jeg vet) og ellers finansierer jeg skolen selv.. hi Anonymous poster hash: 6c6c1...0b0
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #17 Skrevet 3. september 2015 Betyr det at du vil få godkjent annen utdanning,men ikke sykepleien? Anonymous poster hash: d475b...b7e
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #18 Skrevet 3. september 2015 Hvis du er alenemor til tre barn, og ikke har mulighet til å jobbe ved siden av et studie, så vil jeg si at sykepleien ikke er for deg. De aller aller fleste sykepleierstillinger innebærer turnusjobbing med kveld og helg, de stillingene som er kun dagtid får ofte svært mange søkere. Anonymous poster hash: c0179...d8d
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #19 Skrevet 3. september 2015 Sykepleien er vel ikke lurt for deg uansett når du har tre barn alene uten hjelp fra familien og er for syk til å klare å jobbe litt ved siden av studiene. Hvordan hadde du sett for deg at du skulle klare det? En lett kontorjobb med fast arbeidstid hadde nok passet bedre for deg i din situasjon. Anonymous poster hash: df359...a40
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #20 Skrevet 3. september 2015 Du kan søke på det du vil...men hvorfor skal du ha nav til å betale for deg? Det normale er å faktisk koste slik selv.....stipend og lån!! Anonymous poster hash: 18619...371 kunne du og tre barn i alderen 6-12 leve på stipend og lån?? hi Anonymous poster hash: 6c6c1...0b0 Nei, derfor fikk jeg mine barn etter utdannelsen var ferdig og inntekten sikret. Det er jo ikke statens ansvar at du ikke kan planlegge fremover! Anonymous poster hash: faf7b...527
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #21 Skrevet 3. september 2015 Her tror jeg kanskje du har misforstått noe. AAP og overgangsstønad er to helt forskjellig stønader, men forskjellige vilkår og krav. Under overgangsstønad er det et krav Oman du er i aktivitet, enten i arbeid, som arbeidssøker eller i studier. Du har etter det jeg forstår påbegynte sykepleierstudier. Nå er du syk og har reform AAP. Likevel vil du fortsette studiene dine som da du gikk på overgangsstønad? Det er ganske strenge krav for å få godkjent utdanning under AAP. Det er sikker dette veilederen din har forklart deg. Og for ordens skyld; å ta opp fag fra videregående blir regnet som studier og er også noe som skal godkjennes som tiltak fra NAV! Har de sagt nei til at du kan forsette på sykepleierstudier, så høres det utrolig merkelig ut at de har godkjent ar du tar opp fag fra videregående.... Dersom du mener at du er frisk nok til å fortsette på sykepleierstudier, så kan du vel avslutte AAP og igjen søke overgangsstønad? Som andre her sier; sykepleieryrket krever turnusjobbing. Dersom du pr i dag er for syk, eller har en familiesituasjon som tilsier at du ikke kan jobbe helger og kvelder så er neppe sykepleieryrket det rette for deg. Kanskje det egentlig er derfor NAV har satt foten ned - de vil kanskje ikke finansiere en utdannelse til et yrke som du i realiteten ikke kan jobbe i? Anonymous poster hash: 4bd2e...266
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #22 Skrevet 3. september 2015 Mulig jeg misforstår deg nå, men det er vel lov å studere uten at NAV skal finansiere studiene dine??? Anonymous poster hash: 2ab3c...82a jeg er fortsatt syk og går til behandling, men er på "bedringens" vei. Med tre unger går ikke økonomien (med studielån) uten at man jobber ved siden, og det makter jeg desverre ikke. Så det er ikke en mulighet for meg.Jeg er en av de som har en ganske tøff bakgrunn hvor mye har buttet imot der hvor det egentlig skulle vært hjelp og få.. hi Anonymous poster hash: 6c6c1...0b0 Be om en annen saksbehandler og veileder. Anonymous poster hash: 4fe32...4b1
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #23 Skrevet 3. september 2015 Her tror jeg kanskje du har misforstått noe. AAP og overgangsstønad er to helt forskjellig stønader, men forskjellige vilkår og krav. Under overgangsstønad er det et krav Oman du er i aktivitet, enten i arbeid, som arbeidssøker eller i studier. Du har etter det jeg forstår påbegynte sykepleierstudier. Nå er du syk og har reform AAP. Likevel vil du fortsette studiene dine som da du gikk på overgangsstønad? Det er ganske strenge krav for å få godkjent utdanning under AAP. Det er sikker dette veilederen din har forklart deg. Og for ordens skyld; å ta opp fag fra videregående blir regnet som studier og er også noe som skal godkjennes som tiltak fra NAV! Har de sagt nei til at du kan forsette på sykepleierstudier, så høres det utrolig merkelig ut at de har godkjent ar du tar opp fag fra videregående.... Dersom du mener at du er frisk nok til å fortsette på sykepleierstudier, så kan du vel avslutte AAP og igjen søke overgangsstønad? Som andre her sier; sykepleieryrket krever turnusjobbing. Dersom du pr i dag er for syk, eller har en familiesituasjon som tilsier at du ikke kan jobbe helger og kvelder så er neppe sykepleieryrket det rette for deg. Kanskje det egentlig er derfor NAV har satt foten ned - de vil kanskje ikke finansiere en utdannelse til et yrke som du i realiteten ikke kan jobbe i? Anonymous poster hash: 4bd2e...266 Enig i dette.. I tillegg er det jo en begrensning på hvor lenge du kan få aap og her høres det ut som at hun har hatt mange år allerede.. Anonymous poster hash: a4917...d03
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #24 Skrevet 3. september 2015 Her tror jeg kanskje du har misforstått noe. AAP og overgangsstønad er to helt forskjellig stønader, men forskjellige vilkår og krav. Under overgangsstønad er det et krav Oman du er i aktivitet, enten i arbeid, som arbeidssøker eller i studier. Du har etter det jeg forstår påbegynte sykepleierstudier. Nå er du syk og har reform AAP. Likevel vil du fortsette studiene dine som da du gikk på overgangsstønad? Det er ganske strenge krav for å få godkjent utdanning under AAP. Det er sikker dette veilederen din har forklart deg. Og for ordens skyld; å ta opp fag fra videregående blir regnet som studier og er også noe som skal godkjennes som tiltak fra NAV! Har de sagt nei til at du kan forsette på sykepleierstudier, så høres det utrolig merkelig ut at de har godkjent ar du tar opp fag fra videregående.... Dersom du mener at du er frisk nok til å fortsette på sykepleierstudier, så kan du vel avslutte AAP og igjen søke overgangsstønad? Som andre her sier; sykepleieryrket krever turnusjobbing. Dersom du pr i dag er for syk, eller har en familiesituasjon som tilsier at du ikke kan jobbe helger og kvelder så er neppe sykepleieryrket det rette for deg. Kanskje det egentlig er derfor NAV har satt foten ned - de vil kanskje ikke finansiere en utdannelse til et yrke som du i realiteten ikke kan jobbe i? Anonymous poster hash: 4bd2e...266 hva er kravene for å ta utdannelse på aap? hadde et langt svar klar til deg her, men det ble slettet, så jeg orker ikke forklare og styre. Det er vanskelig å forklare og forstå. Men for å svare på et av dine spm, ja, jeg vil fortsette utdanningen min, eller starte på en ny, for jeg trenger jo noe for å komme ut i en grei jobb... hi Anonymous poster hash: 6c6c1...0b0
Anonym bruker Skrevet 3. september 2015 #25 Skrevet 3. september 2015 Her tror jeg kanskje du har misforstått noe. AAP og overgangsstønad er to helt forskjellig stønader, men forskjellige vilkår og krav. Under overgangsstønad er det et krav Oman du er i aktivitet, enten i arbeid, som arbeidssøker eller i studier. Du har etter det jeg forstår påbegynte sykepleierstudier. Nå er du syk og har reform AAP. Likevel vil du fortsette studiene dine som da du gikk på overgangsstønad? Det er ganske strenge krav for å få godkjent utdanning under AAP. Det er sikker dette veilederen din har forklart deg. Og for ordens skyld; å ta opp fag fra videregående blir regnet som studier og er også noe som skal godkjennes som tiltak fra NAV! Har de sagt nei til at du kan forsette på sykepleierstudier, så høres det utrolig merkelig ut at de har godkjent ar du tar opp fag fra videregående.... Dersom du mener at du er frisk nok til å fortsette på sykepleierstudier, så kan du vel avslutte AAP og igjen søke overgangsstønad? Som andre her sier; sykepleieryrket krever turnusjobbing. Dersom du pr i dag er for syk, eller har en familiesituasjon som tilsier at du ikke kan jobbe helger og kvelder så er neppe sykepleieryrket det rette for deg. Kanskje det egentlig er derfor NAV har satt foten ned - de vil kanskje ikke finansiere en utdannelse til et yrke som du i realiteten ikke kan jobbe i? Anonymous poster hash: 4bd2e...266 Enig i dette.. I tillegg er det jo en begrensning på hvor lenge du kan få aap og her høres det ut som at hun har hatt mange år allerede.. Anonymous poster hash: a4917...d03 har hatt det i ca halvannet år. hi Anonymous poster hash: 6c6c1...0b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå