Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #1 Skrevet 26. august 2015 Sønnen min på 7 mnd var syk i helgen som var med 38,4 - 39,5 i feber, slim i halsen og litt i lungene, mye snue og tett nese og dårlig matlyst. I dag(25 august) har han ikke hatt noen våte bleier , 1 liten bæsjebleie og han har ikke hatt noe særlig matlyst. Har fått i han 2 flakser mme med 180 ml og en liten smoothie pose og thats it. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det egentli for utenom det har han sovet veldig mye og han er i strålendes humør når han er våken men han vil ille ha mat eller drikke ! Anonymous poster hash: 8abc7...add
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #2 Skrevet 26. august 2015 Ja, jeg synes du bør ringe legevakten! Når en baby ikkehar våte bleier da må du reagere, det kan raskt snu seg til å bli alvorlig dehydrering. Så ring legevakten nå, de vil vurdere situasjonen videre. Anonymous poster hash: 01b4d...a1d
Flettfrid og lilleprins Skrevet 26. august 2015 #3 Skrevet 26. august 2015 Jeg tenker fastlege om 7 timer er greit.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #4 Skrevet 26. august 2015 Det viste jeg ikke 😱, tusen takk får svar skal ta å ringe med en gang! Anonymous poster hash: 8abc7...add
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #5 Skrevet 26. august 2015 Fastlege imorgen dersom barnet har drukket det du sier i teksten og hatt en smoothie. Anonymous poster hash: ea877...48a
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #6 Skrevet 26. august 2015 Det er vann i bæsjen og.... Anonymous poster hash: ea877...48a
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #7 Skrevet 26. august 2015 Jeg tenker fastlege om 7 timer er greit. Barn under ett år kan svært raskt utvikle alvorlig dehydrering og derfor bør hun ringe legevakten for å be helsepersonell der vurdere tilstanden til babyen. Gutten har fått i seg litt væske, men langt mindre enn han trenger ved feber, i tillegg er tørr bleie et tydelig tegn på dehydrering. For barn under ett år kan syv timer bety forskjell på å få behandling i tide eller bli svært alvorlig syk. Mulig hun blir rådet av legevakten å vente til fastlegen åpner i morgen, men det ansvaret skal ingen på et anonymforum ta når babyen har tegn som raskt kan utvikle seg til svært alvorlig dehydrering. Hi, ring legevakten for råd der. Anonymous poster hash: 01b4d...a1d
Anonym bruker Skrevet 26. august 2015 #8 Skrevet 26. august 2015 Ringte dem, de ba meg vente å se hvordan han ble i løpet av natten siden han ikke er slakk eller blek. Jeg skulle gi han små mengder drikke ofte og sjekke han fikk feber for vis han gjorde det så måtte vi ringe inn igjen. Ellers sa de at jeg måtte til fastlegen. Anonymous poster hash: 8abc7...add
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #9 Skrevet 27. august 2015 Ringte dem, de ba meg vente å se hvordan han ble i løpet av natten siden han ikke er slakk eller blek. Jeg skulle gi han små mengder drikke ofte og sjekke han fikk feber for vis han gjorde det så måtte vi ringe inn igjen. Ellers sa de at jeg måtte til fastlegen. Anonymous poster hash: 8abc7...add Det er lurt med sånn liten sprøyte (uten spiss selvfølgelig ) for å få i barnet små mengder væske. Det er lettere enn med f.eks skje Anonymous poster hash: 53850...8da
Flettfrid og lilleprins Skrevet 27. august 2015 #10 Skrevet 27. august 2015 Jeg tenker fastlege om 7 timer er greit. Barn under ett år kan svært raskt utvikle alvorlig dehydrering og derfor bør hun ringe legevakten for å be helsepersonell der vurdere tilstanden til babyen. Gutten har fått i seg litt væske, men langt mindre enn han trenger ved feber, i tillegg er tørr bleie et tydelig tegn på dehydrering. For barn under ett år kan syv timer bety forskjell på å få behandling i tide eller bli svært alvorlig syk. Mulig hun blir rådet av legevakten å vente til fastlegen åpner i morgen, men det ansvaret skal ingen på et anonymforum ta når babyen har tegn som raskt kan utvikle seg til svært alvorlig dehydrering. Hi, ring legevakten for råd der. Anonymous poster hash: 01b4d...a1d Flaks for meg at jeg jobber ved legevakt da. 😂 Hadde hun ringt meg og fortalt det hun gjorde i hovedinnlegg ville jeg sagt hun kunne vente. Og det gjorde de og!
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #11 Skrevet 27. august 2015 Jeg tenker fastlege om 7 timer er greit. Barn under ett år kan svært raskt utvikle alvorlig dehydrering og derfor bør hun ringe legevakten for å be helsepersonell der vurdere tilstanden til babyen. Gutten har fått i seg litt væske, men langt mindre enn han trenger ved feber, i tillegg er tørr bleie et tydelig tegn på dehydrering. For barn under ett år kan syv timer bety forskjell på å få behandling i tide eller bli svært alvorlig syk. Mulig hun blir rådet av legevakten å vente til fastlegen åpner i morgen, men det ansvaret skal ingen på et anonymforum ta når babyen har tegn som raskt kan utvikle seg til svært alvorlig dehydrering. Hi, ring legevakten for råd der. Anonymous poster hash: 01b4d...a1d Flaks for meg at jeg jobber ved legevakt da. Hadde hun ringt meg og fortalt det hun gjorde i hovedinnlegg ville jeg sagt hun kunne vente. Og det gjorde de og! Du skjønner vel at man i visse situasjoner ikke kan stole på at fremmede her inne forteller sannheten? Anonymous poster hash: 53850...8da
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #12 Skrevet 27. august 2015 Jeg tenker fastlege om 7 timer er greit. Barn under ett år kan svært raskt utvikle alvorlig dehydrering og derfor bør hun ringe legevakten for å be helsepersonell der vurdere tilstanden til babyen. Gutten har fått i seg litt væske, men langt mindre enn han trenger ved feber, i tillegg er tørr bleie et tydelig tegn på dehydrering. For barn under ett år kan syv timer bety forskjell på å få behandling i tide eller bli svært alvorlig syk. Mulig hun blir rådet av legevakten å vente til fastlegen åpner i morgen, men det ansvaret skal ingen på et anonymforum ta når babyen har tegn som raskt kan utvikle seg til svært alvorlig dehydrering. Hi, ring legevakten for råd der.Anonymous poster hash: 01b4d...a1d Flaks for meg at jeg jobber ved legevakt da. Hadde hun ringt meg og fortalt det hun gjorde i hovedinnlegg ville jeg sagt hun kunne vente. Og det gjorde de og! hadde du vært helsepersonell, så hadde du ikke ut fra et innlegg her gitt faglig råd... Man skal aldri stole på sånt! Snakk om å drite på draget... Anonymous poster hash: 4a6f6...5ad
Flettfrid og lilleprins Skrevet 27. august 2015 #13 Skrevet 27. august 2015 5ad: Ungen har drukket ca 430 ml, har bæsjet, er våken og godt humør. Hva mener du legevakten skal gjøre midt på natten?
Flettfrid og lilleprins Skrevet 27. august 2015 #14 Skrevet 27. august 2015 Hvorfor skal ikke jeg med mine forutsetninger svare? Hvorfor spør her da; viss svaret uansett er å spør fagpersoner direkte.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #15 Skrevet 27. august 2015 Hvorfor skal ikke jeg med mine forutsetninger svare? Hvorfor spør her da; viss svaret uansett er å spør fagpersoner direkte. Du kan jo selvfølgelig svare så mye du vil, men hi har jo ingen mulighet til å vite om du er en fagperson eller ikke Anonymous poster hash: 53850...8da
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #16 Skrevet 27. august 2015 5ad: Ungen har drukket ca 430 ml, har bæsjet, er våken og godt humør. Hva mener du legevakten skal gjøre midt på natten?Det jeg mener er at ingen skal ta avgjørelser angående en babys helse på bakgrunn av et innlegg som ditt!Ingen vet hvem du er, og kan stille deg til ansvar om du gir feil råd! Tørre bleier skal ikke skje hos så små barn! Dehydrering kan raskt utvikle seg. Om du ikke fatter det, så bør du vel ikke jobbe på legevakta. Med mindre du da vasker gulvene der...noe jeg heller tror du gjør. Du er i alle fall ikke helsepersonell! Anonymous poster hash: 4a6f6...5ad
Flettfrid og lilleprins Skrevet 27. august 2015 #17 Skrevet 27. august 2015 5ad: Ungen har drukket ca 430 ml, har bæsjet, er våken og godt humør. Hva mener du legevakten skal gjøre midt på natten?Det jeg mener er at ingen skal ta avgjørelser angående en babys helse på bakgrunn av et innlegg som ditt!Ingen vet hvem du er, og kan stille deg til ansvar om du gir feil råd! Tørre bleier skal ikke skje hos så små barn! Dehydrering kan raskt utvikle seg. Om du ikke fatter det, så bør du vel ikke jobbe på legevakta. Med mindre du da vasker gulvene der...noe jeg heller tror du gjør. Du er i alle fall ikke helsepersonell! Anonymous poster hash: 4a6f6...5ad Frekkere en lusa er du! Jeg tok ingen avgjørelse. Jeg svarte at jeg tenker fastlege om 7 timer er greit. Det var også svaret hun fikk fra legevakten.
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #18 Skrevet 27. august 2015 Jeg tenker fastlege om 7 timer er greit. Barn under ett år kan svært raskt utvikle alvorlig dehydrering og derfor bør hun ringe legevakten for å be helsepersonell der vurdere tilstanden til babyen. Gutten har fått i seg litt væske, men langt mindre enn han trenger ved feber, i tillegg er tørr bleie et tydelig tegn på dehydrering. For barn under ett år kan syv timer bety forskjell på å få behandling i tide eller bli svært alvorlig syk. Mulig hun blir rådet av legevakten å vente til fastlegen åpner i morgen, men det ansvaret skal ingen på et anonymforum ta når babyen har tegn som raskt kan utvikle seg til svært alvorlig dehydrering. Hi, ring legevakten for råd der.Anonymous poster hash: 01b4d...a1d Flaks for meg at jeg jobber ved legevakt da. Hadde hun ringt meg og fortalt det hun gjorde i hovedinnlegg ville jeg sagt hun kunne vente. Og det gjorde de og! hadde du vært helsepersonell, så hadde du ikke ut fra et innlegg her gitt faglig råd... Man skal aldri stole på sånt!Snakk om å drite på draget...Anonymous poster hash: 4a6f6...5ad Dette skjønte jeg ikke. Så fordi hun er helsepersonell burde hun ikke svare? Med andre ord skal bare folk uten kompetanse svare på helserelaterte spørsmål her inne? Anonymous poster hash: ad5ed...f86
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #19 Skrevet 27. august 2015 Har du vært hos fastlegen, HI? Hva sa han/hun? Anonymous poster hash: ad5ed...f86
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #20 Skrevet 27. august 2015 Jeg tenker fastlege om 7 timer er greit. Barn under ett år kan svært raskt utvikle alvorlig dehydrering og derfor bør hun ringe legevakten for å be helsepersonell der vurdere tilstanden til babyen. Gutten har fått i seg litt væske, men langt mindre enn han trenger ved feber, i tillegg er tørr bleie et tydelig tegn på dehydrering. For barn under ett år kan syv timer bety forskjell på å få behandling i tide eller bli svært alvorlig syk. Mulig hun blir rådet av legevakten å vente til fastlegen åpner i morgen, men det ansvaret skal ingen på et anonymforum ta når babyen har tegn som raskt kan utvikle seg til svært alvorlig dehydrering. Hi, ring legevakten for råd der.Anonymous poster hash: 01b4d...a1d Flaks for meg at jeg jobber ved legevakt da. Hadde hun ringt meg og fortalt det hun gjorde i hovedinnlegg ville jeg sagt hun kunne vente. Og det gjorde de og! hadde du vært helsepersonell, så hadde du ikke ut fra et innlegg her gitt faglig råd... Man skal aldri stole på sånt!Snakk om å drite på draget...Anonymous poster hash: 4a6f6...5ad Dette skjønte jeg ikke. Så fordi hun er helsepersonell burde hun ikke svare? Med andre ord skal bare folk uten kompetanse svare på helserelaterte spørsmål her inne? Anonymous poster hash: ad5ed...f86 Samme tenkte jeg. Er da supert at noen som faktisk ER utdannet i helse, svarer!!?? Anonymous poster hash: 09970...8fb
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #21 Skrevet 27. august 2015 450 ml væske på en dag for en syk baby er det virkelig lite? Min drakk ikke stort mer når han var frisk... Anonymous poster hash: 58a4a...a87
Anonym bruker Skrevet 27. august 2015 #22 Skrevet 27. august 2015 Jeg tenker fastlege om 7 timer er greit. Barn under ett år kan svært raskt utvikle alvorlig dehydrering og derfor bør hun ringe legevakten for å be helsepersonell der vurdere tilstanden til babyen. Gutten har fått i seg litt væske, men langt mindre enn han trenger ved feber, i tillegg er tørr bleie et tydelig tegn på dehydrering. For barn under ett år kan syv timer bety forskjell på å få behandling i tide eller bli svært alvorlig syk. Mulig hun blir rådet av legevakten å vente til fastlegen åpner i morgen, men det ansvaret skal ingen på et anonymforum ta når babyen har tegn som raskt kan utvikle seg til svært alvorlig dehydrering. Hi, ring legevakten for råd der. Anonymous poster hash: 01b4d...a1d Flaks for meg at jeg jobber ved legevakt da. Hadde hun ringt meg og fortalt det hun gjorde i hovedinnlegg ville jeg sagt hun kunne vente. Og det gjorde de og! Poenget er at det kan være andre faktorer som spiller inn som Hi ikke nødvendigvis sier noe om i hovedinnlegget. Det stod bl.a. "i dag" og en dato, noe som indikerte at tørre bleier hadde var i to døgn (selv om det kanskje var en skrivefeil fra Hi?). Poenget er at ingen skal stole blindt på noen på et anonymforum. Her kan hvem som helst påstå de er hva som helst hva yrke angår. Holdningen din til at du "fikk rett" er heller ikke helt godt. Det at barnet var blid og våken når det var våkent dagen før var et godt tegn, men likevel ikke et tegn som mange timer senere trumfer tørr bleie i et-to døgn. Om du hadde tatt imot den samtalen fra Hi burde du ha forsikret deg om det var ett eller to døgn bleiene hadde vært tørre - stor forskjell med tanke på hvor raskt en slik dehydrering kan utvikle seg til å bli alvorlig hos barn under et år. Du burde gitt Hi råd om å få i barnet så mye væske som mulig. Du burde gitt råd om å vurdere barnets grad av dehydrering, noe av det kan sjekkes også mens barnet sover. I stedenfor sier du bare at fastlege om syv timer er greit. Det beste for His barn er selvfølgelig at det ikke trengte hjelp før fastlegen åpnet, men det å argumentere mot at en bekymret mor skal ringe legevakten for råd ang. en situasjon som kan (men ikke må) utvikle seg raskt til noe alvorligere, det synes jeg ikke er greit. Anonymous poster hash: 01b4d...a1d
Flettfrid og lilleprins Skrevet 27. august 2015 #23 Skrevet 27. august 2015 Jeg tenker fastlege om 7 timer er greit.Barn under ett år kan svært raskt utvikle alvorlig dehydrering og derfor bør hun ringe legevakten for å be helsepersonell der vurdere tilstanden til babyen. Gutten har fått i seg litt væske, men langt mindre enn han trenger ved feber, i tillegg er tørr bleie et tydelig tegn på dehydrering. For barn under ett år kan syv timer bety forskjell på å få behandling i tide eller bli svært alvorlig syk. Mulig hun blir rådet av legevakten å vente til fastlegen åpner i morgen, men det ansvaret skal ingen på et anonymforum ta når babyen har tegn som raskt kan utvikle seg til svært alvorlig dehydrering. Hi, ring legevakten for råd der. Anonymous poster hash: 01b4d...a1d Flaks for meg at jeg jobber ved legevakt da. Hadde hun ringt meg og fortalt det hun gjorde i hovedinnlegg ville jeg sagt hun kunne vente. Og det gjorde de og! Poenget er at det kan være andre faktorer som spiller inn som Hi ikke nødvendigvis sier noe om i hovedinnlegget. Det stod bl.a. "i dag" og en dato, noe som indikerte at tørre bleier hadde var i to døgn (selv om det kanskje var en skrivefeil fra Hi?). Poenget er at ingen skal stole blindt på noen på et anonymforum. Her kan hvem som helst påstå de er hva som helst hva yrke angår. Holdningen din til at du "fikk rett" er heller ikke helt godt. Det at barnet var blid og våken når det var våkent dagen før var et godt tegn, men likevel ikke et tegn som mange timer senere trumfer tørr bleie i et-to døgn. Om du hadde tatt imot den samtalen fra Hi burde du ha forsikret deg om det var ett eller to døgn bleiene hadde vært tørre - stor forskjell med tanke på hvor raskt en slik dehydrering kan utvikle seg til å bli alvorlig hos barn under et år. Du burde gitt Hi råd om å få i barnet så mye væske som mulig. Du burde gitt råd om å vurdere barnets grad av dehydrering, noe av det kan sjekkes også mens barnet sover. I stedenfor sier du bare at fastlege om syv timer er greit. Det beste for His barn er selvfølgelig at det ikke trengte hjelp før fastlegen åpnet, men det å argumentere mot at en bekymret mor skal ringe legevakten for råd ang. en situasjon som kan (men ikke må) utvikle seg raskt til noe alvorligere, det synes jeg ikke er greit. Anonymous poster hash: 01b4d...a1d Selvsagt ville jeg gitt noen velvalgte råd dersom hun først hadde ringt meg på jobb. Men det jeg svarte her, var som privatperson, en random på et forum, at JEG TENKER DET ER GREIT Å VENTE SJU TIMER. Jeg sa ikke: jeg er sykepleier, slapp av, bare vent. Det var først senere jeg nevnte at jeg faktisk jobber på legevakt. Det har jo egentlig ikke noe å si, rådet jeg ga til å begynne er jo det det er, samme hva jeg er. Så er det jo opp til HI å vurdere hvem hun vil "høre på". Viss jeg som helsepersonell ikke kan svare på helserelaterte spm, hvem får da lov? Man må ta det for det det er, et anonymforum. Til syvende sist må en ta vurderingen selv, enten det gjelder om en skal ringe legevakten, eller hive mannen på hue og ræva ut!
Anonym bruker Skrevet 28. august 2015 #24 Skrevet 28. august 2015 Jeg tenker fastlege om 7 timer er greit.Barn under ett år kan svært raskt utvikle alvorlig dehydrering og derfor bør hun ringe legevakten for å be helsepersonell der vurdere tilstanden til babyen. Gutten har fått i seg litt væske, men langt mindre enn han trenger ved feber, i tillegg er tørr bleie et tydelig tegn på dehydrering.For barn under ett år kan syv timer bety forskjell på å få behandling i tide eller bli svært alvorlig syk. Mulig hun blir rådet av legevakten å vente til fastlegen åpner i morgen, men det ansvaret skal ingen på et anonymforum ta når babyen har tegn som raskt kan utvikle seg til svært alvorlig dehydrering. Hi, ring legevakten for råd der.Anonymous poster hash: 01b4d...a1d Flaks for meg at jeg jobber ved legevakt da. Hadde hun ringt meg og fortalt det hun gjorde i hovedinnlegg ville jeg sagt hun kunne vente. Og det gjorde de og! Poenget er at det kan være andre faktorer som spiller inn som Hi ikke nødvendigvis sier noe om i hovedinnlegget. Det stod bl.a. "i dag" og en dato, noe som indikerte at tørre bleier hadde var i to døgn (selv om det kanskje var en skrivefeil fra Hi?). Poenget er at ingen skal stole blindt på noen på et anonymforum. Her kan hvem som helst påstå de er hva som helst hva yrke angår. Holdningen din til at du "fikk rett" er heller ikke helt godt. Det at barnet var blid og våken når det var våkent dagen før var et godt tegn, men likevel ikke et tegn som mange timer senere trumfer tørr bleie i et-to døgn. Om du hadde tatt imot den samtalen fra Hi burde du ha forsikret deg om det var ett eller to døgn bleiene hadde vært tørre - stor forskjell med tanke på hvor raskt en slik dehydrering kan utvikle seg til å bli alvorlig hos barn under et år. Du burde gitt Hi råd om å få i barnet så mye væske som mulig. Du burde gitt råd om å vurdere barnets grad av dehydrering, noe av det kan sjekkes også mens barnet sover. I stedenfor sier du bare at fastlege om syv timer er greit. Det beste for His barn er selvfølgelig at det ikke trengte hjelp før fastlegen åpnet, men det å argumentere mot at en bekymret mor skal ringe legevakten for råd ang. en situasjon som kan (men ikke må) utvikle seg raskt til noe alvorligere, det synes jeg ikke er greit.Anonymous poster hash: 01b4d...a1d Selvsagt ville jeg gitt noen velvalgte råd dersom hun først hadde ringt meg på jobb. Men det jeg svarte her, var som privatperson, en random på et forum, at JEG TENKER DET ER GREIT Å VENTE SJU TIMER. Jeg sa ikke: jeg er sykepleier, slapp av, bare vent. Det var først senere jeg nevnte at jeg faktisk jobber på legevakt. Det har jo egentlig ikke noe å si, rådet jeg ga til å begynne er jo det det er, samme hva jeg er. Så er det jo opp til HI å vurdere hvem hun vil "høre på". Viss jeg som helsepersonell ikke kan svare på helserelaterte spm, hvem får da lov? Man må ta det for det det er, et anonymforum. Til syvende sist må en ta vurderingen selv, enten det gjelder om en skal ringe legevakten, eller hive mannen på hue og ræva ut! kjære vene, Flettfrid og lilleprins. Som helsepersonell BØR i alle fall du vite at man ikke skal ta i mot råd på et forum.... Jeg er også helsepersonell, og dine innlegg her inne er et godt eksempel på hvordan man ikke skal te seg som helsepersonell. Et klassisk eksempel på hvor farlig det potensielt er å gi råd på manglende bakgrunn. Argumenter alt du vil, men her har du bomma grovt! Ja, det gikk bra med babyen, men det er ikke takket være deg... Anonymous poster hash: 4a6f6...5ad
Flettfrid og lilleprins Skrevet 28. august 2015 #25 Skrevet 28. august 2015 (endret) Og nei, det har jeg ikke sagt heller (at det gikk bra pga meg), men at ikke-helsepersonell skal få svare på helsefaglige spm, men ikke leger, sykepleiere eller fysioterapauter er jo bare dumt. Det var ikke som om det var et spm om liv eller død. Det var ikke sykepleieren Flettfrid som svarte først, jeg sa ikke at jeg var spl til å begybne med, jeg var en random person på et anonymforum. Slik jeg tolker deg; jeg kunne svart ja/nei viss jeg var lærer. Men som sykepleier skal jeg holde meg for god til å svare på slike enkle spørsmål. Endret 28. august 2015 av Flettfrid og lilleprins
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå