Gå til innhold

Overvektig venninne på besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du trenger ikke si noe om vekta, men spørre foreldrene på generelt grunnlag om de ønsker at dattera skal spise to middager. Er jo ikke sikkert de vil det, uansett fasong... Trenger ikke sende henne hjem, men hun må kanskje vente på din datters rom. Helt innafor, det. Anonymous poster hash: fbf43...26d

Problemet er jo at vi ikke gjør det med noen andre.

Anonymous poster hash: 058d4...95c

Kanskje dere skal begynne med det?......

Anonymous poster hash: 1e47e...744

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når ungene her får besøk av venner dager vi har ekstra kveldskos så deler jeg ut en bit til hver! Mine unger vet at de får mer når de blir alene, jeg er ikke komfortabel med og proppe andres unger med kake ol på kvelden.

Er foreldrene tilgjengelige ( uttafor eller sitter på sin terasse) slik at jeg ser dem så spør jeg før noen av barna får.

Snakk med foreldrene kanskje de ønsker og begrense og dermed så kommer denne jenta til dere når hun vet dere har.

Skrevet

Naboer sender melding og spør om det er greit at barnet mitt spiser hos dem. Og jeg samme. Det er en grunn til at hun kommer. Det er ikke omsorg å gi et overvektig barn mat og kaker. Tvert I mot. Derfor bør foreldrene involveres. Hyggelig å invitere på middag. Men det er ikke dette det er snakk om. Kanskje hun har en matplan som følges? Det er lov å sende barn hjem også. Eller be dem vente til dere er ferdig med middag.

Jeg har en stedatter som er svært overvektig og må samarbeide med foreldre for oppdaget at hun spiste sjokoladepålegg og masse godteri borte, men vi begrenset det. Da ble det jo dobbelt opp likevel... og nugatti og frokostblandingen har vi aldri I hus.!

Anonymous poster hash: 0c866...bd3

Skrevet

I helgene er hender det ganske ofte at vi baker noe godt til kvelden. Nå har min datter en venninne som det siste året har lagt på seg en god del. Hun går for eksempel aldri i vanlige bukser lengre, bare joggebukser ol. Sansynlig vis er det svært vansklig å finne vanlige bukser som passer.

Veldig ofte kommer hun på døra sent på ettermiddagen etter at hun selv har spist middag. Det er jo hyggelig, men jeg er usikker på hvordan jeg bør gjøre med maten. For det første liker hun godt å spise middag med oss også selv om hun har spist hjemme først. For det andre blir hun gjerne hos oss til etter kvelds. Hun får være mye senere oppe enn våre barn. Dermed blir det jo naturlig at hun spiser kaker eller liknende med oss også i helgene, og hun kan spise mye når hun får noe hun liker.

Hva ville dere gjort? Tatt det opp med foreldrene? Sendt henne hjem når vi skal spise? (Litt vansklig siden vi ikke gjør det med andre venner) Berenset hvor mye hun fikk spise? Latt være å gjøre noe spessielt så lenge foreldrene ikke sier noe?

Jentene er foresten 8.

Anonymous poster hash: 51b42...f65

Hvis barnet får være oppe sent og har et problem med mat ville jeg først undersøkt om hun hadde det bra. Det kan hende hun har arvet noen gener som gjør henne stor, men det er absolutt verdt å følge med på. Et problematisk forhold til mat er veldig ofte et tegn på at noe er galt. Og nei, du skal ikke slanke henne. Det er foreldrenes jobb. Men hvis hun er 8 år og begynner å slite med helsa er det lov å ta en telefon til det lokale bvkontoret eller 116111, og høre hva de tenker. Overvekt er et tema man ikke tenker på som omsorgssvikt, men om barna mister helsa si så er det jo det det er.

Anonymous poster hash: 353a0...b55

Skrevet

Uavhengig sv vekt; hva med å behandle alle unger som er på besøk likt??

Det blir rart å sende hjem en unge mens to sndre før servert middag, det blir snodig å begrense kakeinntaket til en mens de andre får spise så mye de vil.

Du må ha en generell holdning til dette ovenfor alle unger som kommer.

F,eks serverer du ikke middag eller kveldsmat med mindre det er avtalt med foreldrene. Alle får et kakestykke etc.

Anonymous poster hash: b42a8...ed0

Skrevet

I helgene er hender det ganske ofte at vi baker noe godt til kvelden. Nå har min datter en venninne som det siste året har lagt på seg en god del. Hun går for eksempel aldri i vanlige bukser lengre, bare joggebukser ol. Sansynlig vis er det svært vansklig å finne vanlige bukser som passer.

Veldig ofte kommer hun på døra sent på ettermiddagen etter at hun selv har spist middag. Det er jo hyggelig, men jeg er usikker på hvordan jeg bør gjøre med maten. For det første liker hun godt å spise middag med oss også selv om hun har spist hjemme først. For det andre blir hun gjerne hos oss til etter kvelds. Hun får være mye senere oppe enn våre barn. Dermed blir det jo naturlig at hun spiser kaker eller liknende med oss også i helgene, og hun kan spise mye når hun får noe hun liker.

Hva ville dere gjort? Tatt det opp med foreldrene? Sendt henne hjem når vi skal spise? (Litt vansklig siden vi ikke gjør det med andre venner) Berenset hvor mye hun fikk spise? Latt være å gjøre noe spessielt så lenge foreldrene ikke sier noe?

Jentene er foresten 8.Anonymous å bevege seg. poster hash: 51b42...f65 Anonymous poster hash: 058d4...95c

Hvis barnet får være oppe sent og har et problem med mat ville jeg først undersøkt om hun hadde det bra. Det kan hende hun har arvet noen gener som gjør henne stor, men det er absolutt verdt å følge med på. Et problematisk forhold til mat er veldig ofte et tegn på at noe er galt. Og nei, du skal ikke slanke henne. Det er foreldrenes jobb. Men hvis hun er 8 år og begynner å slite med helsa er det lov å ta en telefon til det lokale bvkontoret eller 116111, og høre hva de tenker. Overvekt er et tema man ikke tenker på som omsorgssvikt, men om barna mister helsa si så er det jo det det er.Anonymous poster hash: 353a0...b55

Det er ingen grunn til å tro at jenta ikke har det bra hjemme. Hun er bare litt stor, litt bortskjemt og litt lite glad i å bevege seg. Selv om hun får være lenger oppe enn våre barn, spessielt når det ikke er skole neste dag har nok mest med at vi starter dagen mye tidligere enn dem også. Våre barn står opp før 7 uansett. Hjemme hos henne sover de gjerne til 10 når de kan. Jeg anser ikke det som bekymringsverdig.

Foreldrene hennes ringer foresten aldri oss heller for å høre om det er greit at min datter spiser der, men det er sikkert greiest å begynne å ringe eller sende en melding for å høre om det er ok at hun spiser her. Hun har ingen allergier.

Skrevet

At dere serverer middag, selv om hun har spist middag, er jo helt unødvendig. Da kan hun jo bare vente på rommet mens dere spiser. Og baker du, så tenker jeg at det er helt greit at hun får smake, men det holder med en bit. Trenger ikke å få spise mye.

Min datter er sånn som elsker kaker og alt med sukker, og kan spise store mengder, hun må begrenses. Hun har og lett for å legge på seg. Men er normalvektig, men passer vi ikke på, så kan hun lett bli overvektig. Og da hun er hos andre som har bakt, så får hun stort sett spise til hun ikke orker mer. Hun har da spist 5 kanelboller, ene gangen spiste hun 8 Brownies biter. Og jeg tenker at her må da virkelig foreldrene begrense det. Jeg baker og en del, men her får de en bit, og det holder.

Og det er ganske frustrerende som mor, da man har et barn man må passe vekten og kostholdet på, så får hun ville mengder kaker, brus og godteri borte. At hun får litt er ikke noe problem. Men er så mange som bare gir ubegrensede mengder, og alle barn klarer ikke å regulere dette.

Sønnen min er motsatt, han har godteriet sitt i flere dager. Da han er i bursdag, spiser han stort sett en bit kake. Så med han trenger jeg aldri å begrense noe, han begrenser seg selv. Han har høyere forbrenning enn sin søster og, så han er normalvektig, men nærmere undervektig. Søsteren er i andre enden av normalvektig skalaen.

Anonymous poster hash: 13023...1c1
Skrevet

At dere serverer middag, selv om hun har spist middag, er jo helt unødvendig. Da kan hun jo bare vente på rommet mens dere spiser. Og baker du, så tenker jeg at det er helt greit at hun får smake, men det holder med en bit. Trenger ikke å få spise mye. Min datter er sånn som elsker kaker og alt med sukker, og kan spise store mengder, hun må begrenses. Hun har og lett for å legge på seg. Men er normalvektig, men passer vi ikke på, så kan hun lett bli overvektig. Og da hun er hos andre som har bakt, så får hun stort sett spise til hun ikke orker mer. Hun har da spist 5 kanelboller, ene gangen spiste hun 8 Brownies biter. Og jeg tenker at her må da virkelig foreldrene begrense det. Jeg baker og en del, men her får de en bit, og det holder.Og det er ganske frustrerende som mor, da man har et barn man må passe vekten og kostholdet på, så får hun ville mengder kaker, brus og godteri borte. At hun får litt er ikke noe problem. Men er så mange som bare gir ubegrensede mengder, og alle barn klarer ikke å regulere dette. Sønnen min er motsatt, han har godteriet sitt i flere dager. Da han er i bursdag, spiser han stort sett en bit kake. Så med han trenger jeg aldri å begrense noe, han begrenser seg selv. Han har høyere forbrenning enn sin søster og, så han er normalvektig, men nærmere undervektig. Søsteren er i andre enden av normalvektig skalaen. Anonymous poster hash: 13023...1c1

Mine barn er nok omtrent som din gutt. Kaker og godteri spiser de ikke enorme mengder av uansett (middag hender det de spiser masse av da). Derfor har det heller aldri vært nødvendig med porsjonsbegrensning.

Når det gjelder å sende jenta opp mens vi spiser liker jeg ikke den løsningen. Det å spise sammen er hyggelig. Å sitte alene på et rom mens de andre spiser er derimot ikke morsomt. Jeg husker jeg hatet det da jeg var barn.

Skrevet

At dere serverer middag, selv om hun har spist middag, er jo helt unødvendig. Da kan hun jo bare vente på rommet mens dere spiser. Og baker du, så tenker jeg at det er helt greit at hun får smake, men det holder med en bit. Trenger ikke å få spise mye. Min datter er sånn som elsker kaker og alt med sukker, og kan spise store mengder, hun må begrenses. Hun har og lett for å legge på seg. Men er normalvektig, men passer vi ikke på, så kan hun lett bli overvektig. Og da hun er hos andre som har bakt, så får hun stort sett spise til hun ikke orker mer. Hun har da spist 5 kanelboller, ene gangen spiste hun 8 Brownies biter. Og jeg tenker at her må da virkelig foreldrene begrense det. Jeg baker og en del, men her får de en bit, og det holder.Og det er ganske frustrerende som mor, da man har et barn man må passe vekten og kostholdet på, så får hun ville mengder kaker, brus og godteri borte. At hun får litt er ikke noe problem. Men er så mange som bare gir ubegrensede mengder, og alle barn klarer ikke å regulere dette. Sønnen min er motsatt, han har godteriet sitt i flere dager. Da han er i bursdag, spiser han stort sett en bit kake. Så med han trenger jeg aldri å begrense noe, han begrenser seg selv. Han har høyere forbrenning enn sin søster og, så han er normalvektig, men nærmere undervektig. Søsteren er i andre enden av normalvektig skalaen. Anonymous poster hash: 13023...1c1

Mine barn er nok omtrent som din gutt. Kaker og godteri spiser de ikke enorme mengder av uansett (middag hender det de spiser masse av da). Derfor har det heller aldri vært nødvendig med porsjonsbegrensning.

Når det gjelder å sende jenta opp mens vi spiser liker jeg ikke den løsningen. Det å spise sammen er hyggelig. Å sitte alene på et rom mens de andre spiser er derimot ikke morsomt. Jeg husker jeg hatet det da jeg var barn.

Men hva om disse foreldrene faktisk har tatt tak i jentas vektproblem og prøver å gjøre noe med det, og så fortsetter vekta å øke. Fordi jenta får middag og kaker hos velmenende naboer som synes det er fælt å be henne vente på rommet mens de spiser middag?

Hele problemet blir jo vanskelig fordi du ikke snakker med foreldrene. Spør dem! igjen, du trenger da ikke si at du ikke spør andre foreldre, ei heller at du spør fordi jenta er i ferd med å bli tjukk. Skriv en sms og spør: Vi skal spise middag nå, og Xxx har lyst til å spise med oss. Er det greit for dere? Vi skal ha pizza."

Det er faktisk ikke verre enn det.

Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet

Forstår ikke helt greia med at det skal være en selvfølge at andres barn må spise sammen med dere. Det er hvertfall rart hvis barnet faktisk hadde spist middag før det kom.

En sjelden gang etter avtale med foreldre... ja, greit! Men det bør ikke være en selvfølge. Ikke rart ungene blir større og større. Middag 2 pr ggrprg, kveldsmat her og der. Unger som er glade i mat har vanskelig for å begrense seg selv.

Skrevet

Man spør vel foreldrene først om det er greit at barnet spiser middag hos deg? Jeg gjør i allefall det, noen ganger sier de ja og noen ganger sier de nei.

Anonymous poster hash: 18ef7...884

Skrevet

Vi har også et barn vi må passe på. Han kan gå til naboen her etter vi har spist frokost, og spise frokost igjen. Faren (alenefar som kun har samvær annen hver helg,) skjemmer ut barnet og lager masse godt, ofte for at sønnen spiser lite. Barnet vårt elsker slikt og spiser og spiser når faren lager. Er han der hele dagen kan han spise flere ganger, og så komme hjem på kvelden og spise middag eller kvelds, igjen.

Vi har tatt tak i det, men jeg måtte gå ganske mange runder med han faren for å få han til å forstå. Han kom med motargumenter som at barnet vårt ikke var tjukk, og at det bare var litt osv. osv. Og jeg svarte at så lenge vi holder han i tøylene så er han ikke tjukk, men det kan fort endre seg dersom han ikke har stramme tøyler.

Barna her rundt pleier ikke å få middag hos andre uten at det er avtalt. Kvelds er ok, men da får jeg beskjed. Jeg lager ofte middag som er nok til oss, og har ikke alltid sjans å gi til venner da.

Skrevet

Høres ut som mi dette her. Jeg blir kjempe glad om dere bare sender henne hjem når dere skal spise, alternativt gir henne EN pølse, EI skive etc og gir meg beskjed.

Anonymous poster hash: 92e68...9ec

Skrevet

Informer foreldrene om din policy med å tilby, så får det være opp til dem å be henne takke nei om de ikke ønsker hun skal spise andre steder enn hjemme/to middager osv.

Anonymous poster hash: 7cdf3...06c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...