Gå til innhold

Overvektig venninne på besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

I helgene er hender det ganske ofte at vi baker noe godt til kvelden. Nå har min datter en venninne som det siste året har lagt på seg en god del. Hun går for eksempel aldri i vanlige bukser lengre, bare joggebukser ol. Sansynlig vis er det svært vansklig å finne vanlige bukser som passer.

Veldig ofte kommer hun på døra sent på ettermiddagen etter at hun selv har spist middag. Det er jo hyggelig, men jeg er usikker på hvordan jeg bør gjøre med maten. For det første liker hun godt å spise middag med oss også selv om hun har spist hjemme først. For det andre blir hun gjerne hos oss til etter kvelds. Hun får være mye senere oppe enn våre barn. Dermed blir det jo naturlig at hun spiser kaker eller liknende med oss også i helgene, og hun kan spise mye når hun får noe hun liker.

Hva ville dere gjort? Tatt det opp med foreldrene? Sendt henne hjem når vi skal spise? (Litt vansklig siden vi ikke gjør det med andre venner) Berenset hvor mye hun fikk spise? Latt være å gjøre noe spessielt så lenge foreldrene ikke sier noe?

Jentene er foresten 8.

Anonymous poster hash: 51b42...f65

Anonymous poster hash: 058d4...95c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi ein fornuftig mengde, mao begrens.

Skrevet

Du trenger ikke si noe om vekta, men spørre foreldrene på generelt grunnlag om de ønsker at dattera skal spise to middager. Er jo ikke sikkert de vil det, uansett fasong... Trenger ikke sende henne hjem, men hun må kanskje vente på din datters rom. Helt innafor, det.

Anonymous poster hash: fbf43...26d
Skrevet

Spør om hun har spist middag hjemme, har hun det trenger hun ikke spise hos dere. Begrens porsjonene ellers.

Og snakk med foreldrene hennes om det. Hjelper lite om de følger henne opp og hun går til andre for å spise.

Anonymous poster hash: 1bd69...7d6
Skrevet

Du trenger ikke si noe om vekta, men spørre foreldrene på generelt grunnlag om de ønsker at dattera skal spise to middager. Er jo ikke sikkert de vil det, uansett fasong... Trenger ikke sende henne hjem, men hun må kanskje vente på din datters rom. Helt innafor, det. Anonymous poster hash: fbf43...26d

Problemet er jo at vi ikke gjør det med noen andre.

Skrevet

Hvis det er foreldre du kan prate med ville jeg spurt dem. Jeg regner med at de er klar over problemet, og har en strategi som de gjerne deler med deg?

Hvis hun kommer rett fra middagsbordet hjemme ville jeg kanskje foreslått at hun gjorde noe annet mens datteren din spiser middag? (Vanskelig...)

Til kveldskos / kake ville jeg laget ferdige tallerkener med et stykke til hver i stedet for å sette kake på bordet.

Kveldsmat også. Hvis datteren din pleier å spise to skiver f.eks., ville jeg spurt hva slags pålegg de ville ha, og laget ferdig hver sin tallerken med to skiver på. Ikke sette frem alt så hun kan spise ukontrollert.

Hun trenger kanskje hjelp til å etablere vaner med riktig potsjonsstørrelse?

Anonymous poster hash: 56026...19f

Skrevet

Jeg sender alle barn hjem kl 19:30 pga kos før vi skal legge barna. Middag må dei vente på rommet el ute.

Korfor gi ho kveldsmat el middag. Tror foreldra sier det samme hjemme. Korfor gi mitt barn mat. Dei kan jo ikkje ha diet når dokke gi ho mat.

Anonymous poster hash: 258df...13b

Skrevet

Spør foreldrene om en middag til og kveldskos.

Ikke din jobb å slanke andres barn.

Hadde hun spist halve kaka alene hadde jeg sagt at nå holder det.

Normale mengder mat og snop.

Anonymous poster hash: bd1f5...03d

Skrevet

Men det er jo ikke lett å "slanke" en unge hvis hun fores rundt hos venner

Anonymous poster hash: bc990...3d1

Skrevet

Du trenger ikke si noe om vekta, men spørre foreldrene på generelt grunnlag om de ønsker at dattera skal spise to middager. Er jo ikke sikkert de vil det, uansett fasong... Trenger ikke sende henne hjem, men hun må kanskje vente på din datters rom. Helt innafor, det. Anonymous poster hash: fbf43...26d

Så spør de andre foreldrene også, da...?

Skrevet

Så spør de andre foreldrene også, da...?

For å utvide; JEG ville likt å vite om min datter skulle spise middag hos ei venninne.

Skrevet

Herregud, vi skal legge oss opp i alt! Ikke gjør forskjell på barna, ikke din oppgave å passe på andres vekt!

Anonymous poster hash: f7091...ec9

Skrevet

Problemet er jo at vi ikke gjør det med noen andre.Anonymous poster hash: 058d4...95c

Så spør de andre foreldrene også, da...?Anonymous poster hash: fbf43...26d

For å utvide; JEG ville likt å vite om min datter skulle spise middag hos ei venninne. Anonymous poster hash: fbf43...26d

Kan jo vere grunne til at ho kommer. Meir mat og hente her. Diett heime.

Skrevet

Men det er jo ikke lett å "slanke" en unge hvis hun fores rundt hos venner

Er jo derfor jeg sier spør.

Prøver de slanke henne vil de be de sende henne hjem.

Skrevet

Jeg sender alle barn hjem kl 19:30 pga kos før vi skal legge barna. Middag må dei vente på rommet el ute.

Korfor gi ho kveldsmat el middag. Tror foreldra sier det samme hjemme. Korfor gi mitt barn mat. Dei kan jo ikkje ha diet når dokke gi ho mat.

Du er hyggelig 👍. Du spanderer aldri en porsjon middag på en venn til barnen? Kjempekoselig!

Anonymous poster hash: eed17...bd2

Skrevet

Syns du må snakke med foreldrene hennes.

Kan hende de faktisk prøver å gjøre noe med det, og da blir det litt dumt om hun får det hun ikke skal ha hos dere..

Anonymous poster hash: 3cae7...af3
Skrevet

Jeg er enig med dem som sier at du må snakke med foreldrene. Du trenger jo ikke slenge på at du ikke spør noen andre foreldre, bare spør. Det går fint an å legge dette fram på en høflig måte.

Hvis de bryr seg om datterens vektproblem og forsøker å slanke henne, vil de sette pris på forespørselen og gi deg noen retningslinjer. Er de blinde for problemet, vil de sannsynligvis svare "bare la henne spise" eller noe slikt. Uansett så vet du hvor du har dem.

Spør de hvorfor du spør, kan du bare svare at du vet at ikke alle foreldre vil at barna skal spise borte uten at det er avtalt, og slenge på at du selv ville likt å vite det dersom din egen datter skulle bli tilbudt middag hos dem.

Det går også fint an å begrense serveringen. Legg opp mat på tallerkenen, server et kakestykke pr person og avslå smilende dersom hun ber om mer. Si at du ikke hadde regnet med middagsgjester, så dessverre kan hun ikke få mer. Eller at nei, det holder med et kakestykke til hver.

Skrevet

Jeg synes at det har gått over alle støvleskaft dette at unger absolutt skal serveres mat hos andre.  Hva er galt med å si at nå skal vi spise, dere får vente på rommet, eller noe sånn.  Jeg serverer aldri barn mat uten å avtale med foreldrene at det er ok, og jeg skulle ønske at andre gjorde det samme med mine jenter.  Det er fryktelig irriterende å ha laget middag og så kommer ungene hjem og sier at de har spist en annen plass, både pga maten og fordi vår viktige måltidskos blir ødelagt av mette barn.  Og det er ikke like lett for ungene å si nei takk heller, for de har jo lyst og som eldste sa da hun var yngre: "Det er jo ikke fint å si nei når man blir spurt" , og sett med et barns øye er det kanskje sånn.

Nei, HI, ta en telefon til barnas foreldre og snakk med dem, og spør hvordan de forholder seg til at ungene spiser hos dere.  Det hadde jeg satt stor pris på, og det selv om mine er både slanke og aktive.

Skrevet

Jeg spør alltid vennene til barna om de har spist middag, når de er her ved middagstider. Har de ikke det får de middag, men har de allerede spist middag, så sier jeg bare `ok!` og roper kun ungene mine ned til mat. Synes det er helt naturlig jeg. 

Anonymous poster hash: d2917...779
Skrevet

Er det bare meg som synes det er en uting å fore alle andres unger uten å ha en avtale med foreldrene om det?

Skrevet

Jeg synes at det har gått over alle støvleskaft dette at unger absolutt skal serveres mat hos andre. Hva er galt med å si at nå skal vi spise, dere får vente på rommet, eller noe sånn. Jeg serverer aldri barn mat uten å avtale med foreldrene at det er ok, og jeg skulle ønske at andre gjorde det samme med mine jenter. Det er fryktelig irriterende å ha laget middag og så kommer ungene hjem og sier at de har spist en annen plass, både pga maten og fordi vår viktige måltidskos blir ødelagt av mette barn. Og det er ikke like lett for ungene å si nei takk heller, for de har jo lyst og som eldste sa da hun var yngre: "Det er jo ikke fint å si nei når man blir spurt" , og sett med et barns øye er det kanskje sånn.

Nei, HI, ta en telefon til barnas foreldre og snakk med dem, og spør hvordan de forholder seg til at ungene spiser hos dere. Det hadde jeg satt stor pris på, og det selv om mine er både slanke og aktive.

Veldig enig i dette!

Vi har en gutt vi passer på vekta. Heldigvis har han kamerater som har oppegående foreldre som skjønner dette.

Her vi bor er det vanlig at barn spiser middag hjemme. Alle får mat etter skoletid, de fleste må hjem utpå ettermiddagen pga middag, lekser og trening. Om noen skal være her til kvelden/etter trening får de selvsagt mat.

Vi har ofte 2-8 gutter på besøk og jeg handler da ikke inn ekstra middag hver uke. Gutter på 12-15 år spiser MYE.

Anonymous poster hash: aaaab...f90

Skrevet

Er det bare meg som synes det er en uting å fore alle andres unger uten å ha en avtale med foreldrene om det?

Helt enig!!!

Anonymous poster hash: 0e34b...177

Skrevet

Nei. Synes det er normalt å gjøre avtaler.

Hva om barnet har en alvorlig allergi de glemmer å fortelle om?

Jeg avklarer alltid slik med venners foreldre. Om vi kan gi de ting når de er her eller om de vil vi skal sjekke på sms hver gang.

For meg er det helt normalt.

Hadde vi ikke gjort dette hadde mine unger vindushoppa middag og valgt de som har best middag hver dag. 🙊

Nå skal de sies vi ofte har middag og kveldsmat gjester og mine er like ofte hos venner.

Skrevet

Hvordan vet de hva dere gjør med alle andre?

Skrevet

Hadde satt veldig pris på at du ikke hadde gitt unge min mat!

Anonymous poster hash: 8625e...8a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...