Gå til innhold

Barnefar krever tilbake alt bidraget

Anbefalte innlegg

Skrevet

og det er så mye mer. Han er ikke helt stabil, og krever blant annet tilbake alt barnebidraget han har betalt (som ikke er så mye, jeg får stort sett 1100 kr i forskudd fra nav). Han krever meg også for utgifter han har hatt til å betale saksomkostninger i rettssak, der han ble dømt til å betale dette, samt en bot han ble dømt til å betale for trusler mot bhg. Han mener at jeg ikke har godt av å motta barnebidrag, og at jeg er grisk og grådig.

Jeg prøver å ikke ha noe kontakt med han, men når man har barn sammen må man jo kunne kommunisere. Uansett hva jeg spør om, f. eks: Skal barnet ha SFO? Hvortid skal jeg hente barnet etter feriesamvær? Så får jeg til svar: Betal meg de 100 000 du skylder meg og gi meg 50/50, så skal jeg vurdere å svare deg.  

Han vil ha 50/50, men jeg mener at det ikke er noen god løsning pga dårlig samarbeid og kommunikasjon mellom oss, samt avstand. Han har nå annenhver torsdag-mandag. Barnet trives med dette, men far maser veldig på barnet om at han må si til meg at det er urettferdig og synd på pappa at han er mer hos meg enn hos han. Min mann har et barn som er like gammel som min, de er bestevenner og vi har bodd sammen i halvannet år.

Nå etter feriesamvær skulle far hatt barnet påfølgende helg (jeg har oddetallsuker og far har partall). Den rutinen skal vel fortsette etter ferien også? Far mente jeg skulle ha han istedenfor, og dermed ble det omvendt av min manns samvær. Altså, nå får ikke barna sett hverandre, får nå må mitt barn til faren når min manns barn kommer til oss. Jeg spurte far om han kunne ha han nå to helger på rad slik at vi kom inn i den vanlige rytmen, men nei. Han bare lo å sa at det var synd for meg og min mann at vi aldri hadde barnefri lengre. Gutten er lei seg for at han ikke får vært med sitt halvsøsken mer.

Jeg har fått time på fvk, og konfliktmestringskurs, men han sier han ikke gidder å møte. Er så lei av dette evige styret :-(

Noen som har vært borti det samme? Hva kan jeg gjøre hvis han ikke møter opp på fvk?

Anonymous poster hash: bd5e9...a09
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde fulgt oppsatt samvær, hvor du da har oddetallsuker og far har partallsuker. Så får han bare blir sint da, avtalen er at du skal ha oddetallsuker

Anonymous poster hash: a81e8...bda

Skrevet

Kip far.

Kan mannen din få til å bytte samværshelg på sitt barn, så slipper du å styre med idioten?

Anonymous poster hash: 332d5...48e

Skrevet

Takk for svar. Det var forrige uke han skulle ha samvær egentlig, men da reiste han på ferie. Brydde seg ikke om å møte til første skoledag (1. klasse). Så da måtte jo jeg ha han, og i morgen drar han til far, selv om dette er min uke. I verste fall får jeg gi det noen uker til vi har time på fvk, de må da kunne snakke han til vett der? Han gjør jo dette kun for å være vanskelig.

Mannen min har samvær 6 dager per uke, har ikke lyst at han må spørre sin eks om å gjøre om på deres ordning bare fordi min eks er vanskelig :-/

HI

Skrevet

Gi han ett valg, enten har du barnet 2 helger på rad eller så får han ha barnet 2 helger på rad for å komme i rutine igjen. 

Anonymous poster hash: 88279...fc6
Gjest Sommerfuggel
Skrevet

Herregud, for en IDIOT!!

Her hadde jeg taua med meg ræva hans til nærmeste familievernkontor fort som F!

Og å drive utpressing? Gi meg 100000 så skal jeg vurdere å svare? Hadde GLATT dratt ham for retten igjen om han tror han kan lage sine egne regler!

Og jeg hadde holdt igjen samværet neste gang slik at det blir "riktig" igjen! Dette er en bitter mann som kun er ute etter å lage bråk! Da hadde han fått det også!

Skrevet

Jeg forstår ikke hva problemet er. Du sender jo ikke ungen til far når det ikke er hans samværshelg? Om du er redd for at han skal hente han på skole/sfo får du heller gi dem beskjed om å ikke la gutten gå med han. Her må du sette hardt mot hardt. Nå viser du jo bare at det lønner seg for han å holde på som han gjør - det får jo ingen konsekvenser uansett. Sett ned foten!

Anonymous poster hash: ecb33...ec7

Skrevet

Herregud, han tror han styrer hele samværet han, og du lar han gjøre det. Veit ikke hva du kan gjøre for å stoppe han, men noe må til.

Anonymous poster hash: fc0fe...5b9

Gjest Sommerfuggel
Skrevet

Kip far.

Kan mannen din få til å bytte samværshelg på sitt barn, så slipper du å styre med idioten?

Anonymous poster hash: 332d5...48e

Problemet er vel at han sikkert er i stand til å skulle bytte tilbake igjen, bare på drit, om de faktisk innretter seg etter hans krav..

Og da er man like langt igjen..

Skrevet

Jeg er enig med de andre, ikke la han få styre dette med vrangviljen.

Skrevet

Takk for svar. Det var forrige uke han skulle ha samvær egentlig, men da reiste han på ferie. Brydde seg ikke om å møte til første skoledag (1. klasse). Så da måtte jo jeg ha han, og i morgen drar han til far, selv om dette er min uke. I verste fall får jeg gi det noen uker til vi har time på fvk, de må da kunne snakke han til vett der? Han gjør jo dette kun for å være vanskelig.

Mannen min har samvær 6 dager per uke, har ikke lyst at han må spørre sin eks om å gjøre om på deres ordning bare fordi min eks er vanskelig :-/

HI

Du må ikke la det skure og gå i noen uker. Så fort noe har blitt repetert kan han argumentere for at du har gått med på en forandring av ukene, og han kan vinne frem. Du må være sterk og stå på ditt. Dette også i forhold til barnebidrag mm, og for guds skyld ikke gi han 50/50. Begynn også å notere alt rundt at far presser barnet i forhold til å påvirke deg og eventuelt andre momenter. Noter barnets reaksjon og hva det sier, men ikke fall i fella å si negativt om far til barnet. Hold din sti ren, vær høflig men avmålt, og vær veldig klar på når han tråkker over grensene.

Anonymous poster hash: 8beb0...cf7

Skrevet

Det står ikke spesifikt nedskrevet noen plass at jeg har oddetallsuker og han har partallsuker, men det skal bare et kjapt blikk på kalenderen til for å se at det er den rytmen som har vært de siste 2 år. Er det god nok grunn til å holde tilbake samvær? Jeg har gjort det noen ganger før da han har vært ustabil og det blir alltid et helvete uten like. Jeg er gravid og jeg kjenner bare hvordan dette stresser meg hver eneste dag.

HI

Skrevet

Hvis du ikke har råd til advokat, kan du kontakte JURK (juridisk rådgivning for kvinner), det er gratis. Når far er såpass vrang, ville jeg ha forlangt at alt skal være nøyaktig som i avtalen. Ikke bøy av så mye som en millimeter! Hvis han ikke betaler barnebidrag, javel ,få ordnet med lønnstrekk. Hvis han ikke vil ha de helgene som er bestemt i avtalen, så er det jo synd for han (og for barnet!). Men du skal ikke tilpasse deg etter hva han vil ha presset igjennom.

Ta vare på meldinger/mailer han sender deg. Kan være at han kommer til å prøve seg på å anklage deg for manglende samarbeid eller melder deg til bv, bare på pur faen. Spør de på fvk om hjelp, og i hvertfall hvis han ikke møter opp der. Er nok ikke bare du her som har en lite samarbeidsvillig barnefar, så de vet nok hvordan man skal/bør gjøre ting for å ha alt ditt på det tørre.

Anonymous poster hash: 71ab0...54a
Skrevet

Stakkars barn😥

Anonymous poster hash: 9515f...051

Skrevet

Ta vare på alle meldinger du får, er mitt beste råd. Vis de på familievernkontoret, om så alene for og spørre de hvordan du bør forholde deg til han. Jeg får heller aldri klare svar på ting som dreier seg om barnet (samvær i ferier mm) og da innkaller jeg til møte på kontoret, hver gang!! Stiller han ikke, tar jeg det som en bekreftelse på at han ikke vil ha samvær. Han nektet og betale reisekosrnader for barnet når vi bodde et stykke unna hverandre. Argumentet? Jeg skulle jo bare feste og treffe mannfolk. Han holdt lenge et helvete.

La vær og send ungen før han egentlig har samvær. Har du skriftlig avtale? Isåfall står det jo svart på hvitt og få følger bare avtalen. Min eks har jeg slitt med i 4-5 år nå, og det er litt bedre. Vi kan være i samme rom til og med. Han fikk nytt barn med ny samboer, og lot henne bo hos han gratis....helt til det ble slutt. Da skyldte hun visst han penger, og han påsto at derfor skulle han slippe betale bidrag for unge nr to. 100 000 der og ifølge han, haha. Nå har han enda en ny dame i hus, med unge fra før. Ifølge datteren min verken jobber hun eller studerer. Skjønn det den som kan. Håper det ordner seg :-) jeg har verdens beste samboer som støtter meg, og uten han hadde jeg blitt gal av han gærne fyren. Du har den daglige omsorgen, ergo bør far samarbeide bedre med deg. Du tar daglige valg for barnet, ergo du bestemmer mest (får sikkert tyn for det).

Anonymous poster hash: 8db14...947

Skrevet

Han kan ikke dure frem sånn, å klart han skal betale for barnet sitt. 50-50 er dumt I mine øyne.

Anonymous poster hash: e5778...ec3

Skrevet

Det står ikke spesifikt nedskrevet noen plass at jeg har oddetallsuker og han har partallsuker, men det skal bare et kjapt blikk på kalenderen til for å se at det er den rytmen som har vært de siste 2 år. Er det god nok grunn til å holde tilbake samvær? Jeg har gjort det noen ganger før da han har vært ustabil og det blir alltid et helvete uten like. Jeg er gravid og jeg kjenner bare hvordan dette stresser meg hver eneste dag.

HI

Så lenge ordningen har vært praktisert over tid ville en domstol lagt stor vekt på at det er samværsrytmen , men selvfølgelig er det litt mer usikkert da det ikke ligger inne i en godkjent samværsavtale.

Anonymous poster hash: 8beb0...cf7

Skrevet

Jeg vil anbefale deg og lage et forslag til samværsavtale via advokat og sende den til han, ikke mye du kan gjøre hvis han ikke stiller på kontoret. Det er frivillig, ikke obligatorisk oppmøte. Ignorer han frem til han kan svare deg seriøst på spørsmålene dine.

Anonymous poster hash: 8db14...947

Skrevet

HI

Har dere praktisert det slik i 2 år ville jeg fortsatt den praksisen, om det så betyr at holder han igjen denne uka (siden det er "din" uke"). Om han ikke gidder å møte opp til samtaler osv på FVK går det bare ut over han selv. 

Hva er best for barnet ditt? 

Anonymous poster hash: 5820d...01d

Skrevet

Takk for alle svar!

Dere får det til å høres så enkelt ut :-/ Jeg har holdt tilbake samvær før, da jeg mener han har vært for ustabil. Da stevnet han meg og jeg ble dømt til å betale dagbøter hvis ikke jeg leverte barnet til samvær. Penger betyr ingenting i den sammenheng, men det får meg til å tvile på rettssystemet. Jeg føler at det er veldig vanskelig å vite hva som er rett og galt. Alle sier at jeg må oppfordre til samvær, men det er egentlig det siste jeg vil her i verden. Er livredd for at barnet skal bli alt for påvirket av faren.

HI

Skrevet

Vi har alltid hatt mitt bonusbarn på partallsuker ( onsdag-mandag) . slik har det vært i 10 år. Selv om det blir annerledes om sommern pga ferier og slikt så går oss alltid tilbake til våre helger etter sommern. Dette er best for barnets mor og for oss. 

Din x må da virkelig gjøre dette bare for å irritere dere. Får håpe han får litt mer vett inn i hodet sitt etter møtet. Bare håper han møter opp. Lykke til. 

Anonymous poster hash: 232e2...7b7
Skrevet

Han gjør det kun for å være jævlig!! Han vet at sønnen blir lei seg for dette, men han bryr seg ikke. Håper bare de på fvk gjennomskuer han.

HI

Gjest Antarctica
Skrevet

Takk for alle svar!

Dere får det til å høres så enkelt ut :-/ Jeg har holdt tilbake samvær før, da jeg mener han har vært for ustabil. Da stevnet han meg og jeg ble dømt til å betale dagbøter hvis ikke jeg leverte barnet til samvær. Penger betyr ingenting i den sammenheng, men det får meg til å tvile på rettssystemet. Jeg føler at det er veldig vanskelig å vite hva som er rett og galt. Alle sier at jeg må oppfordre til samvær, men det er egentlig det siste jeg vil her i verden. Er livredd for at barnet skal bli alt for påvirket av faren.

HI

Dette er en annen situasjon. Du trenger ikke betale dagbøter hvis det er din helg, når han selv dro bort på sin egen helg og overlot barnet til deg.

Bare si at rytmen de to siste årene trumfer hans nye, plutselige innfall.

Skrevet

Er det noen som kjenner til en dyktig advokat i bergensområdet?

HI

Skrevet

Her må du ta grep. Diskuter minst mulig med han, og da alltid rolig. Ikke la han få vite at han irriterer deg. Gi kort beskjed om at du ikke betaler noe bidrag tilbake. Hva han måtte mene om deg driter du i.

Samværsavtalen fortsetter som før. Han får bare bli sur da. 

Aksepterer at du har en drittunge til eks. og at samarbeidet aldri blir bra. Har vert gjennom det samme, så har min fulle sympati!

Anonymous poster hash: afd9b...b0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...