Gå til innhold

Sjekker dere alltid leksene til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvor gamle er barna/barnet?

Anonymous poster hash: bd437...038

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Sjekker og gjennomgår. Barna er ni og elleve. I klassen til eldste stilte læreren det samme spørsmålet i klassen sist skoleår. Bare to hadde foreldre som så på leksene sammen med barna. Dette var de to faglig sterkeste i klassen. Jeg synes lekser er en fin mulighet til å få innblikk i hva som skjer på skolen (når barna først har dem, skulle gjerne hatt leksefri skole), så kan vi filosofere litt rundt og snakke om de aktuelle temaene. Ofte blir det en liten telefon til bestefaren, som er gammel historieprofessor :)

Anonymous poster hash: 89c35...d7e

Skrevet

Ja, alltid!

Mine unger er 7,9 og 12.

Den eldste har dysleksi og trenger endel hjelp, de to ynskte er veldig faglig sterke og trenger ikke hjelp. Men vi ser over alt og snakker om ukas lekser og oppgaver likevel.

Anonymous poster hash: 2982b...130

Skrevet

Mine minste går i 2. og 4.kl og jeg kontrollerer alltid leksene deres. Vi må også signere slik at læreren ser at vi har sjekket..

10.klassingens lekser har jeg ikke like mye oversikt over, dessverre..

Anonymous poster hash: 33998...98d

Skrevet

Ja, jeg sjekker alltid leksene til mine barn i fjerde og sjette klasse :)

Skrevet

Og hvor gamle er barna/barnet?

Anonymous poster hash: bd437...038

Jeg eller far sjekker alltid leksene/hjelper til. Hun er ni år og faglig sterk

Anonymous poster hash: 25f9b...a29

Skrevet

Sjekker alltid de to yngste sine ja. 2. og 4. klasse. De to eldste går på videregående, så de styrer seg selv ;)

Anonymous poster hash: 1c7b6...f23
Skrevet

Sjekker alltid og viser interesse for skolen og skolearbeid.

Anonymous poster hash: c883c...183
Skrevet

Når dere sjekker, får dere barna til alltid å rette feil da, slik at de alltid har alt rett?

Anonymous poster hash: f45b4...384
Skrevet

Når dere sjekker, får dere barna til alltid å rette feil da, slik at de alltid har alt rett?

Jepp

Anonymous poster hash: 25f9b...a29

Skrevet

Ja

Anonymous poster hash: 89c35...d7e

Skrevet

Ja?

Jeg er alltid rundt min 4-klassing når hun gjør lekser, og sjekker og prater om leksen underveis :)

Skrevet

Når dere sjekker, får dere barna til alltid å rette feil da, slik at de alltid har alt rett? Anonymous poster hash: f45b4...384

Selvfølgelig!

Endel av det å gjennomgå leksene er å påpeke evt. feil, få de på rett spor dersom de har misforstått et spørsmål eller en oppgave, sjekke rettskriving osv. Har de gjort en oppgave feil så de selvfølgelig rette opp dette.

Anonymous poster hash: 2982b...130

Skrevet

13-åringen med dysleksi og konsentrasjonsvansker (og tilpasset lekseplan): Ja, nesten alltid. Ofte må jeg sitte sammen med ham å hjelpe/motivere litt. Vi øver også til alle prøver ol. sammen.

11-åringen: Nei, bare av og til. Han er svært faglig sterk og i tillegg veldig nøyaktig og ordentlig av seg. Det er aldri feil i leksene hans, og de er alltid gjort 100% korrekt og pent. Han scorer maks poeng på alt mulig av tester, så jeg må innrømme at jeg har "sluppet opp" litt på ham siden han klarer seg så godt. Vi sjekker av og til og spør selvsagt om skoledagen osv.

8-åringen og 6-åringen: De gjør dem sammen med meg/pappaen.

Anonymous poster hash: 934c8...bf0
Skrevet

Ja, både han i 6. Og han i 8. Stort sett rett, men vi sjekker alltid.

Spør alltid gloser og de må lese engelsken høgt. Begge to er faglig sterke. Blir spennende med karakterer men regner egentlig med han får 5/6 i det fleste teoretiske fag.

Anonymous poster hash: ff7e2...0bc

Skrevet

Nei, vi sjekker en del, men ikke alt.

Etter vår mening er det viktigere at barna lærer å ta ansvar for egne lekser og hva de leverer inn enn at alt er korrekt.

Anonymous poster hash: 018fe...12d

Skrevet

Nei, vi sjekker en del, men ikke alt.

Etter vår mening er det viktigere at barna lærer å ta ansvar for egne lekser og hva de leverer inn enn at alt er korrekt.Anonymous poster hash: 018fe...12d

De er foresten 8 og 10.

Anonymous poster hash: 018fe...12d

Skrevet

Har et barn med store lærevansker, så her sitter jeg sammen med han når han gjør lekser. Jeg må dra han gjennom leksene hver dag. Han er 11. For å være ærlig er det et jævla pes. Men det er ikke hans skyld. Skulle virkelig sluppet unna med å bare sjekke de. (Gjør det med minste)

Anonymous poster hash: 42a06...dac

Skrevet

Nei det gjør jeg ikke. Har en på tolv og hun er veldig skoleflink så der trenger jeg ikke å sjekke. Det holder for meg at hun har gjort leksene. Men hun er av den typen som synes det er pinlig å komme på skolen uten å ha gjort leksene, så hun er veldig nøye på det der selv.

Var verre med storesøsteren hennes da hun var på den alderen, hun var veldig lat og slurvete, så hun måtte sjekkes nøye.

Anonymous poster hash: b4f53...4fe

Skrevet

Gjør leksene sammen med 2. Klassingen. Han er faglig flink.

Ser over leksene til hun på 12. Hun strever litt med lesing og skriving. Ofte mye å korrigere, så velger ut hver uke hva vi fokuserer på. Gunnar alltid ligget på bekymringsgrensen i lesing og skriving, men Aldri under slik at hun blir videre utredet.

Anonymous poster hash: af86f...bb2

Skrevet

Ja, må sitte med 12 åringen når han gjør lekser pga store konsentrasjonsvansker.

Sånn ellers synes jeg kanskje det er på tide at de tar ansvar selv i den alderen.

Hun som går i 1. Klasse er skoleflink og nøye med alt så hun gjør leksene alene.

Skrevet

8 åringen gjør alltid lekser på kjøkkenet med meg tilstede. Så trenger han hjelp, er jeg der. 14 åringen sjekker jeg ikke. Men jeg vet når hun har prøver og sånn, og tilbyr meg da alltid å pugge med henne. Og stort sett tar hun imot det tilbudet. Og hun vet at det bare er å komme om hun lurer på noe.

Anonymous poster hash: 499d7...861
Skrevet

Vi må sitte sammen med 8-åringen og gjøre leksene, pga. lærevansker. Nå i 3. klasse trenger vi ikke lenger signere på at leselekse er gjort, men regner med at de fleste foreldrene sjekker etterpå. Vi må kjempe oss gjennom alle leksene med henne hver dag, hvis ikke kommer hun ingen vei. Tar 1 til 1,5 time hver dag, men jeg og mannen bytter heldigvis på.

Anonymous poster hash: eebd0...984

Skrevet

2.klassingen pleier å gjøre lekser mens jeg lager middag. Helt naturlig å sjekke leksene og snakke om dem.

Hun ligger veldig godt an og jeg må bruke litt tid på å motivere på andre ting enn de faglige - skrive pent osv

Anonymous poster hash: 7fac2...6ca
Gjest Antarctica
Skrevet

Bare hvis jeg blir bedt særskilt om det. Jeg ser på leksene som en avtale mellom lærer og elev, der min medvirkning er begrensa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...