Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #26 Skrevet 30. august 2015 Hadde krystallsyken for noen år siden, ble frisk etter to behandlinger der jeg ble hengt opp ned i en spesialstol. Spydde og kunne ikke løfte hodet i ett par dager etterpå, men så ble jeg bra. Er nok en del forskjeller ute å går. Har også trodd ME var en tullediagnose, men min mor har fått påvist det og fibromyalgi nå og hun er utrolig dårlig. Plutselig feber, spesielt om hun anstrenger seg, hormonforstyrrelser, betennelser overalt i kroppen, synsforstyrrelser og store problemer med hukommelsen. Ble sjokkert når jeg så henne sist, hun har gått fra å være beinhard karierrekvinne til å ikke tåle noe omtrent. Fryktelig vondt å se, spesielt når man vet fordommene mot disse diagnosene. Anonymous poster hash: 698b3...73d
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #27 Skrevet 30. august 2015 Krystallsyken er det nye ME, og ME var det nye for samme kategori personer som gikk med nakkekrage på tidlig 90-tall... Ser ingen med det lenger, men sikker på at mødrene til 4 i hver klasse brukte krage/nakkestøtte da jeg var liten...Anonymous poster hash: eb72f...2d9 Ha ha det er helt sant!!! Hvor er alle nakkekragene???! Anonymous poster hash: 0781c...263
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #28 Skrevet 30. august 2015 Hvor er alle nakkekragene???! Anonymous poster hash: 0781c...263 Alle nakkekragene den gang var fordi helsepersonell (leger, fysioterapeuter m.fl.) dessverre anbefalte det, og ikke forstod at det de anbefalte gjorde vondt verre for de aller fleste. En nakkekrage gjør at man hindrer bevegelse, muskulaturen stivner og mister svært raskt sin kraft - en svært uheldig kombinasjon som er med på å gjøre folk mye verre. Så mange ble anbefalt å bruke nakkekrage og fortsatte å bruke det fordi de naturligvis ble enda verre når de da skulle prøve å gå uten fordi muskulaturen var blitt så svak og stiv. Nå anbefales nakkekrage kun til de som virkelig trenger det, og det er ikke så veldig mange. Veldig dumt å latterliggjøre pasientene når det var helsevesenet som den gang ga feil anbefalinger til pasientene... Anonymous poster hash: 5d0bc...dc1
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #29 Skrevet 30. august 2015 Hvor er alle nakkekragene???! Anonymous poster hash: 0781c...263 Alle nakkekragene den gang var fordi helsepersonell (leger, fysioterapeuter m.fl.) dessverre anbefalte det, og ikke forstod at det de anbefalte gjorde vondt verre for de aller fleste. En nakkekrage gjør at man hindrer bevegelse, muskulaturen stivner og mister svært raskt sin kraft - en svært uheldig kombinasjon som er med på å gjøre folk mye verre. Så mange ble anbefalt å bruke nakkekrage og fortsatte å bruke det fordi de naturligvis ble enda verre når de da skulle prøve å gå uten fordi muskulaturen var blitt så svak og stiv. Nå anbefales nakkekrage kun til de som virkelig trenger det, og det er ikke så veldig mange. Veldig dumt å latterliggjøre pasientene når det var helsevesenet som den gang ga feil anbefalinger til pasientene... Anonymous poster hash: 5d0bc...dc1 Diagnosen på alle jeg kjente som gikk med krage, var whiplash, altså nakkeslengskade, noe alle tydeligvis fikk veldig lett på denne tiden, har ikke hørt så mye om det de siste 20 årene... Anonymous poster hash: eb72f...2d9
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #30 Skrevet 30. august 2015 Hvor er alle nakkekragene???! Anonymous poster hash: 0781c...263 Alle nakkekragene den gang var fordi helsepersonell (leger, fysioterapeuter m.fl.) dessverre anbefalte det, og ikke forstod at det de anbefalte gjorde vondt verre for de aller fleste. En nakkekrage gjør at man hindrer bevegelse, muskulaturen stivner og mister svært raskt sin kraft - en svært uheldig kombinasjon som er med på å gjøre folk mye verre. Så mange ble anbefalt å bruke nakkekrage og fortsatte å bruke det fordi de naturligvis ble enda verre når de da skulle prøve å gå uten fordi muskulaturen var blitt så svak og stiv. Nå anbefales nakkekrage kun til de som virkelig trenger det, og det er ikke så veldig mange. Veldig dumt å latterliggjøre pasientene når det var helsevesenet som den gang ga feil anbefalinger til pasientene... Anonymous poster hash: 5d0bc...dc1 Diagnosen på alle jeg kjente som gikk med krage, var whiplash, altså nakkeslengskade, noe alle tydeligvis fikk veldig lett på denne tiden, har ikke hørt så mye om det de siste 20 årene... Anonymous poster hash: eb72f...2d9 Mye av årsaken til at de fikk den diagnosen var jo fordi de ble feilbehandlet. Når helsevesenet forstod hva som var beste måten å behandle slike skader så fikk det langt mindre langtidsvirkninger for pasientene, og ergo ikke så mange som får diagnosen. Men diagnosen finnes fremdeles og benyttes i dag også, men da hovedsaklig for de mer alvorligere følger av nakkeslengen. Anonymous poster hash: 5d0bc...dc1
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #31 Skrevet 30. august 2015 Jeg har hatt et par akutte, kortvarige anfall. Det var helt forferdelig. En gang stod jeg oppreist da det satte igang ut av det blå, og mistet fullstendig fotfestet. Gikk rett i bakken! Blå og gul over det hele -veldig skummelt. Glad jeg ikke gikk i en trapp da, ja. Jeg kjenner etterhvert veldig mange som har hatt det. Det har fått meg til å lure på om det kan være smittsomt.. Anonymous poster hash: da8dd...b3b
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #32 Skrevet 30. august 2015 Latskap du liksom! Det er vel ingen som velger å være energiløse og utmattet. Som velger å tilbringe livet eller mye av det i sengen i et mørkt rom... Det er ikke gøy, og man føler at livet raser fra en uten at man får nyte det eller oppleve noe. Hadde jeg fått velge hadde jeg ikke tilbragt 12-16 timer av døgnet til å sove og de resterene til å føle meg sliten og trett. Har kanskje to-tre timer tilsammen i løpet av et døgn hvor jeg greier å få gjort noe, og da blir det som regel husarbeid, fordi det hoper seg opp resten av døgnet. Går med selvmordstanker fordi jeg ikke har noe liv! Vennligst ikke uttal dere om noe dere ikke kjenner til! Anonymous poster hash: f20db...1c8
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #33 Skrevet 30. august 2015 Jeg er helt sikker på at ME er en psykisk sykdom. Har full forståelse for at det er helt forferdelig for de det gjelder. Tror at man fort kan komme i en dårlig spiral som bare gjør sykdommen værre. Det at man ikke kan være i aktivitet f.eks må jo føre til at psyken blir enda værre. klart man bare fokuserer på smerter og vondter når man ikke får noen annen stimuli. Anonymous poster hash: 793ca...a5d
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #34 Skrevet 30. august 2015 ME er virkelig en sykdom, en grusom en for de som blir rammet! På hvilket grunnlag kan dere som sier motsatt si at det er latskap? Anonymous poster hash: e5d6b...cd7
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #35 Skrevet 30. august 2015 Jeg er helt sikker på at ME er en psykisk sykdom. Har full forståelse for at det er helt forferdelig for de det gjelder. Tror at man fort kan komme i en dårlig spiral som bare gjør sykdommen værre. Det at man ikke kan være i aktivitet f.eks må jo føre til at psyken blir enda værre. klart man bare fokuserer på smerter og vondter når man ikke får noen annen stimuli. Anonymous poster hash: 793ca...a5d Selvfølgelig kan psyken bli påvirket av å være så syk, det sier seg selv. Psyken kan også være med på å forverre sykdom i stor grad. Det betyr ikke at ME for alle kun er en psykisk sykdom. For å få diagnosen er det jo et kriterie at psykiske diagnoser skal utelukkes. At noen får ME-symptomer av psykiske problemer, det er også påvist, men da har de jo en annen diagnose i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 5d0bc...dc1
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #36 Skrevet 30. august 2015 Det er mulig ME kan bli utløst av psykiske problemer for enkelte, men det er en fysisk sykdom. Dere har jo ikke kompetanse for å uttale dere, det blir jo derfor bare synsing, og ikke fakta. Anonymous poster hash: f20db...1c8
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #37 Skrevet 30. august 2015 Det er ikke bevist at det er en fysisk sykdom. Anonymous poster hash: 793ca...a5d
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #38 Skrevet 30. august 2015 Det er ikke bevist at det er en fysisk sykdom. Anonymous poster hash: 793ca...a5d Kom gjerne med linker til det! Anonymous poster hash: 5d0bc...dc1
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #39 Skrevet 30. august 2015 http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/jeg-ble-frisk-med-mental-trening/a/23369883/ Anonymous poster hash: 793ca...a5d
mamma_bergen Skrevet 30. august 2015 #40 Skrevet 30. august 2015 Det er rart det her. Jeg kjenner tre forskjellige som har krystallsyken, men for noen år tilbake hadde ingen hørt om det, omtrent. Hva kommer det av? Anonymous poster hash: 07ed4...b88 Ingen hørt om det? Hva mener du? Det er da ingen nyoppfinnelse.
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #41 Skrevet 30. august 2015 http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/jeg-ble-frisk-med-mental-trening/a/23369883/ Anonymous poster hash: 793ca...a5d Dette er da ikke noen beviser for at ME ikke er en sykdom! Leste du hva Wyller selv uttaler? "Jeg sier ikke at mennesker med ME ikke er syke, men jeg mener det er helt ubegripelig ikke å inkludere psykologi i denne debatten. Jeg sier ikke at vi skal utelukke biologi, men at forskningen må kunne omhandle begge deler, sier Bruun Wyller til VG." Det Wyller og co mener å ha vist at ME ikke er en autoimmun sykdom. Han utelukker ikke annen biologisk sykdom. Og for de som har ME pga. psyken og som blir bra av kognitiv terapi, de har vært fysisk syke av det som har vært. Psykisk sykdom er også sykdom, vet du... Det finnes utallige tilfeller med ME som ikke har god effekt av f.eks. ligthning process, men heller blir markant verre. Disse har tydelig en annen sykdomsårsak enn de som blir bra av det. ME er egentlig en sekkediagnose, hvor en hel rekke bestemte symptomer satt i system uten at man finner annen kjent årsak til symptomene får stempelet ME. Det betyr mer eller mindre dette: "vi vet du er syk, men vi aner ikke hvorfor du er syk, derfor kaller vi det ME pga. symptomenes natur". Også de legene som mener ME "kun" har psykiske årsaker aksepterer at pasientene er meget syke fysisk. Ingen er uenige i det. Anonymous poster hash: 5d0bc...dc1
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #42 Skrevet 30. august 2015 http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/jeg-ble-frisk-med-mental-trening/a/23369883/ Anonymous poster hash: 793ca...a5d Nyeste forskning fra USA skiller mellom de som har fått ME etter infeksjoner som kyssesyken, og de som har fått ME etter stress og utbrenthet, de som har fått det etter å ha vært utbrent blir bedre med lightening prosess, mens de som har fått det etter infeksjon blir sykere av lightening prosess. Det tyder på at ME som vi kjenner det i dag kan være flere forskjellige ting... Når vi først skal bruke VG som kilde så har de faktisk skrevet om de som blir verre også, men det er vel opplest og vedtatt av VG ikke er nøytral når det gjelder akkurat ME fordi journalisten som har skrevet artikkelen du viser til er i familie med de som tjener seg søkkrike på lightening prosess kursene.. http://www.vg.no/forbruker/helse/helse-og-medisin/helsedirektoratet-bekymret-for-me-pasienter-som-ble-daarligere-etter-kurs/a/10075463/ Nevrologen på sykehuset her anbefaler kognitiv terapi (som lightening prosess egentlig er) til pasienter som er kronisk utmattet pga stress, flink pike syndrom, utbrent o.l., men han sier at de pasientene med ME etter infeksjoner som kyssesyken o.l. alle har blitt betydelig sykere etter slike kurs. Etter at de tre siste ME-pasientene som prøvde lightening prosess endte med innleggelse etterpå fraråder han det på det sterkeste til de som har infeksjonsutløst ME. Hvor er tallene på hvordan ME pasienter er 5 år etter et lightening prosess kurs? Man kan lure kroppen til å tro at man er frisk selv om man ikke er det, men bare en liten stund. Tro kan flytte fjell sier de, men er det virkelig noe fysisk galt vil det før eller senere slå troen ihjel. Det hadde vært spennende lesning synes jeg, de som sier de føler seg bedre etter et sånt kurs, er de fremdeles bedre etter ett år, etter fem? I følge nevrologen her får de tilbakefall, voldsomme tilbakefall, som slår de rett i bakken fordi de i god tro har overhørt kroppens signaler, fordi de på kurset har lært at det bare er innbilning at de er syk, at kroppen lurer dem. Men til slutt går det ikke lenger og de blir sykere enn noen gang. Men det er ingen tvil om at det trengs forskning på dette, mye forskning, og heldigvis jobbet det nå i mange land med å finne svaret på gåten. Håper virkelig de finner svar snart.... Selv har jeg ME i en mild grad, etter kyssesyken. Jeg er i jobb, men bare deltid, og fritiden min brukes til hvile og restitusjon, for det er ikke lenger kapasitet til trening, toppturer, baking og fest. Anonymous poster hash: d7164...e56
Anonym bruker Skrevet 30. august 2015 #43 Skrevet 30. august 2015 Utrolig frustrerende for oss som er syke at det finnes så mange idioter overalt! Når ble VG ol sannheten? Er de leger? Forskere? En manns opplevelse er på ingen måte noen god dokumentasjon! Det burde alle voksene forstå! Les på vedlagte link. Her finnes de seneste funn i seriøs forskning. Så kan vi diskutere http://me-foreningen.com/meforeningen/?page_id=874 Anonymous poster hash: ba84e...9ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå