Gå til innhold

Hva tenker dere om denne situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har så rett ser jeg, enkelte av dere på dette forumet er ikke helt gode noen ganger tenker jeg det er skremmende om dere er mødre i tillegg. Stakkars barn som har så trangsynte å ekkle mødre.

Uansett hva dere idioter sier så er jeg ekte tante til min skjønne niese Thea. Glad familien på begge sider også mener det, min venninne har ei fantastisk svigermor som også sett stor pris på at vi er tante og onkel<3

Anonymous poster hash: cdeca...e21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kall deg hva du vil du. Ville synes det var flott om jeg hadde ei venninne som ville gitt meg den æren å få være tanten til barnet hennes. Du virker som et flott menneske med mye kjærlighet å gi!

Anonymous poster hash: 2f5d1...fb1

Skrevet

Mannen min har så rett ser jeg, enkelte av dere på dette forumet er ikke helt gode noen ganger tenker jeg det er skremmende om dere er mødre i tillegg. Stakkars barn som har så trangsynte å ekkle mødre.

Uansett hva dere idioter sier så er jeg ekte tante til min skjønne niese Thea. Glad familien på begge sider også mener det, min venninne har ei fantastisk svigermor som også sett stor pris på at vi er tante og onkel<3

Du gjør det bare verre. Så mannen din er avviker han også? "Tante" er én ting, der har man hatt noe språklig spillerom av typen "barnehagetante" og "filletante", men "niese" har ingen slike konnotasjoner av valg eller ønske eller det du kaller "ære". Du er så langt fra ekte tante som man kan få blitt. Gitt det du viser av deg selv her så ville jeg nok også avviklet deg som nærperson i mine barns liv, du er for enkelt møblert.

Skrevet

Jeg tenker at du bør behandle barna til dine to venninner så likt som mulig, uavhengig av om de kaller deg for "tante" eller navnet ditt (eller "hjulvisp", om så var). Tiden dere tilbringer sammen framover, og kvaliteten på samværet, vil påvirke relasjonene. 

Barn trenger trygge og stabile voksne som er glade i de over tid. Voksne som er mer opptatt av barnas beste enn sin egen posisjon. 

Skrevet

Enig i at jeg forbinder det å kalle venninner for tante med yngre mødre, som feks en i min familie, som nekter å oppgi far til ungen men titulerer alle venninner som tante. Det er selvsagt helt i orden, og sikkert hyggelig for dere at du blir sett på som denne ungens tante. Men å forvente at andre sier det, og ikke minst å bli fornærmet for at de ikke gjør det virker ganske søkt. Niese er en beskrivelse av et slektsforhold som ikke er der og høres jo helt merkelig i denne sammenheng. Det viktige må vel være relasjonene mellom deg og barnet/ moren og ikke hva man kaller det?

Skrevet

Er dette normalt? Jeg kan ikke skjønne hvordan dette kan ta sånn av. I min venninnegjeng er det noen som kaller seg tante til venninnebarn, mens andre (f eks jeg) ikke gjør det. Jeg har heller aldri omtalt de som selv kaller seg "tante" med noe annet enn navn.

Har jeg virkelig fornærmet disse? Jeg tviler.

Aldri i verden om mine barn er deres nieser, og det kan jeg jo ikke lære dem. At mine venninner kaller seg tante er koselig og helt greit for meg, men det forventes da ikke at alle andre skal leke med og late som de faktisk er i slekt?

Jeg tror nok også dette er sårt pga din søster og at venninnene dine ikke på noen måte legger alt dette i det. Og fadder er jo mye større i mine øyne. Disse velger man. Tanter får man tildelt.

Venninnen din er vel bare ikke klar over at du har dette spesielle forholdet til tante-begrepet. Og det kan du jo ikke forvente, for tante/niese er allerede etablerte begrep.

Anonymous poster hash: b4dc3...04d

Skrevet

Du gjør det bare verre. Så mannen din er avviker han også? "Tante" er én ting, der har man hatt noe språklig spillerom av typen "barnehagetante" og "filletante", men "niese" har ingen slike konnotasjoner av valg eller ønske eller det du kaller "ære". Du er så langt fra ekte tante som man kan få blitt. Gitt det du viser av deg selv her så ville jeg nok også avviklet deg som nærperson i mine barns liv, du er for enkelt møblert.

Du kan sikkert finne det i deg et sted å være litt mindre streng mot en som har gjennomgått traumet å miste sin søster og tantebarn. Eller?

Anonymous poster hash: 41018...7e8

Skrevet

Uansett hva dere idioter sier så er jeg ekte tante til min skjønne niese Thea. Glad familien på begge sider også mener det, min venninne har ei fantastisk svigermor som også sett stor pris på at vi er tante og onkel<3Anonymous poster hash: cdeca...e21

Jeg lurer på hva i all verden som får deg til å føle at det er greit å gi et slikt lavmålssvar til et menneske i en sår situasjon? Er du helt blottet for empati? Jeg er sjokkert.

Skrevet

Jeg skjønner godt at du syns det er koselig og en ære å bli kalt tante for denne jenta, spesielt siden du har opplevd å miste din søster og hennes barn, men samtidig syns jeg ikke du bør regne med at alle andre skal omtale deg som tante til dette barnet. For folk flest forbinder en jo tante med mor eller fars søster, eventuelt gift med bror til en av disse. Dette er den gjengse oppfatning av tittelen tante. Det er ikke sikkert du bør legge så mye mer i det at din venninne ikke omtaler deg som dette barnet sin tante enn det. Jeg vet i hvertfall med meg selv at selv om noen skulle hatt en sånn avtale seg i mellom, hvor man ble omtalt som tante til et barn man ikke er tante til, så ville ikke det falle meg naturlig å omtale denne personen som tante, men bruke fornavn.

For eksempel omtaler ungene til min svigerinne hennes bestevenninne som tante, men jeg ville aldri finne på å kalle henne for dette likevel.

Skrevet

Uansett hva dere idioter sier så er jeg ekte tante til min skjønne niese Thea. Glad familien på begge sider også mener det, min venninne har ei fantastisk svigermor som også sett stor pris på at vi er tante og onkel<3Anonymous poster hash: cdeca...e21

Jeg lurer på hva i all verden som får deg til å føle at det er greit å gi et slikt lavmålssvar til et menneske i en sår situasjon? Er du helt blottet for empati? Jeg er sjokkert.

Oi, mener du at denne tituleringen handler om å trøste henne, den voksne? For dét blir det i alle fall ikke bedre av! Hvis påfunnet ennå hadde vært for den lille jentas skyld, så hadde det vært lettere å spille med på leken. Men motsatt blir jo helt weird.

Anonymous poster hash: 3de26...378

Skrevet

Oi, mener du at denne tituleringen handler om å trøste henne, den voksne? For dét blir det i alle fall ikke bedre av! Hvis påfunnet ennå hadde vært for den lille jentas skyld, så hadde det vært lettere å spille med på leken. Men motsatt blir jo helt weird.Anonymous poster hash: 3de26...378

Det er ikke snakk om å trøste, men å oppføre seg som en voksen og gi et ordentlig svar.

Anonymous poster hash: b5542...e8f

Skrevet

Oi, mener du at denne tituleringen handler om å trøste henne, den voksne? For dét blir det i alle fall ikke bedre av! Hvis påfunnet ennå hadde vært for den lille jentas skyld, så hadde det vært lettere å spille med på leken. Men motsatt blir jo helt weird.Anonymous poster hash: 3de26...378

Det er ikke snakk om å trøste, men å oppføre seg som en voksen og gi et ordentlig svar. Anonymous poster hash: b5542...e8f

Skulle ikke være anonym der:)

Skrevet

For meg er det veldig rart å bruke tante som en æresbetegnelse. Enda rarere å omtale et barn utenfor familien som niese. Jeg ser at enkelte av mine venninner omtaler andre venninner som tanter til barna. Greit nok, men jeg ville ikke gjort det. Jeg har heller aldri tenkt at disse "tantene" kan komme til å bli fornærmet hvis jeg omtaler dem ved fornavn og ikke tante. Det er ikke ment som en provokasjon i hvert fall, eller som en markering av min mening.

Skrevet

En glemsel er greit. Men for å bevist blande seg inn for å bevisstgjøre niesen min om at jeg ikke er tante, synes jeg er trist.

At du synes det er rart er for meg uforståelig. Det at du bruker tid på å skrive et lavpannet innlegg sier kanskje enda mer om hvor rar/lavpannet du er. (⊙_⊙)

Jeg ser flere i tråden reagerer på at du får kjipe svar. Jeg er forsåvidt enig i reaksjonene, men ser at det var jo faktisk du som begynte å være usakelig og kalle andre lavpannet fordi de mener noe annet enn deg.

Skrevet

<blockquote class='ipsBlockquote' data-author="sug lut" data-cid="147416225" data-time="1441173252" data-date="i dag, 07:54">sug lut" data-cid="147416225" data-time="1441173252" data-date="i dag, 07:54 said:<p><blockquote class='ipsBlockquote' data-author="Anonym bruker" data-cid="147416219" data-time="1441172792" data-date="i dag, 07:46">Anonym bruker" data-cid="147416219" data-time="1441172792" data-date="i dag, 07:46 said:<p>Mannen min har så rett ser jeg, enkelte av dere på dette forumet er ikke helt gode noen ganger tenker jeg det er skremmende om dere er mødre i tillegg. Stakkars barn som har så trangsynte å ekkle mødre.Uansett hva dere idioter sier så er jeg ekte tante til min skjønne niese Thea. Glad familien på begge sider også mener det, min venninne har ei fantastisk svigermor som også sett stor pris på at vi er tante og onkel Anonymous poster hash: a80fe...8cd

Skrevet

Samme vel hva du kalles? Fint at du er som en tante for dem.

Men det virker som du tar det altfor seriøst. Du blir jo fornærma når noen ikke er enig med deg. 

Anonymous poster hash: 91be6...e42

Skrevet

Ungene mine har flere "tanter", venninner av meg og et par kusiner, men det er jo ikke en betegnelse vi bruker i stede for navn i de fleste tilfeller, mest for å markere en litt ekstra tilknytting til ungene i visse settinger (brukes av og til på bursdagskort f.eks). Jeg var først ute med barn, så nå som de andre har blitt ordentlige tanter, og også har fått egne barn med tilhørende tanter/onkler så brukes det ikke like ofte lenger, og det er ikke så innarbeidet at ungene bryr seg om vi sier tante eller ei.

Jeg forstår at dette er en spesiell setting ettersom du har mistet din søster og tantebarn, men du synes ikke det blir litt i overkant krampaktig å bli fornærmet fordi noen andre ikke sier tante i stede for navnet ditt? Om det var vondt ment så overse det, og om det bare er fordi det ikke faller henne naturlig å omtale deg som tante selv om du selv gjør det, så må hun nesten få lov til det, det er jo ikke slik at hun sa rett ut til barnet at " ***** er ikke tanten din!".

Jeg har et vennepar der de har ei som er gudmor (sannsynligvis fadder, gudmor brukes vel ikke offisielt i Norge), og jeg synes jo det høres litt pussig ut at hun omtaler seg selv som gudmor (altså "kom til gudmor" i stede for "kom til meg/navn/hit", kunne ikke falt meg inn å si det i stede for navnet hennes. Det virker som hun prøver å vise at hun stiller bittelitt høyere i kurs enn oss andre som bare er vanlige venninner (og innimellom tanter).

Skrevet

Vi er en venninnegjeng på rundt 30 år (skiller noen år mellom eldst og yngst), og vi er også "tanter" til hverandres barn. Her er det også mangler på søsken / "ekte tantunger" som utløste denne tradisjonen, og det faktum at vi er så nære at vi egentlig regner oss som søsken (vi er oppvokst i lag). Kos deg med tantebarnet hi :-) Ikke ta deg nær av den andre venninnen din.

Anonymous poster hash: a0cbc...70b

Skrevet

Beklager altså, og med fare for å bli moderert nå, men 4 ord dukket opp i hodet mitt etterhvert som jeg kom lenger og lenger ned i tråden;

Hånden som rører vuggen!

Anonymous poster hash: 2b729...efc

Skrevet

Synes hele situasjonen er skrekkelig barnslig, hva betyr et navn liksom? Du sier selv at du ikke behandler barna ulikt selv om du er "tante" til den ene og ikke den andre, så hva er da poenget med å niholde på at "joda, du ER tante". 

Kanskje  "ikke-tante" venninna di ikke er sjalu på at du er" tante", men lei av alt maset og overbevisningen over at du "ER det, så det så!". 

Er de to venninnene dine "tanter" til dine barn? Og har ingen av dere søstre som er ekte tanter? Jeg hadde ihvertfall stusset om det kom ei random venninne til mine søstre og mente de skulle være tante på lik linje som meg. 

For nysgjerrigheten sin del; hva er det egentlig du gjør som "tante" som du ikke gjør for andre barn? Hva ER egentlig en tante, om det ikke bare er en tittel på din søster/svigersøster som betyr noe i liten/stor grad?

Anonymous poster hash: 45a97...eb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...